October 7, 2002
Johan Nicklasson wrote: tänk dessutom på att kroppen måste värma upp allt den ska förbränna till kropps temp, detta drar energi ur kroppen så borde man inte kunna äta sig smal på sockerfri glass och lättöl (för b-vitaminernas skull) 🙂
Jag har sett en kalkyl vad gäller det där för öl (starköl, var nog någon student som räknat på det). Resultatet var hur som helst att ölen behövde vara strax över absoluta nollpunkten för att innehålla så lite värmeenergi så att uppvärmningen av den förbrukar lika mycket energi som den innehåller. Det blir väl antagligen bättre med lättöl, men inte bra (mindre alkohol, men fortfarande en massa kolhydrater). Och glass ska vi nog inte ens tänka på...
July 27, 2002
_Danneman_ wrote: [quote=Callister]Det där med överflödigt skinn:
Går man ner över 25 kg så får man oftast ändå överflödigt skinn, huden drar inte tillbaka sig så särskilt mycket. Det är dock lätt ordnat (iaf gratis om du är under 18).Själv har jag gått ner 36 kg. :blink:
Grattis 🙂 Jasså, oavsett hur lång tid man tar på sig?
Tack.
Det är ju såklart bättre om man tar lång tid på sig, men har man varit kraftigt överviktig så kommer huden aldrig vilja dra tillbaka sig helt igen, speciellt inte om man har fått hudbristningar. Alla har olika kvalite på sin hud också men det är bara marginellt.
tänk dessutom på att kroppen måste värma upp allt den ska förbränna till kropps temp, detta drar energi ur kroppen så borde man inte kunna äta sig smal på sockerfri glass och lättöl (för b-vitaminernas skull)
Faktum är att kroppen inte värmer upp någonting särskilt markant, det är oftast varken kallt eller varmt som det ska vara, så det har ingen effekt att dricka kall mat och vice versa. Sockerfri (och fettfri för den delen) är ju såklart socker & fettfritt men det innehåller ju "vanliga" kolhydrater istället, snabba dessutom, mjölkbaserade livsmedel har dessutom högt II (Insulin Index) och sen får vi högt GI (Glykemiskt Index) av de snabba kolhydraterna. Allt detta: högt blodsockersvar -> Bukspottskörtel producerar insulin för att bryta ner blodsocker -> Fettinlagring (Insulin är även ett hormon som lagrar fett och kraftigt reglerar metabolismen)
Ang. ölen så innehåller ju öl lika mycket energi som läsk, alkoholen (det lilla som det är) stänger ju även av fettförbränningen för att levern ska bli kvitt med alkoholen.
January 12, 2004
Idag har jag varit extra provocerande.
Jag bjöd svärmor på MacDonalds, hon var hungrig och har diabetes (vet att macd inte är ett bra väl, men men ).
Jag handlade åt henne och gick med brickan till bordet när jag riktigt kände hur blickar nästan brände hål i ryggen på mig, och när jag tittade mig omkring så såg jag mer en en person som såg på mig med avsmak.
När jag sedan satte mig ner och gav henne brickan, så såg jag hur 5-6 personer snabbt blickade ner och skämdes. :)R
November 5, 2001
obelix wrote: Idag har jag varit extra provocerande.
Jag bjöd svärmor på MacDonalds, hon var hungrig och har diabetes (vet att macd inte är ett bra väl, men men ).
Jag handlade åt henne och gick med brickan till bordet när jag riktigt kände hur blickar nästan brände hål i ryggen på mig, och när jag tittade mig omkring så såg jag mer en en person som såg på mig med avsmak.
När jag sedan satte mig ner och gav henne brickan, så såg jag hur 5-6 personer snabbt blickade ner och skämdes. :)R
Tror du börjar bli paranoid.
January 12, 2004
Arny wrote: [quote=obelix]Idag har jag varit extra provocerande.
Tror du börjar bli paranoid.
Nä, faktiskt inte.
jag har aldrig brytt mig om vad andra tycker, men jag har börjat att kolla på hur folk ser på mig som överviktig.
Och hade jag brytt mig, så hade jag nog låst in mig och gråtit.
Det är dessvärre socialt accepterat att se ner på oss överviktiga.
May 17, 2004
MULLVADEN wrote: [quote=obelix][quote=Vitamin-C]:)R obelix blir snart inlåst för något brott om han fortsätter såhär 😀
Bara om jag sätter mig på dom. :D/ :)R
jag kan hjälpa till.. ^^
förrästen, gissa OSet.
July 13, 2002
Anledningen till att många dömer är för att man antar att alla överviktiga vill gå ned i vikt. Och om man då tror att personen vill gå ned i vikt så ser man det som ett svagt karaktärsdrag att samma person då sitter och äter glass. Men är du nöjd din vikt å allt så by all means, ät hur mycket glass du vill.
Men faktum kvarstår att de flesta överviktiga VILL gå ned i vikt (inte alla, men flesta)...
January 12, 2004
Elias667 wrote: Anledningen till att många dömer är för att man antar att alla överviktiga vill gå ned i vikt. Och om man då tror att personen vill gå ned i vikt så ser man det som ett svagt karaktärsdrag att samma person då sitter och äter glass. Men är du nöjd din vikt å allt så by all means, ät hur mycket glass du vill.
Men faktum kvarstår att de flesta överviktiga VILL gå ned i vikt (inte alla, men flesta)...
Många ser ner på överviktiga pga av att dom äcklas eller tycker att man har en iq som en skinnskalle.
Visst vill de flesta gå ner i vikt, men det finns även de som trivs och mår bra med sin vikt.
hade jag varit yngre och inte haft problem med min rygg så hade jag inte hållt på med att gå ner i vikt.
January 12, 2004
Vitamin-C wrote: [quote=MULLVADEN][quote=obelix][quote=Vitamin-C]:)R obelix blir snart inlåst för något brott om han fortsätter såhär 😀
Bara om jag sätter mig på dom. :D/ :)R
jag kan hjälpa till.. ^^
förrästen, gissa OSet.
:)R
det hade sett ut.
October 26, 2003
Ja fick oxå konstiga reaktioner en gång av en tjej.. (jag är överviktigt men bryr mig inte speciellt det är liksom jag) Hon stog och tjafsa och började kalla mig jävla ko.. ja blev nästan stolt och sa bara till henne. tack, jag som vanligvis brukar jämnföra mig med en elefant så log ja bara o gick.. hon sa inte ett ljud.. de va sköönt..
May 17, 2004
Deuterium wrote: Varför ska folk bry sig? För att de får betala för din sjukvård sedan? Då är det väl knappast dig de ska bli sura på, utan de bör istället rikta sin aggression emot de som röstar för ett system där man betalar för varandras vård...
du är en lustig varelse
Dehman wrote: [quote=Mean Machine]Obelix: jag har två plastkassar med glass i frysen, gud vad det är gott...;)
Du vill inte ha lite?
Jag tycker det är godare om glassen förvaras i en låda. Hade nog inte ätit glass från en plastkass. :cy:
Brukar föredra glass på pinne eller i strut..
Angående att bli uttittad på Maskdånalds så har även jag blivit det..Mest av tjejjen i kassan..
Det började när jag hämtade mitt tredje bigmeal eller vad det hette..Varje portion (Barnportion?) bestod av lite strips, en seg torr dubbelburgare och en läsk..Avrundade sedan med en långsmal historia av hamburgarkaraktär..Vette fasen vad den hette.
Bara att tugga i sej den torrsega burgaren förbränner antagligen den lilla energi det finns i den under själva ätningen..
Har ätit 2 ggr på Maskdånalds i hela mitt liv, kommer knappast att upprepas i nyktert tillstånd fler ggr..
Tacka vet jag sibyllas 150gr skrov, då känner man iaf att man ätit nått.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
2 Guest(s)