Obelixs öden och äventyr i trafiken.|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Obelixs öden och äventyr i trafiken.
obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 4, 2006 - 5:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har nu övningskört 4 ggr allt som allt, jag har provat en gång innan för ca 5 år sedan.

första gången så hade någon jävel lurat mig att tanka kängrusoppa, bilenbara hoppade och studsade...

andra gången gick det bättre, men då skulle jag prova på krypkörning, så jag puttrade runt på ett industriområde i en timme, det var kul på grovt grus som var löst...

tredje gången så upptäckte jag att det visst fanns fler växlar än ettan och tvåan...
då provad jag att köra runt på småvägar i en sisådär hiskeliga 40-50 km/h.

fjärde gången som var idag så fick jag för mig att prova landsväg, vilket var skitkul.
det var lite pirrigt att "blåsa" fram i 70-80 km/h, men det gick.

och det var än värre att få möte med en stor lastbil med släp i en trång kurva...

det är nu man önskar att man gjort detta 20 år tidigare...

men något som retar mig är dessa idioter som inte respekterar övningskörningskylten.

som ligger och pressa en i arslet hela tiden, men det funkar att få bort dom genom att man pumpar på bromsen och gör lite snabba inbromsningar laugh

sedan har vi dessa kamikazeförarna på mc, som kommer i 180 och kör om i kurvor och som snabbt svänger in framför bilen... 👿

beta
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1736
1055938
July 4, 2006 - 6:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Har inte Obelix kk?
Visst kan det stämma att det hade varit bättre att tagit det 20år tidigare. Antar att det är lättare att lära sig då.

Lodisen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1200
1055939
July 4, 2006 - 6:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Hur gammal är du egentligen? 108?

obelix
Member
Medlem
1055940
July 4, 2006 - 6:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Lodisen wrote: Hur gammal är du egentligen? 108?

nä, jag är inte lika gammal som skiroy, jag är bara 38 laugh

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
1055947
July 4, 2006 - 6:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Shit är du bara 10år äldre.. trodde du typ hade krupit över 40 strecket iaf.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
1055949
July 4, 2006 - 6:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Varför tog du den inte tidigare för?

Håller med där, att folk inte fattar att den som sitter bakom den gröna skylten fortfarande håller på och tränar att köra.

De räknar ju iskallt med att den som övningskör har samma egenskaper som en med körkort vad beträffar fordonskontroll och regler och dylikt.

obelix
Member
Medlem
1055953
July 4, 2006 - 6:41 pm
sp_Permalink sp_Print

csm101 wrote: Varför tog du den inte tidigare för?

Håller med där, att folk inte fattar att den som sitter bakom den gröna skylten fortfarande håller på och tränar att köra.

De räknar ju iskallt med att den som övningskör har samma egenskaper som en med körkort vad beträffar fordonskontroll och regler och dylikt.

när jag var en 08:a så behövdes den inte, och sedan har jag inte haft råd eller möjlighet

csm101
Member
Medlem
1055954
July 4, 2006 - 6:46 pm
sp_Permalink sp_Print

okej.

grattis.

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1055955
July 4, 2006 - 6:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag kan ju bara tala för mig själv, men jag blir jäkligt irriterad på folk som övningskör och t ex försöker köra på motorvägen i 70km/h och sen lägger sig i 80 på vägen.
Har man inte kommit längre med sitt övande har man inte på motorvägen att göra.

csm101
Member
Medlem
1055956
July 4, 2006 - 6:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: Jag kan ju bara tala för mig själv, men jag blir jäkligt irriterad på folk som övningskör och t ex försöker köra på motorvägen i 70km/h och sen lägger sig i 80 på vägen.

det där är verkligen inget specifikt för enbart övningskörare.

Det jag hatar mest är alla jävla traktorer som inte fattar bättre, när de vägrar släpa förbi folk när de ser att de har kilometerlång kö bakom sig...

på tal om inget 😛

Json_81
Member
Medlem
1055960
July 4, 2006 - 7:04 pm
sp_Permalink sp_Print

csm101 wrote: [quote=Json_81]Jag kan ju bara tala för mig själv, men jag blir jäkligt irriterad på folk som övningskör och t ex försöker köra på motorvägen i 70km/h och sen lägger sig i 80 på vägen.

Sant förvisso.
Men det är fan oansvarigt av människan som sitter bredvid att låta någon som övar köra så långsamt.

csm101
Member
Medlem
1055961
July 4, 2006 - 7:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: [quote=csm101][quote=Json_81]Jag kan ju bara tala för mig själv, men jag blir jäkligt irriterad på folk som övningskör och t ex försöker köra på motorvägen i 70km/h och sen lägger sig i 80 på vägen.

Sant förvisso.
Men det är fan oansvarigt av människan som sitter bredvid att låta någon som övar köra så långsamt.

På motorväg ja.

Men inte på "vanlig väg"... Någonstans måste man ju börja bygga upp självförtroendet.

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
1055962
July 4, 2006 - 7:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag som kör traktor kan ju skriva lite. Att släppa förbi är självklart en nödvändighet men det går inte alltid. När jag till exempel åker med två fulla vagnar höballar på x antal ton så ser jag inte ens bakom eller över första vagnen, att släppa förbi någon i.o.m stanna gör att man aldrig kommer ut igen. Jag tycker helt klart det är värt att bilisterna får vänta lite för om de skulle råka köra på en vagn skulle det bli mos av dem, den i traktorn skulle förmodligen inte ens få en skråma.

csm101
Member
Medlem
1055964
July 4, 2006 - 7:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Callister wrote: Jag som kör traktor kan ju skriva lite. Att släppa förbi är självklart en nödvändighet men det går inte alltid. När jag till exempel åker med två fulla vagnar höballar på x antal ton så ser jag inte ens bakom eller över första vagnen, att släppa förbi någon i.o.m stanna gör att man aldrig kommer ut igen. Jag tycker helt klart det är värt att bilisterna får vänta lite för om de skulle råka köra på en vagn skulle det bli mos av dem, den i traktorn skulle förmodligen inte ens få en skråma.

Klart att man som bilist fattar att det blir svårt för dig i den situationen, men det finns betydligt många fler "ensamma" traktorer som bara glider runt på vägarna som vägrar släppa förbi folk.

Okej att man tänker att vanliga bilister får köra efter och köra om när de kan, men när man är yrkesförare (som jag på sommarjobbet) så är det inte det lättaste. och är det en traktor och tå lastbilar bakom så är det nästintill omöjligt att ta sig förbi...

Json_81
Member
Medlem
1055969
July 4, 2006 - 8:06 pm
sp_Permalink sp_Print

csm101 wrote:
På motorväg ja.

Men inte på "vanlig väg"... Någonstans måste man ju börja bygga upp självförtroendet.

Jo, på vanlig väg är det ok att det går lite långsammare.

whak
Member
Medlem
Forum Posts: 4718
1055982
July 4, 2006 - 8:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Den dagen du sitter på en hojj och du har en kombi framför dig som promt måste spruta med spolarvätskan på bakrutan så har du smakat på det mesta.
Well lycka till med kortet förresten.

drotz2000
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 643
1055988
July 4, 2006 - 8:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Sedärja, då får man passa sig när man är ute och kör i stan nu då...:)

Tog själv mitt kort ganska sent "22år". Och jag lovar dig att när du väl har köpt din första bil så kommer du inte fatta hur du kunde klara dig utan kortet alla dessa år.

dree
Member
Medlem
Forum Posts: 2277
1055990
July 4, 2006 - 9:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Varför ska alla ha så brottom i trafiken?
Vafan respektera traktorförare och övningskörare.
Stressade förare som irriterar sig på alla i trafiken är den största trafikfaran som finns.
Så jävla brottom är det inte.

obelix
Member
Medlem
1055991
July 4, 2006 - 9:12 pm
sp_Permalink sp_Print

drotz2000 wrote: Sedärja, då får man passa sig när man är ute och kör i stan nu då...:)

Tog själv mitt kort ganska sent "22år". Och jag lovar dig att när du väl har köpt din första bil så kommer du inte fatta hur du kunde klara dig utan kortet alla dessa år.

bil har jag redan, jag fick en liten toyota starlet av svärmor för att komma igång.

och skiroy kan sluta fnissa nu laugh

alrik
Member
Medlem
Forum Posts: 2923
1056022
July 5, 2006 - 12:26 am
sp_Permalink sp_Print

dree wrote: Varför ska alla ha så brottom i trafiken?
Vafan respektera traktorförare och övningskörare.
Stressade förare som irriterar sig på alla i trafiken är den största trafikfaran som finns.
Så j**la brottom är det inte.

Glöm inte bort att en långtradare inte är någom formel 1 bil när det gäller acc och broms.

Själv så har jag slutat gå ut i vänsterfilen för att släppa in personbilar eftersom när man gör det så kommer man inte in igen i högerfilen. Alla personbilar som är i trafik idag i sverige klarar att komma upp och om en långtradare på dom flesta accelerationfält.

Att komma om en traktor går hur bra som helst även med långtradare, gäller bara att känna vägen och "ladda på" lite före ifall det kommer en lucka på nästa raksträcka.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 295
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL