Om hockeyskandalen|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Om hockeyskandalen
conny_69
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 664
sp_UserOfflineSmall Offline
1
February 14, 2005 - 11:23 am
sp_Permalink sp_Print

Man blir otroligt ilsken nÀr man lÀser i media om hur spelarna framstÀlls som oskyldiga gossar som egentligen bara brutit mot hockeyförbundets regler. Det som borde lÀggas fokus Àr istÀllet pÄ hur de förnedrat en flicka. Dessa spelare bör aldrig nÄgonsin fÄ spela en match inom Sveriges grÀnser, vare sig pÄ landslags- eller klubbnivÄ. Lagstiftning och avtal kan och SKA förÀndras sÄ att kvinnor inte jÀmt ska bli dem som bevisbördan för förnedring och vÄldtÀkt vilar pÄ.

TyvÀrr, vilket Àr för jÀvligt, sÄ har inte rÀttssamhÀllet triumferat i denna frÄga, nÄgot som Àr alltför vanligt ifrÄga om misstÀnkta vÄldtÀkter, dÀrför att kvinnan alltid Àr den som ska bevisa mannens/mÀnnens skuld. Kvinnan ifrÄgasÀtts stÀndigt, t.ex., var hon full, klÀdde hon sig utmanande pÄ nÄgot sÀtt(och dÀrmed förvred huvudet pÄ karlarna). Om svaret Àr ja pÄ nÄgon av dessa frÄgor, ja dÄ basically fÄr hon skylla sig sjÀlv. Man blir sÄ satans förbannad nÀr man tÀnker pÄ vilket patriarkat vi lever i. JÀmlikhet i Sverige Är 2005 Àr en jÀvla utopi som tycks oerhört avlÀgsen. Det Àr sÄ man vill spy!!! Att rÀttsamhÀllet inte reagerade Àr för jÀvligt. Dessa tre killar bör dömas moraliskt av hockey-Sverige om det vill behÄlla nÄgon vÀrdighet. Förhoppningsvis tas rÀtten ifrÄn dem att spela pÄ professionell nivÄ i Sverige, nu och för all framtid. Det allra vÀrsta i sÄdana hÀr fall Àr att vi automatiskt utgÄr frÄn att kvinnan ljuger och att det Àr upp till henne att bevisa att hon inte förlett mÀnnen pÄ nÄt sÀtt. Detta Àr sannerligen en indikator pÄ att jÀmlikheten inte nÄtt lÄngt i Sverige 2005.

Fredrik HĂ„kansson
Member
Medlem
Forum Posts: 8296
841953
February 14, 2005 - 11:30 am
sp_Permalink sp_Print

Borde det inte heta "VÄldtÀktsskandalen" ?

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
841955
February 14, 2005 - 11:30 am
sp_Permalink sp_Print

conny_69 wrote: Man blir otroligt ilsken nÀr man lÀser i media om hur spelarna framstÀlls som oskyldiga gossar som egentligen bara brutit mot hockeyförbundets regler. Det som borde lÀggas fokus Àr istÀllet pÄ hur de förnedrat en flicka. Dessa spelare bör aldrig nÄgonsin fÄ spela en match inom Sveriges grÀnser, vare sig pÄ landslags- eller klubbnivÄ. Lagstiftning och avtal kan och SKA förÀndras sÄ att kvinnor inte jÀmt ska bli dem som bevisbördan för förnedring och vÄldtÀkt vilar pÄ.

TyvÀrr, vilket Àr för jÀvligt, sÄ har inte rÀttssamhÀllet triumferat i denna frÄga, nÄgot som Àr alltför vanligt ifrÄga om misstÀnkta vÄldtÀkter, dÀrför att kvinnan alltid Àr den som ska bevisa mannens/mÀnnens skuld. Kvinnan ifrÄgasÀtts stÀndigt, t.ex., var hon full, klÀdde hon sig utmanande pÄ nÄgot sÀtt(och dÀrmed förvred huvudet pÄ karlarna). Om svaret Àr ja pÄ nÄgon av dessa frÄgor, ja dÄ basically fÄr hon skylla sig sjÀlv. Man blir sÄ satans förbannad nÀr man tÀnker pÄ vilket patriarkat vi lever i. JÀmlikhet i Sverige Är 2005 Àr en j**la utopi som tycks oerhört avlÀgsen. Det Àr sÄ man vill spy!!! Att rÀttsamhÀllet inte reagerade Àr för jÀvligt. Dessa tre killar bör dömas moraliskt av hockey-Sverige om det vill behÄlla nÄgon vÀrdighet. Förhoppningsvis tas rÀtten ifrÄn dem att spela pÄ professionell nivÄ i Sverige, nu och för all framtid. Det allra vÀrsta i sÄdana hÀr fall Àr att vi automatiskt utgÄr frÄn att kvinnan ljuger och att det Àr upp till henne att bevisa att hon inte förlett mÀnnen pÄ nÄt sÀtt. Detta Àr sannerligen en indikator pÄ att jÀmlikheten inte nÄtt lÄngt i Sverige 2005.

BS, det var ju tydligen ingen vÄldtÀkt..
Hur mÄnga bimbos finns det inte som hoppar i sÀng med "stjÀrnor" hur som helst, för att sen skrodera om att "jag har legat med den och den"..
Har trÀffat pÄ sÄna sjÀlv, en 20-Äring som satt pÄ en pizzeria och utan att skÀmmas pÄstod att hon legat med i princip alla killarna i E*R*P*(HÄrdrocksband, stora pÄ 80-talet)
Har tjejjen varit med pÄ noterna och följt killarna hem till hotellet, sÄ Àr det inte hockeykillarna felat i det fallet..
Sen att det Àr omoraliskt i vissa kretsar att gangbanga Àr en annan femma..
Tycker personligen inte att det Àr passande att sköta en sÄn affÀr under pÄgÄende turnering, ej heller att pöka pÄ andra fjÀllor om man har ett förhÄllande..
Storm i vattenglas vill jag mena..

*Edit*
Damklientelet som Äsyftas Àr sk. "groupies"
Kanske damen ifrÄga blev missbelÄten med herrarnas insats, och anmÀlde av den anledningen..Vad vet jag..

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - NĂ„gra TB HDD

Inte sÄ flitig besökare pÄ forum numera, intresset för hÄrdvara och datorer har minskat rejÀlt. Mer om mej pÄ min SD-kritiska blogg pÄ: http://www.christer.gunnarsson.biz

Jekyll 3000
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1330
841956
February 14, 2005 - 11:31 am
sp_Permalink sp_Print

Det Àr en svÄr frÄga, vi VET inte om dom gjorde nÄtt lagligt fel, det Àr trots allt inte olagligt att kopulera i grupp, Àr det som gubbarna sÀger sÄ var hon ju med pÄ det hela, var hon inte med pÄ det sÄ ska dom tvÄlas dit rejÀlt.

Det KAN ju trots allt vara sĂ„ att hon var med pĂ„ det hela och fick Ă„gren dan efter och anmĂ€lde dom. Är det sĂ„ har dom ju straffats orimligt hĂ„rt.

Har det gjorts nÄtt fel sÄ har dom kommit otroligt lindrigt undan.

SvÄr frÄga dÄ man inte VET vad som hÀnde, det gör bara dom som var med.

conny_69
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 664
841957
February 14, 2005 - 11:34 am
sp_Permalink sp_Print

Men problemet, ni alla som svarat hittills, Àr att ni utgÄr frÄn att grabbarna Àr oskyldiga. Ni menar att KVINNAN fÄr skylla sig sjÀlv som följde med till rummet. Det Àr ju sÄ man blir mörkrÀdd. Men ni Àr inte de enda som reagerar sÄ hÀr. Det gör tyvÀrr de flesta, ett fel i samhÀllsstrukturen med andra ord.

macrus
Member
Medlem
Forum Posts: 7684
841959
February 14, 2005 - 11:34 am
sp_Permalink sp_Print

Vad jag lÀst och förstÄtt var det inte vÄldtÀkt. Visst kanske det Àr en skandal, men jag tycker fortfarande det Àr överdrivet.

SvÄrt att sÀtta sig in i situationen nÀr man inte vet hela storyn osv hur det igentligen gick till.

EDIT: SÄ du tar för givet att det var en vÄldtÀkt eller vad?

Fredrik HĂ„kansson
Member
Medlem
Forum Posts: 8296
841960
February 14, 2005 - 11:36 am
sp_Permalink sp_Print

conny_69 wrote: Men problemet, ni alla som svarat hittills, Àr att ni utgÄr frÄn att grabbarna Àr oskyldiga. Ni menar att KVINNAN fÄr skylla sig sjÀlv som följde med till rummet. Det Àr ju sÄ man blir mörkrÀdd. Men ni Àr inte de enda som reagerar sÄ hÀr. Det gör tyvÀrr de flesta, ett fel i samhÀllsstrukturen med andra ord.

Jag utgÄr inte frÄn att de Àr oskyldiga... De berÀttade ju knappast för henne att de skulle gangbanga henne.

DÀremot sÄ tror jag knappast de tvingade henne till det.

Coore
Member
Medlem
Forum Posts: 6002
841961
February 14, 2005 - 11:37 am
sp_Permalink sp_Print

Dom Àr vÀl inte ens misstÀnkta för vÄldtÀkt?

Jekyll 3000
Kommer du hit ofta?
Medlem
841962
sp_Permalink sp_Print

conny_69 wrote: Men problemet, ni alla som svarat hittills, Àr att ni utgÄr frÄn att grabbarna Àr oskyldiga. Ni menar att KVINNAN fÄr skylla sig sjÀlv som följde med till rummet. Det Àr ju sÄ man blir mörkrÀdd. Men ni Àr inte de enda som reagerar sÄ hÀr. Det gör tyvÀrr de flesta, ett fel i samhÀllsstrukturen med andra ord.

NÀdu nu fÄr du allt ge dej, till skillnad frÄn dej sÄ har jag inte dömt nÄn av dom, helt enkelt dÀrför att jag INTE VET vad som hÀnt, men du verkar ju ha varit med lÄter det som...

TÀnk jag trodde att alla i det hÀr landet var oskyldiga tills motsatsen bevisats.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
841963
sp_Permalink sp_Print

Om Ätalet inte vÀcks eller helt sonika lÀggs ned sÄ Àr dom att betrakta som oskyldiga..
Torde tyda pÄ att inget brott begÄtts...
Vi har ett rÀttsvÀsende hÀr i landet som fungerar hyfsat.
Moral Àr nÄgot annat..

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - NĂ„gra TB HDD

Inte sÄ flitig besökare pÄ forum numera, intresset för hÄrdvara och datorer har minskat rejÀlt. Mer om mej pÄ min SD-kritiska blogg pÄ: http://www.christer.gunnarsson.biz

Stefan Samuelsson
Member
Medlem
Forum Posts: 3346
841966
February 14, 2005 - 11:41 am
sp_Permalink sp_Print

Som sÄ mÄnga sÀger.

Vi har inte alla korten pÄ borden.
Hon kan mycket vÀl ha hÀngt med dem till hotellet och medvilligt gÄtt i sÀng med dem, Ängrat sig dagen efter eller bara försökt ta chansen till skadestÄnd och dÀrför anmÀlt dem.
Men visst kan det Àven vara sÄ att hon kanske följde med till hotellet men vÀl dÀr sÄ tvingade de sig pÄ henne vilket i sÄna fall Àr helt klart fel och de ska straffas.
Men i dagslÀget ser det inte ut som sÄ Àr fallet och dÀrför Àr de att betrakta som oskyldiga till motsattsen har bevisats.

Sen det hÀr med att de gör sÄnt hÀr just nu nÀr de skulle representera Sverige i hockeylandslaget tycker jag inte Àr rimligt pÄ nÄgot vis.
De borde ta landslagsspelet pÄ större allvar och vila sig istÀllet för att gangbanga pÄ natten.
DĂ€rför tycker jag att avstĂ€ngning frĂ„n landslagsspel resten av Ă„ret kan vara ett lĂ€mpligt straff ur ren hockeysynvinkel men mer Ă€n sĂ„ om det nu inte rör sig om vĂ„ldtĂ€kt tycker jag Ă€r onödigt. 😕

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
841967
February 14, 2005 - 11:43 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=conny_69]Men problemet, ni alla som svarat hittills, Àr att ni utgÄr frÄn att grabbarna Àr oskyldiga. Ni menar att KVINNAN fÄr skylla sig sjÀlv som följde med till rummet. Det Àr ju sÄ man blir mörkrÀdd. Men ni Àr inte de enda som reagerar sÄ hÀr. Det gör tyvÀrr de flesta, ett fel i samhÀllsstrukturen med andra ord.

Om Ätalet inte vÀcks eller helt sonika lÀggs ned sÄ Àr dom att betrakta som oskyldiga..
Moral Àr nÄgot annat..

Det dÀr Àr tyvÀrr inte hela sanningen. Bara för att Ätalet lÀggs ner, sÄ betyder det inte att inget brott har förekommit. Snarare att inget brott kan styrkas. Nu verkar det som om att alla i Sverige har börjat tro att alla smÄbrudar inte vill annat hellre Àn att ha gruppsex med okÀnda killar. Redan hÀr kan man börja ifrÄgasÀtta trovÀrdigheten hos killarna.
Och huruvida rÀttsvÀsendet i det hÀr landet fungerar som det ska, kÀnns rÀtt tveklöst som om du har fel. T.o.m. vÄrt klantarsle till justitieminister erkÀnner att det finns allvarliga problem.

snyde
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1928
841973
February 14, 2005 - 11:49 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: BS, det var ju tydligen ingen vÄldtÀkt..
Hur mÄnga bimbos finns det inte som hoppar i sÀng med "stjÀrnor" hur som helst, för att sen skrodera om att "jag har legat med den och den"..
Har trÀffat pÄ sÄna sjÀlv, en 20-Äring som satt pÄ en pizzeria och utan att skÀmmas pÄstod att hon legat med i princip alla killarna i E*R*P*(HÄrdrocksband, stora pÄ 80-talet)
Har tjejjen varit med pÄ noterna och följt killarna hem till hotellet, sÄ Àr det inte hockeykillarna felat i det fallet..
Sen att det Àr omoraliskt i vissa kretsar att gangbanga Àr en annan femma..
Tycker personligen inte att det Àr passande att sköta en sÄn affÀr under pÄgÄende turnering, ej heller att pöka pÄ andra fjÀllor om man har ett förhÄllande..
Storm i vattenglas vill jag mena..

*Edit*
Damklientelet som Äsyftas Àr sk. "groupies"

HĂ„ller med till fullo.

Det enda fel spelarna begÄtt Àr att de varit ute pÄ krogen innan match, vilket Àr förjÀvligt. SÄ lÀnge de inte begÄr en vÄldtÀkt fÄr de ha hur mycket gruppsex de vill. Att Huselius (boende i Tyresö, förresten) har en gravid fru Àr en annan femma, men Àven det en privatsak.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
841974
February 14, 2005 - 11:51 am
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=ilg@dd][quote=conny_69]Men problemet, ni alla som svarat hittills, Àr att ni utgÄr frÄn att grabbarna Àr oskyldiga. Ni menar att KVINNAN fÄr skylla sig sjÀlv som följde med till rummet. Det Àr ju sÄ man blir mörkrÀdd. Men ni Àr inte de enda som reagerar sÄ hÀr. Det gör tyvÀrr de flesta, ett fel i samhÀllsstrukturen med andra ord.

Moral Àr nÄgot annat..

Det dÀr Àr tyvÀrr inte hela sanningen. Bara för att Ätalet lÀggs ner, sÄ betyder det inte att inget brott har förekommit. Snarare att inget brott kan styrkas. Nu verkar det som om att alla i Sverige har börjat tro att alla smÄbrudar inte vill annat hellre Àn att ha gruppsex med okÀnda killar. Redan hÀr kan man börja ifrÄgasÀtta trovÀrdigheten hos killarna.
Och huruvida rÀttsvÀsendet i det hÀr landet fungerar som det ska, kÀnns rÀtt tveklöst som om du har fel. T.o.m. vÄrt klantarsle till justitieminister erkÀnner att det finns allvarliga problem.

Har inte menat att rÀttsvÀsendet funkar bra, bara hyfsat..
Men skulle man inte ha det sÄ blir det ju kaos..
Behövs ja bara att nÄn Àr "misstÀnkt" dÄ, sÄ skall massan döma eller??
Och sen Àr vÀl inte 20+ att betrakta som smÄtjejjer heller för den delen.
Enligt din logik sÄ skulle det vara fullt möjligt att CP och VG skjutit Palme dÄ..? BÄda var hÀktade som misstÀnkta för dÄdet, CP satt ju till och med fÀngslad en stund, dömd för gÀrningen..
Iom att man vet att groupies förekommer Àven inom hockey, och att inget Ätal vÀckts, sÄ ser iaf jag killarna som oskyldiga, tills motsatsen bevisats.
*Edit*
Med CP eller C-P Ă„syftas naturligtvis Christer Pettersson.
Hans initialer gÄr inte att skriva sÄg jag..

Jekyll 3000
Kommer du hit ofta?
Medlem
841975
February 14, 2005 - 11:51 am
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: Nu verkar det som om att alla i Sverige har börjat tro att alla smÄbrudar inte vill annat hellre Àn att ha gruppsex med okÀnda killar. Redan hÀr kan man börja ifrÄgasÀtta trovÀrdigheten hos killarna.

Ja för gud förbjude den som ifrÄgasÀtter trovÀrdigheten hos tjejen som frivilligt följer med tre killar upp pÄ ett hotellrum...

Hela Sverige har ju redan dömt Huselius, Lilja och Tallinder pÄ förhand och utan bevis, dÄ mÄste ju rÀttvisan ha segrat?

GÀller inte tesen "oskyldig tills motsatsen bevisats" lÀngre?

Jag dömer inte nÄn, jag vet helt enkelt inte vad som hÀnt.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
841976
February 14, 2005 - 11:53 am
sp_Permalink sp_Print

Jekyll 3000 wrote: [quote=denstore]Nu verkar det som om att alla i Sverige har börjat tro att alla smÄbrudar inte vill annat hellre Àn att ha gruppsex med okÀnda killar. Redan hÀr kan man börja ifrÄgasÀtta trovÀrdigheten hos killarna.

Ja för gud förbjude den som ifrÄgasÀtter trovÀrdigheten hos tjejen som frivilligt följer med tre killar upp pÄ ett hotellrum...

Hela Sverige har ju redan dömt Huselius, Lilja och Tallinder pÄ förhand och utan bevis, dÄ mÄste ju rÀttvisan ha segrat?

GÀller inte tesen "oskyldig tills motsatsen bevisats" lÀngre?

Jag dömer inte nÄn, jag vet helt enkelt inte vad som hÀnt.

Skulle nog vilja pÄstÄ att "pressen" dömt dem..
Skulle vara intressant om en intervju under press med damen skulle ge en annan vinkling av det hela..

BloodMan
Member
Medlem
Forum Posts: 5990
841977
February 14, 2005 - 11:54 am
sp_Permalink sp_Print

jag tycker dom Àr svin som gjort sÄ.

Bennos
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 256
841978
February 14, 2005 - 11:56 am
sp_Permalink sp_Print

Steel wrote:
Hon kan mycket vÀl ha hÀngt med dem till hotellet och medvilligt gÄtt i sÀng med dem, Ängrat sig dagen efter eller bara försökt ta chansen till skadestÄnd och dÀrför anmÀlt dem.

Det Àr vad jag tror! MÄnga kvinnor har blivit skickliga pÄ att isensÀtta en vÄldtÀckt för att kunna tjÀna en hacka pÄ detta dÄliga system. Varför skulle tre landslagsspelare vÄldta en tjej nÀr de finns oÀndligt mÄnga unga (snygga)tjejer som bara drömmer om att fÄ ha en natt med dom.

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
841992
February 14, 2005 - 12:14 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote:
Har inte menat att rÀttsvÀsendet funkar bra, bara hyfsat..
Men skulle man inte ha det sÄ blir det ju kaos..
Behövs ja bara att nÄn Àr "misstÀnkt" dÄ, sÄ skall massan döma eller??
Och sen Àr vÀl inte 20+ att betrakta som smÄtjejjer heller för den delen.
Enligt din logik sÄ skulle det vara fullt möjligt att cerebral pares och VG skjutit Palme dÄ..? BÄda var hÀktade som misstÀnkta för dÄdet, cerebral pares satt ju till och med fÀngslad en stund, dömd för gÀrningen..
Iom att man vet att groupies förekommer Àven inom hockey, och att inget Ätal vÀckts, sÄ ser iaf jag killarna som oskyldiga, tills motsatsen bevisats.

Helt utanför den hÀr diskussionen, men merparten av de inblandade i Palmeutredningen anser fortfarande att Crille P var mördaren. Om han var det eller inte, kommer vi nog aldrig att fÄ reda pÄ.
NÀr det kommer till 20-Äringar sÄ anser jag nog att de inte direkt Àr fullt tillförlitliga varken nÀr det kommer till det ena eller det andra.
Dock sÄ anser jag det ganska otroligt att tjejer anser att det Àr deras stora dröm att bli pÄsatta av tre relativt okÀnda killar. Dock sÄ verkar ju folk bÄde hÀr och pÄ mÄnga andra stÀllen tro att det Àr vardagsmat för de flesta.
Att hockey-killarna visar pÄ en total ansvarslöshet i det hÀr fallet visar mest att alla fördommar jag har om idrottseliten verkligen stÀmmer....
Jag sÀger inte att man skall dömma dem för vÄldtÀkt, men det visar verkligen vart samhÀllet Àr pÄ vÀg. Det som sÄgs som nÄgot ovanligt och ganska udda för tio Är sedan verkar folk idag tro Àr nÄgot vanligt förekommande.

Jekyll 3000
Kommer du hit ofta?
Medlem
841998
February 14, 2005 - 12:22 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: Att hockey-killarna visar pÄ en total ansvarslöshet i det hÀr fallet visar mest att alla fördommar jag har om idrottseliten verkligen stÀmmer....

Ja för det dom tre gör, det gör ju alla proffsidrottare...

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 87
Currently Browsing this Page:
4 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL