November 27, 2003
Kina är kommunistikt fortfarande.
De har infört frizonerna för att gå över i en tid av extrem markandsekonomi för att få igång en stark industri. När tiden kommer ska detta tillbaka till staten och fördelas till folket igen. Kina har _inga_ planer på att lämna kommunismens livslinje.
//Andreas
September 3, 2001
ilg@dd wrote:
För övrigt finner jag det förvånande att man i skolorna lär ut om evolutionen och inte skapelseberättelsen, det är båda teorier utan någon som helst bevisning som styrker dess äkthet. Iofs klockren teori i båda lägren.
Ville bara flika in att skapelseberättelsen är på sin höjd en hypotes i det här sammanhanget. Stor skillnad mellan teori och hypotes.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Teori
http://sv.wikipedia.org/wiki/Hypotes
Därför är det fel att lära ut i annat än religionskunskap.
Dessutom så är fenomenet evolution ansedd vara ett faktum. Exakta mekanismen och genetiken i bakgrunden är dock inte lika vattentät än, därav namnet "evolutionsteorin".
Sen så är ju skolan överlag under all kritik just nu. Historialärarna och samhällskunskapslärarna måste sammarbeta mer. Historialärarna slutar lära ut vid andra världskriget och samhällslärarna börjar från 1995 och frammåt.
January 7, 2006
Kame_boy wrote: [quote=ilg@dd] För övrigt finner jag det förvånande att man i skolorna lär ut om evolutionen och inte skapelseberättelsen, det är båda teorier utan någon som helst bevisning som styrker dess äkthet. Iofs klockren teori i båda lägren.
Ville bara flika in att skapelseberättelsen är på sin höjd en hypotes i det här sammanhanget. Stor skillnad mellan teori och hypotes.
Det känns som att du glömde länka till ett visst flygande spaghettimonster 😉
http://www.venganza.org/
Jag kan för övrigt säga att jag använde den sidan som källa när jag skrev mitt Evolution vs Intelligent design-arbete för några veckor sedan 🙂
(och nej, betyget på det blev inte helt lyckat, men jag skyller inte det på spaghettimonstret!)
Kame_boy wrote: [quote=ilg@dd] För övrigt finner jag det förvånande att man i skolorna lär ut om evolutionen och inte skapelseberättelsen, det är båda teorier utan någon som helst bevisning som styrker dess äkthet. Iofs klockren teori i båda lägren.
Därför är det fel att lära ut i annat än religionskunskap.
Dessutom så är fenomenet evolution ansedd vara ett faktum. Exakta mekanismen och genetiken i bakgrunden är dock inte lika vattentät än, därav namnet "evolutionsteorin".
Sen så är ju skolan överlag under all kritik just nu. Historialärarna och samhällskunskapslärarna måste sammarbeta mer. Historialärarna slutar lära ut vid andra världskriget och samhällslärarna börjar från 1995 och frammåt.
Det är din åsikt, styrkt med en länk till wikipedia.. Bra jobbat, men dessvärre inget som får mej att placera skapelseberättelsen som hypotes mer än evolutionsläran.
Evolutionsläran känns ungefär lika säker som Bushs antagande att Irak verkligen hade massförstörelsevapen. Det är bara dom vattentäta bevisen som saknas. (Vilket för övrigt även gäller skapelseberättelsen)
Nu har emellertid inte detta med Angs "okunnighet om kommunismen" att göra..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
February 19, 2004
Delph1 wrote: Kina är kommunistikt fortfarande.
De har infört frizonerna för att gå över i en tid av extrem markandsekonomi för att få igång en stark industri. När tiden kommer ska detta tillbaka till staten och fördelas till folket igen. Kina har _inga_ planer på att lämna kommunismens livslinje.//Andreas
Nej det säger ungefär emot allt vettigt jag har hört. Varför skulle de gå tillbaka?
Du måste se vad som hände under den kommunistiska revolutionen. Sen måste du också inbila dig vilken framtid Kina siktar på och vad dessa zonerna har inneburit. Och efter detta tänka på den kommunistiska historien.
Sen förstår jag inte hur du tänker? Hur skulle detta gå till ahde du tänkt? Precis som Sverige finns det fullt med internationella företag i Kina.
Alltså, de har ju kommit dit genom en marknadsekonomi, varför skulle de då förstöra den? Det är helt totalt ologiskt!
