February 19, 2002
August 20, 2001
Arminovski wrote: [quote=DiDi][quote=Arminovski][quote=skinner] Tycker gott att invandrarna kan rucka på några av sina traditioner jag med.
Det kan svenskarna för den delen också...
Ska svenskarna rucka på traditionen av bra sjukvård?
Nej. Jag tänkte på något annat...
Vad tänkte du på då?
December 29, 2004
Förbjud omskärelse helt. Kasta dom som skär om böde pojkar och flickor i fängelse. Låter föräldrarna skära om sina barn när dom inte kan bestämma själv så ska peronen kunna kräva skadestånd av både föräldrar och dom som gjorde ingreppet.
Tycker det är bissart att traditioner ska gå före livsviktiga saker. Lika bissart tycker jag att det är att samhället anpassas efter invandrares traditioner och inte tvärt om. Blir även jävlit pissed of när invandrare blir sura för att svenskar inte vill ändra lagen till deras fördel.
Men toppen på isberget är nog när folk anser att religösa traditioner ska gå före akutsjukvård.
May 19, 2003
Arminovski wrote: [quote=Vamp]
Men om dom nu tycker att en omskärning är viktigare en att en person får överleva så visst.
Jag föreslår att du läser mitt första inlägg.
Ja?
Säger inte emot dig, men ditt inlägg om hur man ska respektera andra religioner och seder var det som fick mig att skriva det. Jag respekterar många religioner och allt som hör till men för det så är väl ändå ett ev. liv värt mer än en imskärning?
October 31, 2003
Arminovski wrote: [quote=Delph1][quote=Arminovski][quote=Delph1]
Bara för att det är tradition känns som det mest urbota korkade ursäkt jag kan tänka mig för en sådan här sak.
//Andreas
Så din åsikt kommer före alla andras? Smart...
Nej inte min. Barnets/personens som utsätts för det.
//Andreas
Jasså? Vad händer när barnet växer upp och tycker att han borde fått göra det tidigare? Ska du stå där och säga att det har varit för hans bästa?
Oftast skadar inte ingreppet barnet på något sätt (varken psykiskt eller fysiskt)
Förhuden är ett sexuellt känselorgan.
May 19, 2003
Arminovski wrote:
Jasså? Vad händer när barnet växer upp och tycker att han borde fått göra det tidigare? Ska du stå där och säga att det har varit för hans bästa?
Ja, då får han väl fixa det "lite senare" då.
Men då har han iaf fått firheten att SJÄLV bestämma vad han vill, och det tror jag måste kännas mycket bättre än att bli tvingad till någonting (även om det inte skadar på något vis).
February 19, 2002
Delph1 wrote: [quote=Arminovski]Jasså? Vad händer när barnet växer upp och tycker att han borde fått göra det tidigare? Ska du stå där och säga att det har varit för hans bästa?
Oftast skadar inte ingreppet barnet på något sätt (varken psykiskt eller fysiskt)
Då har han iaf haft möjlighet att välja. Att inte ens få välja anser jag helt bissart.
Att det inte skadar honom eller att han inte mår dåligt av det anser jag inte hör till saken egentligen. Det är inte det jag argumenterar emot. Jag skiter även fullständigt i vems/vilken religion, tradition, etc det rör också. Huvudpunkten är att man ingriper utan att barnet kan göra något åt det.
//Andreas
Jo det kan tänkas vara bissart om man ser det med dina ögon. Men verkligheten är annorlunda. Människor som vill göra det har en annan bakgrund/sätt att tänka/tradition än den du har. Vuxna vill det och deras barn tycker att när de blir vuxna att det är något som man ska göra. Det ligger djupt inrotat i religionen så genom att neka dem det så nekar du religionsfriheten (en jude ska vara omskuren). Vissa menar tom att omskärelse är bra ur hälsosynpunkt. Så man måste titta på det från fler vinklar än bara om barnet har något att säga om det eller inte.
Läs mer här:
http://www.jf-stockholm.org/~upload/omskarelse.pdf
Sedan som någon påpekade tidigare: Kommer det förbud så kommer folk att göra det hemma och det kan medföra ännu mer problem.
November 27, 2003
Arminovski wrote: Jo det kan tänkas vara bissart om man ser det med dina ögon. Men verkligheten är annorlunda. Människor som vill göra det har en annan bakgrund/sätt att tänka/tradition än den du har. Vuxna vill det och deras barn tycker att när de blir vuxna att det är något som man ska göra. Det ligger djupt inrotat i religionen så genom att neka dem det så nekar du religionsfriheten (en jude ska vara omskuren). Vissa menar tom att omskärelse är bra ur hälsosynpunkt. Så man måste titta på det från fler vinklar än bara om barnet har något att säga om det eller inte.
Läs mer här:
http://www.jf-stockholm.org/~u.....arelse.pdfSedan som någon påpekade tidigare: Kommer det förbud så kommer folk att göra det hemma och det kan medföra ännu mer problem.
Nope. Anser att barnet ska komma före allt annat.
Det sista jag bidrar med här.
//Andreas
March 11, 2003
Arminovski wrote: [quote=Delph1][quote=Arminovski]Jasså? Vad händer när barnet växer upp och tycker att han borde fått göra det tidigare? Ska du stå där och säga att det har varit för hans bästa?
Då har han iaf haft möjlighet att välja. Att inte ens få välja anser jag helt bissart.
Att det inte skadar honom eller att han inte mår dåligt av det anser jag inte hör till saken egentligen. Det är inte det jag argumenterar emot. Jag skiter även fullständigt i vems/vilken religion, tradition, etc det rör också. Huvudpunkten är att man ingriper utan att barnet kan göra något åt det.
//Andreas
Jo det kan tänkas vara bissart om man ser det med dina ögon. Men verkligheten är annorlunda. Människor som vill göra det har en annan bakgrund/sätt att tänka/tradition än den du har. Vuxna vill det och deras barn tycker att när de blir vuxna att det är något som man ska göra. Det ligger djupt inrotat i religionen så genom att neka dem det så nekar du religionsfriheten (en jude ska vara omskuren). Vissa menar tom att omskärelse är bra ur hälsosynpunkt. Så man måste titta på det från fler vinklar än bara om barnet har något att säga om det eller inte.
Läs mer här:
http://www.jf-stockholm.org/~upload/omskarelse.pdf
Sedan som någon påpekade tidigare: Kommer det förbud så kommer folk att göra det hemma och det kan medföra ännu mer problem.
Jag känner ett par judiska bröder, och de är inte omskurna. De känner sig inte mindre judiska för det. Den ena av bröderna funderar nu i vuxen ålder på att omskära sig. Inget fel med det, anser jag. Dock så är omskärelse av barn totalt onödigt. Ingen religion som förespråkar omskärelse kräver t.ex. att konvertiter måste ha varit omskurna sedan barnsben. Alltså finns det inget egentligt belägg för att man skulle vara en sämre jude eller muslim p.g.a. detta.
Om folk gör det hemma, och det går illa, så betyder det bara att de har begått ett lagbrott, grov misshandel, och skall straffas för det brottet. Det finns inga mellanlägen här. Gränsdragningarna kommer obönhörligen att förskjutas mot att tillåta omskärelse överhuvudtaget, och kommer förr eller senare att kunna tolkas som att all form av omskärelse är OK.
Vi lever i ett samhälle där könsstympning av barn är illegalt, och om det inte respekteras bör man vara beredd att ta straffet.
February 19, 2002
Vamp wrote: [quote=Arminovski][quote=Vamp]
Men om dom nu tycker att en omskärning är viktigare en att en person får överleva så visst.
Jag föreslår att du läser mitt första inlägg.
Ja?
Säger inte emot dig, men ditt inlägg om hur man ska respektera andra religioner och seder var det som fick mig att skriva det. Jag respekterar många religioner och allt som hör till men för det så är väl ändå ett ev. liv värt mer än en imskärning?
Håller med dig fullständigt! Ett liv ska alltid gå före! Jag påstod aldrig något annat. Men för den delen tycker jag inte att någon ska nekas rätten att utöva sin religion och det är det som pdf-en i mitt förra inlägg visade.
Så omskärelse ska inte förbjudas. Men det ska ALDRIG gå före någons liv eller något akut ärende. Det är allt jag tycker.
March 11, 2003
Arminovski wrote:
Håller med dig fullständigt! Ett liv ska alltid gå före! Jag påstod aldrig något annat. Men för den delen tycker jag inte att någon ska nekas rätten att utöva sin religion och det är det som pdf-en i mitt förra inlägg visade.Så omskärelse ska inte förbjudas. Men det ska ALDRIG gå före någons liv eller något akut ärende. Det är allt jag tycker.
Så du menar t.ex. att kvinnlig omskärelse är OK? Eller kanske insemintation, som vissa stammar på Nya Guinea sysslar med? Det är ju superfint, faktiskt....
February 19, 2002
February 19, 2002
March 11, 2003
Arminovski wrote: [quote=denstore] Så du menar t.ex. att kvinnlig omskärelse är OK? Eller kanske insemintation, som vissa stammar på Nya Guinea sysslar med? Det är ju superfint, faktiskt....
Vart har du fått det ifrån? :wide:
Arminovski wrote:
Men för den delen tycker jag inte att någon ska nekas rätten att utöva sin religion och det är det som pdf-en i mitt förra inlägg visade.
Detta kanske?
Det är bara att inse att visa religösa och kulturella traditioner inte är förenliga med vårt samhälle. Detta är något vi demokratiskt har kommit fram till, och något vi anser är ett steg framåt i utvecklingen.
January 13, 2004
Ja jisses 🙄 Komma och tro sig veta bäst.. I det här landet låter vi alla bestämma om sina egna kroppsdelar till skillnad från somliga. Jag tänker då inte dö bara för att några föräldrar hellre kapade en bit av sonens snorre.
edit: en liten bit skin är väl inte hela världen men min egen åsikt är att det är sjukt att göra sånt mot barnen då det faktiskt minskar ollonets känslighet eftersom det blir en aning förhårdnat efter omskärning.
2 Guest(s)