March 10, 2002
Så nu ska man inte ha råd att dricka öl längre?!?!?!?!?!?! Men lirarna som kör vin blir glada!
DN wrote: När det gäller skatten på öl respektive vin gör regeringen nu en EU-anpassning. EU-kommissionen anser, och har fått medhåll av EU-domstolens generaladvokat, att vin och öl i stort sett är utbytbara och ska beskattas lika.
- Därför höjer vi ölskatten och sänker vinskatten. Men totalt sett innebär detta ändå en liten alkoholskattehöjning, säger Maria Larsson.
En burk starköl på 50 centiliter blir 62 öre dyrare och en flaska vin blir 47 öre billigare.
En stor satsning på folkhälsoinsatser ska göras med start nästa år, enligt Maria Larsson.
- Totalt handlar det om nära en miljard som satsas på folkhälsan årligen de kommande tre åren.
Mmm, hejja Sverige..
Man kan ju undra om VISIR och IOGT-NTO är delar av alliansen?
Skyll inte på mej, jag röstade vänster.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
July 10, 2003
Dehman wrote: Ptja se det såhär: 1,24kr/liter Om vi säger at man dricker 8-12 liter i veckan, snitt på 10 liter säger vi. Då blir det 12,40:- i veckan. Det är 52 veckor på ett år det blir 645kr.
Sen blir det ju lite mer då det finns tillfället då det åker ner mer.
fortfarande skitsummor
March 7, 2004
Dehman wrote: Ptja se det såhär: 1,24kr/liter Om vi säger at man dricker 8-12 liter i veckan, snitt på 10 liter säger vi. Då blir det 12,40:- i veckan. Det är 52 veckor på ett år det blir 645kr.
Den personen som lyckas dricka så mycket och fortfarande är i livet kan allt få dom 645kr av mej 😉
February 12, 2006
December 31, 2001
Lodisen wrote: [quote=Death On Wings]Småpengar.
Har man inte råd att lägga ut 62öre extra för varje burk ska man nog inte köpa öl för pengarna från första början.
En karta bör kosta ~1200 :-. Är du så dum så att du dricker ölen så ska du fan få betala och ta konsekvenserna. 🙄
Ännu ett korkat inlägg, du sitter och värper på en hel del sådana ser ja.
Vi säger såhär.
Du ska till en förfest och köper på dig 18 st öl. du får då betala 9kr extra.
Om nu 9kr är så väldigt påferstande för din ekonomi att betala så skulle det väl vara bättre att inte köpa ölen från första början tycker du inte?
Det är som sagt ingen som tvingar dig att köpa en produkt utan det är upp till varje individ om dom har råd med det eller inte. Alkoholen kommer alltid säljer hur dyr den än blir och jag själv kommer köpa lika mycket öl som jag gör i dag fast det höjs.
August 28, 2004
Ännu ett korkat inlägg? Jag hade precis samma argument som dig. Känner jag av lite dubbelmoral måntro?
Enligt dig är det bara att gilla läget eller ge fan i att köpa. För de som styr och ställer gör aldrig fel. Då alkohol redan kostar hutlöst mycket i Sverige är det fel att den ska höjas ytterliggare, än om det är med små siffror.
December 31, 2001
Lodisen wrote: Ännu ett korkat inlägg? Jag hade precis samma argument som dig. Känner jag av lite dubbelmoral måntro?
Enligt dig är det bara att gilla läget eller ge fan i att köpa. För de som styr och ställer gör aldrig fel. Då alkohol redan kostar hutlöst mycket i Sverige är det fel att den ska höjas ytterliggare, än om det är med små siffror.
Ja vad ska du göra åt det? Du kan ju alltid brygga ditt eget öl om det inte passar.
Vem har sagt att dom som styr och ställer aldrig gör fel?
Jag röstade då inte på Moderaterna från första början.
hULt0 wrote: En sån liten skattehöjning är inte mycket att tjata om. Om man släpper konkurrensen fri när det gäller alkohol så blir sprit/öl billigare ändå 🙂
Jo, vi har väl alla märkt av hur "billig" elen blev efter att elbolagen fick fria händer.
🙄
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
November 27, 2003
ilg@dd wrote: [quote=hULt0]En sån liten skattehöjning är inte mycket att tjata om. Om man släpper konkurrensen fri när det gäller alkohol så blir sprit/öl billigare ändå 🙂
Jo, vi har väl alla märkt av hur "billig" elen blev efter att elbolagen fick fria händer.
🙄
Tandvården då 😉
Hur som helst ... vård och saker som är så pass viktiga för samhällshälsan som alkohol borde inte få gå runt fritt. Dessutom är Systembolaget överlägset det mesta ifråga om utbud och sortiment.
//Andreas
March 10, 2002
macrus wrote: Vi vet att din tråd är en pik, dehman. 😉
:pidu:
ultima wrote: [quote=Dehman]Ptja se det såhär: 1,24kr/liter Om vi säger at man dricker 8-12 liter i veckan, snitt på 10 liter säger vi. Då blir det 12,40:- i veckan. Det är 52 veckor på ett år det blir 645kr.
Den personen som lyckas dricka så mycket och fortfarande är i livet kan allt få dom 645kr av mej 😉
Var ska jag skicka kontonumret? Ärligt talat 8-12 liter öl är inte speciellt farligt. 1-1½ flak.
2 Guest(s)