June 28, 2001
jag funderar på att fixa en sådan lasergrej för att fixa ögonen om ett par år då jag förmodligen ser sämre och dom förodligen har blivit bättre på att leka med skalpellerna.
men jag hittar ingen direkt info om det, har bara läst lite bös på aftonbladet.
vad jag främst är ute efter är nackdelarna med det, vet att mörkerseendet kan bli sämre, men det är förmodligen inte allt.
March 20, 2003
Man bör ha haft samma synskärpa under flera år för att slippa göra om operationen.....
http://www.google.com +ögon +laser ger massa träffar
January 20, 2003
Var och fixade till mina ögon för 1 månad sen hos http://www.koskela.com .
Redan nu ser jag hyfsat bra, men de menade att synen återställs helt inom 6 månader.
Hur nöjd som helst, själva operationen tog sammanlagt ca 10min, sen lite efterbehandling i en månad sen är det bara o vänta.
Iofs så ligger den i Umeå men tror de har en klinik söderut också.
*Edit: just det nackdelar : Första 2 dagarna kommer du gilla mörkret ganska mycket då ögonen är otroligt känsliga mot ljus.
Efter en vecka så känner man inte av det längre.
Men sen måste man skydda ögonen mot UV strålning under ett halvår, men det är ju inte så att man sitter o stirrar på solen ändå 🙂
September 28, 2003
keffing wrote: usch.. läste på hemsidan att om man har grovt synfel o ska köra laser, så måste dom första skrära upp en slice av hornhinnan, köra lasern under o sen sätta tillbaka skiten... palla ha en kniv i ögat...
du lär ju få massa roliga grejer så du inte känner nått 😀 btw:min 500:de post kl.05:12-16-02-04 😀 😀 😀 =DO
January 20, 2003
keffing wrote: usch.. läste på hemsidan att om man har grovt synfel o ska köra laser, så måste dom första skrära upp en slice av hornhinnan, köra lasern under o sen sätta tillbaka skiten... palla ha en kniv i ögat...
Mm, men det finns en hinna som de måste ta bort innan iallafall oavsett vilken av operationerna man gör.
Men man känner ingenting.
March 11, 2003
Obsevera att det kan gå åt skogen, precis som i alla andra operationer. En bekant till min syster fick sitt ena öga opererat, och de misslyckades. Han var närsynt, och de lyckades göra honom rejält långsynt. Som kompensation erbjöd de sig att operera det andra ögat gratis. Tack för den!
Säkert man hade velat ha någon som redan har missat en gång, att pilla i ens friska öga.
Kontentan av detta torde vara att om man inte har mer problem än vad man står ut med, och inte har problem med att använda glasögon eller linser i jobbet, så borde man nog tänka sig för en extra gång.
Men i dagens utseendefixerade samhälle så är det nog mindre viktigt....
December 16, 2003
Ibland är en kniv i ögat bättre än tre kilo glasögon... Hihi!
/Weeee!
April 10, 2001
Har haft en borr i ögat, kan säga att det var en märklig kännsla,, att stirra rakt fram med uppspärrat öga medans dom för in en typ tandläkarborr mitt in i pupillen. Detta var för att borra bort en stålflisa som flög in i ögat då jag med hjälp av en betongsåg lyckats såga i lite armeringsjärn, ignorerat skydglasögon för det var ju bar det "lilla" som skulle sågas.
Jojo, fick en jävla smäll i ögat, trodde nästan nån sparkat till mig.. tänkte ahh va bara lite grus som slog tebax, (skulle inte finnas armeringsjärn i golvet enligt byggbasen) Efter 2 dygns pina skickade kollegorna mig till sjukhuset där det konstaterat att en flisa åk rakt in i det svarta hålet i pupillen och nästan åkt rakt igenom ögat. till råga på eländet så hade skiten börjat rosta därinne.
Fick åka tillbaka 5 ggr och borra för att få bort allt. nu har jag en knapp märkbar försämring, men dock en försämring på synen på vänster öga..
Har klart funderat på att kolla vad laser kan göra för mig.. men fan.. det är ju fortfarande ganska kostsamt.
Btw. pöjkar,, det där tjafset om skyddsutrustning när man skall göra saker med maskindrivna verktyg och dyl, det är inte bara för mesar, det är inte bara onödig försiktighet.. Jag lovar, kan vara klart bra att ha ibland 🙄
June 20, 2002
Finns massor av olika typer av operationer också, och det kommer nya hela tiden...
Senaste grejen tror jag är att man placerar en extra lins under hornhinnan... Smidigt med tanke på att man kan plocka bort/eller byta ut den när man blir äldre och får försämrad syn...
Men det kostar ju som sagt var... blir väl framemot 30-årsåldern man kan göra en, och då känner jag på mig att man inte är lika sugen längre...
January 20, 2003
festisMER wrote: Varför inte bara använda linser? Dom syns ju inte.
För att linser är jobbiga , speciellt om man sitter framför datorn mycket + att de kostar skitmycket.
Glasögon kostar ännu mer dock behöver man inte byta så ofta men de är ivägen hela tiden.
Och jag var linsbärare och hade glasögon också och räknade att inom 4 år så har jag tjänat in operationen redan + att jag slipper pinan av torkade linser/infekterade ögon osv.
Och snackade lite med läkaren och han hade personligen inte misslyckats med någon operation och han sa att det var längesedan någon operation gick åt pipan dvs i början när lasertekniken utvecklades.
1 Guest(s)