December 24, 2002
Hej,
Tänkte skapa en tråd i allmänt för ovanlighetensskull..
Vill ha rekommenationer om öl.. Nu menar jag inte dom vanliga som alla dricker typ heineken, carlsberg, norrlandsguld m.m.
Utan lite mer udda sorter, mitt bidrag är:
Namn Sapporo Premium Lager
Färg Gyllengul färg
Doft Medelstor, maltig doft med inslag av knäckebröd.
Smak Något maltig smak med medelstor beska och inslag av bröd.
Land Japan (Licensbryggt i Storbritannien)
Kan tilläggas att denna ska drickas som första öl och inte efter 6 andra öl (kan uppfattas för söt-besk då). Serveras kall
EDIT: Säljes endast på systembolag med A-sortiment
EDIT2: "Faktan" är tagen från systembolagets hemsida
February 12, 2006
January 8, 2003
Kör väl en del då inte systemets sortiment utan den riktiga varan från pilsnerns hemland.
Märke: Platan Stad: Protivin litenskithåla i typ södra tjeckien.
Färg: Ljus guld färg (såklart)
Smak: Mild maltig smak och starkare grym eftersmak, man kan hinka i sig många innan man tröttnar( detta gäller mest vörtstyrka 10 sorten). Avnjutes källarsval som all annan tjeckisk öl.
Märke: Radegast
Färg: Ljus guld färg (såklart)
Smak: Stark å bra syrlighet blir mildare i eftersmaken å smakar länge. (Beställer man i vörtstyrka 12 kommer dom i special glas vilket förhöjer upplevelsen) Avnjutes källarsval som all annan tjeckisk öl.
Info för den som kan språket eller bara fina bilder: http://www.radegast.cz/index.p.....e=historie
Kommer med lite mer sorter imorgon när man är pigg..
August 6, 2006
Brahma
LJUS LAGER
Brasilien
Färg Ljusgul färg.
Doft, Diskret, aningen blommig doft med inslag av malt.
Smak, Lätt, neutral, aningen blommig smak med mild beska. Licensbryggt i Belgien.
Användning, Serveras iskall som sällskapsöl eller väl kyld till heta rätter.
New Sweden
Sverige
Färg Mörk, gul färg.
Doft, Diskret doft med inslag av citrus, gräs och ton av rostat bröd.
Smak, Lätt, maltig smak med inslag av grapefrukt, gräs och rostat bröd.
Användning, Serveras vid 8-10°C till husmanskost.
Höll på att glömma favvosorten när det gäller ale.
Innis & Gunn
Skottland
Storbritannien
Färg Bärnstensfärgad.
Doft Nyanserad, fruktig, maltig doft med inslag av fat, kokos, ananas och torkad aprikos.
Smak Smakrikt, fruktigt öl med medelstor beska, inslag av fat, malt, torkad aprikos, apelsin och honung.
Användning Serveras vid 10-12°C till smakrik husmanskost.
Är dom 3 som går mest hos mig just nu, men det kan variera lite, återkommer om man springer på fler favoriter 🙂
October 18, 2006
Jag orkar inte skriva några djupare analyser men eftersom Trappistöl är så förbannat gott så tänkte jag rekommendera några stycken guldkorn.
Westmalle dubbel
Maredsous 8
St bernardus 12 ABT
Rochefort 10 (kräver sin man då den väger in på drygt 11%)
Chimay blå (jo, den är väldigt vanlig men riktigt god)
Sedan finns det andra goda sorter men av de jag smakat så är de ovanstående "top of the line".
February 21, 2003
Cabal wrote: Innis & Gunn
Skottland
StorbritannienFärg Bärnstensfärgad.
Doft Nyanserad, fruktig, maltig doft med inslag av fat, kokos, ananas och torkad aprikos.
Smak Smakrikt, fruktigt öl med medelstor beska, inslag av fat, malt, torkad aprikos, apelsin och honung.
Användning Serveras vid 10-12°C till smakrik husmanskost.
kan inte mer än hålla med... kan också avnjutas efter middag istället för en wirre...
eftersom du har så bra smak så blir det ut och testa brasse ölen också 😉
P5E64 WS EVOLUTION | INTEL Q9650 CORE2QUAD@3000 | 8 GB | CLUB 3D 4870X2 | 2xSamsung SM 2493HM 24""@1900x1280 | Windows 7 Ultimate 64
Äsch, kylskåpskall Carlsberg Hof och Pripps fatöl duger bra.. Kan inte fatta denna snobbism som ramlar in på allehanda områden.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
September 3, 2001
Innis & Gunn
Land: Skottland
Smak: Smakar lite som smörkola, lite som öl, och lite tjärigt som whisky.
Singha
Land: Thailand
Smak: Ganska fruktig öl och riktigt god att dricka jättekall på sommaren. Gillar man Brahma, San Miguel och Corona så gillar man garanterat Singha.
January 8, 2003
ilg@dd wrote: Äsch, kylskåpskall Carlsberg Hof och Pripps fatöl duger bra.. Kan inte fatta denna snobbism som ramlar in på allehanda områden.
OT:Snobbism för at det är dyrt med öl i sverige eller? Såklart så får man dricka mer lättåtkomlig öl resten av året när den tjeckiska ölen är slut, inte springer man in på systemet å betalar 15-20 spänn för en halvliter öl när den kostar 2-5kr i Tjeckien. Säger bara: Danmark är nära å den ölen duger om man ska bli full. Genomgående för nästa all dansk öl är spriteftersmak och stor beska, stor skillnad mot den milda tjeckiska jag föredrar.
June 23, 2002
Cabal wrote: Brahma
LJUS LAGER
BrasilienFärg Ljusgul färg.
Doft, Diskret, aningen blommig doft med inslag av malt.
Smak, Lätt, neutral, aningen blommig smak med mild beska. Licensbryggt i Belgien.
Användning, Serveras iskall som sällskapsöl eller väl kyld till heta rätter.
Den är jävligt god, känns somrig på något sätt.
Dricker dock det mesta i ölväg men brukar föredra de lite godare ölen, men allt går i stort sett ner, nåväl vi ska inte överdriva.
Dadde wrote: [quote=ilg@dd]Äsch, kylskåpskall Carlsberg Hof och Pripps fatöl duger bra.. Kan inte fatta denna snobbism som ramlar in på allehanda områden.
OT:Snobbism för at det är dyrt med öl i sverige eller? Såklart så får man dricka mer lättåtkomlig öl resten av året när den tjeckiska ölen är slut, inte springer man in på systemet å betalar 15-20 spänn för en halvliter öl när den kostar 2-5kr i Tjeckien. Säger bara: Danmark är nära å den ölen duger om man ska bli full. Genomgående för nästa all dansk öl är spriteftersmak och stor beska, stor skillnad mot den milda tjeckiska jag föredrar.
Ett gott öl ligger för det mesta under 4,5%..Själv tycker jag att det oftast smakar bäst runt 4%, då slipper man spritsmaken.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
December 17, 2005
Dadde wrote: [quote=ilg@dd]Äsch, kylskåpskall Carlsberg Hof och Pripps fatöl duger bra.. Kan inte fatta denna snobbism som ramlar in på allehanda områden.
Gränsen är väääldigt tunn mellan snål och ekonomisk 🙄
September 28, 2003
För närvarande finner jag att jag dricker en hel del Budweiser, jag vet att det är lite blaskigt men de är inte helt fel när man lärt sig avnjuta dem. Speciellt nu när det grönskar, Grillar kyckling hemma hos polaren ganska ofta och då diggar vi att tillsammans sänka några iskalla Budweisers till kycklingen som vi äter från grillen. Man måste tillfredställa den inre troglodyten då och då. 😉
August 27, 2003
En typisk ölkväll.
Man börjar kvällen när man kommer till puben med en stor sejdel Breznak. Ett lättdrucket tjeckist öl som är väldigt ljus till smaken men har ändå mycket karaktär som för tankarna bort från all blaskig lager som folk häller i sig. Kanongod förstaöl som man skålar i mer än gärna medans man väntar på att maten ska serveras 🙂
När maten har kommit in så är det bara en sak som gäller. Då kommer Belhaven Wee Heavy. En tung mörk Ale som är så god och mustig att man blir våt i byxorna när den avnjuts tillsammans med mat, kött då givetvis.
Nu är man förmodligen lite salongsfull och lägger inte så stor energi i vad man dricker. Menmen, till efterrätten (om man nu har en) så kommer det en Hobgoblin eller Cruzcampo (bra spansk lager) in. (beroende på vad man äter) Gärna ackompanjerat av ett litet glass dubbellagrad Oban eller Lagavulin.
Får någon för sig att nämna någon som helst burköl i denna tråd är jag rädd för att jag måste söka upp er och skjuta knäskålarna av er 🙁
EDIT: Vill man inte äta nått under kvällen och vill bara ta en öl eller två i goda vänners lag så fungerar Old Speckled Hen, Innis & Gun och Bodington om det är kanonbra väder och man behöver nått svalkande i sig.
July 18, 2003
Jacobsen Brown Ale
"Jacobsen Brown Ale
Fakta: Jacobsen Brown Ale har hämtat inspiration från alens hemland England och är en kristallklar ale. Jacobsen Brown Ale är en fruktig och smakrik ale med inslag av vörtbröd, humle och choklad.
Jacobsen Brown Ale serveras och avnjuts runt 6-8 oC.
Förpackning: 33 cl, profilglas. På restaurang 75 cl profilglas
Alkoholhalt: 6%
Hållbarhet: Kan lagras i flera år"
http://www.carlsberg.se/wbch3......?p=1001405
Riktigt god Alé!; Har bara druckit deras 75 cl flaska men den är bra god i alla fall 😉
2 Guest(s)