February 23, 2004
Ondjultomte wrote: det kommer dröja om det ens kommer komma en stor oled TV
Stora oled-tv:n finns redan, dock inte i Sverige, se länk nedan:
February 23, 2004
Priset vet jag ej, då jag inte hittade det på sidan, men än så länge lär det vara tillräckligt mkt för att vanliga svenssons skall kunna köpa den 🙁 Fast priset på nya tekniker brukar rasa fort när det väl kommit ut på marknaden, bara att kika på dvd-brännarna när de kom, blueray-brännarna som är på ingång... Jag tror det lär dröja något år till oled-tv kommer till Sverige, men jag undrade om någon på forumet hade en mer exakt release.
Inte nog med att de är smala som fasiken, kolla på kontrasten t.ex. 5000:1! De lcd-tv:n som säljs nu har en kontrast på ca 600:1 och 800:1. Kontrast är alltså antalet gråskalor för den som ej visste detta.
February 23, 2004
whoracle wrote: vad innebär 5000:1 i gråskalor då? jag villa ha färg, och ska det vara grått räcker det väl med en gråskala? 😛
Det är hur många nivåer det är från vitt till svart kan man enkelt uttryckt säga. Ju fler nivåer, desto skarpare och detaljrik bild blir det. Tänk dig om man t.ex. Har 4:1 (4 nivåer) och jämför det med 5000:1 (5000 nivåer). Det sistnämnda ger mkt bättre bild. OLED skärmar är ljusstarka och har väldigt bra bild samtidigt som de är smala som fasiken.
1 Guest(s)