March 14, 2004
Läser i tidningen ljust nu att någora från det muslimaska rådet samt det judiska rådet har lagt klagomål på att det tar upp till 2 år innan som får omskära sina pojkar på sjukhuset i Umeå. Följden blir att familjerna gör det själv hemma. Det har blivit en del diskution om detta då sjukhusdirekörerna anser att akutsjukvård ska prioriteras högre än en utlänsk tradition. Judarna och muslimerna anser dock att det är fullt möjligt att prioritera omskärelser så att dom hinner göras t.ex. på BB.
Vad anser ni?
För mig är det självklart. Klart att akutsjukvård är viktigare än en tradition hur gammal den än är. Men det judiska rådet och det muslimska rådet verkar inte hålla med.
När det finns så ont om pengar i länstinget idag så att folk med t.ex. höftproblem måste vänta i flera år på operation så tycker jag att man ska satsa på sådant i stället.
February 19, 2002
Jag anser att akut vård skall komma före. Naturligtvis.
Omskärelse inom islam är inget som som står i Koranen utan är sunnah.
Vad jag vet så ska det inte göras direkt utan det går att vänta några år. Men helst ska det göras innan pojken blir myndig.
Hur det är inom judendomen vet jag inte.
February 19, 2002
Det hade varit korkat att ha ett sådant lag. I er värld är omskärelse något främmande men för en annan kan det vara något som anses vara viktigt. För judar är det obligatoriskt fick jag veta.
Vart tog respekten för andras värderingar vägen?
(Kom ihåg! Här talar vi inte om könsstympning av flickor och det är inte så att ens sexuella förmåga hämmas förutom att som rfsu säger "det blir svårare att onnanera")
May 19, 2003
Arminovski wrote: Det hade varit korkat att ha ett sådant lag. I er värld är omskärelse något främmande men för en annan kan det vara något som anses vara viktigt. För judar är det obligatoriskt fick jag veta.
(Kom ihåg! Här talar vi inte om könsstympning av flickor och det är inte så att ens sexuella förmåga hämmas förutom att som rfsu säger "det blir svårare att onnanera")
Visst kan jag förstå att vissa personer ser det som en mycket viktig sak, men jag tror dom knappast att dom tror att en omskärning är viktigare än att någon faktiskt kan dö om dom inte får hjälp.
Men om dom nu tycker att en omskärning är viktigare en att en person får överleva så visst.
November 27, 2003
Arminovski wrote: Det hade varit korkat att ha ett sådant lag. I er värld är omskärelse något främmande men för en annan kan det vara något som anses vara viktigt. För judar är det obligatoriskt fick jag veta.
Jag kan inte respektera en sådan här sak helt enkelt. Man utsätter inte ett barn som inte kan uttrycka sin åsikt eller ens har förmåga att tala för sjutton för en sådan här sak.
Skit samma om det faktiskt inte innebär några direkta besvär. Kan ju lika gärna vara att man bränner in ett märke i armen på barnet för min del. Stympning som stympning.
Bara för att det är tradition känns som det mest urbota korkade ursäkt jag kan tänka mig för en sådan här sak.
//Andreas
January 12, 2004
frågan är på vilket sett det tar pengar från annan vård.
För om det blir att fler och fler ser till att ungarna omskärs i hemmet, så kommer det troligen bli en ökning av att dom kommer in till sjukhuset med komplikationer.
Jag ser hellre att det görs av sjukhusen, med kunnig personal som vet vad dom gör och inte av en gammal gubbe med hemmets slöa kökskniv... :cy:
Dessutom så är det fler fördelar med att vara omskuren som kille än att behålla "luvan" på.
February 19, 2002
March 14, 2004
Herregud vi lever i Sverige, inte i Pakistan!
Håller med Delph1, illegalisera omskärelse på alla under 18. Även om det är svårt så får judarna och muslimerna ta och rucka på några av deras traditioner. En annan av dessa är ju kosher. Det har ju blivit olagligt att avliva djur på "koshersättet" vilket jag anser är helt rätt. Inte ska djur behöva lida bara för att en minoritetsgrupp vill utföra sina traditioner.
OBS!! VILL INTE PÅ NÅGOT SÄTT UPPFATTAS SOM RASSISTISK!!!!
February 19, 2002
March 14, 2004
Arminovski wrote: [quote=Delph1]
Bara för att det är tradition känns som det mest urbota korkade ursäkt jag kan tänka mig för en sådan här sak.
//Andreas
Så din åsikt kommer före alla andras? Smart...
Tycker gott att invandrarna kan rucka på några av sina traditioner jag med.
February 19, 2002
Delph1 wrote: [quote=Arminovski][quote=Delph1]
//Andreas
Så din åsikt kommer före alla andras? Smart...
Nej inte min. Barnets/personens som utsätts för det.
//Andreas
Jasså? Vad händer när barnet växer upp och tycker att han borde fått göra det tidigare? Ska du stå där och säga att det har varit för hans bästa?
Oftast skadar inte ingreppet barnet på något sätt (varken psykiskt eller fysiskt)
February 19, 2002
November 27, 2003
Arminovski wrote: Jasså? Vad händer när barnet växer upp och tycker att han borde fått göra det tidigare? Ska du stå där och säga att det har varit för hans bästa?
Oftast skadar inte ingreppet barnet på något sätt (varken psykiskt eller fysiskt)
Då har han iaf haft möjlighet att välja. Att inte ens få välja anser jag helt bissart.
Att det inte skadar honom eller att han inte mår dåligt av det anser jag inte hör till saken egentligen. Det är inte det jag argumenterar emot. Jag skiter även fullständigt i vems/vilken religion, tradition, etc det rör också. Huvudpunkten är att man ingriper utan att barnet kan göra något åt det.
//Andreas
2 Guest(s)