August 7, 2003
Dani wrote: Kallar det hellre för HB, HamBurgare.
Tja, drar och köper en HB, ska ru mää eller?
Är inte det redan den vedertagna förkortningen för HemBränt? det kan ju bli svår begreppsförvirring där!
Det borde heta Köttfärsplättar för att få lite logik, potatisplättar osv.
Bogus wrote: [Image Can Not Be Found] Pannkaka
[Image Can Not Be Found] Plättar
[Image Can Not Be Found] Ugnspannkaka som du pratar om...
3/3 Rätt.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
February 12, 2002
Jajaja, har varit i den här diskutionen så många gånger att jag inte bryr mig längre. Folk får kalla det vad de vill, blir det missfårstånd går de säkert reda ut, iaf i just det här sammanhanget utan att det ska behöva bli blodutgjutelse.
Däremot, att kalla Hamburgare för Hampis, bara som slang är fortfarande något jag ska jobba hårt för. 😛
February 12, 2002
Varför är så många oense om att skippa sina egna idiotiska kulturer och bara enas med västvärlden, eller varför inte se till att alla börjar prata samam språk, menar är ju kasst med så många olika ord för samma sak.
Bryr du dig inte, skriv inte i min tråd, och använd för guds-skull inte ordet jag försöker få med i stora ordboken. 🙂
October 31, 2003
Coalan wrote: Pannkakslagg respektive plättlagg:
😡
[Image Can Not Be Found]
Helt rätt. Även om det inte är husqvarna-pannor som morfar gjöt innan han fick sotlunga och dog. Men stekpanna är till pannkakor och pannbiff. Vem gör pannbiff i ugn? Är inte det köttfärslimpa?
August 7, 2003
Köttfärspannkaka = 1 kilo köttfärs direkt i stekpannan.
Köttfärsplättar = plättar av köttförs i plättlaggen. Omodärnt ord för samma: Hamburgare.
Förenkla, standardisera.
Omelett exempelvis borde heta, äggpannkaka. stekta ägg kanske äggplättar osv...
Mycket logiskt och bra.
1 Guest(s)