Öka farten till 130.|Page 3|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Öka farten till 130.
Arny
Member
Medlem
Forum Posts: 2842
sp_UserOfflineSmall Offline
676850
July 24, 2004 - 1:20 am
sp_Permalink sp_Print

Sortima wrote: [quote=obelix]Passa även på att då göra fortkörningsböterna kännbara på dessa sträckor.
Se till att det blir ett antal procent på inkomsten, och att den ökar med tex 1% per 5km/h för fort.

Finland har ju ganska så lika ... var ju nån miljardär där som fick miljonbelopp i böter pga sin registrerade årsinkomst för året innan

Var Nokias VD.
Tycker att det är fel. Har man brutit mot lagen gäller samma straff oavsett hur mycket man tjänar.

Pim_
Member
Medlem
Forum Posts: 3947
676854
July 24, 2004 - 1:25 am
sp_Permalink sp_Print

Arny wrote: [quote=Sortima][quote=obelix]Passa även på att då göra fortkörningsböterna kännbara på dessa sträckor.
Se till att det blir ett antal procent på inkomsten, och att den ökar med tex 1% per 5km/h för fort.

Finland har ju ganska så lika ... var ju nån miljardär där som fick miljonbelopp i böter pga sin registrerade årsinkomst för året innan

Var Nokias VD.
Tycker att det är fel. Har man brutit mot lagen gäller samma straff oavsett hur mycket man tjänar.

Det tillämpas redan på andra brott i Sverige så varför inte hastighet?

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
676905
July 24, 2004 - 8:57 am
sp_Permalink sp_Print

Passat TDI? Diesel bilar går ju fan så dåligt på högvarv. :bgrin:

alrik
Member
Medlem
Forum Posts: 2923
677034
July 24, 2004 - 1:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Callister wrote: Passat TDI? Diesel bilar går ju fan så dåligt på högvarv. :bgrin:

Kör du dieselbil själv eller är det bara tagit ur luften? Man ska ju inte dra ur en diesel eftersom det inte behövs eftersom man har såpass bra vrid så att den orkar ändå. Jag kan starta på ettan, sen tvåan några sekunder sen slänga i 5:an och softa.

Dessutom så är det ingen fara med att köra fort med dieslar om man inte pressar ut den på trean och det skriker som fan. 5:an är såpass hög så att det knappt hörs att motorn jobbar när man ligger i 120-130kmh/h. Detta gäller OFTAST alla NYARE dieslar.

200km/h är inga problem med min audi 80 1,9 TDI -94. Såhär står det i instruktionsboken till min bil. 1:an max 25km/h, 2:an 50km/h, 3:an 90km/h, 4:an 120km/h, 5:an kör så fort du kan om du vill. Det är inte ordagrannt men så menas det.

x-per
Member
Medlem
Forum Posts: 3038
677037
July 24, 2004 - 1:11 pm
sp_Permalink sp_Print

fisken wrote: Dessutom så är det ingen fara med att köra fort med dieslar om man inte pressar ut den på trean och det skriker som fan. 5:an är såpass hög så att det knappt hörs att motorn jobbar när man ligger i 120-130kmh/h.

Äh va? Det är ju ruskigt olika från bil till bil.

alrik
Member
Medlem
Forum Posts: 2923
677039
July 24, 2004 - 1:14 pm
sp_Permalink sp_Print

x-per wrote: [quote=fisken]Dessutom så är det ingen fara med att köra fort med dieslar om man inte pressar ut den på trean och det skriker som fan. 5:an är såpass hög så att det knappt hörs att motorn jobbar när man ligger i 120-130kmh/h.

Äh va? Det är ju ruskigt olika från bil till bil.

Om man åker en -82 passat så klart det låter. Får väl editera det och skriva alla NYARE dieslar!

GroundX
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1619
677120
July 24, 2004 - 2:39 pm
sp_Permalink sp_Print

tycker vi borde ta efter tyskarna och ha fri fart 😉 då blir ju ingen av med körkortet utav att dom kör för fort iaf

Death On Wings
Member
Medlem
Forum Posts: 5938
677122
July 24, 2004 - 2:41 pm
sp_Permalink sp_Print

GroundX wrote: tycker vi borde ta efter tyskarna och ha fri fart 😉 då blir ju ingen av med körkortet utav att dom kör för fort iaf

Du syftar enbart på motorväg hoppas ja ?

BarateaU
Member
Medlem
Forum Posts: 4597
677456
July 24, 2004 - 7:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Senaste så har det varit mycket snack om kungafamiljens "vansinnes färder" i typ 130km/t.

Ärligt talat, om man kör på en motorväg så vilka ligger då exakt 110km/t?
Alla brukar ligga i alla fall 120km/t.

Om det höjer till 130 så kommer folk tycka att det är okey att ligga i högre en 130.
Har väldigt svårt själv att hålla farten på motorvägen då det kan vara kul att kräma på, inte för att man ska tjäna in de där extra 3minuterna utan att för det är kul.

oxygenial
Member
Medlem
Forum Posts: 2686
677568
July 24, 2004 - 9:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Death On Wings wrote: [quote=oxygenial][quote=Death On Wings]Man känar ca 30 sek om man höjjer med 10kmh per mil
Ska man åka långt så kan man spara tid men frågan är om det är värt det.

jaja, men om en Amazon fick köra i 110 (eller t.o.m en PV) så borde ju dagens bilar få köra i 250 allihop!

Vad hadde det med mitt inlägg att göra då ?
Jag påpekade bara att tiden man sparar inte är så stor. Hur i helsike fick du det att gå ihop med ditt inlägg ?

Det trodde jag du förstod, att om man istället för att öka från 110 till 250 så är inte skillnaden 10km/h, och det gör rejält med skillnad tidsmässigt!
Men visst, från 110-120 tjänar man inte mycket, men en hel del olyckar orsakas ju av en vägnazist som lägger sig i 110 i vänsterfil och blockerar för att denne inte tycker att man skall köra fortare. Då blir folk arga och gör dumma saker vilket resulterar i olyckor.
Nä, den största boven är ju snitthastigheten, och den är ju oftast beroende på hur lång tid det tar INNAN man kommer ut på motorvägen!
Så då borde vi behålla 110 på motorvägen och höja 30 gränsen till 70!
Då skulle vi få effekt!

kwansa
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1116
685910
August 2, 2004 - 9:33 pm
sp_Permalink sp_Print

inte ens jag som öveningskör klarar 110 på motorväg 😕

MrWeizel
Member
Medlem
Forum Posts: 4639
685934
August 2, 2004 - 10:01 pm
sp_Permalink sp_Print

En sak verkar det bortses ifrån. Autobahn har inte fri fart överallt, väldigt många ställen med starkt begränsad fart. Vilket en HEL del svenskar fått reda på när polisen stoppat dem, att köra 200 på en 90-sträcka svider lite i plånkan. :bgrin:

Angående olika böter beroende på vad man tjänar: Jävla idiotier!!

Lika inför lagen, hört talas om det?!

Håller med Fisken som fan här, hatar mentaliteten som råder i Sverige. Tjänar du pengar skall du ge blanka FAN i att visa det, usch vad fult det är med folk som tjänar mer än genomsnittet. Kan kräka på det, dags för Sverige att vakna upp och inse att vi inte lever i sossarnas 50-talsvisioner längre..?

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
685963
August 2, 2004 - 10:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag älskar argumentet att året avgör vilka lagar och regler som ska gälla. wink

Vitamin-C
Member
Medlem
Forum Posts: 3083
686001
August 2, 2004 - 10:33 pm
sp_Permalink sp_Print

höjja till 130?? knäppt förslag

MrWeizel wrote: usch vad fult det är med folk som tjänar mer än genomsnittet

altså vad fan är det för fel med att man kan tjäna mer än genom snittet??!? fan ska min fader få tjäna mindre för att han har jobbat sen han var 7 (more or less) och nu har ett bra jobb tack vare att han är mästerlig på vad han gör och sköter det briljant innom det jobb som ger skydd åt honom genom att hjälpa honom att betala hans räkningar på ett hus m.m!?!? tycker du att man ska sänka hans lön då han jobbar helvetet av sig när han jobbar och han gör ett jävligt drygt jobb då han ser nära 200 antälda samt får igenom kontrackt som är värda mångmiljon belopp och driver företaget i glada dagar!?!?

vad fan är det för logik....

sen de som skryter med sin inkoms är en sak och för övrigt så har jag inte brytt mig om den här tråden då det är så fel enligt mig..

ursäckta om det låter som det kan se ut men blev lite sur när jag läste den rämsan

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
686064
August 2, 2004 - 11:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Vitamin-C wrote: höjja till 130?? knäppt förslag

[quote=MrWeizel]usch vad fult det är med folk som tjänar mer än genomsnittet

bla bla

Tror de var menat att man bör göra så om man inte vill att folk ska tycka illa om en.. alltså MrWeizel gillar inte att samhället är så..
lr fatta ja fel? 😛

Sen så höj farterna.. lika på vanliga landsvägar, där ligger då ja på 110-120 i snitt om inte det är sånna där fartkameror.. men men de e ja de..

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
686068
August 2, 2004 - 11:46 pm
sp_Permalink sp_Print

dom låga hastigheterna motiverar bara folk att köra snabbare, hamnar man på en 30 väg med 2 miljoner vägbulor så blir man så jävla irriterad för att man måste växla och bromsa ner o vela hela jävla tiden så när man väl kommer till en motorväg så jävlar trycker man på gasen.

motorvägarna är relativt fina i sverige, men dom byggs på ett sätt som ska förhindra folk att kunna köra snabbt, det är inte bra alls efterssom folk kör snabbt oavsett om det är säkert eller livsfarligt-

Znoddaz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 410
686163
August 3, 2004 - 7:36 am
sp_Permalink sp_Print

I Tyskland med sin fria fart på motorvägarna dör 3,7 personer per en miljard fordonskilometer. I Sverige dör 5 personer på samma sträcka. 35 procent fler trots våra absurt låga hastighetsgränser, trots att våra motorvägar sannolikt är de säkraste i världen och trots att det knappt är någon trafik.

Visst. Hastigheten är inte allt. Men jämför autobahn med tex E4 mellan jönköping och ljungby.
Hur tusan skall man kunna hålla 110 på en väg som är lika bred som autobahn och spikrak i ett antal kilometer?
Man somnar ju för tusan.
En del vägar är det absurt att det inte är mer än 110 på. Men inte alla.

MrWeizel
Member
Medlem
Forum Posts: 4639
686173
August 3, 2004 - 7:53 am
sp_Permalink sp_Print

Jerry wrote: Jag älskar argumentet att året avgör vilka lagar och regler som ska gälla. wink

Saker och ting förändras, hur lite du än vill det...

Vitamin-C wrote: altså vad fan är det för fel med att man kan tjäna mer än genom snittet??!? fan ska min fader få tjäna mindre för att han har jobbat sen han var 7 (more or less) och nu har ett bra jobb tack vare att han är mästerlig på vad han gör och sköter det briljant innom det jobb som ger skydd åt honom genom att hjälpa honom att betala hans räkningar på ett hus m.m!?!? tycker du att man ska sänka hans lön då han jobbar helvetet av sig när han jobbar och han gör ett jävligt drygt jobb då han ser nära 200 antälda samt får igenom kontrackt som är värda mångmiljon belopp och driver företaget i glada dagar!?!?

vad fan är det för logik....

Slå upp ironi i en ordbok, för du verkar inte ha den blekaste aning om vad fan det är. Och qoute INTE bara en halv mening, konstigt att du inte förstår saker och ting om du inte läser hela stycket och ser helheten....

Dessutom bör du fundera lite på att använda punkter och komman då och då, så slipper man sitta och tyda det du skriver. 😉

Spindel
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1494
686208
August 3, 2004 - 9:08 am
sp_Permalink sp_Print

Jag bryr mig inte så mycket om hur snabbt man får köra på motorvägen, utan det är på de 90-vägarna man borde öka till 110 så att de som envisas med att åka 10Km/h försakta iaf håller en normal fart så man slipper köra om.

Krax
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 157
686209
August 3, 2004 - 9:14 am
sp_Permalink sp_Print

Jag hade en Saab v4 förut och det var riktigt rolig att köra då hastighetsbegränsningarna passa riktigt bra till den bilen,
nu har jag en volvo 740 95:a och jag ligger väll +30 ungefär.
Men när jag kör min MC så ligger jag o marchar på 230-250...

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 262
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL