March 14, 2001
fisken wrote: [quote=dree]Varför ska alla ha så brottom i trafiken?
Vafan respektera traktorförare och övningskörare.
Stressade förare som irriterar sig på alla i trafiken är den största trafikfaran som finns.
Så j**la brottom är det inte.
Glöm inte bort att en långtradare inte är någom formel 1 bil när det gäller acc och broms.
Själv så har jag slutat gå ut i vänsterfilen för att släppa in personbilar eftersom när man gör det så kommer man inte in igen i högerfilen. Alla personbilar som är i trafik idag i sverige klarar att komma upp och om en långtradare på dom flesta accelerationfält.
Att komma om en traktor går hur bra som helst även med långtradare, gäller bara att känna vägen och "ladda på" lite före ifall det kommer en lucka på nästa raksträcka.
Samma här, kan bilisterna inte tänkta lite och använda gaspedalen lite mer för att hinna för en på dessa påfarter så får de skylla sig själv..
Jag har förresten också slutat helt med att gå ut på väggrenen för att vara snäll och släppa förbi andra bilister, för gjorde jag det ibland när det är fina vägar och dagtid..
November 29, 2003
dree wrote: Varför ska alla ha så brottom i trafiken?
Vafan respektera traktorförare och övningskörare.
Stressade förare som irriterar sig på alla i trafiken är den största trafikfaran som finns.
Så j**la brottom är det inte.
Fråga Rune, han gapar och skriker så fort någon håller hastigheten.
Han vill hålla 90 på 30km/h väg men då ligger någon i 3+km/h så då måste han skrika och ha sig. Hoppas han blir av med sitt körkort.
March 23, 2003
Jag är 20, har haft körkort i 2 år, men nu är det så att jag inte orkade fixa nån bil över sommaren så jag har lånat en eu-moppe att köra till jobbet med.
Det roliga är att alla bilister är så sjukt rädda, dom tror att jag är en livsfarlig 15åring som ska vingla omkull vilken sekund som helst, så de e knappt nån som vågar köra om.
Vissa ligger efter i typ kilometer utan att våga sig om.
Men ändå är det bra att dom tror det, för då har jag en ursäkt när jag kör som en idiot 😀
January 12, 2004
whak wrote: [quote=dree]Varför ska alla ha så brottom i trafiken?
Vafan respektera traktorförare och övningskörare.
Stressade förare som irriterar sig på alla i trafiken är den största trafikfaran som finns.
Så j**la brottom är det inte.
Fråga Rune, han gapar och skriker så fort någon håller hastigheten.
Han vill hålla 90 på 30km/h väg men då ligger någon i 3+km/h så då måste han skrika och ha sig. Hoppas han blir av med sitt körkort.
en sådan som retar Rune ska jag bli när jag får lappen :D/
August 7, 2001
Snorch wrote: [quote=fisken][quote=dree]Varför ska alla ha så brottom i trafiken?
Vafan respektera traktorförare och övningskörare.
Stressade förare som irriterar sig på alla i trafiken är den största trafikfaran som finns.
Så j**la brottom är det inte.
Glöm inte bort att en långtradare inte är någom formel 1 bil när det gäller acc och broms.
Själv så har jag slutat gå ut i vänsterfilen för att släppa in personbilar eftersom när man gör det så kommer man inte in igen i högerfilen. Alla personbilar som är i trafik idag i sverige klarar att komma upp och om en långtradare på dom flesta accelerationfält.
Att komma om en traktor går hur bra som helst även med långtradare, gäller bara att känna vägen och "ladda på" lite före ifall det kommer en lucka på nästa raksträcka.
Samma här, kan bilisterna inte tänkta lite och använda gaspedalen lite mer för att hinna för en på dessa påfarter så får de skylla sig själv..
Jag har förresten också slutat helt med att gå ut på väggrenen för att vara snäll och släppa förbi andra bilister, för gjorde jag det ibland när det är fina vägar och dagtid..
Japp man ska hellre gasa sig in i luckan än att bromsa sig in i den på acc. fält.
Förstår att det är jobbigt styra ett sånt stort ekipage när man är omringad av personbilar.
Som personbilsförare så ska man hålla avstånd och vänta på tillfälle att köra om. Att ligga i häcken och stressa eller att klämma sig förbi är en rejäl trafikfara.
October 22, 2002
dree wrote: [quote=Snorch][quote=fisken][quote=dree]Varför ska alla ha så brottom i trafiken?
Vafan respektera traktorförare och övningskörare.
Stressade förare som irriterar sig på alla i trafiken är den största trafikfaran som finns.
