May 6, 2006
October 18, 2006
Caesar wrote: Att kapitalism är oslagbart för en god utveckling av BNP är väl ingen nyhet direkt.
Vad som skulle kunna vara intressant är väl däremot saker som andel av befolkningen i fattigdom eller läskunnighet och andra välfärdsfrågor.
Officiellt ligger ju Kuba ganska bra både vad gäller läskunnighet och utbildningsnivå, sedan kan man väl alltid diskutera kvaliteten på utbildningarna.
Jag vet t.ex inte om jag skulle vilja bli opererad av en kubansk läkare och jag har heller inte sett till särskilt många kubanska auktoriteter inom vetenskap och forskning.
Frågan är ju också hur mycket man kan lita på de rapporterade siffrorna då de kommer från just en kommunistregim och dessa har ju historiskt sett inte direkt varit öppenhjärtiga och trovärdiga vad gäller information om det egna landet.
Om vi väljer att tro på Kubas rapporterade data så ligger den ändå fortfarande bara i paritet med eller under hur det ser ut i en västerländsk demokrati och då har den västerländska demokratin dessutom det ekonomiska välståndet och friheten som grädde på moset.
Vad fattigdomen beträffar så bör väl nästan alla kubaner klassas som fattiga med en BNP per capita på under 2500 $/år
September 7, 2003
Josey Wales wrote:
Frågan är ju också hur mycket man kan lita på de rapporterade siffrorna då de kommer från just en kommunistregim och dessa har ju historiskt sett inte direkt varit öppenhjärtiga och trovärdiga vad gäller information om det egna landet.
Nej, uppenbarligen är inte alltid de officiella uppgifterna korrekta, men jag vet inte vad jag skulle välja om jag fick välja mellan en statlig kubansk tv-kanal och Fox News.
Men för att bidra till disskussionen skulle jag vilja påpeka att det som du vill göra kommunismen ansvarig för är handlingar som genomförts av människor som kallat sig för kommunister men i själva verket inte gjort så mycket som stämmer med de kommunistiska idealen.
April 13, 2004
Josey Wales wrote: Fast du kanske menar att vi glatt skall fortsätta låta skattepengar försörja avskräde av den här typen?
http://www.aftonbladet.se/vss/.....95,00.html
Bara att kalla andra människor för avskräde tycker jag visar på en otroligt stor arrogans/aningslöshet från din sida 🙄
Även om mycket handlar om pengar i dag, så finns det andra större värden i livet :-&
October 18, 2006
Jalle64 wrote: [quote=Josey Wales]Fast du kanske menar att vi glatt skall fortsätta låta skattepengar försörja avskräde av den här typen?
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,1132795,00.html
Bara att kalla andra människor för avskräde tycker jag visar på en otroligt stor arrogans/aningslöshet från din sida 🙄
Även om mycket handlar om pengar i dag, så finns det andra större värden i livet :-&
Du är medveten om att det som de där personerna gör är precis samma sak som att stoppa handen i din ficka och ta pengar rätt ur din plånbok.
Eftersom jag inte tycker om tjuvar så anser jag mej ha rätt att beskriva folk som inte vill göra rätt för sej som just avskräde. Det är ändå bland de snällare benämningarna jag kan tänka mej för att beskriva sådana människor.
De större värdena i livet kan man väl få jaga bäst fan man vill men jag tycker inte att man skall använda pengar som skulle kunna gå till folk som verkligen behöver dem för att man är för lat för att skaffa sej egna pengar till de "små" värdena såsom mat, vatten, kläder och boende.
För att det sk välfärdssamhället överhuvudtaget skall fungera så måste folk vilja göra rätt för sej, annars kan vi lägga ner välfärden direkt.
February 12, 2003
Josey Wales wrote: [quote=Jalle64][quote=Josey Wales]Fast du kanske menar att vi glatt skall fortsätta låta skattepengar försörja avskräde av den här typen?
Du är medveten om att det som de där personerna gör är precis samma sak som att stoppa handen i din ficka och ta pengar rätt ur din plånbok.
Eftersom jag inte tycker om tjuvar så anser jag mej ha rätt att beskriva folk som inte vill göra rätt för sej som just avskräde. Det är ändå bland de snällare benämningarna jag kan tänka mej för att beskriva sådana människor.
De större värdena i livet kan man väl få jaga bäst fan man vill men jag tycker inte att man skall använda pengar som skulle kunna gå till folk som verkligen behöver dem för att man är för lat för att skaffa sej egna pengar till de "små" värdena såsom mat, vatten, kläder och boende.
För att det sk välfärdssamhället överhuvudtaget skall fungera så måste folk vilja göra rätt för sej, annars kan vi lägga ner välfärden direkt.
Yup, lägg ner din välfärd och flytta till nordkorea så är vi andra ett steg närmare.
November 22, 2001
Jalle64 wrote: [quote=Josey Wales]Fast du kanske menar att vi glatt skall fortsätta låta skattepengar försörja avskräde av den här typen?
De där borde bli återbetalningskyldiga för varenda öre bidrag de fått under hela deras livstid.
September 12, 2001
Json_81 wrote: [quote=Jalle64][quote=Josey Wales]Fast du kanske menar att vi glatt skall fortsätta låta skattepengar försörja avskräde av den här typen?
De där borde bli återbetalningskyldiga för varenda öre bidrag de fått under hela deras livstid.
Ähh...för fan.
Betala tillbaka vartenda öre du har kostat mig i skatt genom åren!
Barnbidrag,bostadsbidrag,sjukvård och gud vet allt. 😉
Edit: jag kräver tillbaka vartenda öre jag har betalat i skatt av egoisterna!
Jag vill inte att egoister åt andra hållet ska gödas av mina surt skattade pengar. 😉
Varför inte bara skjuta ihjäl alla arbetslösa, förtids/sjuk/folkpensionärer, lytta och på annat sätt inte fullt ut arbetsförmögna??
På så sätt kan ju borgarna sänka skatterna ännu mer..
:-s
En annan bieffekt blir ju fler arbeten.. Eller hur var det nu med dom arbetslösa och tillgången på arbetskraft?? Visst fasen, dom är ju döda..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
September 12, 2001
ilg@dd wrote: Varför inte bara skjuta ihjäl alla arbetslösa, förtids/sjuk/folkpensionärer, lytta och på annat sätt inte fullt ut arbetsförmögna??
På så sätt kan ju borgarna sänka skatterna ännu mer..
:-s
En annan bieffekt blir ju fler arbeten.. Eller hur var det nu med dom arbetslösa och tillgången på arbetskraft?? Visst fasen, dom är ju döda..
Helvete!
Då kan jag råka bli avrättad bara för min mindre goda hörsel.
Ge nu inte egoisterna några fler idéer nu. 😉
November 22, 2001
skiroy wrote: [quote=Json_81][quote=Jalle64][quote=Josey Wales]Fast du kanske menar att vi glatt skall fortsätta låta skattepengar försörja avskräde av den här typen?
Ähh...för fan.
Betala tillbaka vartenda öre du har kostat mig i skatt genom åren!
Barnbidrag,bostadsbidrag,sjukvård och gud vet allt. 😉
Edit: jag kräver tillbaka vartenda öre jag har betalat i skatt av egoisterna!
Jag vill inte att egoister åt andra hållet ska gödas av mina surt skattade pengar. 😉
Så du tycker alltså att det är helt ok att en fullt frisk människa säger "Nej, jag VILL inte arbeta, ge mig pengar ändå" och sen får leva som en parasit på resten av oss som jobbar och sliter hela dagarna?
Det hade ju varit en sak om det var något fel på dem.
February 12, 2003
Json_81 wrote: Så du tycker alltså att det är helt ok att en fullt frisk människa säger "Nej, jag VILL inte arbeta, ge mig pengar ändå" och sen får leva som en parasit på resten av oss som jobbar och sliter hela dagarna?
Eftersom det enda du ändå verkar tänka på är dig själv, betänk detta: hur många skattekronor som DU betalar i månaden tror du går till dem?
November 22, 2001
Mean Machine wrote: [quote=Json_81]Så du tycker alltså att det är helt ok att en fullt frisk människa säger "Nej, jag VILL inte arbeta, ge mig pengar ändå" och sen får leva som en parasit på resten av oss som jobbar och sliter hela dagarna?
Eftersom det enda du ändå verkar tänka på är dig själv, betänk detta: hur många skattekronor som DU betalar i månaden tror du går till dem?
Nej, det enda jag tänker på är inte mig själv. Jag betalar gärna skatt för ett fungerande samhälle med skyddsnät åt dem som verkligen behöver det, men inte åt människor som är lata och bara vill ligga o pilla sig i naveln.
Jag förstår verkligen inte hur ni kan försvara dem.
Json_81 wrote: [quote=Mean Machine][quote=Json_81]Så du tycker alltså att det är helt ok att en fullt frisk människa säger "Nej, jag VILL inte arbeta, ge mig pengar ändå" och sen får leva som en parasit på resten av oss som jobbar och sliter hela dagarna?
Nej, det enda jag tänker på är inte mig själv. Jag betalar gärna skatt för ett fungerande samhälle med skyddsnät åt dem som verkligen behöver det, men inte åt människor som är lata och bara vill ligga o pilla sig i naveln.
Det kallas solidaritet, och grundar sej på icke egoistiskt tänkande. Dvs din motsats.
😉
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
October 11, 2006
Ang wrote: Socialdemokraterna införde nya lagar i skolan där läraren har rätt att inte godkänna en elev i en kurs trots hans resultat om han förspråkar nazism eller kommunism. D vs antidemokratiska ideologier.
Väldigt demokratiskt. Men det kan jag ju inte säga till lärarna, då blir jag ju underkänd.
(om någon undrar så är jag demokrat, och hatar kommunismen och nazismen)
October 18, 2006
Json_81 wrote: Nej, det enda jag tänker på är inte mig själv. Jag betalar gärna skatt för ett fungerande samhälle med skyddsnät åt dem som verkligen behöver det, men inte åt människor som är lata och bara vill ligga o pilla sig i naveln.
Jag kan inte heller förstå det.
Jag har sett saken diskuteras på ett flertal forum och det här är det enda där kräken försvaras.
Jag är faktiskt djupt förvånad men jag antar att det säjer en hel del om moralen hos många här när det anses helt ok att skita i att jobba.
October 11, 2006
ilg@dd wrote: [quote=Json_81][quote=Mean Machine][quote=Json_81]Så du tycker alltså att det är helt ok att en fullt frisk människa säger "Nej, jag VILL inte arbeta, ge mig pengar ändå" och sen får leva som en parasit på resten av oss som jobbar och sliter hela dagarna?
Det kallas solidaritet, och grundar sej på icke egoistiskt tänkande. Dvs din motsats.
😉
Det finns ingen solidaritet med att betala latmaskar. Sänk skatten för de som jobbar istället!
Och givetvis skall de som inte kan få jobb eller de som inte kan arbeta få ersättning.
2 Guest(s)