January 12, 2004
Jag har nu övningskört 4 ggr allt som allt, jag har provat en gång innan för ca 5 år sedan.
första gången så hade någon jävel lurat mig att tanka kängrusoppa, bilenbara hoppade och studsade...
andra gången gick det bättre, men då skulle jag prova på krypkörning, så jag puttrade runt på ett industriområde i en timme, det var kul på grovt grus som var löst...
tredje gången så upptäckte jag att det visst fanns fler växlar än ettan och tvåan...
då provad jag att köra runt på småvägar i en sisådär hiskeliga 40-50 km/h.
fjärde gången som var idag så fick jag för mig att prova landsväg, vilket var skitkul.
det var lite pirrigt att "blåsa" fram i 70-80 km/h, men det gick.
och det var än värre att få möte med en stor lastbil med släp i en trång kurva...
det är nu man önskar att man gjort detta 20 år tidigare...
men något som retar mig är dessa idioter som inte respekterar övningskörningskylten.
som ligger och pressa en i arslet hela tiden, men det funkar att få bort dom genom att man pumpar på bromsen och gör lite snabba inbromsningar
sedan har vi dessa kamikazeförarna på mc, som kommer i 180 och kör om i kurvor och som snabbt svänger in framför bilen... 👿
August 11, 2005
Varför tog du den inte tidigare för?
Håller med där, att folk inte fattar att den som sitter bakom den gröna skylten fortfarande håller på och tränar att köra.
De räknar ju iskallt med att den som övningskör har samma egenskaper som en med körkort vad beträffar fordonskontroll och regler och dylikt.
January 12, 2004
csm101 wrote: Varför tog du den inte tidigare för?
Håller med där, att folk inte fattar att den som sitter bakom den gröna skylten fortfarande håller på och tränar att köra.
De räknar ju iskallt med att den som övningskör har samma egenskaper som en med körkort vad beträffar fordonskontroll och regler och dylikt.
när jag var en 08:a så behövdes den inte, och sedan har jag inte haft råd eller möjlighet
August 11, 2005
Json_81 wrote: Jag kan ju bara tala för mig själv, men jag blir jäkligt irriterad på folk som övningskör och t ex försöker köra på motorvägen i 70km/h och sen lägger sig i 80 på vägen.
Har man inte kommit längre med sitt övande har man inte på motorvägen att göra.
det där är verkligen inget specifikt för enbart övningskörare.
Det jag hatar mest är alla jävla traktorer som inte fattar bättre, när de vägrar släpa förbi folk när de ser att de har kilometerlång kö bakom sig...
på tal om inget 😛
November 22, 2001
csm101 wrote: [quote=Json_81]Jag kan ju bara tala för mig själv, men jag blir jäkligt irriterad på folk som övningskör och t ex försöker köra på motorvägen i 70km/h och sen lägger sig i 80 på vägen.
Sant förvisso.
Men det är fan oansvarigt av människan som sitter bredvid att låta någon som övar köra så långsamt.
August 11, 2005
Json_81 wrote: [quote=csm101][quote=Json_81]Jag kan ju bara tala för mig själv, men jag blir jäkligt irriterad på folk som övningskör och t ex försöker köra på motorvägen i 70km/h och sen lägger sig i 80 på vägen.
Sant förvisso.
Men det är fan oansvarigt av människan som sitter bredvid att låta någon som övar köra så långsamt.
På motorväg ja.
Men inte på "vanlig väg"... Någonstans måste man ju börja bygga upp självförtroendet.
July 27, 2002
Jag som kör traktor kan ju skriva lite. Att släppa förbi är självklart en nödvändighet men det går inte alltid. När jag till exempel åker med två fulla vagnar höballar på x antal ton så ser jag inte ens bakom eller över första vagnen, att släppa förbi någon i.o.m stanna gör att man aldrig kommer ut igen. Jag tycker helt klart det är värt att bilisterna får vänta lite för om de skulle råka köra på en vagn skulle det bli mos av dem, den i traktorn skulle förmodligen inte ens få en skråma.
August 11, 2005
Callister wrote: Jag som kör traktor kan ju skriva lite. Att släppa förbi är självklart en nödvändighet men det går inte alltid. När jag till exempel åker med två fulla vagnar höballar på x antal ton så ser jag inte ens bakom eller över första vagnen, att släppa förbi någon i.o.m stanna gör att man aldrig kommer ut igen. Jag tycker helt klart det är värt att bilisterna får vänta lite för om de skulle råka köra på en vagn skulle det bli mos av dem, den i traktorn skulle förmodligen inte ens få en skråma.
Klart att man som bilist fattar att det blir svårt för dig i den situationen, men det finns betydligt många fler "ensamma" traktorer som bara glider runt på vägarna som vägrar släppa förbi folk.
Okej att man tänker att vanliga bilister får köra efter och köra om när de kan, men när man är yrkesförare (som jag på sommarjobbet) så är det inte det lättaste. och är det en traktor och tå lastbilar bakom så är det nästintill omöjligt att ta sig förbi...
January 12, 2004
drotz2000 wrote: Sedärja, då får man passa sig när man är ute och kör i stan nu då...:)
Tog själv mitt kort ganska sent "22år". Och jag lovar dig att när du väl har köpt din första bil så kommer du inte fatta hur du kunde klara dig utan kortet alla dessa år.
bil har jag redan, jag fick en liten toyota starlet av svärmor för att komma igång.
och skiroy kan sluta fnissa nu
October 22, 2002
dree wrote: Varför ska alla ha så brottom i trafiken?
Vafan respektera traktorförare och övningskörare.
Stressade förare som irriterar sig på alla i trafiken är den största trafikfaran som finns.
Så j**la brottom är det inte.
Glöm inte bort att en långtradare inte är någom formel 1 bil när det gäller acc och broms.
Själv så har jag slutat gå ut i vänsterfilen för att släppa in personbilar eftersom när man gör det så kommer man inte in igen i högerfilen. Alla personbilar som är i trafik idag i sverige klarar att komma upp och om en långtradare på dom flesta accelerationfält.
Att komma om en traktor går hur bra som helst även med långtradare, gäller bara att känna vägen och "ladda på" lite före ifall det kommer en lucka på nästa raksträcka.
2 Guest(s)