Operativsystem -50p|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Operativsystem -50p
Smirnoff
Member
Medlem
Forum Posts: 3881
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 30, 2004 - 4:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Vet att jag kommer att lÀsa en lol kurs pÄ -50p vid namnet "operativsystem".
NÄgon som har nÄgon aning vad man fÄr göra eller vad kursen handlar om?

*trööt*

Arne_Garflak
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 916
683191
July 30, 2004 - 5:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Det handlade mest om att kunna stÀlla in windows nÀr jag hade det, enkla saker.
Sen tror jag vi fick sÀtta upp en server med ftp och fjÀrrinloggning och lite annat sÄnt.

Inget avancerat iaf.

macrus
Member
Medlem
Forum Posts: 7684
683192
July 30, 2004 - 5:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag ska gÄ Operativsystem - Linux.. lÀr bli ganska roligt.
Men tror det inte Ă€r nĂ„gra avancerade saker direkt, sĂ„ tror inte jag kommer lĂ€ra mig direkt mycket. 🙁

r700
Mina inlÀgg skrivs i binÀr kod
Medlem
Forum Posts: 159
683197
July 30, 2004 - 5:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Den op 50p kurs jag gick handlade om linux och var sÄ lÀtt sÄ jag tentade av den i början av terminen nÀr jag sÄg vad den handlade om.

Cyberhawk
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 881
683200
July 30, 2004 - 5:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag gick inte den kursen men de andra i klassen som gick den fick lĂ€ra sig alla möjliga linux dist. freebsd och windows. Inte server-delarna dĂ„ vi lĂ€rde oss dem i Lokala nĂ€tverk men andra nyttiga grejer man kan göra. 🙂

Arne_Garflak
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 916
683201
July 30, 2004 - 5:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Just det ja, det var operativsystem windows jag hade.
Operativsystem Linux börjar jag med nu till hösten tror jag.

Smirnoff
Member
Medlem
683268
July 30, 2004 - 6:28 pm
sp_Permalink sp_Print

r700 wrote: Den op 50p kurs jag gick handlade om linux och var sÄ lÀtt sÄ jag tentade av den i början av terminen nÀr jag sÄg vad den handlade om.

AssÄ, kan du ge frÄgor som kom pÄ tentan?
eller vad handlar mer kursen, mycket komandon?
Eller Ă€r det besserwisser kunskaper i form vad; Kde, gnome, Shells, osv Ă€r? 🙄

muchcup
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 367
683490
July 30, 2004 - 10:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Ahh vilka lyx kurser! SjÀlv fÄr jag nöja mig med lite programmering, databashantering och datorkommunikation :/ Skulle uppskattat en kurs i linux, men icke.

Starscream
Member
Medlem
Forum Posts: 7750
683494
July 30, 2004 - 10:45 pm
sp_Permalink sp_Print

jag försöker mig pÄ certifikat inom 2000 server, linux osv.. det Àr jÀÀkligt svÄrt!
Har misslyckas pÄ mÄnga och ÀndÄ har jag pluggat rÀtt hÄrt.

Fredrik HĂ„kansson
Member
Medlem
Forum Posts: 8296
685350
August 2, 2004 - 10:03 am
sp_Permalink sp_Print

Taskig kurs om de drar 50 poĂ€ng frĂ„n dina samanlagda poĂ€ng 🙂

John_LZ
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1844
685385
August 2, 2004 - 10:57 am
sp_Permalink sp_Print

DiDi wrote: Taskig kurs om de drar 50 poĂ€ng frĂ„n dina samanlagda poĂ€ng 🙂

Den tanken slog mig med... 😀 😀 😀

Spyder
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 563
685409
August 2, 2004 - 11:19 am
sp_Permalink sp_Print

AlltsĂ„ lugn nu Smirnoff.. Gissar pĂ„ att det Ă€r Operativsystem som gĂ„r pĂ„ Polhem? IsĂ„fall Ă€r de en riktigt "lol" kurs som det Ă€r hur lĂ€tt som helst att fĂ„ MVG i.. Du kan vara lugn 🙂 Bara allmĂ€nt kĂ€nnedom om Windows liksom..

BarateaU
Member
Medlem
Forum Posts: 4597
685813
August 2, 2004 - 7:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag hade i samma Àmne och dÄ var det win2k man skulle lÀra sig konfa rÀtt och lÀsa sig mer bakom kulisserna.

Marcan-
Member
Medlem
Forum Posts: 3747
685868
August 2, 2004 - 8:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Smirnoff wrote: [quote=r700]Den op 50p kurs jag gick handlade om linux och var sÄ lÀtt sÄ jag tentade av den i början av terminen nÀr jag sÄg vad den handlade om.

AssÄ, kan du ge frÄgor som kom pÄ tentan?
eller vad handlar mer kursen, mycket komandon?
Eller Ă€r det besserwisser kunskaper i form vad; Kde, gnome, Shells, osv Ă€r? 🙄

PĂ„ vĂ„r skola tror jag kursen gĂ„r ut pĂ„ att kunna installera samt underhĂ„lla operativet. Det Ă€r vad jag har hört frĂ„n folk som gĂ„tt kursen. Jag har inte gĂ„tt den Ă€n men ska 😉

Smirnoff
Member
Medlem
685921
August 2, 2004 - 9:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Spyder wrote: AlltsĂ„ lugn nu Smirnoff.. Gissar pĂ„ att det Ă€r Operativsystem som gĂ„r pĂ„ Polhem? IsĂ„fall Ă€r de en riktigt "lol" kurs som det Ă€r hur lĂ€tt som helst att fĂ„ MVG i.. Du kan vara lugn 🙂 Bara allmĂ€nt kĂ€nnedom om Windows liksom..

yÀ, inte svÄrare Àn sÄ ?

nejj, jag Àr inte orolig eller sÄ. dÄ jag kan Linux bra sÄ det borde inte vara nÄgra svÄrigheters alls.

vem hade ni som lÀrare? Ingen lÀrare som kallades för "bonden" ?

whoracle
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1942
687588
August 4, 2004 - 8:46 pm
sp_Permalink sp_Print

op. windows 50p för oss var ett eget hopkok av lÀraren dÄ han tyckte att kursen Àr alldeles för enkel. VÀr kurs bestod av Active Directory och en massa annan skit som man aldrig anvÀnt (och aldrig kommer anvÀnda igen, dÄ man fick sej en insikt i hur bökigt och otroligt jÀttebra det Àr), sÄ trots windowsvana i ~8Är fick jag bara VG.. (mycket av det som stod i boken vara bara "click next" sÄ man lÀrde sej inte sÄ mkt, Ä att sen ha prov pÄ var man hittade rÀtt "click next" knappar var inte sÄ lÀtt :/ )

op. linux 50p var desto bĂ€ttre, dock var den hĂ€r lĂ€raren lika rolig, dĂ„ vi pyssla med redhat i skolan och jag körde Gentoo pĂ„ heltid hemma (sĂ„ det vi gjorde i skolan var inte sĂ„ svĂ„rt 😉 ) och ett MVG pĂ„ provet + att jag gjorde allt det vi skulle pĂ„ grupparbetet rĂ€ckte det inte till mer Ă€n ett VG 🙁

lÀrarn sa typ: "du har inte lÀrt dej nog mkt hÀr", och det var ju itne sÄ konstigt nÀr man kunde allt innan man kom!

Vitamin-C
Member
Medlem
Forum Posts: 3083
687619
August 4, 2004 - 9:53 pm
sp_Permalink sp_Print

whoracle wrote: op. windows 50p för oss var ett eget hopkok av lÀraren dÄ han tyckte att kursen Àr alldeles för enkel. VÀr kurs bestod av Active Directory och en massa annan skit som man aldrig anvÀnt (och aldrig kommer anvÀnda igen, dÄ man fick sej en insikt i hur bökigt och otroligt jÀttebra det Àr), sÄ trots windowsvana i ~8Är fick jag bara VG.. (mycket av det som stod i boken vara bara "click next" sÄ man lÀrde sej inte sÄ mkt, Ä att sen ha prov pÄ var man hittade rÀtt "click next" knappar var inte sÄ lÀtt :/ )

op. linux 50p var desto bĂ€ttre, dock var den hĂ€r lĂ€raren lika rolig, dĂ„ vi pyssla med redhat i skolan och jag körde Gentoo pĂ„ heltid hemma (sĂ„ det vi gjorde i skolan var inte sĂ„ svĂ„rt 😉 ) och ett MVG pĂ„ provet + att jag gjorde allt det vi skulle pĂ„ grupparbetet rĂ€ckte det inte till mer Ă€n ett VG 🙁

lÀrarn sa typ: "du har inte lÀrt dej nog mkt hÀr", och det var ju itne sÄ konstigt nÀr man kunde allt innan man kom!

sÀjer din lÀrare sÄ ska du debatera lite med honom, fÄ ett bÀttre svar pÄ varför han tycker sÄ, om du var sÄ bra som jag fÄr ett intryck hÀr sÄ ska du ju fÄ ett bra svar.

edit. kÀns lite utanför topic hÀr... :/

Shinji
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 631
687655
August 4, 2004 - 11:17 pm
sp_Permalink sp_Print

hah!

Jag lÀste den kursen i tvÄan om jag inte missminner mig.

Lektionerna gick inte ut pĂ„ att lĂ€ra sig nĂ„gonting direkt. LĂ€raren satt och lirade Starcraft & UT med oss istĂ€llet. Och pĂ„ begĂ€ran gick han Ă€ven och köpte lĂ€sk Ă„t oss. 😀

Helt schysst kurs. Det enda testet vi hade var rena barnleken.

Men du kanske inte har sĂ„dan tur att du fĂ„r en liknande lĂ€rare, med samma instĂ€llning till vad "att lĂ€ra ut" verkligen innebĂ€r 😉

whoracle
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1942
688401
August 5, 2004 - 9:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Vitamin-C wrote: [quote=whoracle]op. windows 50p för oss var ett eget hopkok av lÀraren dÄ han tyckte att kursen Àr alldeles för enkel. VÀr kurs bestod av Active Directory och en massa annan skit som man aldrig anvÀnt (och aldrig kommer anvÀnda igen, dÄ man fick sej en insikt i hur bökigt och otroligt jÀttebra det Àr), sÄ trots windowsvana i ~8Är fick jag bara VG.. (mycket av det som stod i boken vara bara "click next" sÄ man lÀrde sej inte sÄ mkt, Ä att sen ha prov pÄ var man hittade rÀtt "click next" knappar var inte sÄ lÀtt :/ )

sÀjer din lÀrare sÄ ska du debatera lite med honom, fÄ ett bÀttre svar pÄ varför han tycker sÄ, om du var sÄ bra som jag fÄr ett intryck hÀr sÄ ska du ju fÄ ett bra svar.

edit. kÀns lite utanför topic hÀr... :/

Har diskuterat en del med honom men jag kommer inte ihĂ„g sĂ„ mkt mer Ă€n att han sa typ sĂ„dĂ€r.. han vet om att jag Ă€r missnöjd iaf 😉

Deuterium
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1644
688429
August 5, 2004 - 9:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Den kursen tenta jag pÄ tvÄ dagar. Fick installera windows pÄ en burk och sÄ var det ett test, lite allmÀnt om funktioner i windows och sedan bitar om operativsystem överhuvudtaget.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 183
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL