Och det här betalar man skatt för.|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Och det här betalar man skatt för.
whak
Member
Medlem
Forum Posts: 4718
sp_UserOfflineSmall Offline
1085623
October 14, 2006 - 8:46 am
sp_Permalink sp_Print

Okey, får tacka för alla svar. Nu är man ju lite lugnare iallafall.

Tindy
Member
Medlem
Forum Posts: 5044
1085631
October 14, 2006 - 9:02 am
sp_Permalink sp_Print

Vet precis vad du känner, har samma grej själv, dock kanske två-tre gånger i månaden...
Ont som fan gör det, man blir så rädd för smärtan att man inte vågar andas.
Fyfan.

csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
1090990
November 2, 2006 - 9:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Okej, nu har jag lite info som kan förklara vad det är ni känner.

Att tråden är lite gammal skiter jag i.

Såhär kan det ligga till (vilket jag tror är fallet med er som skrivit här):

Lungorna ligger i en lungsäck som heter pleura. Tänk er att ni har en ballong som är fylld med luft och att ni kör in er näve i den. Ni kommer få ballongen att omsluta er hand och bilda ett dubbelskiktad membran mellan er hand och det som ligger på andra sidan ballongen.

Tänk er nu att lungorna är er hand och pleuran är ballongen. Er pleuras yttre skikt är framtill fästad i ert bröstkort och det inre skiktet ligger an mot lungorna. Men det finns ingen förbindelse mellan vare sig de båda pleuraskikten eller det inre skitket och lungorna.
Mellan skikten i pleurat finns lite vätska som tillåter att lungan kan expanderas och flytta skikten i förhållande till varandra.

Nu till det intressanta som jag tror är det som ni råkar ut för.

Ibland/ofta så händer det att det bildas bindväv mellan de båda skikten. När man då drar in luft så kommer det att sträcka på bindvävet som bildats och det är detta som ger upphov till smärtan.

För att bli av med smärtan behöver man "bara" ta några djupoa andetag så slits bindvävet som bildats sönder och de båda skikten kan glida i förhållande till varandra igen.

Vissa får detta aldrig, andra får det lite då och då, några får det flera ggr per månad, och det är inget att behandla.

Edit:stavning

Darakir
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 352
1091056
November 3, 2006 - 8:22 am
sp_Permalink sp_Print

Blä, äckllig beskrivning, csm101. Slita sönder bindväv och hålla på...
Fast jag tror på den. Jag får också det här ibland, och att andas mer, trots att det gör ondare då, hjälper alltid. Då får jag det inte igen på länge.

Så... borde det då inte vara så att om man idrottar så får man aldrig det här, eftersom man då andas tungt oftare? Just nu sitter jag bara framför dator och rör mig aldrig.

csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
1091057
November 3, 2006 - 8:32 am
sp_Permalink sp_Print

Darakir wrote: Blä, äckllig beskrivning, csm101. Slita sönder bindväv och hålla på...
Fast jag tror på den. Jag får också det här ibland, och att andas mer, trots att det gör ondare då, hjälper alltid. Då får jag det inte igen på länge.

Så... borde det då inte vara så att om man idrottar så får man aldrig det här, eftersom man då andas tungt oftare? Just nu sitter jag bara framför dator och rör mig aldrig.

Det låter äckligare än vad det egentligen är, men huvudsaken är att det inte är något farligt eller ovanligt.

Din teori angående andningen kan med största sannolikhet förbättra situationen. Jag tror inte ens man behöver idrotta, utan då och då ta några riktigt djupa andetag så att man nästan fyller och tömmer hela lungorna.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 74
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL