Opel Kadett Gt 2.0i -88|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Opel Kadett Gt 2.0i -88
X Factor
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 36
Member Since:
June 13, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1
April 5, 2004 - 11:43 am
sp_Permalink sp_Print

Det är så att jag har en Opel Kadett GT 2.0i -88, som det iofs int är så dålig kräm i, men jag vill ha meer 😀 hehe... är det någon som har/haft en sån här bil och vet vad man ska göra med den för att få ur bra effekt..?

Det kan ju tilläggas att det är en bil som ligger högt i varv, ungefär 3000 rpm på femte växeln i 100 km/h.

Jag är tacksam för alla användbara tips. 🙂

Plexan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 756
Member Since:
May 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
589569
April 5, 2004 - 12:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Det finns inte så mycket som man kan göra med en sugmotor, men man kan ju börja med att sätta ditt öppet luftfilter och större avgassystem hela vägen från grenröret. Har din bil katalysator så plocka av den bums eftersom den snor ca 10-15 hk och lagen säger att bilar först -89 måste katalysator. Det är det enklaste du kan göra utan att behöva göra någon ändring på motorn.
Nöjer du dig inte med det här kan du ge motorn mer bensin vilket man kan ställa in ganska enkelt på vissa bilar. Och skall du ta steget fullt ut kan man byta ut kam-axeln och porta toppblocket. Har du gott om tid och pengar kan du köpa ett turbokit om det nu finns till din bil.. Annars får du göra ett själv 😉

Fredrik Håkansson
Member
Medlem
Forum Posts: 8296
Member Since:
August 20, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
589571
April 5, 2004 - 12:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Raketmotor!

Tindy
Member
Medlem
Forum Posts: 5044
Member Since:
October 25, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
589619
April 5, 2004 - 1:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Ett ord:
NOS!

alrik
Member
Medlem
Forum Posts: 2923
Member Since:
October 22, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
589626
April 5, 2004 - 1:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Får inte calibramotorn plats under huven?

Fast de beror ju på hur händig du är och hur mycket pengar du har att spendera. Antar att de är begränsat med cash eftersom om du hade mer pengar så skulle du inte åka opel laugh

MULLVADEN
Member
Medlem
Forum Posts: 4226
Member Since:
June 17, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
589644
April 5, 2004 - 1:46 pm
sp_Permalink sp_Print

fisken wrote: Får inte calibramotorn plats under huven?

Fast de beror ju på hur händig du är och hur mycket pengar du har att spendera. Antar att de är begränsat med cash eftersom om du hade mer pengar så skulle du inte åka opel laugh

HAHHAHHAHA... wink

hallon
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 115
Member Since:
October 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
589663
April 5, 2004 - 2:10 pm
sp_Permalink sp_Print

88:an har för tusan ingen skitmotor!! 👿 Den e grym!!

iof.. min motor paja så jag skrota bilden, men den e ändå bra! :bgrin:

Framför allt var den otroligt skön att köra, kadetten :eye: WRRROOOOOOOMM!!! 😀

zeth
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 555
Member Since:
January 21, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
589668
April 5, 2004 - 2:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Att trimma en sugmotor är inte billigt.
Med en Lexmaul insug & extractorgrenrör får du
Ca: 18-20 hk mer. (Delarna kostar mer än bilen)

Den billigaste trimningen är nog att montera en
Opel 16v motor (150hk).
Går nog att få tag på för Ca: 5000:-

Chiptimning ger inte heller så mycket på en sugmotor, oftast får man bara
problem när man ska besiktiga bilen.

hallon
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 115
Member Since:
October 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
589677
April 5, 2004 - 2:35 pm
sp_Permalink sp_Print

😛 jaha.. varför sa ni inte detta innan, när jag hade min bil 😮

aja.. den var helt upprostad ändå så..

Hugge
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1847
Member Since:
August 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
589684
April 5, 2004 - 2:41 pm
sp_Permalink sp_Print

tindy_14 wrote: Ett ord:
NOS!

I en förgasarmotor!, That will work *not*

Plexan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 756
Member Since:
May 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
589693
April 5, 2004 - 2:54 pm
sp_Permalink sp_Print

HuGGe wrote: [quote=tindy_14]Ett ord:
NOS!

I en förgasarmotor!, That will work *not*

Klart att det funkar.. Det är väl insprutning på den hoppas jag? 🙄

MrWeizel
Member
Medlem
Forum Posts: 4639
Member Since:
January 28, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
589706
April 5, 2004 - 3:11 pm
sp_Permalink sp_Print

HuGGe wrote: [quote=tindy_14]Ett ord:
NOS!

I en förgasarmotor!, That will work *not*

Hoppas du är ironisk 😛

Btw; NOS är inget ord, utan en förkortning. För något i stil med NitrousOxide System (inte säker..)

Edit: Skulle eg inte qouta Plexan...

zeth
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 555
Member Since:
January 21, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
589712
April 5, 2004 - 3:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Plexan wrote: [quote=HuGGe][quote=tindy_14]Ett ord:
NOS!

I en förgasarmotor!, That will work *not*

Klart att det funkar.. Det är väl insprutning på den hoppas jag? 🙄

NOS kan man använda till vilken motor som helst... Diesel, tvåtakt & Wankel.
Kadett GT har Motronic insprutning d.v.s hel/elektronisk insprutning.

MULLVADEN
Member
Medlem
Forum Posts: 4226
Member Since:
June 17, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
589714
April 5, 2004 - 3:19 pm
sp_Permalink sp_Print

MrWeizel wrote: [quote=HuGGe][quote=tindy_14]Ett ord:
NOS!

I en förgasarmotor!, That will work *not*

Hoppas du är ironisk 😛

Btw; NOS är inget ord, utan en förkortning. För något i stil med NitrousOxide System (inte säker..)

Edit: Skulle eg inte qouta Plexan...

NOS e väl ett märke på lustgassystem tillverkare?

X Factor
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 36
Member Since:
June 13, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
589725
April 5, 2004 - 3:30 pm
sp_Permalink sp_Print

HuGGe wrote: [quote=tindy_14]Ett ord:
NOS!

I en förgasarmotor!, That will work *not*

2.0i som sagt.. det där "i" står för elektronisk bränsle-insprutning... så det är ingen förgasarmotor 😀

men men... tack för alla tips 🙂 jag ska se över vilka av dessa som är lämpliga för min bil och sedan ta en kik på bankkontot 🙂

[Gamepredator] Sulan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1705
Member Since:
May 23, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
589998
April 5, 2004 - 8:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Lustgas funkar på förgasarmotorer. Konstig att alla fick för sig att lustgas heter NOS efter F&F, NOS är ett märke...

X Factor: Plana och porta toppen, slipa om kammen/kammarna, extraktorrör, avgasystem och öppet filter så har du en mycket trevligare motor. Går att få till hyfsat pris, även om jag skulle köpa en annan bil att utgå ifrån...

MrWeizel
Member
Medlem
Forum Posts: 4639
Member Since:
January 28, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
590001
April 5, 2004 - 8:49 pm
sp_Permalink sp_Print

[Gamepredator wrote: Sulan]Lustgas funkar på förgasarmotorer. Konstig att alla fick för sig att lustgas heter NOS efter F&F, NOS är ett märke...

A, du missuppfattade mig. Jag menade att förkortningen NOS står för firmanamnet NitrousOxide Systems (eller vad det nu står för)

[Gamepredator] Sulan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1705
Member Since:
May 23, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
590011
April 5, 2004 - 8:57 pm
sp_Permalink sp_Print

MrWeizel: Syftade mer på tindy_14

MrWeizel
Member
Medlem
Forum Posts: 4639
Member Since:
January 28, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
590044
April 5, 2004 - 9:21 pm
sp_Permalink sp_Print

[Gamepredator wrote: Sulan]MrWeizel: Syftade mer på tindy_14

Okej, gick i försvar direkt 😀

Darko
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1064
Member Since:
April 5, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
590408
April 6, 2004 - 12:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Som nån sa tidigare är den enklaste vägen att byta till en GSi motor med DOHC, som ger 150hk. Annars kan du som [Gamepredator] sa: Plana toppen och porta den, slipa om kammarna är lika dyrt som att köpa nya från Enem så... Sen är de grövre avgassystem och mer luft till motorn som gäller dvs öppet filter. Vill du komma ner i varv för att ligga i hundra knyck så kan du slänga på större hjul och/eller en Omega låda, sätter du på 195/65 R15 med en omega låda så visar hastighetsmätaren dessutom rätt.
Om du skulle göra de jag nu räknade upp kanske du kommer mot 160hk, nästa steg då är en kraftigare insprutning, större spridare osv. och då kommer du närmare 200hk. Efter de är nog det enklaste sättet överladdning, kolla på Enems hemsida, där finns de kompressor satsaer till ett antal Opel motorer bl a 2.0i motorn 😉

Plexan: Jag vet inte hur de är med andra märken men just Opel hade rabbatt på sina bilar som hade katalysator och pga de så ska man tydligen inte få plocka bort den, den måste sitta där vid besiktningen. De låter helt idiotiskt men de är tydligen så, har en -87 Omega själv med kat så... katten är död men den måste fortfarande sitta där. Sen tror jag de var -88 dom komme med lagen om katalysator men jag är inte säker.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 208
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL