April 1, 2003
sitter o funderar på en grejj...min farsa bad min kolla om det finns billiga walkitalkies man kan använda när man kör mc...sånna som man slipper tycka på en knapp när man skall prata.... han hade kollat i nån mc butik o den kostade typ 2000 kr...för mkt!
så han frågade mig om jag kunde hitta....kolade runt lite...hittaden en liten grejj...o fick en dum ide:
1. dessa "walkietalkies" för barn behöver man inte tycka, bara att prata på, och lyssna. länk
2. jag bygger om dem...så att jag ersätter deras nyvarande hörlurar med små hörsnäckor istället(pga det hela kittet ryms inte i en mc-hjälm), och drar antennen o batteriet till nån liten dosa man kan ha i fickan eller liknande.....
vad tror ni om detta? kan man göra det... låter ganska simpelt i min hjärna..bara att plocka isär o köra in lite olika kablar... 🙄
edit: kan man korta av antennen utan att förstöra mottagningen/sändingen? eller ersätta den med något annat? 🙄
July 22, 2003
oxiswoofer wrote: en annan fråga nu, antennen, kan man korta av den? utan att förstöra mottagningen/sändningen?
Kommer ihåg när jag hade min gamla telefon, en 6110. Den sitter det en antenn på men den var visserligen inte så lång, 2-3cm. Men den gick av och då tryckte jag in en spik i hålet efter antennen. Fulmeckat men det fungerade minst lika bra som innan.
Tror dock inte det fungerar på en så lång antenn som det brukar vara på walkie talkies.
December 3, 2003
varför inte köpa t ex en sån här eller liknande där man kan koppla in handsfree?
December 16, 2003
oxiswoofer wrote:
en annan fråga nu, antennen, kan man korta av den? utan att förstöra mottagningen/sändningen?
Byt ut den mot en sladdstum som är lika lång. Det bästa är om den är rak
men du kan även snurra snurra upp den. På de avstånd spelar den ingen
större roll. Skall du kapa befintlig gör den 1/2 , 1/4, 1/8 etc
February 1, 2003
klart han sabbar med kortare antenn ... men det som jag funderar mest över är hur frekvensstabil samt störningsfri dessa billiga sändare är...
vid en mc har du ju faktiskt en del elektriska fält som kan störa rätt friskt
jag skulle köra på de andra "walkiesarna" för 499 eller vad det var, det är en betydligt bättre konstruktion, om det inte finns färdiga uttag så kan du alltid ändra lite i konstruktionen för att hämta ut signalerna innan den inbygda högtalaren och skicka till en snäcka, samt ta in signaler från en extern mic och dra in den strax efter ordinarie mic...
inte så jobbigt, lite pul och lite tid bara ...
frågan är, den tid du lägger ned, är den värd 1500:-
500:- / timme ger ju bara 3 timmars jobb man kan lägga ned på något dyl. utan att förlora på det =)
men å andra sidan så vinner du förhoppningsvis lite kunskap
zzZzzzZZZZzz
June 28, 2001
antennen är ju anpassad efter våglängden eller något sådant.
men sladd saken kan funka, jag fattar inte att det är så Jävla dåligt ljud i walkie talkie fitta vad svårt det är att stava då !
jag testade sådana Dyra grejer engång, fan skitdåligt ljud, vad är det inte i hobbex prylar då ?
1 Guest(s)