Öppet köp?|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Öppet köp?
davidhellmyrs
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1553
sp_UserOfflineSmall Offline
1
April 6, 2005 - 2:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej.

Köpte en stereo från en affär (oväsentligt vilken). Hur som helst så betalade jag 2000kr för den. Den kostade egentligen 2600 kr men de hade satt ut fel pris och fick muntligt avtal så de gav med sig i kassan med sa att jag fått jävligt bra pris och att de i princip inte tjänade en krona på att de sålde men de gjorde det för good will.

Hur som helst. Nu en vecka senare så har de kampanj pris och kör med 1600kr. Alltså 400kr mindre. Har ringt och frågat hurvida jag kan få mellanskillnaden tillbaka eftersom de ändå har "öppet köp". Men de hade ingen "prisgaranti".

Hur som helst. Så undrar jag hur "Öppet köp" förhåller sig. Är det pengarna den är värd idag som gäller eller det jag köpte den för?

Mvh/David

edit: flytta tråden till "Köpguiden"...

Marcan-
Member
Medlem
Forum Posts: 3747
869369
April 6, 2005 - 2:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Borde väl gå att lämna tillbaka produkten och sedan köpa en annan?

davidhellmyrs
Kommer du hit ofta?
Medlem
869370
April 6, 2005 - 2:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Tänkte göra exakt det. Alltså lämna tillbaka den jag har och köpa precis likadan exakt samtidigt..

alrik
Member
Medlem
Forum Posts: 2923
869371
April 6, 2005 - 2:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Alternativt acceptera att man gjort en dålig affär....

Emil Wadell
Member
Medlem
Forum Posts: 3460
869372
April 6, 2005 - 2:16 pm
sp_Permalink sp_Print

davidhellmyrs wrote: Tänkte göra exakt det. Alltså lämna tillbaka den jag har och köpa precis likadan exakt samtidigt..

det ska du kunna göra, ta med kvitto o så blir dom nog nöjda

Cirap
Member
Medlem
Forum Posts: 4230
869375
April 6, 2005 - 2:20 pm
sp_Permalink sp_Print

14 dagars öppet köp brukar det ju ALLTID vara, så det ska nog inte vara några problem

davidhellmyrs
Kommer du hit ofta?
Medlem
869378
April 6, 2005 - 2:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Accepterar inte en dålig affär. Gör hellre 5 minuters jobb. Dessutom så gillar jag inte deras sätt!

Är 30 dagars öppet köp.

Frågan är vilket belopp jag har rätt till?
Är det det jag betalade eller nuvärdet?

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
869379
April 6, 2005 - 2:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Det ska väl vara det ordinare priset, alltså inte det som är nu då det är kampanj-pris utan det som gäller i vanliga fall..

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
869385
April 6, 2005 - 2:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Öppet köp gäller väl bara om varan är i ursprungligt skick? Dvs att affären kan sälja det igen? Så om man öppnat paketen kan de väl hävda de inte kan sälja det?

festisMER
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1991
869402
April 6, 2005 - 3:24 pm
sp_Permalink sp_Print

davidhellmyrs wrote: Accepterar inte en dålig affär. Gör hellre 5 minuters jobb. Dessutom så gillar jag inte deras sätt!

Är 30 dagars öppet köp.

Frågan är vilket belopp jag har rätt till?
Är det det jag betalade eller nuvärdet?

Självklart ska du ha 2 lax tillbaka, inget snack om saken. Vad dom än säger, tjaffsa emot. Leta rätt på konsumentverkets (förmodligen .se eller .com eller nåt) hemsida och läs där.

Aelrik
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 243
869490
April 6, 2005 - 6:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Du ska få det som står på ditt kvitto.

davidhellmyrs
Kommer du hit ofta?
Medlem
869495
April 6, 2005 - 6:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Tack för svaren. Drar dit imorgon och ska se vad de säger..

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
869547
April 6, 2005 - 8:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Aelrik wrote: Du ska få det som står på ditt kvitto.

Jupp, om de sänkt priset efterhand är ointressant.

//Andreas

[ToMaHaWk]
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1422
869955
April 7, 2005 - 3:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Däremot så måste det stå på kvittot eller liknande om det är en viss tids öppet köp, butiker är inte tvungna att lämna en enda minut öppet köp på en vara som det inte är något fel på.

Och ja, du ska ha tillbaks summan som står på ditt kvitto om du lämnar tillbaks den inom deras öppet-köp-period samt lämnar igen produkten i exakt det skick den var då du köpte den. De har alltså rätt att vägra dig återköp om du har öppnat förpackningen det minsta egentligen.

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
869973
April 7, 2005 - 3:57 pm
sp_Permalink sp_Print

[ToMaHaWk wrote: ]Däremot så måste det stå på kvittot eller liknande om det är en viss tids öppet köp, butiker är inte tvungna att lämna en enda minut öppet köp på en vara som det inte är något fel på.

Och ja, du ska ha tillbaks summan som står på ditt kvitto om du lämnar tillbaks den inom deras öppet-köp-period samt lämnar igen produkten i exakt det skick den var då du köpte den. De har alltså rätt att vägra dig återköp om du har öppnat förpackningen det minsta egentligen.

Är det inte alltid minst 14 dagars öppet köp om det inte står något annat?

Nicklasson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1131
869974
April 7, 2005 - 4:00 pm
sp_Permalink sp_Print

jepp, gäller inte underkläder/badkläder eller förbruknings varor, sen måste varan vara i så gott skicka att det inte går att avgöra om den varit använd eller inte samt att alla tillbehör måste finnas så som fjärkontroll, manualer och orginal förpackning (om jag inte minns helt fel)

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
870044
April 7, 2005 - 6:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Finns ingen lag om öppet köp om du inte köper via postorder då du har 14dagar.

Om dom har en "pengarna tillbaka" policy ska du ha tillbaka det belopp som du betalat.

Om dom ger dig tillgodokvitto får du det belopp du betalat.

John_LZ
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1844
870045
April 7, 2005 - 6:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Dehman wrote: [quote=[ToMaHaWk]]Däremot så måste det stå på kvittot eller liknande om det är en viss tids öppet köp, butiker är inte tvungna att lämna en enda minut öppet köp på en vara som det inte är något fel på.

Man har nog bara rätt till öppet köp när man handlar på nätet, TV-shop eller liknande då du själv inte kan se varan i verkligheten. Men, de flesta seriösa butiker ger normalt 30 dagar eller mer i öppet köp. Men som sagts tidigare så kan kraven vara rätt höga, många kräver att förpackningen är obruten. Har man plockat upp en stereo och kopplat ihop den så tror jag det blir svårt att hävda öppet köp.

boogey
Member
Medlem
Forum Posts: 3901
870172
April 7, 2005 - 10:00 pm
sp_Permalink sp_Print

John_lz wrote: [quote=Dehman][quote=[ToMaHaWk]]Däremot så måste det stå på kvittot eller liknande om det är en viss tids öppet köp, butiker är inte tvungna att lämna en enda minut öppet köp på en vara som det inte är något fel på.

Man har nog bara rätt till öppet köp när man handlar på nätet, TV-shop eller liknande då du själv inte kan se varan i verkligheten. Men, de flesta seriösa butiker ger normalt 30 dagar eller mer i öppet köp. Men som sagts tidigare så kan kraven vara rätt höga, många kräver att förpackningen är obruten. Har man plockat upp en stereo och kopplat ihop den så tror jag det blir svårt att hävda öppet köp.

Exakt, distanshandel ger enligt lag 2 veckors ångerrätt.
För köp i butik finns det ingen lag.

Men står det öppet köp så är det vad man betalat som gäller.
Obruten förpackning brukar för det mesta bara gälla förbrukningsvaror och saker som går att kopiera.
Att plocka ur något ur kartongen brukar inte vara någon fara bara det går att plocka ihop det igen och det ser schysst ut.

Nicklasson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1131
870183
April 7, 2005 - 11:02 pm
sp_Permalink sp_Print

hum..blandar vist ihop lagarna å så,, läste i alla fall på konsumentverkets hemsida att reklmations tiden ska höjas från 2-3år WOHO!!

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 573
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL