April 23, 2006
Som jag skrev tidigare. Ordet neger uppstod för att kränka svarta. Vetenskapsmän och politiker kom på ordet. De sa att negrar var en lägre stående ras och att det bara var naturligt för de att göra som vita sa. Annars stred man mot naturen. Ordet Neger har aldrig varit något annat än kränkande. Det betyder inte svart utan en degraderad, sinneslö och lägre stående människa. Och ja ordet neger kom de på från ordet "negro" men användes för att kränka. Att de flesta i Sverige inte vet om detta är för att både drottning Kristina och Gustav III var med i slavhandeln.
Mircevska wrote: Som jag skrev tidigare. Ordet neger uppstod för att kränka svarta. Vetenskapsmän och politiker kom på ordet. De sa att negrar var en lägre stående ras och att det bara var naturligt för de att göra som vita sa. Annars stred man mot naturen. Ordet Neger har aldrig varit något annat än kränkande. Det betyder inte svart utan en degraderad, sinneslö och lägre stående människa. Och ja ordet neger kom de på från ordet "negro" men användes för att kränka. Att de flesta i Sverige inte vet om detta är för att både drottning Kristina och Gustav III var med i slavhandeln.
Rent BS i mina ögon, förutom det jag fetstilat.
Angående negro så är det snarare så att ordet ursprungligen härstammar från Latinets Niger, vilket betyder svart.
Spanska=Negro
Franska=Nègre
*Edit*
Det var ju liksom poppis ett tag att lägga in allt möjligt i olika Klasser/Arter/Raser.. Därav uppstod även rasnamn/arter även på människor av olika slag/hudfärger..Typ vi Europeer hamnar under Arier/Germaner/Kaukasier..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
March 11, 2003
ilg@dd wrote: [quote=Mircevska]Som jag skrev tidigare. Ordet neger uppstod för att kränka svarta. Vetenskapsmän och politiker kom på ordet. De sa att negrar var en lägre stående ras och att det bara var naturligt för de att göra som vita sa. Annars stred man mot naturen. Ordet Neger har aldrig varit något annat än kränkande. Det betyder inte svart utan en degraderad, sinneslö och lägre stående människa. Och ja ordet neger kom de på från ordet "negro" men användes för att kränka. Att de flesta i Sverige inte vet om detta är för att både drottning Kristina och Gustav III var med i slavhandeln.
Angående negro så är det snarare så att ordet ursprungligen härstammar från Latinets Niger, vilket betyder svart.
Spanska=Negro
Franska=Nègre
*Edit*
Det var ju liksom poppis ett tag att lägga in allt möjligt i olika Klasser/Arter/Raser.. Därav uppstod även rasnamn/arter även på människor av olika slag/hudfärger..Typ vi Europeer hamnar under Arier/Germaner/Kaukasier..
Det är inte ofta man får möjlighet att instämma i totalt bifall med ilg@dd, men här kan man knappast protestera. Skall man nu beklaga sig över användandet av ordet, så skall man nog se till att ha lite torrt på fötterna först.
denstore wrote: [quote=ilg@dd][quote=Mircevska]Som jag skrev tidigare. Ordet neger uppstod för att kränka svarta. Vetenskapsmän och politiker kom på ordet. De sa att negrar var en lägre stående ras och att det bara var naturligt för de att göra som vita sa. Annars stred man mot naturen. Ordet Neger har aldrig varit något annat än kränkande. Det betyder inte svart utan en degraderad, sinneslö och lägre stående människa. Och ja ordet neger kom de på från ordet "negro" men användes för att kränka. Att de flesta i Sverige inte vet om detta är för att både drottning Kristina och Gustav III var med i slavhandeln.
Spanska=Negro
Franska=Nègre
*Edit*
Det är inte ofta man får möjlighet att instämma i totalt bifall med ilg@dd, men här kan man knappast protestera. Skall man nu beklaga sig över användandet av ordet, så skall man nog se till att ha lite torrt på fötterna först.
:pidu:
Det var ett tag sen, har saknat diskussionerna med dej..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
July 27, 2002
denstore wrote: [quote=ilg@dd][quote=Mircevska]Som jag skrev tidigare. Ordet neger uppstod för att kränka svarta. Vetenskapsmän och politiker kom på ordet. De sa att negrar var en lägre stående ras och att det bara var naturligt för de att göra som vita sa. Annars stred man mot naturen. Ordet Neger har aldrig varit något annat än kränkande. Det betyder inte svart utan en degraderad, sinneslö och lägre stående människa. Och ja ordet neger kom de på från ordet "negro" men användes för att kränka. Att de flesta i Sverige inte vet om detta är för att både drottning Kristina och Gustav III var med i slavhandeln.
Spanska=Negro
Franska=Nègre
*Edit*
Singel än? 🙂
September 3, 2001
jag tycker att det är upp till personen i fråga att avgöra om det är kränkande eller inte.
Tänk om han blir kränkt? Ska jag gå fram och säga att han har fel då? Att hans känslor är obefogade eftersom "ordet kommer från latin osv osv"?
Av praktiska skäl tycker jag om det korta ordet. Så jag brukar fråga vänner eller klasskamrater om jag får kalla dem så. Men i första hand är det ju namnet som gäller ^^. Ska jag identifiera nån så blir det svart.
February 10, 2005
blev nyfiken nu....
hur ofta beskriver man en människa som vit isåfall? "den ljushyade killen" "han som ser ut som snö" "albinon" eller nåt åt de hållet?
o sen undrar jag behovet att kalla någon neger....det verkar nästan som om folk vill använda ordet neger bara för att...
sen så känner jag att här i sverige så börjar folk lacka till, att folket har så länge bockat u bugat o tagit emot skit, som dem uppever det som, o nu vill "stand their ground" så att säga...försvara sin identitet....
det är då bara frågor jag har o lite korta vaga observationer som passar in på svenskar....och med svenskar menar jag såväl etniska som invandrade....
ett tillägg iof är åxå, varför folk här verkar ha en sån motivation att och vilja att försvara sitt behov att kategorisera folk....jag upplever det itne alls som öppet och fritt här när man måste skilja människor åt så mycket som det börjar bli....blattar, negrer, svennar......vi har ju fler attribut som beskriver oss....o va gör man när det e en halv blatte halv svenne neger da?....när intigrationen börjar sudda ut gränser på riktigt
bara en massa frågor ja slänger upp på bordet när man e på jobbe....jag e inte ute efter tjaffs utan nyfiken....varför "invandrare" o "svenskar" hela tiden hamnar i dessa små "heders" tjafs...om vem som får säga vad på vems bekostnad
Json_81 wrote: [quote=ilg@dd]Typ vi Europeer hamnar under Arier/Germaner/Kaukasier..
Hur skiljer man dem åt? Trodde det var samma sak med olika namn.
Det tror jag också..
Olika benämningar på samma art/ras bara.
2 Guest(s)