June 13, 2001
Det är så att jag har en Opel Kadett GT 2.0i -88, som det iofs int är så dålig kräm i, men jag vill ha meer 😀 hehe... är det någon som har/haft en sån här bil och vet vad man ska göra med den för att få ur bra effekt..?
Det kan ju tilläggas att det är en bil som ligger högt i varv, ungefär 3000 rpm på femte växeln i 100 km/h.
Jag är tacksam för alla användbara tips. 🙂
May 11, 2003
Det finns inte så mycket som man kan göra med en sugmotor, men man kan ju börja med att sätta ditt öppet luftfilter och större avgassystem hela vägen från grenröret. Har din bil katalysator så plocka av den bums eftersom den snor ca 10-15 hk och lagen säger att bilar först -89 måste katalysator. Det är det enklaste du kan göra utan att behöva göra någon ändring på motorn.
Nöjer du dig inte med det här kan du ge motorn mer bensin vilket man kan ställa in ganska enkelt på vissa bilar. Och skall du ta steget fullt ut kan man byta ut kam-axeln och porta toppblocket. Har du gott om tid och pengar kan du köpa ett turbokit om det nu finns till din bil.. Annars får du göra ett själv 😉
January 21, 2003
Att trimma en sugmotor är inte billigt.
Med en Lexmaul insug & extractorgrenrör får du
Ca: 18-20 hk mer. (Delarna kostar mer än bilen)
Den billigaste trimningen är nog att montera en
Opel 16v motor (150hk).
Går nog att få tag på för Ca: 5000:-
Chiptimning ger inte heller så mycket på en sugmotor, oftast får man bara
problem när man ska besiktiga bilen.
January 21, 2003
Plexan wrote: [quote=HuGGe][quote=tindy_14]Ett ord:
NOS!
I en förgasarmotor!, That will work *not*
Klart att det funkar.. Det är väl insprutning på den hoppas jag? 🙄
NOS kan man använda till vilken motor som helst... Diesel, tvåtakt & Wankel.
Kadett GT har Motronic insprutning d.v.s hel/elektronisk insprutning.
June 17, 2002
MrWeizel wrote: [quote=HuGGe][quote=tindy_14]Ett ord:
NOS!
I en förgasarmotor!, That will work *not*
Hoppas du är ironisk 😛
Btw; NOS är inget ord, utan en förkortning. För något i stil med NitrousOxide System (inte säker..)
Edit: Skulle eg inte qouta Plexan...
NOS e väl ett märke på lustgassystem tillverkare?
June 13, 2001
HuGGe wrote: [quote=tindy_14]Ett ord:
NOS!
I en förgasarmotor!, That will work *not*
2.0i som sagt.. det där "i" står för elektronisk bränsle-insprutning... så det är ingen förgasarmotor 😀
men men... tack för alla tips 🙂 jag ska se över vilka av dessa som är lämpliga för min bil och sedan ta en kik på bankkontot 🙂
May 23, 2002
Lustgas funkar på förgasarmotorer. Konstig att alla fick för sig att lustgas heter NOS efter F&F, NOS är ett märke...
X Factor: Plana och porta toppen, slipa om kammen/kammarna, extraktorrör, avgasystem och öppet filter så har du en mycket trevligare motor. Går att få till hyfsat pris, även om jag skulle köpa en annan bil att utgå ifrån...
January 28, 2003
[Gamepredator wrote: Sulan]Lustgas funkar på förgasarmotorer. Konstig att alla fick för sig att lustgas heter NOS efter F&F, NOS är ett märke...
A, du missuppfattade mig. Jag menade att förkortningen NOS står för firmanamnet NitrousOxide Systems (eller vad det nu står för)
April 5, 2003
Som nån sa tidigare är den enklaste vägen att byta till en GSi motor med DOHC, som ger 150hk. Annars kan du som [Gamepredator] sa: Plana toppen och porta den, slipa om kammarna är lika dyrt som att köpa nya från Enem så... Sen är de grövre avgassystem och mer luft till motorn som gäller dvs öppet filter. Vill du komma ner i varv för att ligga i hundra knyck så kan du slänga på större hjul och/eller en Omega låda, sätter du på 195/65 R15 med en omega låda så visar hastighetsmätaren dessutom rätt.
Om du skulle göra de jag nu räknade upp kanske du kommer mot 160hk, nästa steg då är en kraftigare insprutning, större spridare osv. och då kommer du närmare 200hk. Efter de är nog det enklaste sättet överladdning, kolla på Enems hemsida, där finns de kompressor satsaer till ett antal Opel motorer bl a 2.0i motorn 😉
Plexan: Jag vet inte hur de är med andra märken men just Opel hade rabbatt på sina bilar som hade katalysator och pga de så ska man tydligen inte få plocka bort den, den måste sitta där vid besiktningen. De låter helt idiotiskt men de är tydligen så, har en -87 Omega själv med kat så... katten är död men den måste fortfarande sitta där. Sen tror jag de var -88 dom komme med lagen om katalysator men jag är inte säker.
2 Guest(s)