October 16, 2003
Xenomorphed wrote: man gäspar för att kroppen vill ha mer syre, inte för att man är trött (men det händer oftast när man är trött) (men det visste väl alla redan)
för att det är mindre syre på kvällen/natten eftersom växterna kör cellandning när det inte finns solljus att tillgå :bok:
July 10, 2003
Några passar in under topicen, andra inte: 🙂
En genomsnittlig persons vänsterhand gör 56% av jobbet då du skriver på ett tangentbord.
Det är omöjligt att nysa med ögonen öppna.
Det är omöjligt att slicka dig själv på armbågen.
Våra ögon har samma storlek från vår födelse tills den dag vi dör, men våra öron och näsor slutar aldrig växa.
Vi föds utan knäskålar. De är först utvecklade vid sex års ålder.
Om man lade ihop styrkan hos alla muskler, skulle en normal människa kunna lyfta cirka 25 ton. Det motsvarar 4-5 elefanter.
När en människa tar sig en lur på en timme förbränner hon lika mycket energi som det behövs för att koka vatten till cirka 7 koppar te.
Strax innan man fryser ihjäl bryter temperatursinnet i kroppen helt och hållet samman, så att det känns som om man håller på att stekas. Detta är förklaringen till att människor som påträffats ihjälfrusna ibland är helt avklädda.
I människans hjärna arbetar 10 000 miljarder komponenter, och varje dag utför de mer än 100 gånger så många kopplingar som alla telefonstationer i hela världen tillsammans.
Lår och skenben kan utsättas för en lodrät belastning på upp till 1 ton utan att knäckas, dvs vikten av en personbil.
Under en helt liv på 70 år tar man cirka 600 miljoner andetag. Hjärtat slår cirka 125 miljoner slag, och ögonen blinkar omkring 350 miljoner gånger.
Fördelningen mellan blodgrupperna varierar från folkslag till folkslag. De amerikanska indianerna är de enda som bara har en blodgrupp - 0.
Varje sekund bildar en människas benmärg 2,5 miljoner nya röda blodkroppar. Lika många dör. Den dagliga produktionen är över 200 miljarder röda blodkroppar.
Den dagliga produktionen av gaser i människans tjocktarm är 7-10 liter. Härav avges cirka 0,5 liter medan tarmväggen absorberar resten.
Ett fem månader gammalt foster har mera hår på ryggen än en vuxen gorilla.
Magsyran är så stark att den måste spädas ut cirka 400 gånger för att få samma surhetsgrad (pHvärde) som en CocaCola.
Människan har i genomsnitt arton skönhetsfläckar på kroppen.
Kvinnor blinkor nästan dubbelt så ofta som män.
Högerhänta lever i genomsnitt nio år längre än vänsterhänta.
Människan har i genomsnitt 100 000 hårstrån på huvudet och tappar mellan femtio och hundra strån varje dag. Rödhåriga har ungefär 90 000 strån, blonda 140 000 och brunhåriga någon mitt emellan.
I genomsnitt somnar man på sjutton minuter.
:bok:
January 12, 2004
Det finns tre saker som får hjärtat att slå:
Sinusknutan.
AV-knutan.
His-ska bunten.
Det är när Sinusknutan lägger av man stoppar in en pacemaker, man kan även "bara" använda den som ett komplement om den fungerar dåligt.
Det räcker med bara en av dessa tre för att överrleva, men man måste ha hjälp fort, annars så dör man.
Impulsgivningen börjar längst upp i höger förmak i den sk Sinusknutan. Impulserna sprids över de båda förmaken som dras samman-kontraheras.
Om sinusknutan skadas kan dess earbete ersättas eller kompleteras med en pacemaker.
AV-knutan (atrioventrikulära knutan) är belägen mellan höger förmak och kammare, fångar upp impulserna och för dom vidare till his-ska bunten (His´bunt).
Denna bildar två skänklar som förgrenar sig i hjärtmuskelväggen.
Impulssystemet gör att hjärtat kontraheras från hjärtspetsen mot hjärtbasen.
Genomsnittslig hjärfrekvens är 70 slg/minut.
March 10, 2002
SoulBurn wrote:
Under en helt liv på 70 år tar man cirka 600 miljoner andetag. Hjärtat slår cirka 125 miljoner slag, och ögonen blinkar omkring 350 miljoner gånger.
Det där förstår jag inte. Jag kan svära på att mitt hjärta har slagit fler slag än vad mina ögon blinkat.
obelix wrote: Hårstrån om blivit gråa väger mindre än te bruna hårstrån som har kvar sin naturliga hårfärg.
Hmm, är dom gråa stråna tjockare också??
Tycker det ser ut så iaf..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
3 Guest(s)