Så j**la brottom är det inte.
Glöm inte bort att en långtradare inte är någom formel 1 bil när det gäller acc och broms.
Själv så har jag slutat gå ut i vänsterfilen för att släppa in personbilar eftersom när man gör det så kommer man inte in igen i högerfilen. Alla personbilar som är i trafik idag i sverige klarar att komma upp och om en långtradare på dom flesta accelerationfält.
Att komma om en traktor går hur bra som helst även med långtradare, gäller bara att känna vägen och "ladda på" lite före ifall det kommer en lucka på nästa raksträcka.
Samma här, kan bilisterna inte tänkta lite och använda gaspedalen lite mer för att hinna för en på dessa påfarter så får de skylla sig själv..
Jag har förresten också slutat helt med att gå ut på väggrenen för att vara snäll och släppa förbi andra bilister, för gjorde jag det ibland när det är fina vägar och dagtid..
Japp man ska hellre gasa sig in i luckan än att bromsa sig in i den på acc. fält.
Förstår att det är jobbigt styra ett sånt stort ekipage när man är omringad av personbilar.
Som personbilsförare så ska man hålla avstånd och vänta på tillfälle att köra om. Att ligga i häcken och stressa eller att klämma sig förbi är en rejäl trafikfara.
Tur att någon tycker det är vettigare att gasa om en långtradare på acc. fält än ligga och vänta på att den ska flytta sig. I 99 av 100 fall så finns det en lucka framför en tradare pga hastigheten man håller.
Jobbigt vet jag inte om det är, jag blir bara lite lätt trött på alla idioter som inte kan köra bil.
Det jag har märkt är att jag har blivit mer elak i trafiken, dvs jag "hjälper" inte personbilar, om det är högerreglen så åker jag även om det kommer bilar från min vänstersida, viker inte av en tum om någon gör en väldigt galen omkörning osv. Dom man hjälper i trafiken är andra långtradare som man vet att dom skulle hjälpa en själv i liknande situationer.
Nu uppfattas jag troligtvis som en riktigt dum person i trafiken, men jag kan bara säga att man blir väldigt avtrubbad efter ett tag på vägen.
/ Mikael - som inte kommer köra tradare på 3v nu
June 3, 2001
Säger man grattis nu?
I vilket fall..
Kommer ihåg min balla körskollärare.
Han var alltid tvungen att ta en stor kopp kaffe efter att vi hade vart ute.
På min fjärde körning (ever) tyckte han att vi skulle "slå ur" bilen på motorväg.
110 knyck var riktigt snorfort. :bgrin:
Måste skryta lite.
Jag var var snabbast av alla ungarna på manöverbanan. 😎
Första gången jag backade runt ett hörn sa han: "Du har ju koll på det här."
Jag skrämde skiten ur den där skitsnygga tjejen som jag fick åka halkbanan med genom att "råka" sladda lite lite väl mycket.
Dessutom fixa jag en snygg framhjulsdrift i S-kurvan på halkbanan.
Övning ger färdighet så öva öva öva så ses vi där ute! 🙂
August 11, 2005
Gueno wrote: Säger man grattis nu?
I vilket fall..
Kommer ihåg min balla körskollärare.
Han var alltid tvungen att ta en stor kopp kaffe efter att vi hade vart ute.
På min fjärde körning (ever) tyckte han att vi skulle "slå ur" bilen på motorväg.
110 knyck var riktigt snorfort. :bgrin:Måste skryta lite.
Jag var var snabbast av alla ungarna på manöverbanan. 😎
Första gången jag backade runt ett hörn sa han: "Du har ju koll på det här."
Jag skrämde skiten ur den där skitsnygga tjejen som jag fick åka halkbanan med genom att "råka" sladda lite lite väl mycket.
Dessutom fixa jag en snygg framhjulsdrift i S-kurvan på halkbanan.Övning ger färdighet så öva öva öva så ses vi där ute! 🙂
Själv provade jag på lite bakhjulskörning på manövertestet när jag skulle köra på för mc... 😎
Att det inte var med flit är en helt annan femma 😀
Angående lastbilar och acc-fält. Senast idag stötte jag på en sån lastbilsförare som inte vill flytta över till vänsterfilen. Visst, hade jag haft personbil hade det nite varit några probs, men kör jag också en lastbil så vill man ha lite mer utrymme. Speciellt när det är mellan två lastbil man försöker klämma in sig...
Okej att irriterade bilförare är värst, men det är fan så mycket mer onödigare att irretera dem med flit. Visa hänsyn (gäller alla). Har man bilkö bakom så får man släppa förbi eller åtminstone underlätta körning, att lägga sig på mittfilen vid varje fri raka är INTE att underlätta!
Vill du inte underlätta? okej, men ge då för helvete fan i att försvåra en omkörning!
October 22, 2002
csm101 wrote:
Angående lastbilar och acc-fält. Senast idag stötte jag på en sån lastbilsförare som inte vill flytta över till vänsterfilen. Visst, hade jag haft personbil hade det nite varit några probs, men kör jag också en lastbil så vill man ha lite mer utrymme. Speciellt när det är mellan två lastbil man försöker klämma in sig...
Okej att irriterade bilförare är värst, men det är fan så mycket mer onödigare att irretera dem med flit. Visa hänsyn (gäller alla). Har man bilkö bakom så får man släppa förbi eller åtminstone underlätta körning, att lägga sig på mittfilen vid varje fri raka är INTE att underlätta!
Vill du inte underlätta? okej, men ge då för h*****e fan i att försvåra en omkörning!
Körde du tung lastbil eller en sk. "lastbil" dom hyr ut på statoil? 🙂 Att bara köra lastbil är ju som att köra gokart ju. 😉
När man gå ut i vägrenen för att släppa om någon som legat som ett frimärke bakom släpet så vågar oftast fanskapet inte köra om utan väntar fortfarande att det ska bli fritt. Sen dom få som tackar för att man gör en uppoffring är lätträknade. Jag brukar göra såhär, om 2 bilar ger fan i att tacka för att man körde i vägrenen så då får dom bakom ta sig om på egen hand.
Att sen folk lägger sig bakom en är ingen problem alls så länge dom just ligger bakom. Dom kan få ligga så nära så dom kan läsa regnumret på skattemärket om dom vill. De stör jag mig inte de minsta på, tråkigt dock om det skulle hända något.
Däremot stör jag mig nå grymt på bilar som ligger snett bakom med halvljuset konstant utanför släpet, man bländas ganska friskt av sånt. Då kan det hända att man råkar slicka lite mittlinje ett tag för att slippa bli konstant bländad.
Nu blir jag säker ännumer elak i era ögon, men de kan jag ta
October 22, 2002
Kom ihåg en tråd på autopower som är ganska trevlig att läsa ibland.
November 26, 2002
fisken wrote: Kom ihåg en tråd på autopower som är ganska trevlig att läsa ibland.
haha, lastbilschaufförer är roliga ibland.
"Fartspärren är som sagt individuell och jag skulle inte ligga 3 km/h långsammare bakom en annan lb när jag har 100 mil kvar."
den killen måste ha ett ganska stressigt schema =)
February 4, 2003
Kan ju säga att jag alltid tackar lastbilschaufför när jag gör en omkörning där de gått ut på vägrenen. Detta genom att blinka vänster-höger-vänster. Kul när lastbilarna blinkar tillbaka, känns som lite samhörighet då 😛
Gör också omkörningarna så fort jag får chans, försöker att dra på rejält så fort tillfälle finns så lastbilschauffören snabbt kan komma in igen.
Försöker dessutom visa genom avstånd och placering om jag vill köra om eller inte (vissa gånger kör ju lastbilarna mer än 90 km/h på 90 sträckorna ändå, fast de bara får köra 80 egentligen)
Nej jag kan säga som så att jag trivs med de flesta yrkeschaufförer från Sverige. De gör ett bra jobb. Det är de utländska som jag är rädda för, de som kör 20 st i rad och gör väldigt märkliga omkörningar där man liksom blir instängd otäckt.
Samtidigt kan jag inte förstå vanliga personbilar som inte ger utrymme för lastbilarna att svänga åt höger exempelviss på två-filiga vägar. Vissa förstår inte att epipaget kommer över på fel fil. Lite hänsyn från vår sida också till dessa personer som kör dessa baota fordon.
August 11, 2005
Fisk: är ingen sån som man hyr på statoil 😛
och den beter sig som en gokart, men bara när den är tom på last, annars är den inte den snabbaste i acc.
Hpller med det där om tackandet, stör mig så grymt, ska det vara så svårt att tacka en som underlättar en omkörning genom att lägga hela fordonet i den sämsta delen av vägen?
Angående han som sa det där om 3km/h, det är fan sant, iaf för min del. Ska jag köra 5 mil (vet att det låter lite) så kanskejag förlorar några få minuter på at hålla 80 istället för 90-95.
Men det är samtidigt dessa småminuter som ansamlas och sätter press på en på slutändan, så man vill ju göra allt för att inte hamna efter.
1 Guest(s)