Omyndigförklara dig med Microsoft?|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Omyndigförklara dig med Microsoft?
macrus
Member
Medlem
Forum Posts: 7684
sp_UserOfflineSmall Offline
882529
May 2, 2005 - 12:56 pm
sp_Permalink sp_Print

-=*ThE_cRoW*=- wrote: [quote=Dehman][quote=phantom][quote=skinner]OM jag köper Longhorn och sedan låter jag en kompis ta bort DRM grejen åt mig (han är riktigt duktig på programering). Är jag olaglig då?

Kan bli lite svårt om det är inbyggt i källkoden, men om han lyckas är han mig kär. För övrigt så vill jag gärna gå över till linux, men eftersom de flesta för att inte säga alla nya spel utvecklas till windows och jag inte är insatt i emulering så...

Jag tror spelutvecklarna är styrda av marknaden, skulle många gå över till Linux tror jag nog att även spelen skulle komma till det.

Spelutvecklarna vill väl ha långhorn? Då kan ingen sno saker från dem längre? Att piratkopiera är stöld, precis som att snatta saker inne på affären, när ska ni fatta detta?

Edit: Inlägg 3400

Vilka köper spel till Windows om nu marknaden för Linux är större? Många kommer slopa Longhorn. Vilket jag tycker är rätt. Sen är det inte olagligt att ladda ner(än) dock olagligt att dela ut. Sen kan man undra om kunskapen är tillräckligt stor för att så många skulle byta till Linux. Finns gaymers som inte kan ett shit förrutom att spela spel, dom lär knappast byta. Finns måååånga såna.

Linux = the future!

beta
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1736
882533
May 2, 2005 - 1:00 pm
sp_Permalink sp_Print

-=*ThE_cRoW*=- wrote: [quote=Dehman][quote=phantom][quote=skinner]OM jag köper Longhorn och sedan låter jag en kompis ta bort DRM grejen åt mig (han är riktigt duktig på programering). Är jag olaglig då?

Kan bli lite svårt om det är inbyggt i källkoden, men om han lyckas är han mig kär. För övrigt så vill jag gärna gå över till linux, men eftersom de flesta för att inte säga alla nya spel utvecklas till windows och jag inte är insatt i emulering så...

Jag tror spelutvecklarna är styrda av marknaden, skulle många gå över till Linux tror jag nog att även spelen skulle komma till det.

Spelutvecklarna vill väl ha långhorn? Då kan ingen sno saker från dem längre? Att piratkopiera är stöld, precis som att snatta saker inne på affären, när ska ni fatta detta?

Alt 1. Man gör spel till ett system där det finns spelare men en del piratkopierar.
Alt 2. Man gör spel till ett system med väldigt få spelare men ingen(?) kan piratkopiera.
(Om linux blir större än longhorn då)

Hugge
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1847
882535
May 2, 2005 - 1:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Kör redan Linux så mycket jag bara förmår men vissa applikationer går inte att köra i crossover/cedega/wine så det händer ibland att jag vänstrat med Windows.

Men, var är Mac-alternativet? känner jag att jag vill ha en ny dator så blir det en xServe eller en G5:a eller varför inte en Powerbook.

Värt att notera är att viss hårdvara kommer att ha Fritz integrerat så det är inte så jävla säkert att det går att köra nått annat än Windows på viss hårdvara. Därför blir en Mac med PPC-processor nästa steg för mig.

beta
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1736
882538
May 2, 2005 - 1:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Skulle jag köpt ny dator idag hade det blivit en mac mini. =)

-=*ThE_cRoW*=-
Member
Medlem
Forum Posts: 4679
882539
May 2, 2005 - 1:15 pm
sp_Permalink sp_Print

macrus wrote: [quote=-=*ThE_cRoW*=-][quote=Dehman][quote=phantom][quote=skinner]OM jag köper Longhorn och sedan låter jag en kompis ta bort DRM grejen åt mig (han är riktigt duktig på programering). Är jag olaglig då?

Vilka köper spel till Windows om nu marknaden för Linux är större? Många kommer slopa Longhorn. Vilket jag tycker är rätt. Sen är det inte olagligt att ladda ner(än) dock olagligt att dela ut. Sen kan man undra om kunskapen är tillräckligt stor för att så många skulle byta till Linux. Finns gaymers som inte kan ett shit förrutom att spela spel, dom lär knappast byta. Finns måååånga såna.

Linux = the future!

^BeTa^ wrote:
Alt 1. Man gör spel till ett system där det finns spelare men en del piratkopierar.
Alt 2. Man gör spel till ett system med väldigt få spelare men ingen(?) kan piratkopiera.
(Om linux blir större än longhorn då)

Varför skulle de nån dag bli större utbud till linux om inte de också implementerar DRM? Som ja sa i det du citerade, speltillverkarna vill ha lön för mödan, å jag förstår dem. Hur kul det än är att folk använder och uppskattar det man gjort så föder det ingen. De vill att vi ska köpa deras spel, så varför ska de då göra spel till ett system som då så uppenbart används av massor å massor av människor som bara är ute efter att sno deras hårda arbete?
Nä, det är inte olaglit att ladda ner, men man kan väl ha lite samvete? Visst ja har laddat ner, men gillar ja det ja får ner så köper jag det. Ja vet de är fel.Men de lindrar iaf mitt samvete lite. Ja kan tänka mig att stöttar vi det här så kommer marknaden att förändras och vi kommer både få se bättre och billigare spel.

macrus
Member
Medlem
Forum Posts: 7684
882540
May 2, 2005 - 1:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Hugge wrote: Kör redan Linux så mycket jag bara förmår men vissa applikationer går inte att köra i crossover/cedega/wine så det händer ibland att jag vänstrat med Windows.

Men, var är Mac-alternativet? känner jag att jag vill ha en ny dator så blir det en xServe eller en G5:a eller varför inte en Powerbook.

Värt att notera är att viss hårdvara kommer att ha Fritz integrerat så det är inte så j**la säkert att det går att köra nått annat än Windows på viss hårdvara. Därför blir en Mac med PPC-processor nästa steg för mig.

Sant, jag är själv sugen på en Mac. En iBook för 9-10k är ju schysst pris för en liten fin laptop. Köper jag en ny laptop blir det en iBook eller Powerbook. Dock får det nog vänta lite med stationära då det kostar några slantar att få en i klass med vad en vanlig PC presterar som man har nu. Håller med var är Mac alternativet. 🙂

Vamp
Member
Medlem
Forum Posts: 2675
882541
May 2, 2005 - 1:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Microsoft är idioter, hoppas dom fattar det någon dag.
Dom tror att dom kan ta över världen.

Om nu Longhorn kommer med DRM så kommer då inte jag köpa det, om inte det crackas på något sett.

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
882546
May 2, 2005 - 1:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Det blir ju till att gå över till linux....

Hade det inte varit för att större delen av alla spel/programvaror görs exklusivt till Windows hade ju Linux dominerat marknaden idag.....

Kizo
Member
Medlem
Forum Posts: 5235
882551
May 2, 2005 - 1:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Personligen så har jag stort förtroende för våra älskade hackers kunskaper, och vill tro att inget system inte går att knäcka.
Det är inte första gången som något är "säkert" från hackers.

Jag inser själv att detta ligger på en annan nivå, och är en annan sak än kopieringsskydd, men vi ska inte tro att de som inte jobbar för M$ är amatörer. 😎

ren
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 833
882554
May 2, 2005 - 1:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Vad i h***e!! Att man ska behöva betala för det som andra männinskor lagt ner tid och pengar på att skapa. 😉

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
882560
May 2, 2005 - 2:00 pm
sp_Permalink sp_Print

SuperNova wrote: Det blir ju till att gå över till linux....

Hade det inte varit för att större delen av alla spel/programvaror görs exklusivt till Windows hade ju Linux dominerat marknaden idag.....

Njae...linux är både onödigt avancerat och relativt långsamt om det är menat att användas som OS för vanligt kontorsarbete eller spel m.m.

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
882593
May 2, 2005 - 2:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Jerry wrote: [quote=SuperNova]Det blir ju till att gå över till linux....

Njae...linux är både onödigt avancerat och relativt långsamt om det är menat att användas som OS för vanligt kontorsarbete eller spel m.m.

:bok:

Sortima
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 914
882599
May 2, 2005 - 2:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Microsoft har DirectX det är allt.

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
882601
May 2, 2005 - 2:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Dehman wrote: [quote=Jerry][quote=SuperNova]Det blir ju till att gå över till linux....

:bok:

Ja, men också:

:z: och :banghead:

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
882602
May 2, 2005 - 2:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Man kanske skulle ta och byta upp sig till W2K när man ändå är igång...
Tycker XP har alldeles för mycket skit...

MiZtro
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 448
882605
May 2, 2005 - 2:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Då blir det linux. Jag spelar ju aldrig ändå.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
882667
May 2, 2005 - 3:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Linux

//Andreas

Coore
Member
Medlem
Forum Posts: 6002
882677
May 2, 2005 - 4:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Kör redan bara Linux. Tror jag håller mig till det även när longhorn blir aktuellt.. 😛

_Danneman_
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 402
882711
May 2, 2005 - 4:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Problemet med att helt gå över till Linux är förstås dels att ms använder sin offantliga finansiella makt till att göra alla standarder och all tillverkad programvara plattformsberoende av Windows (som redan sagts), men också som spyfrog på idg anmärkte:

"Problemet är att det i USA lobbas hårt från starka branchorganisationer (läs MPAA och RIAA) att förbjuda operativsystem som INTE har stöd för DRM kontroll i hårdvara (typ Palladium).

Ett genomförande av en sådan lag skulle med andra ord innebära att alternativen blev olagliga - ännu roligare är att MS sitter med patenten som möjliggör det här, vilket skulle innebära att det inte ens blev möjligt att konkurrera med dem."

Inte så kul att upptäcka om 2-3 år att pingvinen i datorn automatiskt gör en till brottsling.

spazz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1101
882725
May 2, 2005 - 4:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Kör redan FreeBSD sedan snart två år tillbaka så det berör mig inte särskilt mkt. 🙂

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 274
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL