Ok att kalla Svarthyad för neger?|Page 3|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Ok att kalla Svarthyad för neger?
nomic
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1347
sp_UserOfflineSmall Offline
851685
March 2, 2005 - 8:58 am
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=chalaha]klart att det är ok, jag förknippar färgen brun med neger, så en mörkhyad är neger och när jag skiter så skiter jag neger, haha
same shit, ne men man ska inte bry sig om att neger betyder slav 😛 eller hur de nu var, tycker det passar in på dom bara, menar inget illa med det.
när dom säger svenne till en så säger dom det oftast för att ha nåt att försvara sig med(alltså dom som tar illa upp.)enligt mina erfarenheter.

ska väl tillägga att ja tror att asmånga härinne kommer skriva att jag är dum i huvet som tycker som jag tycker, men det är ett fritt land 😉

Det kanske ar ett fritt land, men forumet ar det inte, sa om du klammer ur dig nagot liknande igen, sa aker du ut sa fort att arslet roterar! 👿

Tack för att nån moderator reagerar =DO

Den pojken är ju verkligen förvirrad... kolla på hans svar på mitt inlägg... jag blev bara förvirrad 🙄

chalaha
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 481
851766
March 2, 2005 - 12:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Nomic wrote: [quote=denstore][quote=chalaha]klart att det är ok, jag förknippar färgen brun med neger, så en mörkhyad är neger och när jag skiter så skiter jag neger, haha
same shit, ne men man ska inte bry sig om att neger betyder slav 😛 eller hur de nu var, tycker det passar in på dom bara, menar inget illa med det.
när dom säger svenne till en så säger dom det oftast för att ha nåt att försvara sig med(alltså dom som tar illa upp.)enligt mina erfarenheter.

ska väl tillägga att ja tror att asmånga härinne kommer skriva att jag är dum i huvet som tycker som jag tycker, men det är ett fritt land 😉

Det kanske ar ett fritt land, men forumet ar det inte, sa om du klammer ur dig nagot liknande igen, sa aker du ut sa fort att arslet roterar! 👿

Tack för att nån moderator reagerar =DO

Den pojken är ju verkligen förvirrad... kolla på hans svar på mitt inlägg... jag blev bara förvirrad 🙄

hehe det är ju de ja säger, man kan inte säga vad man tycker i så värst många fall för då åker man ut,
och nomic du behöver fan inte smöra, tror inte du blir av med din varning ändå,
jag tänker iaf inte sluta säga negerboll för det är en svensk tradition så.

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
851777
March 2, 2005 - 1:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Prova säg neger till nån som är svart, de tar det rasistiskt. Lyssna på Clawfinger - Nigger, så får ni höra, en jävligt bra skildring på hur det ligger till, funkar lika bra nu som när den gjordes 1991.
Och nej, inte heller den är rasistisk.

Cezar
Member
Medlem
Forum Posts: 2708
851786
March 2, 2005 - 1:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är helt ok om man säger det på rätt sätt. Lika ok som att någon mörkhyad kallar en vit för viting eller liknande. Tycker inte det är ett dugg kränkande.

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
851843
March 2, 2005 - 3:36 pm
sp_Permalink sp_Print

chalaha wrote: hehe det är ju de ja säger, man kan inte säga vad man tycker i så värst många fall för då åker man ut,
och nomic du behöver fan inte smöra, tror inte du blir av med din varning ändå,
jag tänker iaf inte sluta säga negerboll för det är en svensk tradition så.

Chalaha har 2 veckor att fundera over hur man utnyttjar friheten att yttra sig....

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
851875
March 2, 2005 - 4:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Coore wrote: [quote=Delph1]Det är helt onödigt att påpeka någon hudfärg överhuvudtaget egentligen. Mörkhyad, svart,, neger, etc är alla lika illa. Försök se människan istället.

//Andreas

Klart att alla är lika, men neger, mörkhyad, svart etc är ju ord man använder ändå. Tex om man ska förklara vem någon är kanske.

I ett sånt fall har jag inget att motsätta mig ordvalet neger. Jag hade nog sagt mörk ändå dock.

//Andreas

squarepusher
Member
Medlem
Forum Posts: 2154
852320
March 3, 2005 - 11:19 am
sp_Permalink sp_Print

Brukar säga svart, dom flesta svarta gillar inte att man säger neger.

Hehe har en liten historia:
Jag och en polare som kommer från kenya var ute och festade, han är skapligt bitig.
Vi stod på dansgolvet och smörade för några brudar, så gled det in ett gäng svarta killar som alla såg ut som arnold.
Jag vänder mig om en sväng och sen när jag vänder mig tillbaka så tänker jag att jag ska skojja med min polare som står med ryggen till, så jag daskar honom i häcken och nyper tag i ena skinkan och ruskar om.....han vänder sig om men det e inte min kompis, utan den största snubben av dom där svarta lirarna som gled in tidigare och så säger han "jag hoppas att du skojjar"....fyfan jag blev så rädd, snubben var enorm och han hade lätt kunnat skicka mig genom väggen.
Så jag lyckades stamma fram "jag trodde du var min polare, han e från kenya" som tur var så tyckte killen det var rätt roligt plus att han såg att jag höll på att skita på mig, så han bara garvade.
Så allt slutade gott 🙂

Mircevska
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 2
1035263
April 23, 2006 - 11:25 am
sp_Permalink sp_Print

Det är inte okej att kalla någon neger nej.

Bli kallad neger är kränkande!

Nyamko Sabuni (riksdagsledamot för folkpartiet):

Ordet syftar på en lägre stående människa. Den som använder ordet neger borde upphöra med det så snart han eller hon blir medveten om att det kränker andra människor. De som inte slutar av den anledningen kommer inte att sluta för att de får en lektion i ordets etymologi och historiska användning. Den här artikeln är inte till för dem, jag skriver istället för alla dem som inte använder ordet, men som undrar hur det kommer sig att ett ord kunnat bli så laddat och vara kränkande för så många.
Ordet neger kommer från spanskans ”negro” som betyder svart och det började användas om afrikaner under slavhandelns dagar. Mycket av vetenskapen och litteraturen om svarta vid den här tiden handlade om att skapa ett försvar för slaveriet och det koloniala projektet. För att rättfärdiga slaveriet var det nödvändigt att kunna tro att svarta var underordnade vita, så svartas underlägsenhet var det återkommande temat i vitas skildringar av afrikaner. Så här skrev till exempel svensken Olof Bergius i en reseskildring från 1819:

”Sådan står Negern på nedersta trappsteget av den menskliga odlingen. […] Emellan hans förnufts högsta ståndpunkt och den förståndsgrad hvarifrån vi redan som barn börja uppstiga till vetenskapernas regioner ligger ett svalg, som hittills ingen har öfverstigit, hvilken ej ärft en stråle af de hvitas färg på sin hud och på sin själ. […] att försöka civilisera denna undermänniska vore i strid med sjelfva naturen.” (Catomeris, Det ohyggliga arvet)
Negern är alltså en stereotyp, den bild av den svarte som vita fabricerat genom århundradena, och så här efter kolonialismen är det bara passande att svarta definierar sig själva genom att måla motbilder till ”negern”. Omdefinieringen av svarta är ett viktigt och nödvändigt projekt. Svarta är därför vaksamma inte bara på ordet neger utan även på diskurser som anspelar på svartas lathet, dumhet, libido eller andra nedvärderande föreställningar.

Anledningen till att vi i Sverige fortfarande har en diskussion om ordets vara eller icke vara – som man i andra västerländska länder kommit långt bortom – beror nog på svenskars svårighet att se Sveriges roll i det historiska sammanhang där rasismen spelat en central roll. Sverige som övriga Europa var en del av brotten mot Afrika. Både drottning Kristina och Gustav III bedrev handel med slavar och svenska vetenskapsmän var mycket aktiva när det gällde att förse det koloniala projektet med en vetenskaplig plattform ända från Carl von Linnés dagar fram till 1900-talet och det rasbiologiska institutet i Uppsala.
Varför reagerar svarta bara när det är vita som använder ordet neger, undrar många. Det beror på att det i vår värld som domineras av vita är ett privilegium att vara vit och en belastning att vara svart. Att vara vit ger till exempel företräde till arbets- och bostadsmarknaden, det innebär att man lättare får lån i bank och har svårare att dömas för brott. Vitheten ger alltså företräde på mörka människors bekostnad och därför reagerar afrikaner när vita kallar oss vid ett rasistiskt skällsord.

En del gillar att hävda att de inte alls menar något illa med användandet av ordet och att de har all respekt för svarta. Det är inte sant, och det visar sig när personen upplyses om att svarta ser ordet som stötande. Då kommer försvarstalen: ”jag har alltid sagt så här”, ”jag menar ju inget illa med det”. Dessa personer har absolut ingen respekt för afrikaner. Svarta har aldrig själva kallat sig negrer. En neger är en degraderad, sinnesslö, lägre stående människa och att kalla någon neger och inte mena något illa med det är att likna vid att spotta någon i ansiktet och inte mena något illa med det.

Huruvida ordet ska förekomma i litteraturen eller inte är en absurd fråga. Det är klart att om man beskriver kolonialtiden är det oundvikligt att ordet förekommer. Lika oundvikligt är det att ordet förekommer i litteraturen från den tiden.

