February 16, 2004
Alltså vilket spel är det ni inte kan spela.
T.ex Doom3 är ju byggt så att det går att installera direkt under Linux man behöver bara ta hem en liten installer så kan man panga under linux med.
Däremot de som gör Half-Life har lite större problem med detta.
Men det finns spel som americas army som är gjort för både win/linux/mac och de flesta kan istalleras med en installer eller genom wine/cedega (detta gör ju bara att det går inte att det är ämnat för den plattformen).
Men Doom3 är ett bra exempel på det som går mot rätt väg.
February 16, 2004
Coore wrote: [quote=Coalan]nein, det är inte spelen *tittar på ati kortet*
Yeah, det är förbannat synd att ati inte kan styra upp det dära. Dom släppte ju egna drivrutiner till lajnux förr.
Jag tror de har släppt nån bara tror men den funka inte.
Sen läste jag faktiskt på en låda till ett ati kort att det stod OS: Windows Linux men hur vågar de skriva sånt då det inte funkar.
November 26, 2002
om man ska ladda ner linux borde man alltså göra det innan ens dator hindrar en? =)
en sådan produkt som det här kommer inte komma till sverige, den strider alldeles för mycket mot våran lagstiftning vad gäller integritet och monopol och liknande.
ms försökte ju en liknande sak tidigare när man i nån ie-version inte kude gå in på operas hemsida, men det fick de ändra illa kvickt.
just nu använder jag windows för att jag inte orkar installera linux. en anledning så god som någon annan =)
January 15, 2004
Tyrfing wrote:
Spel tillverkarna gör spel till platformarna dom kan käna mest pengar på, med din logik så skulle alla tv-spel göras till gamecube då det är det mest svåra att piratkopiera.
Ja, under förutsättningen att antalet spel som säljs på andra platförmar blir så lågt på grund av piratkopieringen att det inte kan täcka utvecklingskostnaden.
Tyrfing wrote:
Hans mening är att om linux tar den största andelen av OS marknaden (låt oss säga 70% linux 15%mac 15% windows)kommer speltillvärkarna börja produsera spel till linux istället för windows. Detta av den enkla anledningen att det finns mer potensiella kunder hos linux användarna en hos dom andra OS:en. Det är irrelevant för speltilverkarna vilket OS som är säkrast det som är relevant är hos vilket OS dom kan göra störst vinster med. Smat så lämnar inte tillverkarna säkerhetsfrågorna till OS tillvärkarna utan dom fixar egna anti-kopieringsskyd till sina spel.
Om nu alla skulle gå över till linux för att man skulle kunna piratkopiera program, spel och musik så skulle det inte vara en plattform som är ekonomiskt hållbar att släppa mjukvara på.
Och vi har ju sett hur effektiva tillverkarnas egna kopieringsskydd är. Så fort du får tillgång till att modifiera programfilen så har du också möjlighet att knäcka kopieringsskyddet.
April 10, 2003
ren wrote: [quote=Tyrfing] Spel tillverkarna gör spel till platformarna dom kan käna mest pengar på, med din logik så skulle alla tv-spel göras till gamecube då det är det mest svåra att piratkopiera.
Ja, under förutsättningen att antalet spel som säljs på andra platförmar blir så lågt på grund av piratkopieringen att det inte kan täcka utvecklingskostnaden.
Tyrfing wrote:
Hans mening är att om linux tar den största andelen av OS marknaden (låt oss säga 70% linux 15%mac 15% windows)kommer speltillvärkarna börja produsera spel till linux istället för windows. Detta av den enkla anledningen att det finns mer potensiella kunder hos linux användarna en hos dom andra OS:en. Det är irrelevant för speltilverkarna vilket OS som är säkrast det som är relevant är hos vilket OS dom kan göra störst vinster med. Smat så lämnar inte tillverkarna säkerhetsfrågorna till OS tillvärkarna utan dom fixar egna anti-kopieringsskyd till sina spel.
Om nu alla skulle gå över till linux för att man skulle kunna piratkopiera program, spel och musik så skulle det inte vara en plattform som är ekonomiskt hållbar att släppa mjukvara på.
Och vi har ju sett hur effektiva tillverkarnas egna kopieringsskydd är. Så fort du får tillgång till att modifiera programfilen så har du också möjlighet att knäcka kopieringsskyddet.
Jag menade mest att folket skulle gå över på grund av det kränkande sättet av indeviden som "skyddet" inför. Samt så tror jag inte att det nya systemet kommer vara oknäckbart.
Dagens kopieringsskydd är mycket mer effektift än förr och vissa av dom tar mer en 7-8 månader att knäcka. Och om det är sån gigantisk stort problem som tillvärkarna vill påstå att det är varför görs det nya spel då?
3 Guest(s)