February 4, 2003
Hej.
Köpte en stereo från en affär (oväsentligt vilken). Hur som helst så betalade jag 2000kr för den. Den kostade egentligen 2600 kr men de hade satt ut fel pris och fick muntligt avtal så de gav med sig i kassan med sa att jag fått jävligt bra pris och att de i princip inte tjänade en krona på att de sålde men de gjorde det för good will.
Hur som helst. Nu en vecka senare så har de kampanj pris och kör med 1600kr. Alltså 400kr mindre. Har ringt och frågat hurvida jag kan få mellanskillnaden tillbaka eftersom de ändå har "öppet köp". Men de hade ingen "prisgaranti".
Hur som helst. Så undrar jag hur "Öppet köp" förhåller sig. Är det pengarna den är värd idag som gäller eller det jag köpte den för?
Mvh/David
edit: flytta tråden till "Köpguiden"...
March 1, 2004
davidhellmyrs wrote: Accepterar inte en dålig affär. Gör hellre 5 minuters jobb. Dessutom så gillar jag inte deras sätt!
Är 30 dagars öppet köp.
Frågan är vilket belopp jag har rätt till?
Är det det jag betalade eller nuvärdet?
Självklart ska du ha 2 lax tillbaka, inget snack om saken. Vad dom än säger, tjaffsa emot. Leta rätt på konsumentverkets (förmodligen .se eller .com eller nåt) hemsida och läs där.
March 3, 2004
September 19, 2002
Däremot så måste det stå på kvittot eller liknande om det är en viss tids öppet köp, butiker är inte tvungna att lämna en enda minut öppet köp på en vara som det inte är något fel på.
Och ja, du ska ha tillbaks summan som står på ditt kvitto om du lämnar tillbaks den inom deras öppet-köp-period samt lämnar igen produkten i exakt det skick den var då du köpte den. De har alltså rätt att vägra dig återköp om du har öppnat förpackningen det minsta egentligen.
March 10, 2002
[ToMaHaWk wrote: ]Däremot så måste det stå på kvittot eller liknande om det är en viss tids öppet köp, butiker är inte tvungna att lämna en enda minut öppet köp på en vara som det inte är något fel på.
Och ja, du ska ha tillbaks summan som står på ditt kvitto om du lämnar tillbaks den inom deras öppet-köp-period samt lämnar igen produkten i exakt det skick den var då du köpte den. De har alltså rätt att vägra dig återköp om du har öppnat förpackningen det minsta egentligen.
Är det inte alltid minst 14 dagars öppet köp om det inte står något annat?
February 16, 2005
jepp, gäller inte underkläder/badkläder eller förbruknings varor, sen måste varan vara i så gott skicka att det inte går att avgöra om den varit använd eller inte samt att alla tillbehör måste finnas så som fjärkontroll, manualer och orginal förpackning (om jag inte minns helt fel)
November 26, 2002
Dehman wrote: [quote=[ToMaHaWk]]Däremot så måste det stå på kvittot eller liknande om det är en viss tids öppet köp, butiker är inte tvungna att lämna en enda minut öppet köp på en vara som det inte är något fel på.
Man har nog bara rätt till öppet köp när man handlar på nätet, TV-shop eller liknande då du själv inte kan se varan i verkligheten. Men, de flesta seriösa butiker ger normalt 30 dagar eller mer i öppet köp. Men som sagts tidigare så kan kraven vara rätt höga, många kräver att förpackningen är obruten. Har man plockat upp en stereo och kopplat ihop den så tror jag det blir svårt att hävda öppet köp.
June 20, 2002
John_lz wrote: [quote=Dehman][quote=[ToMaHaWk]]Däremot så måste det stå på kvittot eller liknande om det är en viss tids öppet köp, butiker är inte tvungna att lämna en enda minut öppet köp på en vara som det inte är något fel på.
Man har nog bara rätt till öppet köp när man handlar på nätet, TV-shop eller liknande då du själv inte kan se varan i verkligheten. Men, de flesta seriösa butiker ger normalt 30 dagar eller mer i öppet köp. Men som sagts tidigare så kan kraven vara rätt höga, många kräver att förpackningen är obruten. Har man plockat upp en stereo och kopplat ihop den så tror jag det blir svårt att hävda öppet köp.
Exakt, distanshandel ger enligt lag 2 veckors ångerrätt.
För köp i butik finns det ingen lag.
Men står det öppet köp så är det vad man betalat som gäller.
Obruten förpackning brukar för det mesta bara gälla förbrukningsvaror och saker som går att kopiera.
Att plocka ur något ur kartongen brukar inte vara någon fara bara det går att plocka ihop det igen och det ser schysst ut.
1 Guest(s)