obelix öde och äventyr i sjukvården del 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
obelix öde och äventyr i sjukvården del 2
obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 28, 2007 - 3:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Denna gången så har jag lite mer negativa erfarenheter...

Jag kom ner till akuten med ett stelt, svullet och förbannat ömt ben och fot som jag inte kunde gå eller stödja på.

AKutläkaren sneglade på mig när jag satt i rullstolen, sa sedan att detta var inget för honom, det fick allmänmedicinaren ta...

6 h senare fick jag träffa läkaren (detta var mitt på dagen så det var ont om patienter) hon kom på i sista stunden att man kanske ska sicka mig på ultraljudsundersökning.

Den visade att jag hade fått en blodpropp på 3 dm som gick från låret till buken.

Senare på kvällen så började njurarna att lämna in en avskedsansökan pga detta, plus att en liten del av proppen sökte skiljsmässa för att flörta med hjärtat litet...

Men som tur var så kom jag in på en bra avdelning så fort de insåg att det var en propp jag hade.

Men det finns läkare man gärna skulle vilja ha under behandling

Men nu är jag hemma igen efter 18 dgr på sjukhuset igen...

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1157692
September 28, 2007 - 3:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Ouch, hoppas verkligen du kryar på dig?

Du äter inget typ acetylsalicylsyra eller råttgift för att hålla blodet och hjärtat i trim?

//Andreas

obelix
Member
Medlem
1157695
September 28, 2007 - 3:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Ouch, hoppas verkligen du kryar på dig?

Du äter inget typ acetylsalicylsyra eller råttgift för att hålla blodet och hjärtat i trim?

//Andreas

nä, har en jefla massa sprutor i köket som jag ska ta, och jag både hatar och är rädd för sprutor :)R

Gamblor
Member
Medlem
Forum Posts: 3514
1157724
September 29, 2007 - 8:25 am
sp_Permalink sp_Print

Vilken mardröm.
Jag och sambon kollar igenom andra säsongen av House MD och jag fick bild i huvet om att du var på besök hos dom med ditt svår-diagnoserade problem. 🙂

csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
1157738
September 29, 2007 - 12:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Tur att du klarade dig!

Men jag förstår inte var det negativa låg helt riktigt, var det att du fick vänta 6h på andra undersökningen och ultraljudet? Dvs var det tiden du beklagar dig över eller själva behandlingen?

Är du missnöjd med behandleingen duy fått så kan du alltid anmäla det via HSAN och skulle det vara något fel så är det ju bra ifall det kommer fram.

obelix
Member
Medlem
1157743
September 29, 2007 - 1:02 pm
sp_Permalink sp_Print

csm101 wrote: Tur att du klarade dig!

Men jag förstår inte var det negativa låg helt riktigt, var det att du fick vänta 6h på andra undersökningen och ultraljudet? Dvs var det tiden du beklagar dig över eller själva behandlingen?

Är du missnöjd med behandleingen duy fått så kan du alltid anmäla det via HSAN och skulle det vara något fel så är det ju bra ifall det kommer fram.

det var akutläkaren som inte ens bevärdade sig med att fråga mig vad som felades, han sneglade på mig med en besvärande blick snackade lite med en uska/syrra och sprang tillbaka till sin lediga tid och skickade mig vidare till en allmänmedicinare som var överhopad med jobb (hon jobbade även som läkare på en avdelning), han hade möjligheten att skicka mig till en undersökning snabbare...

men den behandlinig jag sedan fick var förstklassig, när de hittade min "lilla" propp.

Den var helt klart värd "pengarna" när jag blödde som en gris och fick lära mgi att man visst kan få upp ett lillfinger i näsan...

csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
1157762
September 29, 2007 - 4:20 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: det var akutläkaren som inte ens bevärdade sig med att fråga mig vad som felades, han sneglade på mig med en besvärande blick snackade lite med en uska/syrra och sprang tillbaka till sin lediga tid och skickade mig vidare till en allmänmedicinare som var överhopad med jobb (hon jobbade även som läkare på en avdelning), han hade möjligheten att skicka mig till en undersökning snabbare...

