December 17, 2005
http://www.idg.se/2.1085/1.89457
Nu är ju inte detta i Sverige. Men vad tror ni om en sådan lag i Sverige. Övriga synpunkter?
Personligen tycker jag att det är bra men samtidigt dåligt..
July 18, 2003
Dehman wrote: Tycker det är dåligt. Inte alltid lätt att ha koll på vad som är upphovsrättskyddat material.
Instämmer
LianLi PC60 + TruePower 430W, Asus A8N-SLI, AMD Opteron 146 (2000@3000), 2x Corsair XMS PC3200C2 512Mb, Asus N6600GT 128 Mb PCI-E, 1 TB, 2x19" TFT
IBM Thinkpad T60
"Man slutar inte att leka för att man blir gammal, man blir gammal när man slutar att leka"
October 11, 2006
Tycker det vore mycket dåligt, då man som sagt, inte kan dra en gräns för vad som är upphovsrättsbrott och inte. Svår att veta villka filer (ettor & nollor) som är "skyddade".
Sedan tycker jag att upphovsrätten är förlegad också 🙂
Edit:
Cezar wrote: Alltså hur orkar de hålla på och dalta med allting i Sverige! Har de inget bättre för sig.. Så typiskt Svenskt.
Bara för att du inte är samhälls engagerad...
October 10, 2004
Hur ska man exempelvis behandla Google och de andra sökmotorerna som också länkar till illegal material?"
Detta innebär att man alltså ska tänka sig för minst två gånger innan man länkar till ett Youtube-klipp, låt eller bild i sin blogg eller Myspace-sida.
Intressant faktiskt.
October 11, 2006
yazaka wrote:
Hur ska man exempelvis behandla Google och de andra sökmotorerna som också länkar till illegal material?"
Detta innebär att man alltså ska tänka sig för minst två gånger innan man länkar till ett Youtube-klipp, låt eller bild i sin blogg eller Myspace-sida.
Intressant faktiskt.
jag har en lösning! :D/
Slopa upphovsrätten för privat bruk! 😀
August 2, 2001
Precis som artikeln nämner blir det här ett problem för sökmotorer.
Beslutet kan få stora konsekvenser i andra fall. Hur ska man exempelvis behandla Google och de andra sökmotorerna som också länkar till illegal material? Enligt Sabiene Heindl kommer MIPI inte att ge sig ut efter Google på samma sätt som man gjorde mot Mp3s4free.
Så man gör alla olagliga och väljer sedan fritt vilka man ska åtala? Det låter helt sjukt i mina öron. Lite sovjet-stuk på det hela.
Anledningen är att Google inte enbart katalogiserar musik, vilket Mp3s4free gjorde.
Men privata bloggar och hemsidor som länkar till något youtube-klipp går tydligen bra.
January 13, 2003
nXsty wrote: Precis som artikeln nämner blir det här ett problem för sökmotorer.
Beslutet kan få stora konsekvenser i andra fall. Hur ska man exempelvis behandla Google och de andra sökmotorerna som också länkar till illegal material? Enligt Sabiene Heindl kommer MIPI inte att ge sig ut efter Google på samma sätt som man gjorde mot Mp3s4free.
Så man gör alla olagliga och väljer sedan fritt vilka man ska åtala? Det låter helt sjukt i mina öron. Lite sovjet-stuk på det hela.
Anledningen är att Google inte enbart katalogiserar musik, vilket Mp3s4free gjorde.
Men privata bloggar och hemsidor som länkar till något youtube-klipp går tydligen bra.
Ptja, allt någon publicerar på nätet är upprovshätsskyddat i 10år så länge man inte skriver motsatsen. Så har jag lagt upp en bild får ingen länka till den mer än jag enligt den lagen.
Så som det är idag i sverige får man hårddraget inte ens titta på någon annans bilder som ligger på nätet då man laddar ner C-skyddat material. Samma gäller så klart för musik och text med. :cy:
July 27, 2002
Jag tänkte på en sak.
Om ni vill hindra någon inom antipiratbyrån för att ladda ner en sak ifrån er och på så sätt bevisa att ni utdelar upphovsskyddade saker.
Gör såhär:
Ta en kamera och spela in dig när du borstar tänderna.
Zippa in denna videofilm i allt du har på datorn (allt olagligt), vips så har det enda bevis antipiratbyrån kan tänkas få, blivit ogiltigtförklarat i en domstol; de får inte ladda ner något du gjort själv utan din tillåtelse. :bgrin:
Bara teoretiskt tänkande dock, självklart har ingen av oss warez...
May 17, 2004
Callister wrote: Jag tänkte på en sak.
Om ni vill hindra någon inom antipiratbyrån för att ladda ner en sak ifrån er och på så sätt bevisa att ni utdelar upphovsskyddade saker.
Gör såhär:
Ta en kamera och spela in dig när du borstar tänderna.
Zippa in denna videofilm i allt du har på datorn (allt olagligt), vips så har det enda bevis antipiratbyrån kan tänkas få, blivit ogiltigtförklarat i en domstol; de får inte ladda ner något du gjort själv utan din tillåtelse. :bgrin:Bara teoretiskt tänkande dock, självklart har ingen av oss warez...
det där håller inte.
låt oss säga att du är inne i en DChubb, bara för att ta ett exempel.
du delar ut den arkiverade filen med dig och den hyper-super-mega-hyper-bra filmen eragon . den hubb du är inne på kräver att man delar ut minst två gb, och det är det här arkivet på.
nu är det så att du automatiskt ger alla i den hubben rätten att ta del av din film, och eragon , från dig för att du i sin tur kan ta del av deras utdelade material.
det som händer då är att du begör en olaglig hanlding där du delar ut eragon och antipiratbyrån gör egentligen inget olagligt.
dom tar del av filmen på samma villkår som alla andra, fullt lagligt till skillnad från de andra.
sen skulle det nog ändå vara svårt att bevisa att filmen på dig som borstar tänderna har nog med konstnärligt värde i sig till att börja med...
det är heller inget brott mot pul för du väljer själv att distribuera digitala personupgifter om dig själv för de andra i hubben.
att du sen inte ville att någon från, eller som arbetar för, antipiratbyrån inte skulle ladda ner den skulle aldrig hålla. finns ingen plan i världen. bland annat för att klubben du valde att gå med i inte låter dig göra så (att utesluta någon från att ta del av ditt material, du är atingen med eller inte!).
finns fler anledningar varför det INTE skulle hålla.
hur som hällst så anser jag att man ska få länka till upphovsrättsskyddat material. hur ska jag annars kunna länka till den här bilden? 🙂
om det sen rör sig till olagligt utdelat material så tycker jag samma sak.
man ska få göra det, sen att det ska vara lagligt att ladda ner är en annan sak.
däremot är jag yttersttveksam till sånt som har med groftvåld och barnporr =/
jag gilalr inte sånna här trådar 😕
aja 🙂
October 11, 2006
Bjornstrom wrote: [quote=Mr. G]Verkar som om de flesta tycker "nej!" 🙂
Mjo det var ett starkt NEJ! 😀
men det var väl inte vidare konstigt 😛
Edit: hehe btw! undra vem som röstade ja?
Någon som råkade trycka fel gissar jag på 😛
Själv röstade jag NEJ (villket känns konstigt, med tanke på att jag brukar gilla JA) 🙂
2 Guest(s)