Om HIV blir luftburet|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Om HIV blir luftburet
Helix
Member
Medlem
Forum Posts: 4867
sp_UserOfflineSmall Offline
463533
November 18, 2003 - 7:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Alltså.. Om man har Aids kan man ju dö av en vanlig förkylning då immunsystemet inte längre fungerar..

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
463536
November 18, 2003 - 7:54 pm
sp_Permalink sp_Print

HELIX wrote: Alltså.. Om man har Aids kan man ju dö av en vanlig förkylning då immunsystemet inte längre fungerar..

Ja, om du har AIDS, men så långt går det inte med bromsmediciner. HIV och AIDS är inte samma sak.

Helix
Member
Medlem
463561
November 18, 2003 - 8:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Men tror du verkligen att man hinner få ut bromsmedicin om hela världen har HIV?

Elias667
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1999
463571
November 18, 2003 - 8:21 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=HELIX][När du skrev välkomnat det hela trodde jag att du menade att det var bra eftersom att då skulle de flesta människor dö ut.. (Var fick jag det ifrån?) Men skulle det verkligen vara så bra egentligen? Hela världens människor dör ju nästan ut..

Människan hade inte dött ut. Folk kan leva nästan hur länge som helst som HIV-infekterade. Det har hänt lite inom medicinen sedan medeltiden. Anledningen att folk dör i AIDS idag är att de inte har fått den behandlingen de behöver, eller att de misssköter sig bortom sans och vett. (typ sprut-heroinister)
Enda möjligheten att det hade satsats på en bra plan för att motarbeta HIV, hade varit att vi i västvärlden hade utsatts för sjukdomen, och att vanföreställningen om att den skulle ha något med avikande sexualitet att göra, suddas ut.
Så, vad menar jag dpå med att jag hade välkomnat det, jo det hade kanske varit det pris vi behöver betala för att bli av med denna sjukdomen. Att sedan 10-15000 östermalmstanter hade behövt sätta livet till hade kanske inte varit av ondo det heller...... 👿

eyeyey... jag antar att du anser att alla liv är lika värda??? Kom inte och säg det din jävla hycklare. Då skulle du ju kunna skänka lite pengar till nått u-land eller nått (och då menar ja inte 1000 spänn om året...)!!! Enkelt att hata östermalmare för att de har mkt pengar (de flesta) men vad gör dig mycket bättre, vad gör dig till en bättre person??? Sitt inte och missunna dem som gjort nått av sina möjligheter... alla började en gång för LÄNGE LÄNGE sedan på noll, och jag ser inget fel i att ta hand om dem som står en nära.

Om alla anser att alla liv är lika värda så varför äter vi inte alla gröt och slutar suga alla u-länder på pengar så alla kan leva ett drägligt liv?

denstore
Member
Medlem
463572
November 18, 2003 - 8:22 pm
sp_Permalink sp_Print

HELIX wrote: Men tror du verkligen att man hinner få ut bromsmedicin om hela världen har HIV?

Varför skulle det ta längre tid än vad det gör nu. Problemet med bromsmedicinen är inte att den är svår att göra, utan att den är hyffsat dyr. Samma substans används för att motverka bortstötning av plastikimplantat på rynkiga Hollywoodtanter. Inte fasen är det svårt att tillgododse det behovet. Varför? Jo, de svinmäktiga läkemedelsföretagen tjänar mer på Hollywood än Nigeria. En tuff värld att leva i....

denstore
Member
Medlem
463578
November 18, 2003 - 8:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Elias667 wrote:
eyeyey... jag antar att du anser att alla liv är lika värda??? Kom inte och säg det din j**la hycklare. Då skulle du ju kunna skänka lite pengar till nått u-land eller nått (och då menar ja inte 1000 spänn om året...)!!! Enkelt att hata östermalmare för att de har mkt pengar (de flesta) men vad gör dig mycket bättre, vad gör dig till en bättre person??? Sitt inte och missunna dem som gjort nått av sina möjligheter... alla började en gång för LÄNGE LÄNGE sedan på noll, och jag ser inget fel i att ta hand om dem som står en nära.

Om alla anser att alla liv är lika värda så varför äter vi inte alla gröt och slutar suga alla u-länder på pengar så alla kan leva ett drägligt liv?

Vad som gör mig till en bättre person? Att jag inte går i minkpäls på sommaren? Att jag inte ser ner på andra, om de inte ser ner på mig? Jag betalar redan en rätt rejäl del av min inkomst till u-hjälp, per skattemedel, så varför skulle jag vilja bidraga med mer pengar till det? Ta det från någon som tjänar mer än mig. Helst från någon nolltaxerande östermalmsbo då....;)
För den delen bör du inte utala dig om hyckleri innan du har betalt skatt i minst tio år. Jäkligt lätt att sitta och fingra på sig själv hemma, men något helt annat att jobba för sitt uppehälle.

kottetrance
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1189
463617
November 18, 2003 - 8:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Mind wrote: Bilder säjer mer än ord

Modem går slöare än bredband...

stora bilder tar längre tid än små...

många fina fraser på en gång.. Jag har som tur var bredband.. men tänk på di stackars modemarna..

m00pid00
Member
Medlem
Forum Posts: 2866
463637
November 18, 2003 - 9:11 pm
sp_Permalink sp_Print
[Image Can Not Be Found] Jag blir fan rädd!

GooGeL
Member
Medlem
Forum Posts: 4327
463777
November 18, 2003 - 10:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Hauk wrote: Skita i aidsen och leva som laglös tills man dör ?

precis vad jag tänkte..............

Helix
Member
Medlem
463778
November 18, 2003 - 10:46 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=HELIX]Men tror du verkligen att man hinner få ut bromsmedicin om hela världen har HIV?

Varför skulle det ta längre tid än vad det gör nu. Problemet med bromsmedicinen är inte att den är svår att göra, utan att den är hyffsat dyr. Samma substans används för att motverka bortstötning av plastikimplantat på rynkiga Hollywoodtanter. Inte fasen är det svårt att tillgododse det behovet. Varför? Jo, de svinmäktiga läkemedelsföretagen tjänar mer på Hollywood än Nigeria. En tuff värld att leva i....

Ok, vi säger att 6 miljarder människor ska ha samma typ av medicin och den medicinen kan inte tas en gång bara utan den måste tas upprepade gånger.. Det finns ännu inte någon bra medicin som kan få bort AIDS än och även om man lyckas forska fram den och tillverka den så kommer ändå några miljarder ha dött..

denstore
Member
Medlem
463782
November 18, 2003 - 10:53 pm
sp_Permalink sp_Print

HELIX wrote: [quote=denstore][quote=HELIX]Men tror du verkligen att man hinner få ut bromsmedicin om hela världen har HIV?

Ok, vi säger att 6 miljarder människor ska ha samma typ av medicin och den medicinen kan inte tas en gång bara utan den måste tas upprepade gånger.. Det finns ännu inte någon bra medicin som kan få bort AIDS än och även om man lyckas forska fram den och tillverka den så kommer ändå några miljarder ha dött..

Du missar det väsentliga. Sjukdomens utvecklingsförlopp från HIV-infekterad till AIDS-sjuk är inget som går i en handvändning. Det tar oftast ganska lång tid. Merparten av de som har HIV i västvärlden idag, utvecklar aldrig AIDS. Det är inte särskilt många som dör i AIDS i väst överhuvudtaget idag. Däremot insjuknar folk betydligt snabbare i t.ex. Afrika, p.g.a. att deras svagare ekonomi, med medföljande svält, dåligt vatten och andra fattigdomsproblem. Men det är inget som går fort. Vill du skrämma upp folk ordentligt, så vore en rejält resistent variant av luftburen Ebola jävligt mycket värre. Tänk Pestens tid.....

Elias667
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1999
463785
November 18, 2003 - 10:58 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=Elias667] eyeyey... jag antar att du anser att alla liv är lika värda??? Kom inte och säg det din j**la hycklare. Då skulle du ju kunna skänka lite pengar till nått u-land eller nått (och då menar ja inte 1000 spänn om året...)!!! Enkelt att hata östermalmare för att de har mkt pengar (de flesta) men vad gör dig mycket bättre, vad gör dig till en bättre person??? Sitt inte och missunna dem som gjort nått av sina möjligheter... alla började en gång för LÄNGE LÄNGE sedan på noll, och jag ser inget fel i att ta hand om dem som står en nära.

Vad som gör mig till en bättre person? Att jag inte går i minkpäls på sommaren? Att jag inte ser ner på andra, om de inte ser ner på mig? Jag betalar redan en rätt rejäl del av min inkomst till u-hjälp, per skattemedel, så varför skulle jag vilja bidraga med mer pengar till det? Ta det från någon som tjänar mer än mig. Helst från någon nolltaxerande östermalmsbo då....;)
För den delen bör du inte utala dig om hyckleri innan du har betalt skatt i minst tio år. Jäkligt lätt att sitta och fingra på sig själv hemma, men något helt annat att jobba för sitt uppehälle.

Hoppas du förstår hur skatter fungerar i Sverige. Desto mera man tjänar desto mera betlar man i skatt, så på vilket sätt ger alla "rika" östermalmsbor mindre u-hjälp än dig då? Börjar lukta kommunism här tycker jag.

Ogrebeast
Member
Medlem
Forum Posts: 3771
463786
November 18, 2003 - 10:58 pm
sp_Permalink sp_Print

DiDi wrote: [quote=Ogrebeast][quote=DiDi][quote=Ogrebeast][quote=DoN]Det blir ju typ som Resident Evil.

Där uppföljaren heter "28 dagar senare"... :cy:

Nej den heter Resident Evil Apocalypse...
http://www.apple.com/trailers/sony_pictures/resident_evil_apocalypse/

Jajaja, menade inte så bokstavligt. Filmen "28 dagar senare" har inte med "Resident Evil" att göra, men handlingen för 28 är precis som om den vore en fortsättning på RE.

Eller som om det vore en film i samma genre 😉 hehe

Skulle jag vilja påstå. wink

http://www.imdb.com/title/tt0318627/
http://www.imdb.com/title/tt0289043/

Båda vaknar upp i isolerat sjukhusutrymme.
Båda vaknar upp i "ödelagda" städer.
Båda möter en värld där ett virus har spritt sig och förvandlat folk till zombies.
Båda undviker att bli uppätna av zombiesarna.

Låter ganska likt don't you think wink

Helix
Member
Medlem
463789
November 18, 2003 - 11:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är ju fan så mycket läskigare med HIV då det tar flera månader inann man vet att man ens har sjukdomen (som jag skrev) Så hela världen kan lätt bli infekterad.. Ebola är ju läskigt men den drabbar ju ändå så pass snabbt att personerna hinner dö av...

Uuh.. Alltså, AIDS får man när HIV viruset har förstört immunförsvaret och när man väl har AIDS så finns det inte så mycket man kan göra.

denstore
Member
Medlem
463797
November 18, 2003 - 11:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Elias667 wrote:
Hoppas du förstår hur skatter fungerar i Sverige. Desto mera man tjänar desto mera betlar man i skatt, så på vilket sätt ger alla "rika" östermalmsbor mindre u-hjälp än dig då? Börjar lukta kommunism här tycker jag.

Lille vän, jag vet nog mer om finans och skattepolitik än vad du någonsin kommer att lära dig. Kom igen när du har läst på en lite seriösare nivå. Om du är så naiv att du tror att överklassen (östermalmstanterna) betalar mycket i skatt, jämfört med vad med vad medelklassen pyntar in, då har du ett och annat att lära dig. Det är bara att inse att Sveriges budget hade sett helt OK ut om bara de så kallade rika hade betalt skatt i förhållande ens i närheten av de inkomster de har, och att man samtidigt kunde få arbetarklasssen att betala in för hälften av det svartjobb de utför.
Du kan få kalla mig kommunist hur mycket du vill. Jag tror allvarligt talat inte att du ens förstår skillnaden mellan de olika grundläggande politiska ideologerna.
Men, nu får vi nog sluta med den här diskussionen, då politik inte får diskuteras på forumet.

Helix
Member
Medlem
463802
November 18, 2003 - 11:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Jaja, sabba inte tråden förfan..

Skriv istället vad ni hade gjort om detta scenario verkligen hade hänt.. Alltså om 90% av världens befolkning är smittade av en obotlig sjukdom..

denstore
Member
Medlem
463813
November 18, 2003 - 11:38 pm
sp_Permalink sp_Print

HELIX wrote: Jaja, sabba inte tråden förfan..

Skriv istället vad ni hade gjort om detta scenario verkligen hade hänt.. Alltså om 90% av världens befolkning är smittade av en obotlig sjukdom..

Köpt tillbaka min pumphagel och åkt till sommarstugan. 🙂

Znoddaz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 410
463876
November 19, 2003 - 7:30 am
sp_Permalink sp_Print

Ogrebeast wrote: [quote=DiDi][quote=Ogrebeast][quote=DoN]Det blir ju typ som Resident Evil.

Där uppföljaren heter "28 dagar senare"... :cy:

Nej den heter Resident Evil Apocalypse...
http://www.apple.com/trailers/sony_pictures/resident_evil_apocalypse/

Jajaja, menade inte så bokstavligt. Filmen "28 dagar senare" har inte med "Resident Evil" att göra, men handlingen för 28 är precis som om den vore en fortsättning på RE.

Tänkte också på den filmen... Tror att helix skall lugna ner sig med tvtittandet innan det börjar hända saker... 🙄

Helix
Member
Medlem
463886
November 19, 2003 - 7:44 am
sp_Permalink sp_Print

Njae, jag borde nog sluta surfa på konstiga forum istället 🙂

Znoddaz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 410
463895
November 19, 2003 - 8:03 am
sp_Permalink sp_Print

Ja det kanske är bättre att angripa problemet vid roten helix 😀

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 379
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL