June 20, 2002
Ferit-prylen runt sladdarna till frontprylarna har väl mer eller mindre försvunnit.
Jag har inte haft någon på mina senaste tre chassin, varav det äldsta ca 1,5 år.
Miniräknaren har jag kortkommando till.
Gillar att räkna på saker, och varför ska man använda någon annan när man ändå alltid sitter vid datorn?
Dessa två saker vinner alltså inte i min mening. 🙂
Röstar nästan på volymkontrollen och hörlursjacket på cd-romen, trots att någon dåre tydligen har använt det. 😉
Meningen med det hela är väl att kunna spela upp cd-ljud trots att man saknar ljudkort, och hur många moderna datorer gör det?
August 16, 2002
LorD_Kvadd wrote: Spannen : Den heter CNR porten.. Står för Communications Network Raiser tror jag det var. Och jag har faktiskt aldrig använt den heller.
AMR står ju för Audio modem riser... den är till för att koppla modem och faxmoden o sheise till datorn...
men men, den mest oanvända grejjen, tycker jag, är skruvarna bredvid kontakterna bak på moderkortet... brukar aldrig skruva i dom...
October 7, 2002
Zelog wrote: eller en matrisskrivare.
En sådan använde jag senast i våras! Ska hem och installera den åt syrran sedan, fast jag tror ju inte den blir välanvänd.
Parallellportar skulle man nästan ha två, just nu sitter skrivaren där och jag ska koppla in en LCD så småningom också. Får flytta skrivaren till servern...
Turbo-knapp hade jag nytta av så sent som förrförra sommaren. Sen dog 486:an på jobbet (för småbarnen kan jag säga att turboknappen växlade mellan exempelvis 33 MHz klockfrekvens och 66 MHz klockfrekvens).
Seriellporten använde jag också i våras, för att koppla miniräknaren till datorn. Hade det bara funkat ordentligt så... Likadant har jag flitigt använt seriella portar till modem, möss (!), samt olika former av industriella styrsystem.
Dessutom har jag ett antal ISA-nätverkskort i drift, så ISA-bussen är också diskad.
För övrigt har jag ju en 486:a här under mig, så även ferritkärnan gör den nytta den var tänkt att göra från början.
Diskettstation använde jag för några dagar sedan, när jag körde Memtest. Dessutom bootar 486:an från diskett. Det går utmärkt att göra en hårddisklös router, och boota från diskett för övrigt...
Skruvarna bredvid kontakterna ser jag till att säkra ordentligt. Dumt när 20 kablar ramlar ut av sig själva...
Något jag däremot inte gjort tror jag är att använda är hörlursuttaget på CD-ROM:en. Bara därför var jag tvungen att testa - och i alla fall Windows XP och Windows Media Player lyckas inte spela upp genom det uttaget. Fast hemma har jag nog en gammal CD-ROM som har en Play-knapp... Skulle kanske använda den datorn som jukebox bara för att stjälpa era planer... 😉
July 27, 2004
Hur tolkas trådens 10-års åldersgräns?
Jag kan inte komma på någonting som tillkommit de senaste tio åren och inte används, men däremot en och annan hårdvara som hänger kvar trots att den är äldre och sällan eller aldrig används.
(De flesta redan nämnda, tror jag.)
- Turboknappen har blivit överflödig och finns inte på nyare datorer.
- "System request" fungerar inte med DOS eller Windows, vet inte hur det är med andra operativsystem.
- Floppy, COM-port och parallellport används ofta!
- AMR/CNR-porten används flitigt av vissa professionella datorbyggare.
Det jag själv aldrig någonsin använt är S-VHS och DVI-utgångarna på grafikkortet.
Inte heller Line in på ljudkortet.
Jag misstänker att det finns andra som utnyttjar dessa...
/Olle
3 Guest(s)