Skrivet av:
Nyamko Sabuni
riksdagsledamot folkpartiet

azN-
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1651
1035273
April 23, 2006 - 11:52 am
sp_Permalink sp_Print

Mircevska wrote: teeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeext

Får väl ta och säga grattis då, tråden fyller väl 2 månader snart.

Quarzi
Member
Medlem
Forum Posts: 2716
1035275
April 23, 2006 - 11:54 am
sp_Permalink sp_Print

azN- wrote: [quote=Mircevska]teeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeext

+ ett år menar du väll? :wide:

KorSpo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 479
1035280
April 23, 2006 - 11:59 am
sp_Permalink sp_Print

Jag tänker inte sluta använda ett ord som användts i Sverige många generationer, har många roliga minnen av det ordet förknippat med mina avlidna far och morföräldrar. Bara för det blivit fel helt plötsligt tänker jag inte sluta använda det. Ett annat ord som tex. kjoltyg som min bror använder frekvent är inte heller politiskt korrekt nuförtiden men vem bryr sig. Sedan kan man ju se över sin omgivning innan man använder vissa kanske laddade ord, jag förespråkar absolut inte att såra eller förnedra andra människor om de nu skulle ta illa upp. Blir förövrigt rädd att politikerna ska inkräkta på vår kulturhistoria och värderingar ( ovan). Jag vill ha ett Sverige där det ska bli rätt att sjunga nationalsången igen.

Helix
Member
Medlem
Forum Posts: 4867
1035283
April 23, 2006 - 12:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Vad in i... Går folk runt och letar efter negertrådar på internet för att kunna klistra in en text från en svart folkpartist? Någon behöver en hobby eller ett arbete.

Ordet neger är bara kränkande om man sätter det i en sådan mening. Dock kanske det inte alltid är det finaste ordet man kan använda men att gå runt och vara fin i kanten är inte så kul. Det är ungefär som att säga mongo. Bara det att mongos inte blir så värst förbannade om man säger det då de oftast inte hänger med i svängarna.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1035293
April 23, 2006 - 12:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Mircevska wrote: *text*

Tappert, men du pratar inför döva öron är jag rädd.

//Andreas

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1035295
April 23, 2006 - 12:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag är fortfarande av den åsikt jag uttryckte för snart 1 år sedan.

ilg@dd wrote: Neger låter helt ok för mej..
Tycker nog det låter mer kränkande att säga svarthyad eller färgad..
Svart och vitt är som de flesta vet inga färger..
Skulle en neger säga till mej att han inte gillar att jag säger så, då får jag väl säga något annat..Svårare än så är det inte..
Och som denstore påpekade, neger är en försvenskning utan negroid/Negroe..Sen har det naturligtvis med sättet att säga det på också..
Sen får borgarbrackorna i huvudstaden säga vad dom vill..I min mun lägger dom inte ord, det sköter jag så bra själv..

*Edit*
Kan väl påpeka att det är tämligen glest med "färgade" (För att vara jäkligt korrekt då) häromkring, så problematiken är väl inte direkt aktuell.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Andreas_k
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 31
1035298
April 23, 2006 - 1:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Varför får man inte säga negerboll när man får säga vitlök?

azN-
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1651
1035300
April 23, 2006 - 1:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Quarzi wrote: [quote=azN-][quote=Mircevska]teeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeext

+ ett år menar du väll? :wide:

ja jävlar, tyckte det var ganska nyligen denna tråden var igång ju :-s

Andreas_k wrote: Varför får man inte säga negerboll när man får säga vitlök?

Du får väl säga svartrockare?
Motsatsen till vit är inte neger.

EDIT: om tråden ändå ska hållas igång kan ajg väl tillägga att jag tycker det är helt okej att säga ordet neger så länge det inte är negativt menat,

Frud
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 771
1035314
April 23, 2006 - 2:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Det heter väl neger?

Antec P182| Corsair 750W psu | Gigabyte GA EP45-DS3R | Intel Core Duo E8500@3.6GHz | 4 GB Corsair RAM| Sapphire 4870X2 2GB | 24" Samsung 2493HM | Logitech Z-2300 | Soundblaster X-Fi Xtreme Music |

Amstaff
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 352
1035318
April 23, 2006 - 2:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Mörkhyade kan kalla varandra för neger eller "niggah" men så fort en vit säger "yo niggah" så är han med i KKK och ska skjutas av negerns elaka släkt...

csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
1035321
April 23, 2006 - 2:41 pm
sp_Permalink sp_Print

En liten fråga.

Vad kallar ni någon som kommer från östasien?

Jekyll 3000
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1330
1035322
April 23, 2006 - 2:43 pm
sp_Permalink sp_Print

csm101 wrote: En liten fråga.

Vad kallar ni någon som kommer från östasien?

Asiat?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 389
Currently Browsing this Page:
4 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL