Ok att kalla Svarthyad för neger?|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Ok att kalla Svarthyad för neger?
nomic
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1347
sp_UserOfflineSmall Offline
851399
March 1, 2005 - 7:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Om du slog upp ordet "neger" i en ordbok från året 1958 i sverige så stod det ungefär : Brunhyad människoapa som spelar trummor när han är glad.

Vi hade en sån bok i skolan nämligen laugh

Jag tycker det är ok. så länge man inte säger typ : JÄVLA NEGER. då kan man säga DIN JÄVEL. istället för det har ju inte med hudfärgen ifall personen är en idiot eller inte :bok: 😛

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
851422
March 1, 2005 - 7:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Mind wrote: [quote=obelix]Frågan är inte vad man säger utan hur.

nae, i alldeles för få sammanhang stämmer detta, tyvär.

hur många av er brukar säga, "vilket j**la negerjobb" då ?

det används flitigt här.

Det jag syftade på var mer tonfallet än ordet.

Men det finns vissa ord som man inte bör använda.

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
851427
March 1, 2005 - 7:59 pm
sp_Permalink sp_Print

dree wrote: Är inte neger en försvenskan form av nigger?
Nigger är grovt kränkande tycker jag men neger känns inte lika kränkande av någon sjuk anledning.
Dock så använder jag inte ordet neger själv.

Neger ar inte en forsvenskning av "nigger".
Det ar en forsvenskning av ordet "negro", som betyder svart.
Sjalv tycker jag att "morkhyad" ar lika nedsattande som svart eller neger.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
851446
March 1, 2005 - 8:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är helt onödigt att påpeka någon hudfärg överhuvudtaget egentligen. Mörkhyad, svart,, neger, etc är alla lika illa. Försök se människan istället.

//Andreas

Weiron
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1839
851504
March 1, 2005 - 9:17 pm
sp_Permalink sp_Print

tycker det är okej oftast

dree
Member
Medlem
Forum Posts: 2277
851509
March 1, 2005 - 9:22 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=dree]Är inte neger en försvenskan form av nigger?
Nigger är grovt kränkande tycker jag men neger känns inte lika kränkande av någon sjuk anledning.

Neger ar inte en forsvenskning av "nigger".
Det ar en forsvenskning av ordet "negro", som betyder svart.
Sjalv tycker jag att "morkhyad" ar lika nedsattande som svart eller neger.

Det där hade jag fått bakom bakfoten. #-o

Combat
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 855
851511
March 1, 2005 - 9:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Hmm, ska jag vara ärlig så undrar jag varför man ens ska behöva disskutera detta... jag menar, om du, (som "vit",icke färgad, what ever), skulle bli kallad viting... skulle Du då ta illa upp?

Jag tycker att det helt beror på villket umgänge man är med förtillfället. menar står några med kniv å vill ha bråk medans du är "naken" så skulle ajg nog inte använda uttrycket "neger" iaf 😛

dree
Member
Medlem
Forum Posts: 2277
851513
March 1, 2005 - 9:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Det är helt onödigt att påpeka någon hudfärg överhuvudtaget egentligen. Mörkhyad, svart,, neger, etc är alla lika illa. Försök se människan istället.

//Andreas

Det har du helt rätt i men det är sällan jag får samma syn tillbaka.
Det låter drygt att säga så men det är så det är, iallafall för mig.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
851542
March 1, 2005 - 10:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Neger låter helt ok för mej..
Tycker nog det låter mer kränkande att säga svarthyad eller färgad..
Svart och vitt är som de flesta vet inga färger..
Skulle en neger säga till mej att han inte gillar att jag säger så, då får jag väl säga något annat..Svårare än så är det inte..
Och som denstore påpekade, neger är en försvenskning utan negroid/Negroe..Sen har det naturligtvis med sättet att säga det på också..
Sen får borgarbrackorna i huvudstaden säga vad dom vill..I min mun lägger dom inte ord, det sköter jag så bra själv..

*Edit*
Kan väl påpeka att det är tämligen glest med "färgade" (För att vara jäkligt korrekt då) häromkring, så problematiken är väl inte direkt aktuell.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

snyde
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1928
851556
March 1, 2005 - 10:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag kallar negrer för negrer (eller "svarta" om någon skulle klaga).

Coore
Member
Medlem
Forum Posts: 6002
851587
March 1, 2005 - 11:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Det är helt onödigt att påpeka någon hudfärg överhuvudtaget egentligen. Mörkhyad, svart,, neger, etc är alla lika illa. Försök se människan istället.

