csm101 wrote: En liten fråga.
Vad kallar ni någon som kommer från östasien?
Japan.
*Edit*
Beror iofs på i vilket sammanhang det är.. En Asiat i Asien eller en Asiat i Sverige..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
csm101 wrote: men hur kommer det sig att ni kallar en afrikan för neger men inte en person som kommer från östasien för guling?
Neger är en "böjning" av Negroid, dvs en ras..Stämmer även överens med Negro, dvs svart..
Guling om Asiater låter däremot ungefär lika illa som svart-ing om negrer, det om något låter kränkande tycker jag..
Asiat är ok tycker jag.
*Edit*
Tycker du det låter shysst att kalla en "Europe'" för kaukasier då?
*Edit 2*
Lustigt, ordet svart-ing är blockerat och försett med *censur* vilket inte guling, röding eller viting är..
🙄
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
csm101 wrote: Nej men jag tycker det är lite konstigt att det går bra att kalla vissa för tex europé, asiat, sydamerikanare men att det är neger som är favoriten när det gäller afrikaner.
I mitt vokabulär finns sen länge uppdelningen, "vanliga vita" (Eftersom vita är vanligast förekommande i mina hemtrakter), Negrer, Asiater, Lappar, Eskimåer och Indianer (Som för övrigt måste vara jäkligt felnamnade och nedtryckta eftersom dom inte har ett vitten med Indien att göra)..
August 11, 2005
Joj jag förstår hur du menar, men det som anses vara vanligt kan ju också anses vara rasistisk.
Men om jag ska hålla mig till topicen så använder jag ordet neger till stor del beroende på folket runt mig (även om jag är invandrare själv).
Känner att vissa ord förlorar sin makt (eller rasistiska laddning om man vill säga det istället) när man använder dem. Och just det är ju en del till varför många svarta själva kallar varandra för olika varianter av neger.
Sen, det där med vitlöken var fan det sämsta jag hört, kan man inte säga något vettigt ska man inte säga något alls.
csm101 wrote: Joj jag förstår hur du menar, men det som anses vara vanligt kan ju också anses vara rasistisk.
Men om jag ska hålla mig till topicen så använder jag ordet neger till stor del beroende på folket runt mig (även om jag är invandrare själv).
Känner att vissa ord förlorar sin makt (eller rasistiska laddning om man vill säga det istället) när man använder dem. Och just det är ju en del till varför många svarta själva kallar varandra för olika varianter av neger.
Sen, det där med vitlöken var fan det sämsta jag hört, kan man inte säga något vettigt ska man inte säga något alls.
Jag har inget som helst emot vare sej Negrer eller invandrare av olika slag..
Däremot hamnar kriminellt slödder och pack långt ner på min lista, och då spelar det ingen roll om dom är vita, svarta eller blåa i hudfärgen..
Så om jag är rasistisk så är det mot "rasen" kriminellt slödder och pack..
August 11, 2005
Nej men missförstå mig inte.
Jag syftade inte på att du var rasist, personligen har jag vissa starka åsikter angående invandare själv. Och det var heller inte kriminella vi snackade om här.
Själva ordet neger anser jag ha en negativ laddning med tanke på tex förtrycket som svarta blev utsatta för och att den laddningen till stor del fortfarande håller i hos väldigt många.
För det är ju väldigt lätt hänt att många använder just det ordet i en negativ bemärkelse eller när de vill nedvärdera någon, tex kalla någon för en j*vl* neger.
Men så länge man känner sig neutral för ordet och använder det på rätt sätt så tycker jag inget speciellt om ordet.
May 17, 2004
det beror på.
jag använder neger eller negress (om det är en kvinna jag pratar om) vid de få tillfällen då jag ska beskriva just negrar(rätt stavat?) eller så säger jag öst aferikan, vest aferikan, aferikan, etc, etc. vilket är mycket sällan.
När jag tilltalar en person så säger jag såklart namnet (amal, anton, hassan, mohammed (etc)) eller kort och gott du.
March 11, 2003
csm101 wrote: Nej men jag tycker det är lite konstigt att det går bra att kalla vissa för tex europé, asiat, sydamerikanare men att det är neger som är favoriten när det gäller afrikaner.
Kanske man hade tyckt att det kändes märkligt att kalla någon för afrikan, om han var född i nordamerika, och hade 10 generationer amerikanskfödda bakom sig?
Och för den delen så hade det inte kännts så bra att säga att alla afrikaner var negrer heller, då det är rätt gott om icke-negroids i norra afrika.
May 1, 2005
Använder nästan aldrig ordet "neger", utan jag säger alltid "svart kille". Det beror inte på att jag skulle tycka det är politiskt inkorrekt eller nåt, utan jag tycker bara det låter så gammalt.
Ordet "negress" tycker jag faktiskt är fint och använder i positiv bemärkelse. 🙂 Är det nån som vet om det råder samma snack om politisk inkorrekthet om just ordet "negress"?
October 3, 2004
Mircevska wrote: Att vara vit ger till exempel företräde till arbets- och bostadsmarknaden, det innebär att man lättare får lån i bank och har svårare att dömas för brott. Vitheten ger alltså företräde på mörka människors bekostnad och därför reagerar afrikaner när vita kallar oss vid ett rasistiskt skällsord.
Är väl knappast just därför som mörka människor reagerar på ordet neger.
Den där texten var ju något vinklad (säger inte att den inte är korrekt för det men vinklad var den).
Delph1 wrote: Det är helt onödigt att påpeka någon hudfärg överhuvudtaget egentligen. Mörkhyad, svart,, neger, etc är alla lika illa. Försök se människan istället.
//Andreas
Beror ju helt på sammanhanget. I Sverige t.ex. så är mörkhyad/svart/neger väldigt bra att beskriva någon med av den anledningen att de flesta är vita.
Ett ex. som jag var med om nyligen. Blev betjänad av en mörkhyad person i en affär. Det blev ett missförstånd och delarna jag fick passade inte och när jag kom tillbaka så pratade jag med en annan som undrade vem jag pratat med tidigare. Jag hade ingen aning om vem det var och att utelämna att hon var mörkhyad skulle troligen göra det omöjligt att veta vem jag menade (jag är inte så bra på att beskriva människor) men troligen rätt lätt om jag sa att hon var mörkhyad.
Egentligen spelade det ingen roll för mitt ärende så jag fegade ur och sa att jag inte kom ihåg enbart för att det låste sig när jag skulle uttrycka mig över att hon var mörkhyad.
Självklart ska man se till personen och inte hudfärgen men man ska inte låtsas om att hudfärg inte finns för det, däremot ska man förstås verkligen tänka sig för innan man slänger ut någon förolämpling som "grundar" sig på hudfärgen.
Jag skulle inte säga neger men jag tycker samtidigt att det är nästan pinsamt att säga mörkhyad för det känns som man försöker vara så överdrivet politiskt korrekt.
November 27, 2003
tjoff wrote: [quote=Delph1]Det är helt onödigt att påpeka någon hudfärg överhuvudtaget egentligen. Mörkhyad, svart,, neger, etc är alla lika illa. Försök se människan istället.
//Andreas
Beror ju helt på sammanhanget. I Sverige t.ex. så är mörkhyad/svart/neger väldigt bra att beskriva någon med av den anledningen att de flesta är vita.
Ett ex. som jag var med om nyligen. Blev betjänad av en mörkhyad person i en affär. Det blev ett missförstånd och delarna jag fick passade inte och när jag kom tillbaka så pratade jag med en annan som undrade vem jag pratat med tidigare. Jag hade ingen aning om vem det var och att utelämna att hon var mörkhyad skulle troligen göra det omöjligt att veta vem jag menade (jag är inte så bra på att beskriva människor) men troligen rätt lätt om jag sa att hon var mörkhyad.
Egentligen spelade det ingen roll för mitt ärende så jag fegade ur och sa att jag inte kom ihåg enbart för att det låste sig när jag skulle uttrycka mig över att hon var mörkhyad.
Självklart ska man se till personen och inte hudfärgen men man ska inte låtsas om att hudfärg inte finns för det, däremot ska man förstås verkligen tänka sig för innan man slänger ut någon förolämpling som "grundar" sig på hudfärgen.
Jag skulle inte säga neger men jag tycker samtidigt att det är nästan pinsamt att säga mörkhyad för det känns som man försöker vara så överdrivet politiskt korrekt.
Ja men självklart. Att beskriva en människa i en situation är ju en helt annan sak än att slänga in den i en stereotyp grupp, anser dock fortfarande att eftersom neger kan upplevas kränkade av den man beskriver känns det korkat att använda just den termen. Respektlöst helt enkelt.
Finns väldigt många adjektiv man kan använda istället, men så länge man försöker jobba sig runt det så mycket man bara kan i något desperat försök att förneka färgen på huden så blir det ju bara krystat och man skjuter sig själv i foten istället.
//Andreas
January 8, 2005
Delph1 wrote: Det är helt onödigt att påpeka någon hudfärg överhuvudtaget egentligen. Mörkhyad, svart,, neger, etc är alla lika illa. Försök se människan istället.
//Andreas
om du ska identifiera personen i fråga så måste du andvända ett ord som beskriver hudfärgen 😉
men antar att jag skulle gå för mörkhyad/svart.
men i ett samtal visst kan man utelämna det men det är ju del av hans personlighet att han e svart det är likadant som att jag e vit, spelar ingen roll men det är ju en "ras" is sig och e ju helt onödigt att ignorera det då det inte är något negativt överhuvud taget, så ser inte riktigt din poäng.
November 27, 2003
Polekatt wrote: [quote=Delph1]Det är helt onödigt att påpeka någon hudfärg överhuvudtaget egentligen. Mörkhyad, svart,, neger, etc är alla lika illa. Försök se människan istället.
//Andreas
om du ska identifiera personen i fråga så måste du andvända ett ord som beskriver hudfärgen 😉
men antar att jag skulle gå för mörkhyad/svart.
men i ett samtal visst kan man utelämna det men det är ju del av hans personlighet att han e svart det är likadant som att jag e vit, spelar ingen roll men det är ju en "ras" is sig och e ju helt onödigt att ignorera det då det inte är något negativt överhuvud taget, så ser inte riktigt din poäng.
Poängen är att man lägger ofta onödig vikt vid det. Att vår hudfärg är en del av våra karaktärsdrag är en självklarhet, men problemet är att det är inte förrän på 90-talet som det faktiskt började dyka upp relativt många personer här med annan hudfrg än vår egen och folk vet inte hur man ska hantera det.
Inte att man ska ignorera en persons hudfärg, bara inse att det finns faktiskt mer saker att se. Jag beskriver dock ofta dehman som den där klorblekta WoW-nörden så visst felar jag med 😉
//Andreas
3 Guest(s)