Orättvisa betyg?|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Orättvisa betyg?
richardb
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 986
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 17, 2004 - 5:05 pm
sp_Permalink sp_Print

När jag gick i 8:an förra året fick jag IG i engelska för att min engelska lärare tog mamma ledigt tre veckor innan skolan slutade, hade hon inte tagit ledigt tre veckor innan hade jag kunnat lämnat in uppgiften, å andra sidan hade jag ju inte lämnat in den i tid..

Fick även IG i svenska, hade även där "missat" en uppgift, men jag är 100% säker på att jag hade lämnat in den. Min polare var med när jag lämnade in den och han kom också ihåg det, trots detta var hon fast besluten "hon kunde inte ha tappat bort den" jag hade missat att lämna in den.

Även om dom betygen inte är så viktiga så stör det mig..

Vad tycker ni? 😮

BarateaU
Member
Medlem
Forum Posts: 4597
670808
July 17, 2004 - 5:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Du kan ju alltid överklaga.

Jag förstår inte riktigt vad du försöker säga med detta:
"engelska för att min engelska lärare tog mamma ledigt tre veckor innan skolan slutade"

Du har också rätt att tänta upp ämnena.

Sista terminen i 9'an så tog jag igen 9 IG'n . 8)

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
670809
July 17, 2004 - 5:09 pm
sp_Permalink sp_Print

8:an spelade ingen större roll om man ser till mina betyg. Men var mindre i skolan i nian men fick ändå bättre betyg.

BarateaU
Member
Medlem
Forum Posts: 4597
670810
July 17, 2004 - 5:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Som Dehman skrev så spelar inte 8'ans betyg nån större roll.

Men det kan kännas bättre för en själv självklart.

richardb
Kommer du hit ofta?
Medlem
670813
July 17, 2004 - 5:14 pm
sp_Permalink sp_Print

äh, ja bryr mig inte.. men nu i 9an om det händer samma sak är det ju lite värre..

Zap
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 720
670819
July 17, 2004 - 5:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Du skyller alltså ditt IG på att din lärare tog mammaledigt? Hehe den var orginell... =)

Å uppgiften du inte lämnade in (eller lämnade in beroende på vilken sida man ska tro på). Det fick du väl knappast reda på dagen innan betygen skulle sättas, eller hur? Det enklaste hade väl varit att lämna in en ny kopia på arbetet eller? Dessutom har jag svårt att tänka mig att hela betyget faller på en enda uppgift....

Elias667
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1999
670822
July 17, 2004 - 5:23 pm
sp_Permalink sp_Print

richardb wrote:

Även om dom betygen inte är så viktiga så stör det mig..

Vad tycker ni? 😮

Urhm... De blir nog ganska viktiga om du tänker gå ut 9:an med tanke på att de är basämnen, hoppas du höjer dem tills dess 😀 Lär iofs inte vara några problem.

Gueno
Member
Medlem
Forum Posts: 9881
670825
July 17, 2004 - 5:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag fick IG i naturkunskap.
Kunde (och kan fortfarande inte) fotosyntesen. :arg:
Lämnade in ett arbete 1 k*cking dag för sent.
Tack för det bajslars!

richardb
Kommer du hit ofta?
Medlem
670829
July 17, 2004 - 5:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Zap wrote: Du skyller alltså ditt IG på att din lärare tog mammaledigt? Hehe den var orginell... =)

Å uppgiften du inte lämnade in (eller lämnade in beroende på vilken sida man ska tro på). Det fick du väl knappast reda på dagen innan betygen skulle sättas, eller hur? Det enklaste hade väl varit att lämna in en ny kopia på arbetet eller? Dessutom har jag svårt att tänka mig att hela betyget faller på en enda uppgift....

Jag brukar inte göra kopior på mina arbeten, och jo jag fick reda på det 3 dagar innan betyget skulle sättas, och sen är inte lärarna där riktigt att lita på, dom är inte ens utbildade... svenska läraren har dyslexi...

alrik
Member
Medlem
Forum Posts: 2923
670831
July 17, 2004 - 5:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Gueno wrote: Jag fick IG i naturkunskap.
Kunde (och kan fortfarande inte) fotosyntesen. :arg:
Lämnade in ett arbete 1 k*cking dag för sent.
Tack för det bajslars!

jag anar en viss irritation...

http://www-vaxten.slu.se/vaxte.....tosynt.htm

alrik
Member
Medlem
Forum Posts: 2923
670832
July 17, 2004 - 5:31 pm
sp_Permalink sp_Print

richardb wrote: [quote=Zap]Du skyller alltså ditt IG på att din lärare tog mammaledigt? Hehe den var orginell... =)

Jag brukar inte göra kopior på mina arbeten, och jo jag fick reda på det 3 dagar innan betyget skulle sättas, och sen är inte lärarna där riktigt att lita på, dom är inte ens utbildade... svenska läraren har dyslexi...

Brukar man inte skriva arbeten på dator?? Det brukade jag och alla i min bekantskapskrets göra. Väldigt enkelt att skriva ut ett nytt exemplar.

johan_lojan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 925
670835
July 17, 2004 - 5:37 pm
sp_Permalink sp_Print

fisken wrote:
Brukar man inte skriva arbeten på dator?? Det brukade jag och alla i min bekantskapskrets göra. Väldigt enkelt att skriva ut ett nytt exemplar.

Jag med, förutom för religionsläraren, hon gillade inte datorer osv 😀 Så ville hon att man skulle skriva texten med olika färgpennor osv, och klistra in fina bilder med rosa kanter mm. De som hade finast arbeten fick MVG, de som hade "fulast" (datorskrivet osv) fick IG / G..

Jaja, vissa lärare borde bytas ut illa kvickt, även om jag tycker att de flesta håller en helt ok nivå 🙂

paddanx
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 674
670838
July 17, 2004 - 5:38 pm
sp_Permalink sp_Print

richardb wrote:

Tycker att i fortsättningen så skriver du sakerna på datorn (så kan du skriva ut 50 kopior om de slarvar bort dem...) eller iaf gå till en kopiator om du skriver sakerna för hand. Det har hänt mig med att lärarna slarvar bort saker... de är inte alltid mindre yra än eleverna.

När du kommer upp i gymnasiet eller tom högskolan så är det du som har ansvar på att allt sånt kommer in och finns. Där är ingen som säger till en på högskolan att du tex saknar "det" för betyg, det får du själv hålla koll på så att allt bokförs och är klart. Därför är det en bra vana att göra det redan nu.

När det gäller "i tid" så är gäller det att hålla dem... proven går den dagen, flyget går den tiden, arbetet har sina tider mm... De måste du lära dig hålla. Ett tips kan vara att "planera" (eller lura sig själv om det funkar bättre) att det ska vara inne 2-3 dagar minst innan den riktiga deadlinen. På så sätt så när du i sista sekund kommer på att du inte hinner klart så har du iaf 2 dagar till eller kanske mer.

richardb
Kommer du hit ofta?
Medlem
670840
July 17, 2004 - 5:39 pm
sp_Permalink sp_Print

fisken wrote: [quote=richardb][quote=Zap]Du skyller alltså ditt IG på att din lärare tog mammaledigt? Hehe den var orginell... =)

Brukar inte skriva på datorn, har ingen skrivare..

Zap
Kommer du hit ofta?
Medlem
670841
July 17, 2004 - 5:39 pm
sp_Permalink sp_Print

richardb wrote:

Du skriver dem inte på datorn alltså? Då e det kanske dags att börja med det både för din egen skull (ifall fler arbeten försvinner =)), men också för att det är det enda som accepteras när du kommer upp på högre utbildningsnivåer.

Att skylla på lärarna verkar fortfarande vara ett ganska populärt alternativt istället för att göra det man ska =)... Jag säger inte att det inte kan vara så att hon/han har slarvat bort ditt arbete. Men som jag skrev i mitt tidigare inlägg så kan inte ett enda arbete göra att du får ett IG. Det måste finnas fler anledningar.

Zap
Kommer du hit ofta?
Medlem
670845
July 17, 2004 - 5:41 pm
sp_Permalink sp_Print

richardb wrote:

Maila dem till läraren eller en kompis?

paddanx
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 674
670850
July 17, 2004 - 5:46 pm
sp_Permalink sp_Print

richardb wrote:

Skolan har kanske skrivare?

E-mail, diskett, cd eller USB minne... skriv det hemma och skriv ut det i skolan. Eller som ovan sagt... en vän, eller kanske tom lämna in det "digitalt" till läraren...

richardb
Kommer du hit ofta?
Medlem
670856
July 17, 2004 - 5:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Klart det finns flera anledningar, jag är väl inte så frammåt i skolan direkt, men det är för att jag inte bryr mig så mycket heller.

Jag nöjer mig med ett G, och jag ska bara behöva göra det alla andra gör, inte anstränga mig mer en vad jag behöver osv..

Ska gå en linje med i stort sätt bara praktiska lektioner och så, det enda teoretiska är prov och en del teoretiska lektioner. Men inga inlämingar osv..

Vet att det kanske är en dålig inställning osv, men sån är jag.

Zap
Kommer du hit ofta?
Medlem
670863
July 17, 2004 - 6:00 pm
sp_Permalink sp_Print

richardb wrote: Klart det finns flera anledningar, jag är väl inte så frammåt i skolan direkt, men det är för att jag inte bryr mig så mycket heller.

Jag nöjer mig med ett G, och jag ska bara behöva göra det alla andra gör, inte anstränga mig mer en vad jag behöver osv..

Ska gå en linje med i stort sätt bara praktiska lektioner och så, det enda teoretiska är prov och en del teoretiska lektioner. Men inga inlämingar osv..

Vet att det kanske är en dålig inställning osv, men sån är jag.

Du får givetvis ha vilken inställning du vill till ditt eget skolarbete.

Men du kan ju inte skylla på lärarna när de ger dig dåliga betyg efter att inte ha fullgjort alla uppgifter. Återigen så säger jag inte att dom inte kan ha slarvat bort ditt arbete i svenska. Men i engelskakursen handlade det ju inte om nått borttappat arbete, eller hur? Dessutom så säger du ju själv att det finns fler anledningar....

macrus
Member
Medlem
Forum Posts: 7684
670868
July 17, 2004 - 6:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är upp till dig själv.
Skyll inte på läraren för du inte lämnar in saker i tid.

Gillar gymnasiet jag inte mycket läxor för oss inte. 🙂
Helt underbart

Se till att du skärper dig i nian bara och ta kopia på din arbeten då. Det är väldigt mycket upp till en själv.

Jag är som dig, nöjer mig med ett G.
That's it jag strävar inte efter mer.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 205
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL