Om du fick förändra 5 saker i dagen Sverige|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Om du fick förändra 5 saker i dagen Sverige
Smirnoff
Member
Medlem
Forum Posts: 3881
sp_UserOfflineSmall Offline
983822
November 27, 2005 - 8:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Nu var frågan inte hur mycket skatt man betalat utan, höjning av förmögenhetsskatten samtidigt en höjning av A-kassa.

Det är under all kritik att en väl flitigt arbetade person har kämpat ihop sitt leverbröd förvisso större än andras, ska behöva skatta på det han äger.

Exempelvis: Du har köpt en spriallans mercedes S klass, och varje år kommer skatteverket och tar Fälgar och högtalare..
Medan grannen som har en volvo 740 kan känna sig lugn.

Förmögenhetsskatten "var" en temporär skatt som skapades för öka statensskatteintäckter i samband med krisen i början av 90talet...
Och än idag när vi har högkonjuktur och relativt bra ska man behöva ha denna skatt.

hulken90
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 116
983836
November 27, 2005 - 8:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Måste lägga till en sak: Fri konkurrens även när det gäller alkohol/sprit.

Det är även en självklarhet att man inte ska behöva skatta samma pengar flera gånger.

skinner
Member
Medlem
Forum Posts: 2394
983842
November 27, 2005 - 8:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Kan ju tillägga att jag vill ha bort förmögenhetsskatten, fastighetsskatten och momsen på bensinen. Samt sänka arbetsgivaravgifterna från dagens 32% till 12%.

Förmögenhetsskatten bestraffar dom som har lyckats i livet ekonomiskt sätt. dom höga arbetsgivaravgifterna hindrar folk från att anställa vilket ger mindre jobb.

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
983846
November 27, 2005 - 8:54 pm
sp_Permalink sp_Print

skinner wrote: Kan ju tillägga att jag vill ha bort förmögenhetsskatten, fastighetsskatten och momsen på bensinen. Samt sänka arbetsgivaravgifterna från dagens 32% till 12%.

Och hur ska du kunna finansiera detta ?
Speciellt i sken av att du vill öka försvarets anslag till exempel.

Det är bara att du säger som det är...du vill att dessa som har det sämst i samhället ska betala detta kalas.

skinner
Member
Medlem
983850
November 27, 2005 - 8:59 pm
sp_Permalink sp_Print

skiroy wrote: [quote=skinner]Kan ju tillägga att jag vill ha bort förmögenhetsskatten, fastighetsskatten och momsen på bensinen. Samt sänka arbetsgivaravgifterna från dagens 32% till 12%.

Det är bara att du säger som det är...du vill att dessa som har det sämst i samhället ska betala detta kalas.

Jag tror på att sänkta arbetsgivaravgifter kommer att ge mer jobb vilket i sin tur ger mindre utgifter för staten.

Jag anser att vi kan avbryta onödiga projekt som kostar pengar. Slopa den gröna skatteväxlingen och friåret. Avbryt nerläggningarna av kärnkraften samt slakta den statliga administrationen. Där finns det mycket pengar att spara.

Även genom att anställa fler jurister på FK och på så sätt sätta stopp för bidragsfuskare, och om en bidragsfuskare upptäcks så ska FK kräva tillbaka pengarna som har betalats ut under "fuskperioden".

Jag tror på fullaste alvar att det går att sänka skatter utan att välfärden drabbas om man bara gör det på rätt sätt.

Boomhauer
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 732
983880
November 27, 2005 - 10:15 pm
sp_Permalink sp_Print

1. Inför en lag som säger att brutna vallöften medför att man blir bannlyst från politiken på livstid.
2. Inför bonustak på 1 miljon per person och år oavsett position.
3. Överlag sänkt arbetsgivaravgift och sänkta krav på arbetsgivare i småföretag.
4. Krav på att flyktingar och invandrare lär sig svenska och inte begår grova brott för att få stanna. Friska ska vara självförsörjande. Samt ett effektivare migrationsverk för att minska lidandet och att 100% av bidragspengarna stannar i Sverige.
5. Dubbla 4% spärren.

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
983882
November 27, 2005 - 10:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Ut med miljöpartiet bara så sparar vi väl en fem förmögenheter.

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
983892
November 27, 2005 - 11:04 pm
sp_Permalink sp_Print

skinner wrote: [quote=skiroy][quote=skinner]Kan ju tillägga att jag vill ha bort förmögenhetsskatten, fastighetsskatten och momsen på bensinen. Samt sänka arbetsgivaravgifterna från dagens 32% till 12%.

Jag tror på att sänkta arbetsgivaravgifter kommer att ge mer jobb vilket i sin tur ger mindre utgifter för staten.

Jag anser att vi kan avbryta onödiga projekt som kostar pengar. Slopa den gröna skatteväxlingen och friåret. Avbryt nerläggningarna av kärnkraften samt slakta den statliga administrationen. Där finns det mycket pengar att spara.

Även genom att anställa fler jurister på FK och på så sätt sätta stopp för bidragsfuskare, och om en bidragsfuskare upptäcks så ska FK kräva tillbaka pengarna som har betalats ut under "fuskperioden".

Jag tror på fullaste alvar att det går att sänka skatter utan att välfärden drabbas om man bara gör det på rätt sätt.

Det går åt betydligt mer pengar till skattefuskare. Ska vi inte satsa på att sätta åt dem istället?

Helix
Member
Medlem
Forum Posts: 4867
983897
November 27, 2005 - 11:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Jerry wrote: Det går åt betydligt mer pengar till skattefuskare. Ska vi inte satsa på att sätta åt dem istället?

Kommer inte alla politiker åka fast då? :-s

Deuterium
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1644
983913
November 27, 2005 - 11:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Införa en form av nattväktarstat.
Effektivisera försvaret (låta de hjälpa till med diverse saker i samhället)
Satsa mer på kärnkraften
Öppna gränserna
Anställa en bög som satte på Ringholm hela dagarna.

skinner
Member
Medlem
984027
November 28, 2005 - 11:35 am
sp_Permalink sp_Print

Jerry wrote: [quote=skinner][quote=skiroy][quote=skinner]Kan ju tillägga att jag vill ha bort förmögenhetsskatten, fastighetsskatten och momsen på bensinen. Samt sänka arbetsgivaravgifterna från dagens 32% till 12%.

Det går åt betydligt mer pengar till skattefuskare. Ska vi inte satsa på att sätta åt dem istället?

Skattefusk är mer svårbedömt. Vad är skattefusk och inte? Det finns många sätt att undvika att betala skatt utan att vara olaglig. Ska själv utbilda mig till affärsjurist och syssla med att hjälpa företag med sådant.

Men skattefuskare som är olagliga ska självklart sättas dit och dömas.

skinner
Member
Medlem
984028
November 28, 2005 - 11:37 am
sp_Permalink sp_Print

Boomhauer wrote: 2. Inför bonustak på 1 miljon per person och år oavsett position.

Är det inte upp till företagen hur mycket dom vill betala ut i bonus? Tycker aktieägarna i ett bolag att en chef är värd 100 miljoner i bonus så ska väll chefen ha det också? Inte fan ska staten lägga sig i vilken lön en företagsledning ska ha.

Boomhauer
Kommer du hit ofta?
Medlem
984211
November 28, 2005 - 6:46 pm
sp_Permalink sp_Print

skinner wrote: [quote=Boomhauer]2. Inför bonustak på 1 miljon per person och år oavsett position.

Är det inte upp till företagen hur mycket dom vill betala ut i bonus? Tycker aktieägarna i ett bolag att en chef är värd 100 miljoner i bonus så ska väll chefen ha det också? Inte fan ska staten lägga sig i vilken lön en företagsledning ska ha.

Tyvärr finns det så många ekonomiska psykopater i företagsledningarna att det måste till någon form av reglering. Kan ju ta Jan Carendi som exempel som fick 250 miljoner över 3 år. Det motsvarar över 40.000 i timmen. Plus ordinarie lön. Rimligt? Samtidigt bllir de anställda lidande när nedskärningarna kommer. Bara att se på Skandia som förra året kickade 200 anställda. Anta att de kostar företaget 50.000 i månaden i löner och arbetsgivaravgifter. Det blir 120 miljoner om året. Höjdarbonusarna var på 800 miljoner men du tycker visst att det är helt okej. Vem bryr sig om 200 arbetare så länge gräddan kan torka arslet med tusenlappar? De arbetar ju trots allt över tusen timmar om dan 🙄
Om du tror att aktieägarna är med på noterna borde du kolla upp saken lite närmare.

skinner
Member
Medlem
984536
November 29, 2005 - 3:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Boomhauer wrote: [quote=skinner][quote=Boomhauer]2. Inför bonustak på 1 miljon per person och år oavsett position.

Tyvärr finns det så många ekonomiska psykopater i företagsledningarna att det måste till någon form av reglering. Kan ju ta Jan Carendi som exempel som fick 250 miljoner över 3 år. Det motsvarar över 40.000 i timmen. Plus ordinarie lön. Rimligt? Samtidigt bllir de anställda lidande när nedskärningarna kommer. Bara att se på Skandia som förra året kickade 200 anställda. Anta att de kostar företaget 50.000 i månaden i löner och arbetsgivaravgifter. Det blir 120 miljoner om året. Höjdarbonusarna var på 800 miljoner men du tycker visst att det är helt okej. Vem bryr sig om 200 arbetare så länge gräddan kan torka arslet med tusenlappar? De arbetar ju trots allt över tusen timmar om dan 🙄
Om du tror att aktieägarna är med på noterna borde du kolla upp saken lite närmare.

Det är väll upp till företagen om dom vill betala ut bonusar och gå i KK? Hela iden med ett företag är att man ska få bestämma själv på punkter som rör ekonomin mm. Visst ska vissa saker som miljöfrågor regleras. Men inte hur mycket bonusar cheferna får. Bestämmer den av aktieägarna valda styrelsen att betala ut bonusar så ser inte jag några problem med det.

Nej staten ska inte ha något som helst med företagen att göra, låt dom sköta sina ekonomier som dom vill.

Dessutom är skandias bonusprogram något unikt som inte händer i många företag. Det är ungefär som om man ska straffa alla män bara för att några få våldtar.

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
984550
November 29, 2005 - 4:23 pm
sp_Permalink sp_Print

skinner wrote: [quote=Jerry][quote=skinner][quote=skiroy][quote=skinner]Kan ju tillägga att jag vill ha bort förmögenhetsskatten, fastighetsskatten och momsen på bensinen. Samt sänka arbetsgivaravgifterna från dagens 32% till 12%.

Skattefusk är mer svårbedömt. Vad är skattefusk och inte? Det finns många sätt att undvika att betala skatt utan att vara olaglig. Ska själv utbilda mig till affärsjurist och syssla med att hjälpa företag med sådant.

Men skattefuskare som är olagliga ska självklart sättas dit och dömas.

Bristande deklarationer, svartjobb, avdrag för privatkonsumtion... finns hur mycket som helst.

Du får ursäkta att jag ser dig som en hycklare.

Boomhauer
Kommer du hit ofta?
Medlem
984585
November 29, 2005 - 5:56 pm
sp_Permalink sp_Print

skinner wrote: Det är väll upp till företagen om dom vill betala ut bonusar och gå i KK? Hela iden med ett företag är att man ska få bestämma själv på punkter som rör ekonomin mm. Visst ska vissa saker som miljöfrågor regleras. Men inte hur mycket bonusar cheferna får. Bestämmer den av aktieägarna valda styrelsen att betala ut bonusar så ser inte jag några problem med det.

Nej staten ska inte ha något som helst med företagen att göra, låt dom sköta sina ekonomier som dom vill.

Dessutom är skandias bonusprogram något unikt som inte händer i många företag. Det är ungefär som om man ska straffa alla män bara för att några få våldtar.

Hela iden med en enskild firma är att man ska få bestämma själv på punkter som rör ekonomin mm. Att sådana är av större proportioner är extremt ovanligt även om det har sina fördelar. Att betala ut så stora bonusar att företaget går i konkurs sker på samhällets bekostnad vare sig det är banker eller privata kunder som får ta smällen. Men missförstå mig inte, jag har redan förstått att du är likgiltig inför detta och uppenbarligen är du inte ensam. Tillåt mig småle åt din ide om att Skandiabonusar är något unikt eller ovanligt. Att cheferna får enorma bonusar samtidigt som arbetarna får gå är vardagsmat. Tycker man att 100 miljoner är okej (för att ta ditt exempel) så har man helt tappat greppet. Då fattar man inte att man inte är ett skit utan sina anställda. Och vad du inte verkar förstå är att man som chef har något som kallas ansvar gentemot resten av organisationen och ägarna. Att påstå sig vara värd såna summor är just hyckleri och inget annat.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
984596
November 29, 2005 - 6:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Mer pengar till andra som behöver det
Mindre politik
Mer skit till folk som förtjänar det
Jämlikhet i ordets sanna bemärkelse, men ändå en viss romantik i det hela, än en gång i ordets sanna bemärkelse.
och sist men inte minst att smålänningar lär sig köra i halka.

Skiroyismen helt enkelt.

//Andreas

skinner
Member
Medlem
984694
November 29, 2005 - 8:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Boomhauer wrote: [quote=skinner]Det är väll upp till företagen om dom vill betala ut bonusar och gå i KK? Hela iden med ett företag är att man ska få bestämma själv på punkter som rör ekonomin mm. Visst ska vissa saker som miljöfrågor regleras. Men inte hur mycket bonusar cheferna får. Bestämmer den av aktieägarna valda styrelsen att betala ut bonusar så ser inte jag några problem med det.

Hela iden med en enskild firma är att man ska få bestämma själv på punkter som rör ekonomin mm. Att sådana är av större proportioner är extremt ovanligt även om det har sina fördelar. Att betala ut så stora bonusar att företaget går i konkurs sker på samhällets bekostnad vare sig det är banker eller privata kunder som får ta smällen. Men missförstå mig inte, jag har redan förstått att du är likgiltig inför detta och uppenbarligen är du inte ensam. Tillåt mig småle åt din ide om att Skandiabonusar är något unikt eller ovanligt. Att cheferna får enorma bonusar samtidigt som arbetarna får gå är vardagsmat. Tycker man att 100 miljoner är okej (för att ta ditt exempel) så har man helt tappat greppet. Då fattar man inte att man inte är ett skit utan sina anställda. Och vad du inte verkar förstå är att man som chef har något som kallas ansvar gentemot resten av organisationen och ägarna. Att påstå sig vara värd såna summor är just hyckleri och inget annat.

Anser företaget att en chef är värd 100 miljoner så är han det, sedan kan ni/vi som inte jobbar i företaget gnälla hur mycket ni vill. Chefer som lyckas ska få betalt för det. Det är inget litet jobb att vara VD på ett stort bolag. Du har extram press på dig, du är nästan mer borta än vad du är hemma. Du måste fixa fram maximerade vinster till aktieägarna sammtidigt som du måste skatta till samhället och ge rimliga arbetsförhållande/löner till dom anställda. Dewt är inget litet jobb!

En chef har sjukt mycket ansvar. Det är därför han/hon får bonusar om det går bra. Går ett företag dåligt så är det chefernas och styrelsens fel vilket ofta innebär att dom sparkas ut.

Sedan så vill jag ha svar av dig vilka andra företag än Skandia och ABB som har haft sjuka bonusprogram. För om man lyssnar på dig så verkar det vara så i var och varannat bolag.

Sedan en till sak. Hur många bolag har gått i KK för att deras chefer har fått för stora bonusar? Ekonomerna i företaget har nog lite bättre koll än så.

Jürgen Mc Kvack
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 892
984715
November 29, 2005 - 9:25 pm
sp_Permalink sp_Print

1: mer kärnkraft mer forskning på området
2: betydligt hårdare krav för medborgarskap"ej bryta mot lagen, vara självförsörjande"
3: mer pengar till skola och sjukvård
4: hårdare still på kåken"det är inget jävla hotell" utvisning av personer som blivigt dömda till mer än två års fängelse om dom har haft medborgarskap mindre än tio år.
5: har du fuskat med bidrag "a-kassa, sjukersättning" mm så skall du icke få något bidrag på 3 år

Boomhauer
Kommer du hit ofta?
Medlem
984731
November 29, 2005 - 9:58 pm
sp_Permalink sp_Print

skinner wrote: du är nästan mer borta än vad du är hemma.

Ja du, det är många andra som är också. Rättfärdigar knappast något.

skinner wrote: En chef har sjukt mycket ansvar. Det är därför han/hon får bonusar om det går bra. Går ett företag dåligt så är det chefernas och styrelsens fel vilket ofta innebär att dom sparkas ut.

Jo ofta då med saftiga avgångsvederlag. Bonusar delas inte nödvändigtvis ut endast om företaget gått med vinst heller, vilket har visat sig. Det finns chefer på liknande poster i andra företag som faktiskt har relativt normala löner också. De arbetar knappast mindre eller har mindre krav på sig. Det handlar inte om det, utan om girighet.

skinner wrote: Sedan så vill jag ha svar av dig vilka andra företag än Skandia och ABB som har haft sjuka bonusprogram. För om man lyssnar på dig så verkar det vara så i var och varannat bolag.

Jag har som sagt satt min ribba vid 1 miljon men det förstår säkert du också att många andra företag har vilda bonusprogram. Nu nämnde du ju ABB men sen kan vi ta Peter Wallenberg som vid 71 års ålder fick ett anställningsavtal av investor och därmed en årlig pension på över 13 miljoner. Jag tror knappast att det handlar om vartannat bolag men det är tillräckligt för att reagera. Sen är det knappast så att de enda höga bonusarna är de som syns på nyheterna. "1 miljard", "pensionspengar" och kända namn drar lätt journalistöronen åt sig bara.

skinner wrote: Sedan en till sak. Hur många bolag har gått i KK för att deras chefer har fått för stora bonusar? Ekonomerna i företaget har nog lite bättre koll än så.

Det kanske du kan svara på, exemplet var ju ditt 😉

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 373
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL