September 15, 2003
Longhorn kommer ju som de flesta här redan vet innehålla en hel del drm-teknik som begränsar din rätt till kontroll över både mjuk- och hårdvara, vilket i sin tur begränsar det innehåll (filer, information, internetsidor, etc.) du får ta del av genom din dator till sånt som är "godkännt" av Microsoft.
Idg.se hade en liten "nyhet" om hur xbox'en ska ses som en försmak av Longhorn, där "Microsoft när som helst kan ändra mjukvaran i en Xbox eller stänga ute en användare som utnyttjar företagets Xbox Live-tjänst, [vilket] i förlängningen kan ge företaget total kontroll över vad som får och inte får köras på en användares dator".
http://www.idg.se/ArticlePages/200505/02/20050502094732_LXW/20050502094732_LXW.dbp.asp
Att MS och dess alkejer som stöder Palladium/DRM-projektet sedan länge verkat för att etablera total kontroll över alla aspekter inom IT, där användaren görs maktlös och omyndigförklaras under masshysteriinducerande pretexter och med retorik liknandes de som rättfärdigar anti-terroristbekämpningen (eller för de mindre naiva/mer cyniska - ekonomisk och säkerhetspolitisk imperialism) - dvs. säkerhet -, eller till och med med marknadsdeterministiska floskler om ekonomiska nödvändigheter, är förstås inget nytt för Nordichardware's kunniga skara läsare.
Okunniga människor kan man lura i vad som helst med reklam och propaganda, och där vinner den som har djupast fickor (dvs. Microsoft), så deras oppinion är förutsägbar och därmed ointressant.
Vad som är mer intressant är hur villiga INSATTA människor är att omyndigförklara sig själva. Hur effektivt kväser DRM-förespråkarnas högerretoriska (ja, deras agenda är närmast fascistisk, men deras reklam och propaganda bär kraftiga inslag av högerpopulism där de primala instinkterna rädsla och girighet tilltalas - dvs. reptilhjärnan - och det långsiktiga, rationella tänkandet kortsluts) propaganda dessa människors vilja till frihet, självbestämmande och individualism? När når propagandan den effektivitetströskel som får folk att överge både förstånd och självbevarelsedrift?
Så ta och rösta - sanningsenligt, det är ju annonymt...nästan.
June 23, 2002
Det kommer bli att jag konverterar alla mina diskar till ext3 och går helt över till linux när Windows XP är uråldrat, eller när jag tröttnat på det. Vilket iofs händer ibland men jag har inte blivit så seriös att jag konverterat mina diskar. Men det kommer hända. Inte en chans att jag kommer köra Longhorn när det ska innehålla massa jävla skit.
Riktigt dåligt av MS att göra detta, det är ju ingen frihet längre då att ha en dator om man kör Longhorn.
September 15, 2003
Exakt vilka delar av drm/palladium som kommer att vara med i Longhorn är inte speckat ännu. Vad som är säkert är att delar eller hela paketet KOMMER att vara med.
Här kan du läsa om de implikationer DRM kan/kommer att ha på oss. Läs från punkt 11 och framåt.
http://www.cl.cam.ac.uk/~rja14.....a-faq.html
Och rösta gärna EFTER du med ett kritiskt sinne läst detta (och gärna annat om DRM och TC, dvs. trusted computing), eftersom det var oppinionen av de som är insatta i frågan som var intressant (no pun intended).
April 27, 2004
-=*ThE_cRoW*=- wrote: Exakt vad kan man inte göra när man har långthorn på datorn?
Vilken frihet kommer att försvinna?
DRM står för Digital Rights Management. Det är ett begrepp som sammanfattar en rad kontroversiella tekniska lösningar som syftar till "skydda" rättigheterna (främst upphovsrätten) till ett verk i digital form, t.ex. kopieringsskydd, licensservrar? och liknande.
Går även under öknamnet Digital Restrictions Management, vilket på ett mycket tydligare sätt beskriver vad det egentligen handlar om, att utomstående leverantörer av digitalt innehåll skall få kontroll över vad som kan köras, kopieras och nedladdas till datorn i fråga. Ur konsumenters synvinkel bör alltså DRM undvikas som pesten. Varsamhet krävs vid eventuella uppdateringar till Windows eller nya versioner av Internet Explorer för att om möjligt inte installera något relaterat till DRM på sin dator.
källa:susning.nu
February 16, 2005
det är väl olagligt i sverige att ändra någons innehåll i datorn utan dennes medgivande oavett om det finns piratkopierade saker i den... det enda dom kan göra är att polisanmäla, och då frågar polisen hur dom fick uppgifterna.. då kan dom ju inte gärna svara.. eh, vi spionerar på folks datorer..
June 23, 2002
skinner wrote: OM jag köper Longhorn och sedan låter jag en kompis ta bort DRM grejen åt mig (han är riktigt duktig på programering). Är jag olaglig då?
Japp, det skulle jag tro. Eller åtminstonde är han olaglig.
Men om han skulle lyckas med det skulle det finnas många andra som också får bort det, troligen ännu snabbare. När dom lyckats med detta sprider dom troligen kunskapen och gör så även andra kan få bort skiten.
May 19, 2002
skinner wrote: OM jag köper Longhorn och sedan låter jag en kompis ta bort DRM grejen åt mig (han är riktigt duktig på programering). Är jag olaglig då?
Kan bli lite svårt om det är inbyggt i källkoden, men om han lyckas är han mig kär. För övrigt så vill jag gärna gå över till linux, men eftersom de flesta för att inte säga alla nya spel utvecklas till windows och jag inte är insatt i emulering så...
May 1, 2005
såhär ser jag på denna skit!
Allt kommer sluta som i MetalGear Solid 2, ni som spelat klart spelet vet exakt vad ja pratar om.
Förresten, hade Microsoft varit en person så hade jag spöat skiten ur den, samma sak vill jag göra med Billyboy! den lille skiten tror han kan ta över världen, men som AUH (arga unga hackare) säger, "Vilka tafatta försök ni än gör - allt från korrupta CD-skivor till Palladium - så kommer det knäckas. Sålänge man kan höra musiken, se filmen, osv, kan man även kopiera den. Ni kan lita på att vi och många andra kommer ge oss på detta. Inte för att vi gillar eran färdigtuggade 'underhållning'. Utan för att vi KAN. "
Slutord: Microsoft, ät min ****!
March 10, 2002
phantom wrote: [quote=skinner]OM jag köper Longhorn och sedan låter jag en kompis ta bort DRM grejen åt mig (han är riktigt duktig på programering). Är jag olaglig då?
Kan bli lite svårt om det är inbyggt i källkoden, men om han lyckas är han mig kär. För övrigt så vill jag gärna gå över till linux, men eftersom de flesta för att inte säga alla nya spel utvecklas till windows och jag inte är insatt i emulering så...
Jag tror spelutvecklarna är styrda av marknaden, skulle många gå över till Linux tror jag nog att även spelen skulle komma till det.
May 10, 2002
Om det blir skräckscenariot som en del förutspår omskolar jag mig till linux-pulare, men många programmerare har väl suttit redan något år och vässat klorna för att förstöra Longhorn och jag tror det inte tar lång tid innan någon fixar det.
Annars som Johan Nicklasson säger så har man ju lagen i ryggen. Men då skulle bara MS kunna sätta en sån villkors lista där man måste acceptera att de får kolla igenom datorn när man installerar det, och det tror jag också de kommer göra.
May 19, 2002
Dehman wrote: [quote=phantom][quote=skinner]OM jag köper Longhorn och sedan låter jag en kompis ta bort DRM grejen åt mig (han är riktigt duktig på programering). Är jag olaglig då?
Jag tror spelutvecklarna är styrda av marknaden, skulle många gå över till Linux tror jag nog att även spelen skulle komma till det.
Är ju dock lite hönan och ägget över det hela, Inga spelare vill byta utan att det utvecklas spel och inga utvecklare vill utveckla spel utan spelare.
February 12, 2002
Men ja fattar fortfarande inte... Om man inte gör nått olaglit så spelar de väl ingen roll för det första? Alltså så måste alla som skyr detta syssla med diverse ljusskygga saker?
Andra, troligen så kommer väl den mesta programvaran från seriösa mjukvaruproducenter iframtiden att bara kunna användas på en datorn med långhorn klient?
Skulle inte även linux å unix utrustas med långhorn?
February 12, 2002
Dehman wrote: [quote=phantom][quote=skinner]OM jag köper Longhorn och sedan låter jag en kompis ta bort DRM grejen åt mig (han är riktigt duktig på programering). Är jag olaglig då?
Spelutvecklarna vill väl ha långhorn? Då kan ingen sno saker från dem längre? Att piratkopiera är stöld, precis som att snatta saker inne på affären, när ska ni fatta detta?
Edit: Inlägg 3400
May 1, 2005
-=*ThE_cRoW*=- wrote: Men ja fattar fortfarande inte... Om man inte gör nått olaglit så spelar de väl ingen roll för det första? Alltså så måste alla som skyr detta syssla med diverse ljusskygga saker?
Andra, troligen så kommer väl den mesta programvaran från seriösa mjukvaruproducenter iframtiden att bara kunna användas på en datorn med långhorn klient?
Skulle inte även linux å unix utrustas med långhorn?
Om det gör det så ska jag fanimej bli OS programmerare o bli polare me nårra andra programmerare o göra ett fett OS o spöa skiten or Microsoft, seden ska jag själv ta över världen:D
May 19, 2002
-=*ThE_cRoW*=- wrote: [quote=Dehman][quote=phantom][quote=skinner]OM jag köper Longhorn och sedan låter jag en kompis ta bort DRM grejen åt mig (han är riktigt duktig på programering). Är jag olaglig då?
Spelutvecklarna vill väl ha långhorn? Då kan ingen sno saker från dem längre? Att piratkopiera är stöld, precis som att snatta saker inne på affären, när ska ni fatta detta?
Edit: Inlägg 3400
Håller med dig om piratkopieringen, men fortfarande anser jag att min personliga intergritet går före.
2 Guest(s)