May 19, 2003
Tycker att det är Ok.
Dock så har just "neger" fått en sådan negativ betydelse. Skulle man säga det högt på något torg med en massa negrer på samma ställe skulle nog många ta illa upp. Kanske lite dåligt exempel, men ni fattar. Ordet "neger" har ju blivit som ett negativt ord. Säger man "neger" så tror folk att man säger det på ett negativt sett... jobbigt.
Själv försöker jag använda ordet mörkhyad officiellt, men med kompisar och sånt så är det "neger" som gäller.
October 16, 2003
Balor wrote: Jag tycker att svarthyad och färgad låter bättre.
Personligen så tycker jag att ordet neger är kränkande.
Jag tror att svarthyade skulle ta illa upp om du kallade dom för en neger.
kanske en radom på stan men inte nån man känner...
jag känner ett par i alla fal o de säger neger till varandra...
och de ar inget emot det ordet...
November 14, 2003
skinner wrote: [quote=Balor]Jag tycker att svarthyad och färgad låter bättre.
Personligen så tycker jag att ordet neger är kränkande.
Jag tror att svarthyade skulle ta illa upp om du kallade dom för en neger.
Tror?
Ja, jag gör en gissning.
Jag antar att det beror lite på sammanhanget, det är kanske lite som när utlänningar kallar oss Svenskar för svennar.
Det känns på något sätt som om orden "svennar och negrer" är lite fientliga mot dess respektive grupper beroende på vem det är riktat mot.
Om jag kom in i en affär till exempel och två utlänningar diskuterar och sedan tilltalar mig - "Vad vill du svenne?" då skulle jag inte se det som en neutral hälsning precis.
June 18, 2001
Vamp wrote: Tycker att det är Ok.
Dock så har just "neger" fått en sådan negativ betydelse.
Det är så nedsättande ord och svordomar uppstår. Du får leta länge om du ska hitta ett ord som har stiftats just för att vara oförskämt. Om det finns något sådant tror jag inte det skulle vara särskilt uppseendeväckande i vilket fall.
Neger är väl okej mellan vänner, men det är de flesta ord.
1 Guest(s)