January 5, 2002
På grund av de ständigt uppkommande debatterna om ifall folk får skylla sig själva eller inte tar jag upp den här Aftonbladetlänken som startpunkt för en debatt. Vad tycker ni? Bortse från det att hon fick felaktig diagnos och så, det är inte det jag vill diskutera. Självklart är det fel att hon fick det, men hon ska inte skylla ifrån sig.
http://www.aftonbladet.se/vss/.....11,00.html
Min åsikt: Hon får skylla sig själv, det var ingen som tvingade henne att röka.
Ett annat ypperligt exempel är den ständiga debatt som pågår om medias påverkan på ungdomar – är det verkligen medias fel att småflickor slutar äta? Är det medias fel att högstadieungdomar tycker att det är tufft att röka därför att skådisar gör det?
Ett tredje exempel är alla dessa överviktiga människor, både i USA och i Sverige, som ställer exempelvis McDonalds ansvariga för deras fetma – sedan när blev man itvingad mat under ett McDonaldsbesök? Jag anser att det är rent struntprat.
Detta är ett stort samhällsproblem, denna offermentalitet, att se sig själv som ett offer i behov av hjälp. Människor ser sig själva som offer och lägger skulden för sina misslyckanden på andra. Vet ni vad jag tror? Jo, att dessa människor inte alls vill lösa sina problem. Genom att se sig själva som offer får de något slags makt och inflytande, är det inte så? Jag menar, hur många vågar säga emot när det lobbas för gay- eller kvinnointressen, just därför att dessa två grupper ser sig själva som offer?
January 18, 2004
Skylla sig själv... jag föraktar rökare... har en broder som röker, han har försökt sluta, lyckades ett tag sedan fick hans tjej honom att starta igen....
Suck, skit industri, tycker vi bannlyser tobak, nu skulle alla hate det, och ekonomin skulle rasa... men om 200 år skulle mänskligehten blicka tillbaka och tänka
"äntligen något vettigt från 1900-2000 talet.."
September 18, 2002
Krehlmar wrote: Skylla sig själv... jag föraktar rökare... har en broder som röker, han har försökt sluta, lyckades ett tag sedan fick hans tjej honom att starta igen....
Suck, skit industri, tycker vi bannlyser tobak, nu skulle alla hate det, och ekonomin skulle rasa... men om 200 år skulle mänskligehten blicka tillbaka och tänka
Javisst kan vi banlysa tobak, och varför inte alkohol likaså. Alkohol dödar fler människor än rökare. Egentligen borde man förbjuda kaffe, te, choclad och lakrits oxå. Som alla är beroendeframkallande och giftiga i längden. Det finns määäängder av produkter som bryter ner kroppen och bara förstör. Jag tycker att man ska få välja själv, racka inte ner på andra och skyll ej eller på andra.
January 18, 2004
The Cadet wrote: [quote=Krehlmar]Skylla sig själv... jag föraktar rökare... har en broder som röker, han har försökt sluta, lyckades ett tag sedan fick hans tjej honom att starta igen....
Javisst kan vi banlysa tobak, och varför inte alkohol likaså. Alkohol dödar fler människor än rökare. Egentligen borde man förbjuda kaffe, te, choclad och lakrits oxå. Som alla är beroendeframkallande och giftiga i längden. Det finns määäängder av produkter som bryter ner kroppen och bara förstör. Jag tycker att man ska få välja själv, racka inte ner på andra och skyll ej eller på andra.
Nej, choclat etc. är inte bara ENBART dåligt, choclad över 50% är någorlunda nyttig, 80% och det är en nyttig produkt...
visst får man välja, men tänk såhär, om jag får 20 andetag i veckan, för de som röker på min skolgård, brodern, på stan etc. blir det 1400 andetag på 1 år, 14000 andetag på 10 år, 41600 på 40 år... 25 920 är det ca antal andetag som en frisk människa gör per dygn, betydande att under ca 2 dag andas jag bara in rök... det är inte precis nyttigt...
Även om det låter lite, vill jag inte ha det...
Det som är synd är att alla rökare blir nästan arga när man tycker de är jobbiga... förstå, NI DRAR JU RUNT PÅ GIFT FFS! sluta bitcha om jag bitchar på er... fan rökare är svaga människor...
Tycker vi tar bort alla varnings skyltar på allt och låter problemet med dumma lösa sig själv...
May 17, 2004
idioter finns över allt. Hennes eget fel och ingen annans. Om hon stämmer någon ska jag hojjta som fan!
sen det att flickor som får anorexia och dyligt på grund av media är medias fel MEN alldig endast deras fel. KOLLA BARA INTE?? De tvingar dig inte att se det men de påvärkar dig helt klart.
March 14, 2001
Kan bara hålla med dig snyde..
Lika de där med att skylla ifrån sig på att mat på olika ställen är alldeles för fet och därför man går upp i vikt.. som sagt ät inte den maten bara så slipper man de..
Lika senast nu en dag såg jag nå progam lr dyl. om att diverse matlagningsprogram hade alldeles för mycket fet mat eller för mycket fett i maten, som sagt laga inte den maten själv då så slipper de/ni äta den feta maten..
January 18, 2004
Sant det där med median... lite hela kulturen nu, alla smala äkliga personer... själv tycker jag om stor bystade 😛 så för spinkiga ska de inte va...
Men det är iof lite jobbigt det där med median, lyssnar mer på majoriteten i den åldern än sina föräldrar, fast de är ju lite dumma de som går ner till 20 kilo och säger "då kände jag mig äntligen smal"... asså är de bara enfaldiga elr är det något fel me dem? inte fan kan man se britney spears ryggrad frammifrån!
July 19, 2001
Krehlmar wrote: Tycker vi tar bort alla varnings skyltar på allt och låter problemet med dumma lösa sig själv...
Ooomfg, var hörde du det ifrån? 😀 Det är typ mitt ordspråk.. Eller nåt..
Men seriöst, vill man röka får man och alla vet att det är skadligt så det är inte så farligt. Man får helt enkelt skylla sig själv.
January 18, 2004
Pim_ wrote: Vem i hela världen kan man lita på?
Jesus! Ghandi! Moder theresa! Stalin! Olof Palme! Blåbärs våfflor! Jultomten!
Men ändå, median är ju sjuk, och världen likså...
FN säger att vi ska få ner HIV till hälften till 25, men inte gör någon något, vi kostaterar att svenska rättsystemet suger, vi kosntaterar att svenska fängelser suger (du får inte något straff om du flyr, du kan fly 365 gånger om året och inte straffas, du kan äta din flickvän och ändå släppas efter 1.5 år av vård och bo i göteborg [sant!])
etc.
Världen är sjuk =/
Människor måste sluta skylla ifrån sig och erkänna vad de är... varför skall allt vara så svårt att göra?
(EDIT: Offtopic, sorry bara att jag blir angacherad)vi går igenom alla styrande organ nu på samhälle i gymnasiet, det är sjukt, vi vet itne ens hur många utskott vi har, det kan kosta hur mkt pengar som helst för minsta grej!
Varför skall vi ha humanism för de 200 personer, som förstår för så många?... ingen som jag någonsin har mött, har nekat till att om någon skulle våldta deras dotter/syster till döds, skulle de vilja döda honom... varför skall vi betala priset för humanism med medborgarnas rättigheter?... Kan vi inte bara sätta dem i fängelset om vi vet till 100% att de har mördat någon!? Det kostar 99% mindre, det gör alla gladare!
Vem vill INTE se anna lindhs mördare i fängelset!?
Suck, samhället är äkligt... finns få som man kan se upp till...
Lite guiding quotes...
"Only a life lived for others is worth living" Moder theresa
"Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results." Einstein
"Learn from yesterday, live for today, hope for tomorrow. The important thing is not to stop questioning." Eintstein
"He who joyfully marches to music in rank and file has already earned my contempt. He has been given a large brain by mistake, since for him the spinal cord would suffice." Eintstein
January 12, 2004
Ett tredje exempel är alla dessa överviktiga människor, både i USA och i Sverige, som ställer exempelvis McDonalds ansvariga för deras fetma – sedan när blev man itvingad mat under ett McDonaldsbesök? Jag anser att det är rent struntprat.
En sak man ska ha i åtanke är att det är olika saker som är onyttiga för varje år (ja ja, nästan iaf ).
För inte länge sedan var fett den stora boven, nu är det socker.
När det gäller stämningarna mot McD, så tycker jag att det ska bero på deras reklam, om den har varit vilseledande eller inte.
När det gäller socker och kolhydrater, så är det som sagt otroligt svårt att hitta bra varor i en affär.
När det gäller orsaker till övervikt.
Tänk på att varje person är en egen individ med en egen historia.
Jag har tex bara mig själv att skylla, mina sista 60kg åt jag upp alsdeles själv, jag vet att min livstil skulle resultera i en övervikt som heter duga, trots allt så är 150kg en massa kg (vilket jag vägde innan jag började gå ner i vikt).
Men man får inte glömma bort att det finns en historia bakom varje person.
En historia soom kan vara att dom har skapat sin övervikt som jag, genom lathet och att man inte bryr sig, till dom som inte har en möjlighet att undvika sin övervikt genom tex sjukdom och/eller mediciner.
Det ni gör med fördomar är det att ni dömmer oskyldiga på förhand.
Ska ni ha fördommar, se till att ni har dom mot rätt personer.
Om jag hade gnällt över min övervikt, om jag hade varit bitter över att jag inte är smal, då har jag gjort mig förtjänt av era fördommar.
Men jag klagar inte, jag är inte dum, jag har tom högre Iq än genomsnittet, jag luktar inte illa, jag är trevlig men kan vara jävlig. :bgrin:
Jag har humor, jag lever ett normalt liv...
På vilket sätt har jag gjort mig förtjänt av era fördommar?
Varför blir en del av er äcklade av mig?
När jag var hos läkaren och gick igenom lite tester för att se hur jag mådde, dvs hur kroppen mådde, så hade jag tom bättre resultat i vissa värden än vad min läkare hade, och han springer maratonlopp.
Jag belastar inte heller sjukvården med min övervikt.
Jag vet orsaken till den, och jag tar mitt ansvar för den.
Skulle jag få diabetes eller någon annan fetma relaterad sjukdom så vet jag att felet är mitt.
Skulle jag dö pga min övervikt så vet jag att felet är mitt.
Så varför ska ni har fördommar om mig?
March 20, 2003
obelix wrote: Massa text
Tänkte nästan frågat dig i din egna tråd men nu la du ju upp allt på ett bräde här så...
Vad försöker du få fram med alla trådar om vikt/övervikt? Att du är en bra/god människa? Att du försöker men inte kan?
Tvivlar på att ngn här tycker illa om dig och visst det kanske är svårare för dig att loosa vikt än andra men för den sakens skull kan man ju inte försöka få folk att tycka att det är ok att mänskligheten blir latare och fetare.
Skall Sverige försöka efterlikna staterna när det gäller antal överviktiga/innevånare? Är det bra? Skall amerikanarna bli ännu fetare? Är det bra?
Förstår inte vart du vill komma.....
June 18, 2001
snyde wrote:
Ett annat ypperligt exempel är den ständiga debatt som pågår om medias påverkan på ungdomar – är det verkligen medias fel att småflickor slutar äta? Är det medias fel att högstadieungdomar tycker att det är tufft att röka därför att skådisar gör det?
Är det en mördares fel att människan han knivhugger dör? Nej, skulden ligger hos den biologiska funktionen hos offret.
Gör man någonting med vetskapen att det kommer att få ett negativt resultat på någon annan ligger skulden hos den som handlar. Lika lite som vi kan ändra våra biologiska responser på knivar kan vi kontrollera vår känslomässiga reaktion på andra stimuli. Det är faktiskt också biologiskt, att försöka efterlikna förebilder. Alltså har ungdomarna inget val, men det har media.
Lite hårddraget, ja visst, men det kanske behövs.
January 12, 2004
Pim_ wrote: [quote=obelix]Massa text
Skall Sverige försöka efterlikna staterna när det gäller antal överviktiga/innevånare? Är det bra? Skall amerikanarna bli ännu fetare? Är det bra?
Nope, att komma åt problemet med övervikten är av stor vikt, det kostar otroliga summor varje år.
Förstår inte vart du vill komma.....
Undrar över hur många som har en snedvriden och felaktig syn på överviktiga.
I stort sett alla med fördommar har det av fel orsaker.
Sedan har jag sett allt för många som har blivit utsatta för detta, som ren skär mobbing, av fel orsaker.
Jag har sett den skada detta gör.
March 20, 2003
obelix wrote: Nope, att komma åt problemet med övervikten är av stor vikt, det kostar otroliga summor varje år.
Sedan har jag sett allt för många som har blivit utsatta för detta, som ren skär mobbing, av fel orsaker.
Vad är då en korrekt syn på överviktiga?
Som du själv skriver kostar det otroliga summor pengar. Är det bra?
Du skriver att de som har fördomar har det av fel orsaker, vilka är då de riktiga orsakerna till att folk skall ha fördomar?
January 12, 2004
Pim_ wrote: [quote=obelix]Nope, att komma åt problemet med övervikten är av stor vikt, det kostar otroliga summor varje år.
Du skriver att de som har fördomar har det av fel orsaker, vilka är då de riktiga orsakerna till att folk skall ha fördomar?
Det vet man bara om man tar reda på varför personen i fråga är överviktig.
Hur skulle det kännas om ni fick veta att ni hånade och mobbade en person med en allvarlig hormonrubbning som orsakar personens fetma?
Hur vet ni att det är personens egna fel eller inte?
April 10, 2003
obelix wrote: [quote=Pim_][quote=obelix]Nope, att komma åt problemet med övervikten är av stor vikt, det kostar otroliga summor varje år.
Det vet man bara om man tar reda på varför personen i fråga är överviktig.
Hur skulle det kännas om ni fick veta att ni hånade och mobbade en person med en allvarlig hormonrubbning som orsakar personens fetma?
Hur vet ni att det är personens egna fel eller inte?
Om man vet personens beteende, har inte mobbat nån men hadde ett par överviktiga i skolan i högstadiet, gymnasiet.
Flesta av dessa fick skylla sig skälva dock så var det en grabb som hadde bättre kondis än mig och röde på sig mycket.
Han var stor fram till typ 18-20 då han gick ner om jag minns rätt.
Men sen fanns det dom som klagade hela jävla tiden och trycker i sig mer skit än vad jag gjör (och det är mycket.) och dom personerna hadde jag ingen som helst repekt för.
1 Guest(s)