July 17, 2002
DraGoN wrote: någon som sysslar me såna djur? Verkar ju vara trevliga små krabater, Vad bör man tänka på innan man skaffar en sån hemma i lägenheten?
Kom med Tips o Ideér... 8)
De bör inte vara längre än två meter. Du bör ej har småsyskon som står i proportion till deras munnar. De äter levande föda (återigen det där med syskon). Var noga med temperaturen och luftfuktigheten (varierar från art till art).
Tilläggas bör att jag aldrig har haft kräldjur, då de spårlöst skulle försvinna om mamma såg dem. Men sunt förnuft påkallar ovan.
July 22, 2003
Jag har nog haft det mesta, olika ormar, olika ödlor bla grön leguan som var 1.5-1.7 m ungefär dog för knapp en månad sen 🙁
Just nu har vi lite olika pilgiftsgrodor och någon daggecco.
Sen vad du ska tänka på beror helt på vad för sort du ska ha. Vissa lever i ökenlandskap ,leopardgecco bla, andra trivs i regnskogsmiljö, olika daggeccos och pilgiftsgrodor bla.
Men det är roliga djur att ha. Speciellt sådana man kan ta ut, inte så lätt med pilgiftsgrodor. Inte för att dom är giftiga utan för att dom är så små 🙂
July 17, 2002
smurfen- wrote: Jag har nog haft det mesta, olika ormar, olika ödlor bla grön leguan som var 1.5-1.7 m ungefär dog för knapp en månad sen 🙁
Just nu har vi lite olika pilgiftsgrodor och någon daggecco.
Sen vad du ska tänka på beror helt på vad för sort du ska ha. Vissa lever i ökenlandskap ,leopardgecco bla, andra trivs i regnskogsmiljö, olika daggeccos och pilgiftsgrodor bla.
Men det är roliga djur att ha. Speciellt sådana man kan ta ut, inte så lätt med pilgiftsgrodor. Inte för att dom är giftiga utan för att dom är så små 🙂
Har du testat att slicka på pilgiftsgrodorna? =)
March 24, 2002
DraGoN wrote: någon som sysslar me såna djur? Verkar ju vara trevliga små krabater, Vad bör man tänka på innan man skaffar en sån hemma i lägenheten?
Kom med Tips o Ideér... 8)
Inga problem med ödlor i lägenhet. 8)
Sitter med 5st skäggagamer, 5st Leopardgeckos, 1st grön leugan och 4st kungspyton här.
Leopardgeckos och skäggagamer är trevliga små djur som inte är så utrymmeskrävande.
Vad att tänka på: Det är inte bara ödlan som ska införskaffas, det behövs även terrarie, värmelampa/matta, uv-ljus och inredning.
Ett bra ställe att kolla på sådant är http://www.reptilcenter.se som har bra grejor.
Leopardgeckos äter endast animaliskföda som syrsor och mjölmask.
Skäggagamer är också det till en början, men övergår med tiden till grönsaker också.
Om du vill ha mer än en ödla så gillar hanar inte andra hanar och minst 2 honor till en hane för att han inte ska stressa livet av honan.
Edit: Timpa^: Och det lukter inte när du skiter?
Det luktar mer om en kattlåda eller en blöt hund än om ett terrarie om du sköter det rätt.
March 10, 2002
Jag skulle skaffa en ödla innan. Det var också en sådandär Leopardgecko. Men fick inte för morsan. Hon trodde jag skulle jaga systern med den. Aldrig jag skulle göra något sådant. 👿
Men min bror har två ödlor. Kan inte komma på vad det är för några. Men han kan sköta dem, så det borde inte vara svårt. 😉
2 Guest(s)