//Andreas

Klart att alla är lika, men neger, mörkhyad, svart etc är ju ord man använder ändå. Tex om man ska förklara vem någon är kanske.

optimuz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1248
851589
March 1, 2005 - 11:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tycker inte neger är kränkande... Men jag skulle nog inte säga neger till någon jag inte känner. Det känns lite provocerande med tanke på att neger och sånt har fått en negativ stämpel. Men mellan polare å sådär är det inget jag drar mig för att säga...

Fredrik Håkansson
Member
Medlem
Forum Posts: 8296
851593
March 1, 2005 - 11:14 pm
sp_Permalink sp_Print

dree wrote: Är inte neger en försvenskan form av nigger?

Nigger är grovt kränkande för sydstatare använde det ordet i negativ bemärkelse...

Egentligen betyder det väl svart?

Länderna Niger och Nigeria är ju knappast döpta av sydstatare...

Allt beror på hur du använder det tycker jag. Jag skulle ju aldrig gå fram till en mörkhyad som jag inte känner och säga "hej din neger".

chalaha
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 481
851604
March 1, 2005 - 11:35 pm
sp_Permalink sp_Print

klart att det är ok, jag förknippar färgen brun med neger, så en mörkhyad är neger och när jag skiter så skiter jag neger, haha
same shit, ne men man ska inte bry sig om att neger betyder slav 😛 eller hur de nu var, tycker det passar in på dom bara, menar inget illa med det.
när dom säger svenne till en så säger dom det oftast för att ha nåt att försvara sig med(alltså dom som tar illa upp.)enligt mina erfarenheter.

ska väl tillägga att ja tror att asmånga härinne kommer skriva att jag är dum i huvet som tycker som jag tycker, men det är ett fritt land 😉

nomic
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1347
851615
March 1, 2005 - 11:59 pm
sp_Permalink sp_Print

chalaha wrote: klart att det är ok, jag förknippar färgen brun med neger, så en mörkhyad är neger och när jag skiter så skiter jag neger, haha
same shit, ne men man ska inte bry sig om att neger betyder slav 😛 eller hur de nu var, tycker det passar in på dom bara, menar inget illa med det.
när dom säger svenne till en så säger dom det oftast för att ha nåt att försvara sig med(alltså dom som tar illa upp.)enligt mina erfarenheter.

ska väl tillägga att ja tror att asmånga härinne kommer skriva att jag är dum i huvet som tycker som jag tycker, men det är ett fritt land 😉

Jag skulle nog inte säga att du är dum i huvet, bara att du fått ett järnrör i huvudet... 🙄

Neger betyder definitivt _INTE_ slav. Det ska du ha jävligt klart för dig. Tror du seriöst det skulle varit okej(då menar jag juridiskt, HmF-lagen)att kalla någon(några) för neger(negrer)?

Snälla tänk 2 gånger innan du postar...

chalaha
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 481
851622
March 2, 2005 - 12:28 am
sp_Permalink sp_Print

Nomic wrote: [quote=chalaha]klart att det är ok, jag förknippar färgen brun med neger, så en mörkhyad är neger och när jag skiter så skiter jag neger, haha

Jag skulle nog inte säga att du är dum i huvet, bara att du fått ett järnrör i huvudet... 🙄

Neger betyder definitivt _INTE_ slav. Det ska du ha jävligt klart för dig. Tror du seriöst det skulle varit okej(då menar jag juridiskt, HmF-lagen)att kalla någon(några) för neger(negrer)?

Snälla tänk 2 gånger innan du postar...

det är vad jag har hört iaf. när jag har sagt neger i nån negers sällskap så har dom snabbt sagt att neger betyder slav och då är det inte acceptabellt bla bla... tycker dock det låter konstigt. men om du nu säger att det absolut inte betyder neger så ska jag inte sluta säga det.

Sortima
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 914
851625
March 2, 2005 - 12:38 am
sp_Permalink sp_Print

Vi hade också en såndär fin förklaring på ordet neger i uppslagsboken. Neger- Nära besläktad med människan, bor ofta i djungeln

Tovedal
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 282
851644
March 2, 2005 - 5:11 am
sp_Permalink sp_Print

jo jag tycker det är det om han/hon kallar en svenne

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
851649
March 2, 2005 - 5:36 am
sp_Permalink sp_Print

chalaha wrote: klart att det är ok, jag förknippar färgen brun med neger, så en mörkhyad är neger och när jag skiter så skiter jag neger, haha

Det kanske ar ett fritt land, men forumet ar det inte, sa om du klammer ur dig nagot liknande igen, sa aker du ut sa fort att arslet roterar! 👿

zubbe
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 633
851668
March 2, 2005 - 7:23 am
sp_Permalink sp_Print

Det är väl politikernas fel att neger blivit negativt laddat, konstigt nog känns negress inte lika negativt, kanske för att det inte används lika mycket.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 109
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL