Okunnigt om kommunismen [BLT]|Page 5|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Okunnigt om kommunismen [BLT]
Kame_boy
Member
Medlem
Forum Posts: 2310
sp_UserOfflineSmall Offline
1152070
August 16, 2007 - 6:16 pm
sp_Permalink sp_Print

måste ha blivit ett missförstånd?

Alla försvarar ju att folk som inte KAN arbeta ska få ersättning.
Problemet är dom som blankt struntar i att arbeta trots att dom kan, ändå får ersättning. Det är dessa som inte försvaras.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1152072
August 16, 2007 - 6:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Mr. G wrote: [quote=ilg@dd][quote=Json_81][quote=Mean Machine][quote=Json_81]Så du tycker alltså att det är helt ok att en fullt frisk människa säger "Nej, jag VILL inte arbeta, ge mig pengar ändå" och sen får leva som en parasit på resten av oss som jobbar och sliter hela dagarna?

Det hade ju varit en sak om det var något fel på dem.

Eftersom det enda du ändå verkar tänka på är dig själv, betänk detta: hur många skattekronor som DU betalar i månaden tror du går till dem?

Nej, det enda jag tänker på är inte mig själv. Jag betalar gärna skatt för ett fungerande samhälle med skyddsnät åt dem som verkligen behöver det, men inte åt människor som är lata och bara vill ligga o pilla sig i naveln.
Jag förstår verkligen inte hur ni kan försvara dem.

Det kallas solidaritet, och grundar sej på icke egoistiskt tänkande. Dvs din motsats.
😉

Det finns ingen solidaritet med att betala latmaskar. Sänk skatten för de som jobbar istället!
Och givetvis skall de som inte kan få jobb eller de som inte kan arbeta få ersättning.

Skrev han med "Information är inte egendom. Kopiering är inte stöld. Kopiera denna text." i sin signatur..

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Mr. G
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 334
1152073
August 16, 2007 - 6:26 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=Mr. G][quote=ilg@dd][quote=Json_81][quote=Mean Machine][quote=Json_81]Så du tycker alltså att det är helt ok att en fullt frisk människa säger "Nej, jag VILL inte arbeta, ge mig pengar ändå" och sen får leva som en parasit på resten av oss som jobbar och sliter hela dagarna?

Det hade ju varit en sak om det var något fel på dem.

Eftersom det enda du ändå verkar tänka på är dig själv, betänk detta: hur många skattekronor som DU betalar i månaden tror du går till dem?

Nej, det enda jag tänker på är inte mig själv. Jag betalar gärna skatt för ett fungerande samhälle med skyddsnät åt dem som verkligen behöver det, men inte åt människor som är lata och bara vill ligga o pilla sig i naveln.
Jag förstår verkligen inte hur ni kan försvara dem.

Det kallas solidaritet, och grundar sej på icke egoistiskt tänkande. Dvs din motsats.
😉

Det finns ingen solidaritet med att betala latmaskar. Sänk skatten för de som jobbar istället!
Och givetvis skall de som inte kan få jobb eller de som inte kan arbeta få ersättning.

Skrev han med "Information är inte egendom. Kopiering är inte stöld. Kopiera denna text." i sin signatur..

Eh, ja? Jag är för fildelning, men vad har det med detta att göra? 😕

Josey Wales
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 561
1152131
August 17, 2007 - 6:23 am
sp_Permalink sp_Print

Att lyfta socialbidrag för att man inte orkar jobba har väl inget med solidaritet att göra.
Jag vill minnas att det en gång i tiden enligt den socialdemokratiska retoriken hette "från var och en efter förmåga, åt var och en efter behov".
I dagsläget har nog många anammat den senare delen av den meningen men glömt den första delen.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1152709
August 21, 2007 - 10:29 am
sp_Permalink sp_Print

Snubblade på en i mitt tycke intressant artikel i ämnet nyssens:
Vem i hela världen kan man lita på?

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Josey Wales
Kommer du hit ofta?
Medlem
1152712
August 21, 2007 - 10:59 am
sp_Permalink sp_Print

Ilg@dd:

En googling på artikelförfattren ger inte direkt bilden av en objektiv och obiaserad skribent.

Jag kan sträcka mej så långt som att hålla med om att det kommunistiska manifestet inte är en ond skrift i sej.
Däremot tror jag fortfarande att den beskrivna ideologin inte är praktiskt genomförbar utan att diktatur, terror och ekonomisk katastrof blir stora delar av resultatet.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1152720
August 21, 2007 - 11:36 am
sp_Permalink sp_Print

Josey Wales wrote: Ilg@dd:

En googling på artikelförfattren ger inte direkt bilden av en objektiv och obiaserad skribent.

Jag kan sträcka mej så långt som att hålla med om att det kommunistiska manifestet inte är en ond skrift i sej.
Däremot tror jag fortfarande att den beskrivna ideologin inte är praktiskt genomförbar utan att diktatur, terror och ekonomisk katastrof blir stora delar av resultatet.

"Svenskt Näringslivs propagandaapparat sponsrar numera ”Föreningen för upplysning om kommunismen”, med hemsidan http://www.omkommunismen.se."
Anser du denna organisation vara mer objektiv?

Josey Wales
Kommer du hit ofta?
Medlem
1152722
August 21, 2007 - 11:41 am
sp_Permalink sp_Print

Nix.
Det finns mycket få objektiva källor när det gäller ideologier.

Jag är en av dessa få wink

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1152723
August 21, 2007 - 11:45 am
sp_Permalink sp_Print

Josey Wales wrote: Nix.
Det finns mycket få objektiva källor när det gäller ideologier.

Jag är en av dessa få wink

Då är vi således 2 på detta forum då.
😛

Josey Wales
Kommer du hit ofta?
Medlem
1152725
August 21, 2007 - 11:49 am
sp_Permalink sp_Print

He he, exakt.

Vi är båda lika objektiva men vi använder vår objektivitet till att dra helt olika slutsatser.

Avskum
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 18
1154269
September 1, 2007 - 7:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Problemet tycker jag verkar vara att ingen har någon aning om vad kommunismen är.
När detta kommer på tal kommer ofta sovjet upp som att man kan säga att det var kommunism dom bedrev dära.
Vilket är helt fel..Det var stalinism..Och det är en helt annan sak.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1154276
September 1, 2007 - 8:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Avskum wrote: Problemet tycker jag verkar vara att ingen har någon aning om vad kommunismen är.
När detta kommer på tal kommer ofta sovjet upp som att man kan säga att det var kommunism dom bedrev dära.

Och Stalinismen, Leninismen och Maoismen är sprungen ur vilken källa?
🙄
(Jag kan hålla med om att dessa "ismer" inte direkt följer den kommunistiska läran såsom Karl Marx och Friedrich Engels lade fram den.)
Har dock svårt att förstå vitsen med att bumpa upp en massa gamla trådar.

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
1154287
September 1, 2007 - 11:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Avskum wrote: Problemet tycker jag verkar vara att ingen har någon aning om vad kommunismen är.

Ismer och ismer...att ni fortfarande inte har lärt er att här i forumet gäller skiroyismen! 😉

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
1154296
September 2, 2007 - 1:04 am
sp_Permalink sp_Print

Heztigt hit och heztigt dit >:><

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 376
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL