July 14, 2003
Klart sjukvården ska prioriteras, annat vore ren idioti! Och jag tycker att det borde vara olagligt att omskära barn, det bör vara upp till var och en om man vill bli omskuren eller inte!
Arminovski wrote: [quote=skinner] Tycker gott att invandrarna kan rucka på några av sina traditioner jag med.
Det kan svenskarna för den delen också...
Skojar du med mig människa? Det är vårat land, vi ska fanemej inte behöva ändra på vårat sätt att leva! Det där gjorde mig faktiskt lite förbannad. :arg:
January 12, 2004
optimuz wrote: Klart sjukvården ska prioriteras, annat vore ren idioti! Och jag tycker att det borde vara olagligt att omskära barn, det bör vara upp till var och en om man vill bli omskuren eller inte!
[quote=Arminovski][quote=skinner] Tycker gott att invandrarna kan rucka på några av sina traditioner jag med.
Skojar du med mig människa? Det är vårat land, vi ska fanemej inte behöva ändra på vårat sätt att leva! Det där gjorde mig faktiskt lite förbannad. :arg:
Det är en klurig fråga...
Så länge det inte rör sig om könsstympning så finns det ingen orsak till att förbjuda det, då vi har reigionsfrihet.
Om man skulle totalförbjuda det, så ger man sig på religioner, och det skulle inte funka ...
July 14, 2003
Men isf skulle ju jag kunna starta en religion där det är tillåtet att döda folk, inte fan skulle jag få döda folk i sverige för det! Samma sak i princip... Jag tycker att det är att stympa någon, du kan ju aldrig få tillbaka förhuden?
F.ö. anser jag att vi inte skulle behöva ha total religionsfrihet, utan att såna här saker som vi anser är mot all vett och etikett ska kunna vara förbjudna... Vi skulle egentligen inte behöva religionsfrihet på den nivån vi har idag alls... Folk får tro på vad dom vill men tycker inte det är nödvändigt att dom ska få bygga moskeer eller vad det nu gäller.
Fast det beror nog mest på att jag är ateist så jag klarar mig utan alla religioner, även kristendommen 🙂
March 11, 2003
Arminovski wrote:
Manlig könsstymtning kan det inte kallas. Omskärning ja men inte könsstympning. I kvinnans fall är det könsstympning för i bästa fall motsvarar det att du blir av med hella ollonet. :cy: Vill du inte kalla det korkat att skada en kvinna på det sättet (både fysiskt och psykiskt) så har du problem.
Grupper som påstår att det är föreskrivet inom Islam (kvinnlig könsstympning) har fel eftesom de inte har stöd i Koranen. Det är det som gör att de har fel.Jag är rädd att ingen skulle bry sig om en ev. ny svensk lag som förbjuder omskärning. Därför skulle den medföra mer problem än nytta.
Korkat är när någonting är ogenomtänkt. Könsstympning är knappast något man gör i förbifarten av misstag. Det är nog snarare du som har problem med bilden om vad som är korkat beteende.
Du ser fortfarande manlig könstympning som något som kan accepteras, just på grund av att du har svalt propagandan om att det inte är ett farligt ingrepp, eller att det kan påverka dig senare i livet. Saken är att om det är så, då borde det inte vara några som helst problem att vänta till personen är 18.
Det du skriver är att det som inte står upptaget i de religösa skrifterna, inte har någon vikt. Ingenting kan vara mer felaktigt. Alla de stora världsreligionerna har fraktioner inom sig, som tolkar skrifterna olika. Just p.g.a. att det finns saker som kan tolkas olika, och att religion knappast enbart handlar om vad som står i skriften. Ifall det hade varit så, så hade vi t.ex. inte sett problemen mellan shia och sunni i Irak för tillfället, eller protestanter och katoliker på Nordirland.
November 22, 2001
Boomhauer wrote: [quote=obelix][quote=Json_81][quote=obelix][quote=.ToL]
Vet inte mycket om detta som disskuteras här men förhuden måste för h*****e finnas där av en anledning, eller??
Visst, en gång i tiden kanske den hade en skyddande funktion, men jag tror att den är lika behövlig som blindtarmen idag.
Försämrad känslighet mm när den avlägsnas?
det är väl ingen nackdel direkt.
Nej iaf inte om du frågar tjejen :bgrin:
Jag tycker det skulle vara en jävligt stor nackdel.
July 19, 2001
optimuz wrote: Klart sjukvården ska prioriteras, annat vore ren idioti! Och jag tycker att det borde vara olagligt att omskära barn, det bör vara upp till var och en om man vill bli omskuren eller inte!
[quote=Arminovski][quote=skinner] Tycker gott att invandrarna kan rucka på några av sina traditioner jag med.
Håller med dig helt, det är irriterande att bo i ett land som är så fånigt som detta.
January 22, 2003
Förbjud omskärelse på barn, precis som du inte får göra te x bröstimplantat då båda egentligen kan klassas som "skönhetsoperationer".
Men att förbjuda det helt måste vara ett av dom mest korkade förslagen hittills, riskerna kan ju knappast vara mycket större än vid te x en fettsugning som både är laglig och förbjuden att utföra på spädbarn.
January 13, 2004
HELIX wrote: [quote=optimuz]Klart sjukvården ska prioriteras, annat vore ren idioti! Och jag tycker att det borde vara olagligt att omskära barn, det bör vara upp till var och en om man vill bli omskuren eller inte!
Håller med dig helt, det är irriterande att bo i ett land som är så fånigt som detta.
Håller med HELIX och optimuz. Den där mentaliteten är inget annat än skrämmande.
February 19, 2002
Boomhauer wrote: [quote=HELIX][quote=optimuz]Klart sjukvården ska prioriteras, annat vore ren idioti! Och jag tycker att det borde vara olagligt att omskära barn, det bör vara upp till var och en om man vill bli omskuren eller inte!
Håller med HELIX och optimuz. Den där mentaliteten är inget annat än skrämmande.
Hehehe.. vad roligt att se vad några små provocerande kommentarer kan utlösa... hehehe... lugn grabbar Sverige är helt ok. 😉
Inte alltid perfekt men helt ok.
Men om ni vill så gärna veta så skulle jag inte ha något emot att bli av med svensk-fylla eller vad det nu ska kallas. Inte snyggt...
February 19, 2002
denstore wrote: [quote=Arminovski] Manlig könsstymtning kan det inte kallas. Omskärning ja men inte könsstympning. I kvinnans fall är det könsstympning för i bästa fall motsvarar det att du blir av med hella ollonet. :cy: Vill du inte kalla det korkat att skada en kvinna på det sättet (både fysiskt och psykiskt) så har du problem.
Grupper som påstår att det är föreskrivet inom Islam (kvinnlig könsstympning) har fel eftesom de inte har stöd i Koranen. Det är det som gör att de har fel.Jag är rädd att ingen skulle bry sig om en ev. ny svensk lag som förbjuder omskärning. Därför skulle den medföra mer problem än nytta.
Korkat är när någonting är ogenomtänkt. Könsstympning är knappast något man gör i förbifarten av misstag. Det är nog snarare du som har problem med bilden om vad som är korkat beteende.
Du ser fortfarande manlig könstympning som något som kan accepteras, just på grund av att du har svalt propagandan om att det inte är ett farligt ingrepp, eller att det kan påverka dig senare i livet. Saken är att om det är så, då borde det inte vara några som helst problem att vänta till personen är 18.
Det du skriver är att det som inte står upptaget i de religösa skrifterna, inte har någon vikt. Ingenting kan vara mer felaktigt. Alla de stora världsreligionerna har fraktioner inom sig, som tolkar skrifterna olika. Just p.g.a. att det finns saker som kan tolkas olika, och att religion knappast enbart handlar om vad som står i skriften. Ifall det hade varit så, så hade vi t.ex. inte sett problemen mellan shia och sunni i Irak för tillfället, eller protestanter och katoliker på Nordirland.
Jag har absolut inte svalt någon propaganda utan jag har svalt en hel annan kultur och ett annat sätt att tänka som är varken mer rätt eller fel än din. Sedan om du har svårt att acceptera att andra kan tycka annat än du är en annan femma.
Läs noga vad jag skrev: Grupper som påstår att det är föreskrivet inom Islam (kvinnlig könsstympning) har fel eftesom de inte har stöd i Koranen.
För det är faktiskt INTE föreskrivet.
March 11, 2003
Arminovski wrote:
Jag har absolut inte svalt någon propaganda utan jag har svalt en hel annan kultur och ett annat sätt att tänka som är varken mer rätt eller fel än din. Sedan om du har svårt att acceptera att andra kan tycka annat än du är en annan femma.Läs noga vad jag skrev: Grupper som påstår att det är föreskrivet inom Islam (kvinnlig könsstympning) har fel eftesom de inte har stöd i Koranen.
För det är faktiskt INTE föreskrivet.
I sverige är min åsikt mer vanlig än din. Det gör den inte till mer rätt, men heller inte till mer felaktig, och antagligen mer vidsynt. Vi anser helt enkelt att det är fel att göra kirurgiska ingrepp på barn utan anledning. Dock så är det du som tolkar det till att vara ett inskränkande på dina religösa rättigheter. Nu råkar det vara så att barns rätt oftast ställs framför religiös rätt i detta landet än så länge. Könstympning av barn borde förbjudas i alla former, och att det inte har gjorts än är egentligen helt bisarrt.
Ingen här har påstått att Koranen föreskriver kvinnlig könsstympning. Ingen har ens påstått att det har något med Islam specifikt att göra, även om så är fallet. Som du själv skriver, så är inte ens manlig omskärelse något som tas upp i Koranen, utan är upptaget i en sunnah. Jag vet så pass mycket om Koranen att sunnorna inte är några absoluta sanningar, till skillnad från Koranen, utan snarare historier kring Muhammed. Det finns vedertagna sunnor och icke vedertagna. T.ex. manlig omskärelse är upptaget i en sunnah. Kvinnlig inte i någon av de som är vedertagna av det muslimska samfundet av idag. Dock så hävdar förespråkare för kvinnlig könsstympning att detta är en religiös företeelse, och de hänvisar till såväl religion som kultur. Bland annat hänvisar de till tahara, renligheten som lär nämnas. Jag är ingen religions eller språkvetare, så jag vet inte hur ofta sunnorna revideras, eller hur arabiskan skall tolkas och inte heller ser jag det som särskilt intressant i debatten. Saken är att jag anser att ingen form av könstympning bör förekomma innan personen själv kan ge sitt myndiga medgivande till det. Allt annat är barbariskt.
4 Guest(s)