August 7, 2003
Kina är kommunustiskt... på pappret... och i partinamnet på det styrande partiet, i verkligheten är det någon annan slags ideologi.
- "produktionsmedlen ska ägas av staten" och i verkligheten så går mer och mer ägande över till privat företagande för de har upptäckt det blir så mycket mer effektivt så... (skillnaden på svält och välstånd)
Så jag tror Kinas kommunistparti är ungefär lika kommunistiskt som (S)ap är ett "arbetarparti". Det är fortfarande en diktatur-stat dock...
När det gäller evolutionen så, ja, den är bevisad, till 100%. Den är åtminstone lika bevisad som saker som att jorden är rund, att månen inte består av ost och liknande saker.
Bakterier anpassar sig exempelvis efter miljön. Det uppstår mutationer och de som klarar en viss pencillin-typ överlever. Fjärilar som levde i nedsmutsade områden anpassade sig och blev svarta istället för vita efter några generationer. HIV muterar till nya varianter.
Man har dessutom kartlagt inte bara ATT det händer (som Darwin hade i sin teori) utan numera vet man dessutom HUR det går till (DNA och gener ni vet...)... Så att evolutionen som sådan FINNS måste nog anses vara bevisat till 100% enligt mitt sätt att se det.
Om den däremot skapats av det flygande spaghetti-monstret eller inte är väl en fråga om man tror på spaghetti eller inte.
October 18, 2006
Delph1 wrote: Jag skrev det innan, man måste hålla isär vad folk har använt och missbrukat ordet kommunism för och vad det egentligen står för. Föreningar som denna är verkligen inte till någon nytta utom att spä på tron att _kommunism_ är felet och inte de korrupta personerna som utnyttjat folk genom att få dom att tro att det är ett kommunistikt samhälle som väntar.
//Andreas
Eftersom förtryck, ofrihet, diktatur och missförhållanden har karaktäriserat alla tidigare och nuvarande kommunistregimer så vil jag hävda att man inte bara kan skylla på att folk missbrukat kommunismen utan att felet måste finnas inbyggt i kommunismen som sådan.
Om man försökt så många gånger och det alltid blivit brakfiasko så är i alla fall jag böjd att anse att kommunsimen både i teorin och praktiken bör förpassas till historiens sophög, saknad av ingen men aldrig glömd på grund av de miljoner som dött som resultat av Marx och Engels groggdränkta svärmerier.
Kina ickekommunistisk demokrati?
"Asien avrättar flest
Det är just i Asien som dödsstraffet mest av allt används. Enligt Amnesty International avrättades förra året 159 människor i Iran och 64 i Vietnam. Pakistan utnyttjar också dödsstraffet flitigt. Amnesty tror att många avrättas även i det slutna Nordkorea, regimen hävdar dock officiellt att man avskaffat dödsstraffet.
Utanför Asien är Saudiarabien värst med dödsdomar. Bara i år har 78 människor avrättats, oftast blir de halshuggna med svärd på offentlig plats.
(14 dödsdömda fångar i Kina får sina domar upplästa innan avrättningen verkställs.)
Men det land där det avrättas överlägset flest människor är Kina. Enligt Amnesty verkställdes förra året 3 400 kända dödsdomar men organisationen tror att den faktiska siffran är mycket högre, kring 10 000. I Kina sker avrättningar vanligtvis med nackskott, ibland offentligt, men numera börjar man också använda giftinjektioner.
Inga tecken finns till att antalet avrättningar skulle minska."
http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/.....kel=746723
Vi kan ju späda på med förberedelserna inför OS, Avrättningar, koncentrationsläger, tortyr, organhandel och tvångsförflyttningar.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
November 27, 2003
Josey Wales wrote: [quote=Delph1]Jag skrev det innan, man måste hålla isär vad folk har använt och missbrukat ordet kommunism för och vad det egentligen står för. Föreningar som denna är verkligen inte till någon nytta utom att spä på tron att _kommunism_ är felet och inte de korrupta personerna som utnyttjat folk genom att få dom att tro att det är ett kommunistikt samhälle som väntar.
//Andreas
Eftersom förtryck, ofrihet, diktatur och missförhållanden har karaktäriserat alla tidigare och nuvarande kommunistregimer så vil jag hävda att man inte bara kan skylla på att folk missbrukat kommunismen utan att felet måste finnas inbyggt i kommunismen som sådan.
Om man försökt så många gånger och det alltid blivit brakfiasko så är i alla fall jag böjd att anse att kommunsimen både i teorin och praktiken bör förpassas till historiens sophög, saknad av ingen men aldrig glömd på grund av de miljoner som dött som resultat av Marx och Engels groggdränkta svärmerier.
Jag säger inte emot att alla försök varit grova misslyckanden och att det är enbart en utopi, men när en organisation ger sig ut för att verkligen smutskasta en filosofi på grund av andras missbruk av den är något fel.
Man ska upplysa, men det verkar ju inte ligga i den har "partipolitisikt oberoende" organistationens intresse, utan snarare kasta skit på det.
Grundtankarna kring kommunismen är ju att skapa ett gott samhälle, det verkar alla totalt blunda för.
//Andreas
Delph1 wrote:
Grundtankarna kring kommunismen är ju att skapa ett gott samhälle, det verkar alla totalt blunda för.//Andreas
Nej nej nej..inte alla..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
May 17, 2004
Jag säger såhär, kommunismen är i sig en vacker tanke, marx var inte dum, tvärtom mycket klyfting pojk var han.
men jag håller omän inte med honom. i alla fall inte i allt.
om ekonomi har han intressanta ideer. men, i ett sammhälle finns sällan en lösning.
problemet med vad många kallar kommunism och många som kallar sig kommunist eller bara sympatiserar med dess ideologi, anhängare eller partier, är att, de ofta inte är pålästa om kommunism. De kallar allt vad de tror eller sin handling i för kommunismen, och allt vad det nu innebär.
Många är bara giriga idioter, andra är naiva människor som strävar efter ett utopia.
Skulle det gå att skapa ett utopia, då skulle det inte vara något problem.
Men, altenativet känns ganska så mycket trevligare tycker jag.
Vitamin-C wrote: Jag säger såhär, kommunismen är i sig en vacker tanke, marx var inte dum, tvärtom mycket klyfting pojk var han.
men jag håller omän inte med honom. i alla fall inte i allt.
om ekonomi har han intressanta ideer. men, i ett sammhälle finns sällan en lösning.problemet med vad många kallar kommunism och många som kallar sig kommunist eller bara sympatiserar med dess ideologi, anhängare eller partier, är att, de ofta inte är pålästa om kommunism. De kallar allt vad de tror eller sin handling i för kommunismen, och allt vad det nu innebär.
Många är bara giriga idioter, andra är naiva människor som strävar efter ett utopia.
Skulle det gå att skapa ett utopia, då skulle det inte vara något problem.Men, altenativet känns ganska så mycket trevligare tycker jag.
Det Vitamin-C skriver är väldigt vettigt.
😀
August 7, 2003
Jag tror nog grundtankarna kring de flesta ideologier inklusive kommunism och nazism är att "skapa ett gott samhälle", men problemet är att man anser sig behöva offra lite för att komma dit.
Så man sätter dem i koncentrationsläger eller arbetsläger eller låter de svälta ihjäl eller dödar dem helt enkelt och på vägen mot "det goda samhället " har man helt plötsligt offrat mycket mer än man kan hoppas få tillbaka 🙁
October 18, 2006
Laglorden wrote: Jag tror nog grundtankarna kring de flesta ideologier inklusive kommunism och nazism är att "skapa ett gott samhälle"
Man kan ju då också diskutera hur ett gott samhälle definieras.
Jag är tämligen övertygad om att min definition av ett gott samhälle skiljer sej dramatiskt från vad många på det här forumet anser vara ett gott samhälle t.ex..
För att då inte tala om hur stor skillnaden är mellan min och Josef Stalins definition.
April 13, 2004
Josey Wales wrote: Man kan ju då också diskutera hur ett gott samhälle definieras.
Jag är tämligen övertygad om att min definition av ett gott samhälle skiljer sej dramatiskt från vad många på det här forumet anser vara ett gott samhälle t.ex..
För att då inte tala om hur stor skillnaden är mellan min och Josef Stalins definition.
Ja, det skulle vara intressant att veta vilka tankar du har om ett gott samhälle?!
October 18, 2006
Jalle64 wrote: [quote=Josey Wales]Man kan ju då också diskutera hur ett gott samhälle definieras.
Ja, det skulle vara intressant att veta vilka tankar du har om ett gott samhälle?!
Oj, det var svårt att skriva ner så här bara.
Men man kommer nog en bit på vägen till min beskrivning av det goda samhället om man tar Islam, kommunism, anarkism samt miljöpartiet och gör precis tvärtom mot vad de vill.
October 18, 2006
ojdå wrote: [
You say potato, I say potato...
Det är väl en jävla skillnad på att skita i andra människor och att anse att folk skall få en möjlighet att klara sej själv och att skattepengar inte skall gå till folk som inte vill göra rätt för sej?
Notera att jag inte säjer att skattepengar inte skall gå till folk som inte kan göra rätt för sej, det är en jävla skillnad.
Fast du kanske menar att vi glatt skall fortsätta låta skattepengar försörja avskräde av den här typen?
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,1132795,00.html
May 6, 2006
Läste en del av föreningen för upplysning av kommunismens rapport i lokaltidningen när den var aktuell.
Jag drog slutsatsen att rapporten var skriven av naiva liberaler som ägnade sig åt att sprida osaklig kommunistsskräck.
Man försökte t ex få det till att marknadsekonomi per automatik innebär demokrati, lägger värderingar i påståenden och försöker sprida budskapet om att kommunism inte har ökat välståndet i världen.
Att informationskampanjen som förespråkas skall ha utgångspunkten att kommunism är satans påfund och att socialdemokraterna är kommunister är enligt mig att betrakta som det sista spadtaget till graven för föreningens trovärdighet.
October 18, 2006
Abstract wrote: och försöker sprida budskapet om att kommunism inte har ökat välståndet i världen.
Ge mej ett exempel på när kommunismen har höjt levnadsstandarden?
Och kom inte dragandes med Kina för det var först när diktaturen där släppte på ett antal av de kommunistiska grundvärderingarna och tillät pivat ägande och privata investeringar som ekonomin tog fart.
Det enda kommunistiska som är kvar i Kina är oändliga parader, diktatur och massor av avrättningar.
Att däremot jämställa Socialdemokratin med kommunism känns bara löjligt och fel.
Socialdemokrati fungerar så länge folk har en relativt hög moral, inte utnyttjar systemen och tycker det är acceptabelt att betala extremt höga skatter. Socialdemokratin är dessutom en i huvudsak demokratisk ideologi.
Kommunismen däremot har aldrig och kommer aldrig att fungera.
May 6, 2006
Josey Wales wrote: [quote=Abstract] och försöker sprida budskapet om att kommunism inte har ökat välståndet i världen.
Generellt sett har inte kommunismen medfört mycket bra, men välståndet har ökat för vissa.
Det mest uppenbara exemplet torde väll vara Kuba.
October 18, 2006
Abstract wrote: [quote=Josey Wales][quote=Abstract] och försöker sprida budskapet om att kommunism inte har ökat välståndet i världen.
Generellt sett har inte kommunismen medfört mycket bra, men välståndet har ökat för vissa.
Det mest uppenbara exemplet torde väll vara Kuba.
:)R
Ok, vi säjer så.
Jag tror inte att kubanerna håller med (om de vågade säja det) men vad vet väl de. Nedanstående är ganska talande tycker jag.
BNP/capita-utveckling
Kuba
------------
1958 $2363
2004: $2477
Singapore
------------
1958: $2295
2001: $21011
Nordkorea
------------
1958: $1112