Och att ta bort löneskillnaderna skulle igen innebära en förlust då det är starkt bevisat att löneskillnaderna bidrar till en starkare utveckling.
Men det som verkligen är Kinas mål, är att bli en supermakt. (D vs petar inte en gång till på det som fungerar) Medan vi i väst invenstera extrema summor i Kina så invenstera Kina i Afrika. Samt att när Hong Kong blev kinesiskt igen så införde man vissa lagar så det skulle passa Kina bättre, och då förlorade Hong Kong pengar, utveckling, på detta och man återställde snabbt de gammla lagarna.
Samt att om jag känner kineserna rätt så finns det bara en sak de vill, tjäna pengar. 😉 (vilket alal länder vill, men eftersom att de har endast ett parti så kan det skita helt i vad folket tycker)
ilg@dd:
En diktatur behöver inte vara kommunistisk. 😉
Alla de större städerna i Kina, rättare sagt de 13 stora tillhör "experimentet". Men det utvidgar sig nu även till de mindre städerna och andra regioner skulle jag tro.
Som sagt så har en president för partiet sagt att man måste ha en modern marknadsekonomi och detta bygger Kina starkt på nu.
Det som skiljer dock Kina ifrån oss är yttrandefriheten (mycket censur på engelska sidor t ex) och enpartisystemet.
Man kan inte kalla Kina för en diktatur för partiet fungerar på så sätt att man röstar fram sina chefer ända upp till presidenten. D vs att presidenten måste uppfylla partiets mål, eller så röstas en ny fram.
Jag kan skarpt tänka mig att många av dessa medlemmarna har en hel del kapital satsat och tjänar stora pengar på västvärldens invensteringar.
Något som är väldigt intressant är den yngre generationen som växer upp i dagens Kina. Newsweek har återigen haft grymt intressanta reportage, och eftersom att jag var i Kina kan jag se om det stämmer. Vilket det gör.
De säger att många av de gammla människorna i Kina har växt upp i ett kommunistiskt samhälle och är inte riktigt vana vid "kapitalismen". Därav usel support och garantier, dålig marknadsföring och dålig buisness. MEN de unga som växer upp nu växer dock upp i en riktigt kapitalistisk värld, vilket Kina har varit senaste årtiondet, och dessa kommer att göra Kina till en mycket liberalare plats samt göra en supermakt av Kina. De unga har bra utbildning, de förstår buisness, betydelsen av garanti och support samt de har koll på marknadsföringen på ett helt annat sätt.
Ett annat problem är att de unga är beredda att "köra över" de gammla. Men det är en helt annan historia. Kinas är bygger just nu en onekligen intressant historia.
ilg@dd wrote: Alla har vi vår egen lilla religion att tro på, i ditt fall tydligen Evolutionsläran, själv betraktar jag mej som "ickereligiös" angående hur allt kom till, jag vill ha 100% bevis för att köpa någon av dessa teorier.
Du är beviset. Bara som en sån sak som att du är ett djur motsätter många religioner. Du behöver inte har mer bevis än att du har överlevnadsinstinkter istället för att arbeta som en dator, d vs inga känslor inblandat.
Hade gud avbildat oss till att vara perfekta hade vi inte behövt våra djuriska instinkter. Samt varför är du inte mer lyckad?
Datorn bevisade tydligt att vår värld styrs av matematiska lagar. 😉 Bara en tidsfråga innan en mjukvara kommer som ger möjlighet till att tänka, och då har vi precis gjort enligt religionen det omöjliga medan vetenskapen något fullt möjligt.
Ang wrote: [quote=Delph1]Kina är kommunistikt fortfarande.
De har infört frizonerna för att gå över i en tid av extrem markandsekonomi för att få igång en stark industri. När tiden kommer ska detta tillbaka till staten och fördelas till folket igen. Kina har _inga_ planer på att lämna kommunismens livslinje.//Andreas
Nej det säger ungefär emot allt vettigt jag har hört. Varför skulle de gå tillbaka?
Du måste se vad som hände under den kommunistiska revolutionen. Sen måste du också inbila dig vilken framtid Kina siktar på och vad dessa zonerna har inneburit. Och efter detta tänka på den kommunistiska historien.
Sen förstår jag inte hur du tänker? Hur skulle detta gå till ahde du tänkt? Precis som Sverige finns det fullt med internationella företag i Kina.
Alltså, de har ju kommit dit genom en marknadsekonomi, varför skulle de då förstöra den? Det är helt totalt ologiskt!
Och att ta bort löneskillnaderna skulle igen innebära en förlust då det är starkt bevisat att löneskillnaderna bidrar till en starkare utveckling.
Men det som verkligen är Kinas mål, är att bli en supermakt. (D vs petar inte en gång till på det som fungerar) Medan vi i väst invenstera extrema summor i Kina så invenstera Kina i Afrika. Samt att när Hong Kong blev kinesiskt igen så införde man vissa lagar så det skulle passa Kina bättre, och då förlorade Hong Kong pengar, utveckling, på detta och man återställde snabbt de gammla lagarna.
Samt att om jag känner kineserna rätt så finns det bara en sak de vill, tjäna pengar. 😉 (vilket alal länder vill, men eftersom att de har endast ett parti så kan det skita helt i vad folket tycker)
ilg@dd:
En diktatur behöver inte vara kommunistisk. 😉
Alla de större städerna i Kina, rättare sagt de 13 stora tillhör "experimentet". Men det utvidgar sig nu även till de mindre städerna och andra regioner skulle jag tro.
Som sagt så har en president för partiet sagt att man måste ha en modern marknadsekonomi och detta bygger Kina starkt på nu.
Det som skiljer dock Kina ifrån oss är yttrandefriheten (mycket censur på engelska sidor t ex) och enpartisystemet.
Man kan inte kalla Kina för en diktatur för partiet fungerar på så sätt att man röstar fram sina chefer ända upp till presidenten. D vs att presidenten måste uppfylla partiets mål, eller så röstas en ny fram.
Jag kan skarpt tänka mig att många av dessa medlemmarna har en hel del kapital satsat och tjänar stora pengar på västvärldens invensteringar.
Något som är väldigt intressant är den yngre generationen som växer upp i dagens Kina. Newsweek har återigen haft grymt intressanta reportage, och eftersom att jag var i Kina kan jag se om det stämmer. Vilket det gör.
De säger att många av de gammla människorna i Kina har växt upp i ett kommunistiskt samhälle och är inte riktigt vana vid "kapitalismen". Därav usel support och garantier, dålig marknadsföring och dålig buisness. MEN de unga som växer upp nu växer dock upp i en riktigt kapitalistisk värld, vilket Kina har varit senaste årtiondet, och dessa kommer att göra Kina till en mycket liberalare plats samt göra en supermakt av Kina. De unga har bra utbildning, de förstår buisness, betydelsen av garanti och support samt de har koll på marknadsföringen på ett helt annat sätt.
Ett annat problem är att de unga är beredda att "köra över" de gammla. Men det är en helt annan historia. Kinas är bygger just nu en onekligen intressant historia.
ilg@dd wrote: Alla har vi vår egen lilla religion att tro på, i ditt fall tydligen Evolutionsläran, själv betraktar jag mej som "ickereligiös" angående hur allt kom till, jag vill ha 100% bevis för att köpa någon av dessa teorier.
Du är beviset. Bara som en sån sak som att du är ett djur motsätter många religioner. Du behöver inte har mer bevis än att du har överlevnadsinstinkter istället för att arbeta som en dator, d vs inga känslor inblandat.
Hade gud avbildat oss till att vara perfekta hade vi inte behövt våra djuriska instinkter. Samt varför är du inte mer lyckad?
Datorn bevisade tydligt att vår värld styrs av matematiska lagar. 😉 Bara en tidsfråga innan en mjukvara kommer som ger möjlighet till att tänka, och då har vi precis gjort enligt religionen det omöjliga medan vetenskapen något fullt möjligt.
:cy: :)R
Du är ju inte på riktigt..
"Statsskick - Folkrepublik
Statschef - President Hu Jintao
Regeringschef Premiärminister - Wen Jiabao
Utrikesminister - Li Zhaoxing
Större politiska partier - Kinas Kommunistparti (KKP)
Senaste allmänna val - Enpartistat (formellt flerpartistat) – avsaknad av fria val
Nästa reguljära allmänna val - Enpartistat (formellt flerpartistat) – avsaknad av fria val"
Källa: http://www.swedishtrade.se/landrapporter/?objectID=4602
Det är väl för övrigt ingen som hävdat att en diktatur måste vara kommunistisk, se bara på nazismen och facsismen.
*Edit*
Föll visst bort några ord där.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
September 3, 2001
Nog för att Ang kan ha rätt eller fel här, är själv inte tillräckligt påläst om Kina, men varför berättar ni inte vad ni själva tycker om kommunismen? I början verkade ni lite smått försvara det och nu vill ni trycka ner Kina i kommunist-säcken. Blir lite förvirrad över var ni står egentligen, mer än att ni gillar att håna folk som ni tycker har fel. Som jag ser det så börjar kina gå mer mot en diktatur i stil med Dubai m.fl., och lämnar ifrån sig fler o fler punkter som utmärker dem som kommunistiska. Bara en tidsfråga innan dom går förbi gränsen.
ilg@dd: Inflikningen gällde inte definitionen av teori och hypotes, utan det är redan fastställt. Tror man inte på wiki i det här fallet så går det att hitta i alla seriösa ordböcker eller encyklopedier, t.ex. hos Merriam-Webster:
http://www.m-w.com/dictionary/hypothesis
HYPOTHESIS implies insufficient evidence to provide more than a tentative explanation . THEORY implies a greater range of evidence and greater likelihood of truth
. LAW implies a statement of order and relation in nature that has been found to be invariable under the same conditions .
Eftersom evolutionsteorin har så väldigt mycket mer bevis i form av fynd så är det inte längre bara rimligt utan snarare sannolikt.
Men väljer man att blunda så är det lätt att placera sina sagor hur man vill.
September 27, 2005
Ang wrote: jag kan ge två exempel. Om du arbetar mycket med händerna så kommer du antagligen få grövre hud, eller om du styrketränar större muskler.
Haha i så fall kan vi kalla följande ett bevis för religonen: Ju mer du söker gud och följer hans vägar destu djupare kommer din tro bli och destå mer kommer du finna gud.
Är i så fall ett lika gott bevis för religonen som musklernas växt är för evlutionen. 😉
April 13, 2004
Kame_boy wrote: HYPOTHESIS implies insufficient evidence to provide more than a tentative explanation . THEORY implies a greater range of evidence and greater likelihood of truth
. LAW implies a statement of order and relation in nature that has been found to be invariable under the same conditions .
Eftersom evolutionsteorin har så väldigt mycket mer bevis i form av fynd så är det inte längre bara rimligt utan snarare sannolikt.
Men väljer man att blunda så är det lätt att placera sina sagor hur man vill.
Ursäkta mig det är bara hårklyverier, eftersom du inte kan och inte heller kommer att 100% veta om skapelseberättelsen är sanning, likväl som evolutionsteorin inte kan hitta den exakta kunskapen om, trots alla sk fynd som skulle bevisa att teorin stämmer, livets uppkomst.
Den kommunistiska tanken är en utopi, men en god sådan i sitt ursprung, läs gärna Marx och Engels för att förstå lite bättre 😛
September 3, 2001
Jalle64 wrote: Ursäkta mig det är bara hårklyverier, eftersom du inte kan och inte heller kommer att 100% veta om skapelseberättelsen är sanning, likväl som evolutionsteorin inte kan hitta den exakta kunskapen om, trots alla sk fynd som skulle bevisa att teorin stämmer, livets uppkomst.
Ok då ska vi se till att ta ner alla satelliter o sluta skjuta upp raketer i rymden. Einstens relativitetsteori är ju trots allt bara en teori och vi kan aldrig veta 100% säkert hur dom kommer att flyga och om raketerna kommer att börja falla till marken helt plötsligt. 🙄
Skärpning va. När en teori till slut blir en lag betyder det inte att det som teorin sa var helt uppåt väggarna fel. Hypoteser som varelser på månen, etern, skapelseberättelsen och kommunismen, åker däremot ut genom fönstret efter en närmare granskning.
November 27, 2003
Kame_boy wrote: Nog för att Ang kan ha rätt eller fel här, är själv inte tillräckligt påläst om Kina, men varför berättar ni inte vad ni själva tycker om kommunismen? I början verkade ni lite smått försvara det och nu vill ni trycka ner Kina i kommunist-säcken. Blir lite förvirrad över var ni står egentligen, mer än att ni gillar att håna folk som ni tycker har fel. Som jag ser det så börjar kina gå mer mot en diktatur i stil med Dubai m.fl., och lämnar ifrån sig fler o fler punkter som utmärker dem som kommunistiska. Bara en tidsfråga innan dom går förbi gränsen.
Problemet med den här tråden är att den inte har någon bra källa eller ursprung och trådskaparen verkar vara ute efter att göra kommunism till något väldigt ont och att Kina är på väg att lämna kommunismen bakom sig. Varken eller är sant.
Kommunism i sig är inte menat som ond, men har nyttjats för att kunna utöva ondska. Det är en värld av skillnad.
Kina är inte heller det minsta intresserade av att överge sitt kommunistiska ideal. Istället har man insett värdet av att ha de ekonomiska frizonerna, men enligt det man kom fram till när man öppnade dessa så är de endast temporära för att kunna bygga upp en stark industri. Det går nämligen inte med en planekonomi, eller det var vad man kom fram till. Så då slår man över till en extrem marknadsekonomi med ursäkten att man senare kommer att revertera och bli en sann kommunistisk stat där folket/staten äger industrin, etc.
Jag tror inte själv på att det kommer lyckas av Kina att göra så eller om de ens kommer att gå tillbaka. Det mest troliga är att de kommer fastna i detta mellanland med frizoner och ett styrande kommunistparti.
//Andreas
November 27, 2003
Kame_boy wrote: Ok då ska vi se till att ta ner alla satelliter o sluta skjuta upp raketer i rymden. Einstens relativitetsteori är ju trots allt bara en teori och vi kan aldrig veta 100% säkert hur dom kommer att flyga och om raketerna kommer att börja falla till marken helt plötsligt. 🙄
Skärpning va. När en teori till slut blir en lag betyder det inte att det som teorin sa var helt uppåt väggarna fel. Hypoteser som varelser på månen, etern, skapelseberättelsen och kommunismen, åker däremot ut genom fönstret efter en närmare granskning.
Fast Einsteins teorier har fått ta en del sig en del stötar sedan han myntade dem 😉
//Andreas
April 13, 2004
Kame_boy wrote: [quote=Jalle64]Ursäkta mig det är bara hårklyverier, eftersom du inte kan och inte heller kommer att 100% veta om skapelseberättelsen är sanning, likväl som evolutionsteorin inte kan hitta den exakta kunskapen om, trots alla sk fynd som skulle bevisa att teorin stämmer, livets uppkomst.
Ok då ska vi se till att ta ner alla satelliter o sluta skjuta upp raketer i rymden. Einstens relativitetsteori är ju trots allt bara en teori och vi kan aldrig veta 100% säkert hur dom kommer att flyga och om raketerna kommer att börja falla till marken helt plötsligt. 🙄
Skärpning och skärpning, ta nu inte in andra teorier i det hela och gör det enkelt för dig, och lägg inte allt i samma säck, kommunismen är ju trots allt en ideologi inte en hypotes
June 8, 2001
Russian youth: Stalin good, migrants must go: poll
http://www.reuters.com/article.....38;sp=true
October 18, 2006
Delph1 wrote: trådskaparen verkar vara ute efter att göra kommunism till något väldigt ont //Andreas
Det har det också varit i alla länder där det praktiserats så jag tycker trådskaparen har helt rätt. Detta gäller för övrigt fascism och nazism vill jag tillägga för ordningens skull.
När någon kan visa mej ett land som under en längre tid styrts av kommunister där inte kommunismen varit i form av en diktatur och medfört förtryck, massavrättningar och fängslande av oliktänkande så skall jag tatuera in Kommunistiska manifestet på ryggen.
Fram till dess tänker jag fortsätta hävda att kommunismen är en av de värsta formerna av ondska som människan någonsin skapat.
November 27, 2003
Josey Wales wrote: [quote=Delph1] trådskaparen verkar vara ute efter att göra kommunism till något väldigt ont //Andreas
Det har det också varit i alla länder där det praktiserats så jag tycker trådskaparen har helt rätt. Detta gäller för övrigt fascism och nazism vill jag tillägga för ordningens skull.
När någon kan visa mej ett land som under en längre tid styrts av kommunister där inte kommunismen varit i form av en diktatur och medfört förtryck, massavrättningar och fängslande av oliktänkande så skall jag tatuera in Kommunistiska manifestet på ryggen.
Fram till dess tänker jag fortsätta hävda att kommunismen är en av de värsta formerna av ondska som människan någonsin skapat.
Jag skrev det innan, man måste hålla isär vad folk har använt och missbrukat ordet kommunism för och vad det egentligen står för. Föreningar som denna är verkligen inte till någon nytta utom att spä på tron att _kommunism_ är felet och inte de korrupta personerna som utnyttjat folk genom att få dom att tro att det är ett kommunistikt samhälle som väntar.
//Andreas
2 Guest(s)