Joni^ wrote: [quote=ilg@dd]1. Lägre bensinskatt
2. Lägre tobaksskatt
3. Lägre spritskatt
4. Lägre elskatt
5. Högre A-Kassa.
Anar jag en viss slacker här? :bok:
Det är sett ur det perspektiv jag just nu ser saken ifrån, så visst är det en lite egoistisk lista jag gjort..
Men å andra sidan är det kämpigt att försörja 2 personer med 7500:-/månaden efter skatten. Speciellt med tanke på att jag faktiskt arbetat och betalt skatt i runt 20 år..A-kassa senaste året, stämplar ut i mitten på december..
Att jag har så låg A-Kassa beror på att jag jobbade som telefonförsäljare i ett år för att jag tycker att man ska jobba för sitt uppehälle. Där fick man för att man var politiskt korrekt.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
March 14, 2004
Boomhauer wrote: [quote=skinner]du är nästan mer borta än vad du är hemma.
Ja du, det är många andra som är också. Rättfärdigar knappast något.
skinner wrote: En chef har sjukt mycket ansvar. Det är därför han/hon får bonusar om det går bra. Går ett företag dåligt så är det chefernas och styrelsens fel vilket ofta innebär att dom sparkas ut.
Jo ofta då med saftiga avgångsvederlag. Bonusar delas inte nödvändigtvis ut endast om företaget gått med vinst heller, vilket har visat sig. Det finns chefer på liknande poster i andra företag som faktiskt har relativt normala löner också. De arbetar knappast mindre eller har mindre krav på sig. Det handlar inte om det, utan om girighet.
skinner wrote: Sedan så vill jag ha svar av dig vilka andra företag än Skandia och ABB som har haft sjuka bonusprogram. För om man lyssnar på dig så verkar det vara så i var och varannat bolag.
Jag har som sagt satt min ribba vid 1 miljon men det förstår säkert du också att många andra företag har vilda bonusprogram. Nu nämnde du ju ABB men sen kan vi ta Peter Wallenberg som vid 71 års ålder fick ett anställningsavtal av investor och därmed en årlig pension på över 13 miljoner. Jag tror knappast att det handlar om vartannat bolag men det är tillräckligt för att reagera. Sen är det knappast så att de enda höga bonusarna är de som syns på nyheterna. "1 miljard", "pensionspengar" och kända namn drar lätt journalistöronen åt sig bara.
skinner wrote: Sedan en till sak. Hur många bolag har gått i KK för att deras chefer har fått för stora bonusar? Ekonomerna i företaget har nog lite bättre koll än så.
Det kanske du kan svara på, exemplet var ju ditt 😉
Till skilnad från dig så ser inte jag några som hälst problem med att människor tjänar bra. Jag är glada för dom och vill inte som du ta ifrån dom pengarna. Vill ett företag betala ut monsterbonusar så ska dom ha rätt att göra det.
Aktieägarna bestämmer en styrelse som sedan bestämmer bonusar mm. Det funkar precis som i riksdagen. Du röstar in folk som bestämmer åt dig. Så länge majoriteten av aktieägarna har valt den befintliga styrelsen och dom i sin tur betalar ut bonusar så är det inget fel med det, vill sedan inte aktieägarna ha så stora bonusprogram så tar dom upp det på bolagsstämman.
Om du vill köpa en TV så går du och gör det. Vill Ericsson betala ut 21 miljoner i bonus till sina chefer så gör dom det. Ser ingen skillnad. I båda fallen så hanlar det om privatekonomi inte om statens pengar.
I dom flesta jobb där du reser mycket har du bra betalat.
Sedan har du någon aning om hur mycket pengar Peter Wallenberg drog in till investor? Han var en mycket duktig chef som drog in mycket pengar. Därför får han en bra penssion vilket han också är värd.
January 13, 2004
Skinner: Vi har uppenbarligen vitt skilda åsikter så det ger nog inget att träla detta mer 😉 Jag har dock inget emot att folk tjänar bra men vi har olika åsikter om vad som är just bra. Medan jag ser till anställdas och övriga ägares bästa så ser du till ledningens. Det ena borde inte behöva utesluta det andra. Det enda i ditt inlägg som verkar konstigt är parallellen med politiken. Enligt dig borde man ju aldrig höra folk klaga då 😉 Bara för att man givits en viss makt betyder det inte att man har rätt att utöva den helt efter eget tycke och personliga vinning.
March 7, 2004
n0pax wrote:
5. medborgarlön livet ut ( dvs ingen pension, ingen a-kassa, inget socialbidrag, inget studiebidrag) börjar vid 16 år . Denna summa kommer att variera beroende på hur många som utnyttjar den dvs utgiften är den samma hur många som än lever på den för staten. Dock så blir blir det mindre ersättning för den enskilde om det är fler som utnyttjar lönen och åt andra hållt motsatt förhållande.
January 1, 2002
1. Låta arbetslösa göra lumpen
2. Gå ur EU (spara massor av pengar på "medlemsavgiften"
3. Begränsa invandringen.
4. Tillsätta mer folk för att behandla asylärenden snabbt
5. Sänka bensinskatt (alternativt sponsra miljöbränslen så de blir ett billigt alternativ.. typ 4kr/l)
Fenix wrote: 1. Låta arbetslösa göra lumpen
?? Vad skulle det vara bra för?
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
August 20, 2001
Fenix wrote: [quote=ilg@dd][quote=Fenix]1. Låta arbetslösa göra lumpen
Det skulle få igång de som blivit förslöade (mig själv inkluderad) och samtidigt generera mer jobb inom försvaret. Jag säger inte att det skall kräla i leran osv.
Den var dagens... Varför skulle det behövas mer jobb inom försvaret??? Försvaret kostar pengar... Pengar som man skulle kunna lägga på mycket viktigare saker...
Fenix wrote: [quote=ilg@dd][quote=Fenix]1. Låta arbetslösa göra lumpen
Det skulle få igång de som blivit förslöade (mig själv inkluderad) och samtidigt generera mer jobb inom försvaret. Jag säger inte att det skall kräla i leran osv.
Visst skulle jag väl iofs kunna tänka mej att göra "lumpen" en gång till, men rent praktiskt blir det nog svårt när man är ensamstående Pappa..
Grabben måste nog få bli lite mer än 11 år och mer självgående i hushållet innan jag kan gå med på något sånt..
Vet då inget regemente på tillräckligt nära håll för att pendla dagligdags.
Boomhauer wrote: [quote=ilg@dd][quote=Fenix]1. Låta arbetslösa göra lumpen
Det skulle nog få de flesta att fixa ett jobb illa kvickt 😉
Låter föga troligt som arbetsmarknaden ser ut idag.
F.ö så skulle jag inte betrakta det som ett straff, jag hade en väldigt trevlig lumpartid.
DiDi wrote: [quote=Fenix][quote=ilg@dd][quote=Fenix]1. Låta arbetslösa göra lumpen
Den var dagens... Varför skulle det behövas mer jobb inom försvaret??? Försvaret kostar pengar... Pengar som man skulle kunna lägga på mycket viktigare saker...
Den dagen försvaret börjar producera något som påverkar BNP så kanske det kan vara en god ide, men som det ser ut idag är det bara en tärande verksamhet.
January 1, 2002
DiDi wrote: [quote=Fenix][quote=ilg@dd][quote=Fenix]1. Låta arbetslösa göra lumpen
Varför "dagens"? Tänk dig själv att gå arbetslös flera år. Man blir oerhört förslöad. Istället för de s.k. vuxendagisen där man lär sig skriva sitt CV för 50.e gången så får man komma ut och röra på sig och göra nåt produktivt.
Det skall naturligtvis inte vara penalism i still med USA:s armé.
March 7, 2004
Blower wrote: [quote=Fenix]1. Låta arbetslösa göra lumpen
2. Gå ur EU (spara massor av pengar på "medlemsavgiften"
3. Begränsa invandringen.
Aldig att jag gör lumpen 👿 jobbar hellre..
Jo som sagt ur EU..
MM men inte för låg begränsning.... 😮
du jobbar hellre? du är alltså arbetslös för att du inte vill jobba?
1 Guest(s)