November 27, 2003
Dreas wrote: Men d stämmer inte!! Öl gör inte att du går ner i vikt!
Det är ingen expertgrupps uttalande. Det är Aftonbladets idiottolkning. Prova att läsa studien i stället för en kvällstidning... 😉
"The Beverage Guidance Panel was assembled to provide guidance on the relative health and nutritional benefits and risks of various beverage categories. The beverage panel was initiated by the first author. The Panel's purpose is to attempt to systematically review the literature on beverages and health and provide guidance to the consumer. An additional purpose of the Panel is to develop a deeper dialog among the scientific community on overall beverage consumption patterns in the United Sates and on the great potential to change this pattern as a way to improve health. Over the past several decades, levels of overweight and obesity have increased across all population groups in the United States. Concurrently, an increased daily intake of 150-300 kcal (for different age-sex groups) has occurred, with approximately 50% of the increased calories coming from the consumption of calorically sweetened beverages. The panel ranked beverages from the lowest to the highest value based on caloric and nutrient contents and related health benefits and risks. Drinking water was ranked as the preferred beverage to fulfill daily water needs and was followed in decreasing value by tea and coffee, low-fat (1.5% or 1%) and skim (nonfat) milk and soy beverages, noncalorically sweetened beverages, beverages with some nutritional benefits (fruit and vegetable juices, whole milk, alcohol, and sports drinks), and calorically sweetened, nutrient-poor beverages. The Panel recommends that the consumption of beverages with no or few calories should take precedence over the consumption of beverages with more calories."
Am J Clin Nutr. 2006 Mar;83(3):529-42.
Alkohol, inklusive öl, kommer näst sist i rekommendationen. Det är bara sockerläskeblask som kommer efter. Det är bara Aftonbladet som kan tolka saken som en rekommendation för öldrickande.
Andreas
No shit?
Det är AB som skriver det, redan där förstod nog de flesta härinne vad detta handlade om 😉
//Andreas
May 9, 2001
Nu har jag inte läst artikeln men för bra länge sedan hörde jag att man kan leva enbart på öl.
Om man nu tog bort alkoholen i den dvs. "Alla" mineraler mm fanns i ölen. Men det är väl nog en sanning med modifikation.
Idag så får man väl knappt äta någonting.
Man får ju cancer av allt eller så åker man på galna ko-sjukan eller fågelviruset om man nu ska lyssna på alla så kallade "experter".
Min filosofi är så här: Du lever bara en gång, passa på att njuta medans du kan.
Man vet ju aldrig när man dör. Min pappa dog ju "endast" 55 år gammal i cancer.
Mamma har haft bröstcancer och brorsan har chrons sjukdom (tarmsjukdom).
Farmor fick en stroke och återhämtade sig aldrig från den.
Farfar dog i princip av hög ålder (96 år). Han hade dåliga lungor de senaste åren.
Slembildning mm så han hade svårt att andas.
August 20, 2001
Gueno wrote: [quote=Arny] Alkoholfri öl smakar inget vidare.
En dag kanske även Gueno växer upp och lär sig att öl är livets dryck.
En alkoholfri drink dummer! :bgrin:
Trockadero(stava) är livets dryck.
Om det ska vara sprit så ska det vara Smirnoff Ice, Gin&tonic på burk, Baileys(manligt) eller nån finare Whisky.
Låter bra 🙂
February 12, 2002
Så, man skall dricka en liter öl och 2 glas rött vin per dag om man är man.. De här verkar ju lovande. 😀
Dreas, den där studien du kopierat. Äru säker på att de är samma som aftonbladet kommit över? Det står ju inget om 1 liter och viktnergång där som aftonbladet pratar om. Nån stans måste de ju ändå fått det ifrån.
August 20, 2001
-=*ThE_cRoW*=- wrote: Dreas, den där studien du kopierat. Äru säker på att de är samma som aftonbladet kommit över? Det står ju inget om 1 liter och viktnergång där som aftonbladet pratar om. Nån stans måste de ju ändå fått det ifrån.
Förmodligen samma källa som de får alla britney-nyheter från...
🙄
October 10, 2004
Hej! Jag kopiera artikeln från ett forum där dom diskuterade samma sak, aftonbladets undersökning.
Då sa en det jag skrivit och jag tycker det stämmer. Öl har alltid varit dåligt att dricka och det finns folk som gått ner 10-tals kilo genom att sluta dricka så jag tror inte det helt plötsligt blivit nyttigt.
Andreas
2 Guest(s)