December 10, 2002
Tjena, jagh ar precis börjat att med kickboxning, och undrar då om det är någon här på forumet som
antingen har erfarenhet av att träna boxning/kickboxning, eller har bra kunskaper om att träna följande
muskelgrupper:
mage
rygg
ben
biceps
triceps
Jag tar gärna till mig alla tips jag kan få, försöker även få tag på någon som har tips på övningar för att
förbättra kondition, koordination och balans.
Jag måste ju också nämna att jag har gjort en Gastric By-Pass operation, aka Magoperation, dvs förminska
magsäcken väldigt mycket för att vi sjuk fetma lyckas med att gå ner väldigt mycket i vikt, jag har visserligen
gått ner ganska mycket hit in tills, närmare bestämt 49,7 kg, och givetvis så förbättrat både kondition, rörlighet,
etc etc etc, MEN, jag väger ju ändå 132,3 kg, vilket fortfarande är väldigt mycket, men jag vill verkligen satsa på
på just kickboxning, så _ALLA_ tips jag kan få är jag väldigt tacksam för.
Med Vänliga Hälsningar
Henrik Andersson
Speldator: Intel Core i7 3770K @ 4,54GHz w/ Corsair Hydro H100, ASUS P8Z77-V Pro, 4x4GB G.Skill Trident 2400 MHz, Gigabyte GeForce GTX 780 Ti 3GB OC, (system)Samsung SSD 840 Series 500GB, 500GB SATA3 + 3TB SATA3 + 3TB SATA3 + 3TB SATA3 (externa) 320GB +1TB + 1TB + 2TB +2TB (USB3) BenQ G2750 27" + BenQ 24" G2420HDBE
3DMark 2011 Scores
F.d användarnamn: dest
January 8, 2003
Cykling och simning är med bra för det belastar inte skelletet på samma sätt som gym och löpning. Basövningarna på gym är ju bra för att få upp muskelstyrka. Det finns omfattande material på youtube där dom visar övningar så man gör rätt. Teknik och att göra övningar rätt är det viktigaste, inte vikterna. Bänkpress, military press, dumbbell press, knäböj och benpress är några att börja med.
December 10, 2002
Tack för Tipsen Json_81 och Dadde 🙂 .. Dock så är det också så att jag har ju inte direkt mycket pengar att
lägga på olika medlemsavgfter på gym eller egentligen ens att ha råd att simma, då jag är "mellan två jobb" 😛
Däremot så är jag ju ganska så påhittig när det kommer till hur jag ska kunna utföra olika övningar i min lägenhet,
bland annat så har jag tänkt att på en av väggarna på en plats som har lagom mycket ledigt utrymme på golvet
framför, sötta upp 2-3 kuddar och helt enkelt träna själva boxningen där, kanske inte styrkan i slagen, men
uthålligheten 🙂 ... Just cykling vill jag gärna börja med igen, vet dock inte exakt hur jag ska gå till väga, då jag har
ganska så lite utrymme i min lilla(?) 1a med kök på 39 kvadratmeter :P. Har ju visserligen en "walk-in-closet" så jag
skulle kunna sätta in en eventuell motionscykel där när jag inte använder den...
Men det, förutom konditionen som jag verkligen vill/måste träna upp är rygg - och mag-muskler, då jag kände av ryggen
redan samma kväll som jag tränade kickboxning första gången, alltså inte smärta, men att ryggen, speciellt ryggslutet var
ganska så ansträngt.
Speldator: Intel Core i7 3770K @ 4,54GHz w/ Corsair Hydro H100, ASUS P8Z77-V Pro, 4x4GB G.Skill Trident 2400 MHz, Gigabyte GeForce GTX 780 Ti 3GB OC, (system)Samsung SSD 840 Series 500GB, 500GB SATA3 + 3TB SATA3 + 3TB SATA3 + 3TB SATA3 (externa) 320GB +1TB + 1TB + 2TB +2TB (USB3) BenQ G2750 27" + BenQ 24" G2420HDBE
3DMark 2011 Scores
November 27, 2003
Simning låter som den träning du är ute efter. Det är betydligt mer ansträngande och brett än man kan tro och samtidigt belastar man inte kroppens viktiga leder lika hårt som t.ex. jogging gör.
Du kommer märka efter första gången att du använder muskelgrupper som du inte trodde man skulle göra.
November 1, 2006
En sak som jag kan tipsa om, så fort det börjar bli lite varmare, är som tidigare påpekats; cykling. Något som är kanon är att växla mellan sittande och gå upp i stående så fort man känner sig vilad. Då man vid stående cykling belastar både mage såväl som ländrygg, (och naturligtvis benen då) är det suveränt att ha som extra träningsmoment på vilodagar eller helt enkelt innan övrig träning.
December 10, 2002
Delph1: Jo, simning är ju den träning som faktiskt tränar hela kroppen, utan att belasta någon myskelgrupp
väldigt mycket, därav den ultimata "all-round"-träningen, dock som jag skrev så har jag ju tyvärr inte råd
med något annat än just kickboxningen, men kan ju som sagt göra en hel del hemma.
Contiz: Jo cykling är ju faktiskt både väldigt lätt att öka "jobbighetsgraden". Men jag har faktiskt lånat hem
brorsans motionscykel så att jag kan cykla inomhus 🙂 .. tänkte först att låna hem en s.k rulle, dvs en
grej med 3 stycken rullar på, som man har en vanlig "racer"-cykel, dvs att man får både själva konditions-
träningen, men även balanstränngen, dock så övergav jag den idén ganska så snabbt, då jag inte har plats
för att ramla någonstans, om det skulle vara så :P.
3DMark 2011 Scores
December 10, 2002
Dehman: Vad står TRX för ?
Extatic: Okej, exakt vad är ett "rätt" slag ? Jo, det vet jag, jag vill ju först och främst träna upp
kondition, styrka och balans, sedan efter det så blir det att fokusera på reaktionsförmågan och
efter det så blir det, givetvis om jag tagit mig så långt, att satsa på att bli bra som fighter :),
så just att bli en bra fighter/kickboxare är inte min första prioritet... Men visst, om man satsar på
att bli bra fighter så lär man ju få en del av dom andra sakerna som jag vill fokusera på först, på köpet :).
3DMark 2011 Scores
November 27, 2003
Slagteknik ska bäst tränas tillsammans med någon annan som kan kolla på dina rörelser annars är det risk att du nöter in slag som "känns rätt", men inte är det. Ett rätt slag kan bryta ben i motståndaren, ett fel slag bryta dina egna ben.
Om du söker på Google efter TRX får du upp lite olika alternativ.
2 Guest(s)