Du får ursäkta om jag är frågvis. Men hur vet du att han sprang tillbaka till sin lediga tid? Att ingen sitter i väntrummet betyder väl på långa vägar inte att akuten har ledig tid?
Imo verkade han ändå veta vad han gjorde då han skickade dig till "rätt" läakare på direkten?

Du skriver att han borde ha kickat dig direkt till en undersökning. Okej. Vem skulle ha fått resultatet från den undersökningen. Akutläkaren? Då hade han ju blivit den behandlande läkaren. Skulle ett akutfall, låt oss säga hjärtstillestånd (bara drar fram nåt från luften här) komma in till akuten måste ju akutläkaren vara där direkt. Tänk på akutläkaren som en stationär ambulanspersonal, de ska alltid vara redo för eventuella saker, och att binda upp sig till en patient är väl inte att vara redo? Men även om vi nu ponerar att han kunde ha skickat dig till ultraljud direkt så hade du troligtvis ändå fått vänta på den andre läkaren som du blev skickad till, då det ändå skulle vara denna som skulle ta sig an ditt fall?

Det enda jag personligen tycker är fel i det du berättat var att du inte fick tillräckligt med information om vad som skulle hända, av främst akutläkaren. Sen att det tog så "lång" tid (beroende på hur man ser på det) i andra fasen kan man också ha åsikter över.

Bara några tankar från mitt håll.

Tindy
Member
Medlem
Forum Posts: 5044
1157770
September 29, 2007 - 5:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Oh fyfan 🙁
Krya på dig mannen, vår egen lilla forumpappa (Nu vet jag inte riktigt om du konkurrerat ut john_lz och skiroy, men vafan :p ) måste ju vara frisk för att kunna skriva vettiga saker här!

CyberDyne
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 211
1157782
September 29, 2007 - 7:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Man kan väl säga så här: En blodpropp är väl i stort sett alla fall ett akutläge. Då borde man väl inte skickas till ett väntrum i 6 timmar?

obelix
Member
Medlem
1157802
September 30, 2007 - 5:19 am
sp_Permalink sp_Print

csm101 wrote: Du får ursäkta om jag är frågvis. Men hur vet du att han sprang tillbaka till sin lediga tid? Att ingen sitter i väntrummet betyder väl på långa vägar inte att akuten har ledig tid?
Imo verkade han ändå veta vad han gjorde då han skickade dig till "rätt" läakare på direkten?

Du skriver att han borde ha kickat dig direkt till en undersökning. Okej. Vem skulle ha fått resultatet från den undersökningen. Akutläkaren? Då hade han ju blivit den behandlande läkaren. Skulle ett akutfall, låt oss säga hjärtstillestånd (bara drar fram nåt från luften här) komma in till akuten måste ju akutläkaren vara där direkt. Tänk på akutläkaren som en stationär ambulanspersonal, de ska alltid vara redo för eventuella saker, och att binda upp sig till en patient är väl inte att vara redo? Men även om vi nu ponerar att han kunde ha skickat dig till ultraljud direkt så hade du troligtvis ändå fått vänta på den andre läkaren som du blev skickad till, då det ändå skulle vara denna som skulle ta sig an ditt fall?

Det enda jag personligen tycker är fel i det du berättat var att du inte fick tillräckligt med information om vad som skulle hända, av främst akutläkaren. Sen att det tog så "lång" tid (beroende på hur man ser på det) i andra fasen kan man också ha åsikter över.

Bara några tankar från mitt håll.

han hade inget att göra, han kom från ett rum där tv´n stog på hög volym och andra satt och skrattade och pratade (personalrum).

Han sprang tillbaka lika fort igen.

Det enda han hade behövt göra var att skicka mig till ultraljudundersökningen så hade det hela varit avklarat.
nu tog det 6 timmar istället.

hade han kollat på mig och det kom in ett akutfall med ambulans eller som var värre än mig så hade jag inte sagt flaska om han hade lämnat mig på två röda, för det ska han göra anser jag...

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 401
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL