December 31, 2001
richardb wrote: Klart det finns flera anledningar, jag är väl inte så frammåt i skolan direkt, men det är för att jag inte bryr mig så mycket heller.
Jag nöjer mig med ett G, och jag ska bara behöva göra det alla andra gör, inte anstränga mig mer en vad jag behöver osv..
Ska gå en linje med i stort sätt bara praktiska lektioner och så, det enda teoretiska är prov och en del teoretiska lektioner. Men inga inlämingar osv..
Vet att det kanske är en dålig inställning osv, men sån är jag.
Vilken praktisk linje pratar du om ?
March 23, 2004
Zap wrote: [quote=richardb]Klart det finns flera anledningar, jag är väl inte så frammåt i skolan direkt, men det är för att jag inte bryr mig så mycket heller.
Jag nöjer mig med ett G, och jag ska bara behöva göra det alla andra gör, inte anstränga mig mer en vad jag behöver osv..
Ska gå en linje med i stort sätt bara praktiska lektioner och så, det enda teoretiska är prov och en del teoretiska lektioner. Men inga inlämingar osv..
Du får givetvis ha vilken inställning du vill till ditt eget skolarbete.
Men du kan ju inte skylla på lärarna när de ger dig dåliga betyg efter att inte ha fullgjort alla uppgifter. Återigen så säger jag inte att dom inte kan ha slarvat bort ditt arbete i svenska. Men i engelskakursen handlade det ju inte om nått borttappat arbete, eller hur? Dessutom så säger du ju själv att det finns fler anledningar....
Ja, men alltså, i engelskan hängde det faktiskt bara på ett arbete, det var för att hon inte hade hört mig prata engelska jag fick IG. Uppgiften skulle redovisas för henne muntligt, när jag frågade henne om jag kunde göra redovsiningen när hon var där sista dagen, så sa hon: "nej det är ditt problem." sen gick hon.. Jag hade ingen aning om att hon skulle ta mamma ledigt tre veckor innan skolan var slut, jag trodde att jag hade hur lång tid som helst på mig att göra uppgiften.
March 23, 2004
Death On Wings wrote: [quote=richardb]Klart det finns flera anledningar, jag är väl inte så frammåt i skolan direkt, men det är för att jag inte bryr mig så mycket heller.
Vilken praktisk linje pratar du om ?
Jag har inte bestämt mig riktigt vilken linje jag ska gå än, men jag tror jag ska gå teknik linjen på Tullängsskolan i Örebro. Den skolan har mycket praktiskt arbete i alla linjer.
Vi var där på ett studiebesök med skolan och det verkade rätt schysst, sen praoade jag där i 5:an med en polare.
August 5, 2002
Enligt läroplanen har inte inlämningsdatum någon betydelse för betyget. Sålänge du lämnat in allting innan betyget ska sättas ska det inte betygsättas olika. Men de e klart, lärare är också människor som påverkas vare sig man vill det eller ej. Men du kan ju iaf poängtera det.
June 3, 2001
fisken wrote: jag anar en viss irritation...
Å nu kan jag det..
Ett G på sin plats kanske.
January 22, 2002
richardb wrote:
Ja, men alltså, i engelskan hängde det faktiskt bara på ett arbete, det var för att hon inte hade hört mig prata engelska jag fick IG. Uppgiften skulle redovisas för henne muntligt, när jag frågade henne om jag kunde göra redovsiningen när hon var där sista dagen, så sa hon: "nej det är ditt problem." sen gick hon.. Jag hade ingen aning om att hon skulle ta mamma ledigt tre veckor innan skolan var slut, jag trodde att jag hade hur lång tid som helst på mig att göra uppgiften.
Men varför skulle du ha hur lång tid som helst på dig??? Du skrev ju alldeles nyss attt du vill ha samma förutsättningar som dina klasskompisar. Det är ju knappast så att hela klassen har hur lång tid som helst på sig på alla uppgifter eller hur?
March 10, 2002
richardb wrote:
Jag har inte bestämt mig riktigt vilken linje jag ska gå än, men jag tror jag ska gå teknik linjen på Tullängsskolan i Örebro. Den skolan har mycket praktiskt arbete i alla linjer.
Vi var där på ett studiebesök med skolan och det verkade rätt schysst, sen praoade jag där i 5:an med en polare.
Teknik? Då kommer du inte ifrån teoretiska ämne. Jag går en specialutformad tekniklinje. Där är mycket praktiskt. Men väldigt mycket teoretiskt också. Tror att alla Teknik utbildningar i.a..f. läser matte C (Borde de i.a.f. göra)
Vad gör man på denna linje? Är det typ verkstad och sådant?
May 17, 2004
det du får i 8an spelar ingen roll, 9an som gäller.
mins när man själv gick i mellan stadiet, då trodde min lärarinna anna-britta att jag var efterbliven i svenska samt engelska(hade lektioner efter skolan med några utväcklingsstörda. lektionerna gjorde inget om jag ska vara ärlig, man fick lära sig att fågel heter bird m.m.... ). sen när man kom upp i åren så skedde det underliga. jag fick MVG på alla mina svenska samt engelska prov, vilket gav mig ett mvg samt vg(arbetade inte hårdast på lektionerna om jag ska vara ärliog) :). det säjer lite om vad vi har för lärare i skolorna. men hon är pansionerad nu 😀
March 23, 2004
Zap wrote: [quote=richardb] Ja, men alltså, i engelskan hängde det faktiskt bara på ett arbete, det var för att hon inte hade hört mig prata engelska jag fick IG. Uppgiften skulle redovisas för henne muntligt, när jag frågade henne om jag kunde göra redovsiningen när hon var där sista dagen, så sa hon: "nej det är ditt problem." sen gick hon.. Jag hade ingen aning om att hon skulle ta mamma ledigt tre veckor innan skolan var slut, jag trodde att jag hade hur lång tid som helst på mig att göra uppgiften.
Men varför skulle du ha hur lång tid som helst på dig??? Du skrev ju alldeles nyss attt du vill ha samma förutsättningar som dina klasskompisar. Det är ju knappast så att hela klassen har hur lång tid som helst på sig på alla uppgifter eller hur?
men hallå? jag hade ju redan passerat inlämningsdatumet, och hon hade sagt att jag kunde göra redovsningen när jag var klar. hon satte inget datum.
--------------------------------------------------------------------------------------
Izomatic wrote: Enligt läroplanen har inte inlämningsdatum någon betydelse för betyget. Sålänge du lämnat in allting innan betyget ska sättas ska det inte betygsättas olika. Men de e klart, lärare är också människor som påverkas vare sig man vill det eller ej. Men du kan ju iaf poängtera det.
Precis! Det var något sådant jag var ute efter 😀
Ahh. Bra, enligt mig är jag nu G i engelska.
--------------------------------------------------------------------------------------
March 23, 2004
Dehman wrote: [quote=richardb]
Teknik? Då kommer du inte ifrån teoretiska ämne. Jag går en specialutformad tekniklinje. Där är mycket praktiskt. Men väldigt mycket teoretiskt också. Tror att alla Teknik utbildningar i.a..f. läser matte C (Borde de i.a.f. göra)
Vad gör man på denna linje? Är det typ verkstad och sådant?
Jag vet inte riktigt vad det kallas, det är inte verkstad det är datorrelaterat, kommer inte riktigt ihåg allt har inte tänkt på det så mycket.. men den kallades T, med någon slags inriktning såklart..
Men sen fanns det T och en annan bokstav (tror det var TON) det var Teknik och Natur, där fanns det samma inriktning fast med mer teoretiskt.
Dom förklarade allt det där när vi var där på stuide besök men mitt minne är inte det bästa..
March 23, 2004
Vitamin-C wrote: det du får i 8an spelar ingen roll, 9an som gäller.
mins när man själv gick i mellan stadiet, då trodde min lärarinna anna-britta att jag var efterbliven i svenska samt engelska(hade lektioner efter skolan med några utväcklingsstörda. lektionerna gjorde inget om jag ska vara ärlig, man fick lära sig att fågel heter bird m.m.... ). sen när man kom upp i åren så skedde det underliga. jag fick MVG på alla mina svenska samt engelska prov, vilket gav mig ett mvg samt vg(arbetade inte hårdast på lektionerna om jag ska vara ärliog) :). det säjer lite om vad vi har för lärare i skolorna. men hon är pansionerad nu 😀
Det säger ju allt om lärare
Kommer ihåg på min förra skola, hade så grymt sjuka lärare där alltså.. skulle nog kunna skriva en bok om tiden jag gick på den skolan.. går inte att beskriva med ord alltså, den svenska läraren jag hade då måste man se med egna ögon för att tro att hon existerar..
October 25, 2003
Gueno wrote: [quote=fisken]jag anar en viss irritation...
Å nu kan jag det..
Ett G på sin plats kanske.
APPLÅD ÅT GUENO!!! =DO
December 31, 2001
Om det är den samma teknik som fanns som val på vår skola som vår kära moderator coore lästa så innehåller det en hel jävla del med svåra ämnen och är ingen dans på rosor.
Matte = A,B,C,D
Fysik = A tillval B
Kemi= A
där ar du ju lite att leka med i alla fall. vet ej om matte D är tillval eller ej.
Plus att det är många fler goa ämnen att sitta med efter skoldagarnas slut 😀
March 23, 2004
Death On Wings wrote: Om det är den samma teknik som fanns som val på vår skola som vår kära moderator coore lästa så innehåller det en hel j**la del med svåra ämnen och är ingen dans på rosor.
Matte = A,B,C,D
Fysik = A tillval B
Kemi= Adär ar du ju lite att leka med i alla fall. vet ej om matte D är tillval eller ej.
Dåär det inte den 😉
För dom sa att dom hade haft 2 prov sammanlagt och inga läxor under förra terminen..
March 10, 2002
richardb wrote: [quote=Death On Wings]Om det är den samma teknik som fanns som val på vår skola som vår kära moderator coore lästa så innehåller det en hel j**la del med svåra ämnen och är ingen dans på rosor.
Matte = A,B,C,D
Fysik = A tillval B
Kemi= Adär ar du ju lite att leka med i alla fall. vet ej om matte D är tillval eller ej.
Dåär det inte den 😉
För dom sa att dom hade haft 2 prov sammanlagt och inga läxor under förra terminen..
Jo men vill du inte lära dig något? Vill du inte få någon utbildning? Vill du inte ha ett ordentligt jobb?
Första terminen ja, men sen kommer alla kursprov...
August 16, 2002
ta på dig typ mörka kläder som inte går att spåra, sen typ en bandana framför nedre delen av ansiktet som en bandit... sen när hon kommer utanför ditt hus så hoppar du på henne o ger henne vad hon tål... eller så pratar du med henne och resonerar vettigt...
jag röstar på det första iaf
October 24, 2003
richardb wrote: [quote=Death On Wings]Om det är den samma teknik som fanns som val på vår skola som vår kära moderator coore lästa så innehåller det en hel j**la del med svåra ämnen och är ingen dans på rosor.
Matte = A,B,C,D
Fysik = A tillval B
Dåär det inte den 😉
Det där verkar väldigt slött, då kan man ju lika gärna stanna hemma och självlära 😛
Jag har läst första året på NV nu och jag tycker det var lättare än högstadiet, fast det kan bero på att jag tokpluggade i sjuan och början på åttan, och sen kom på att det var onödigt, och nu gör jag bara det jag behöver (för att få det betyget jag vill ha i respektive kurs).
Matte A: I stort sett repetition av det du redan kan (förhoppningsvis)
Matte B: Ganska likt Matte A + lite lite nytt.
Fysik A: Inte så krångligt om man lyssnar på läraren på lektioner, gör labbarna och läser 2 timmar innan man ska ha prov.
Kemi A: Piece of Cake, samma som fysiken ovan.
May 19, 2003
Zap wrote: Du skyller alltså ditt IG på att din lärare tog mammaledigt? Hehe den var orginell... =)
Å uppgiften du inte lämnade in (eller lämnade in beroende på vilken sida man ska tro på). Det fick du väl knappast reda på dagen innan betygen skulle sättas, eller hur? Det enklaste hade väl varit att lämna in en ny kopia på arbetet eller? Dessutom har jag svårt att tänka mig att hela betyget faller på en enda uppgift....
Jag har precis gått ut nian nu, men i åttan fick jag IG i musik för att en enda uppgift kom in några dagar försent (fick G nu i musik i 9:an :D).
Ang. att mycket beror på lärarna så är det sant. På skolan jag gick på, och det är säkert så på många andra, så är lärarna helt körda :arg: .
Många favoriserar, som tex min bästa kompis. På idrotten har vi en 110 årig (ok då, men runt 60) kvinna som gav min bästa kompis G i 7:an. Notera nu att min kompis hade med sig idrottskläder kanske 10% av alla lektioner, och gjorde inget på hela året. Andra i min klass, inkl. mig, hade med sig kläder avrundat 70% och var aktiva, och vi fick också G. Du kan man ju undra.
Nu i 9:an fick vi en ny SO lärare som var på sitt första år som lärare efter hennes utbildning. Pga av hennes "lack of experience" fick jag G på massa uppgifter och muntliga grejer, som jag hade tränat till. Hon pratade också igenom 50% av lektionerna, så vi fick göra VÄLDIGT mycket hemma som hade kunnat gjorts på lektionerna. Då kan man fråga sig, om det är hennes första år som riktig lärare, varför inte börja med typ 7:orna som inte har så viktiga betyg att gå ut årskursen med som 9:orna. En till sak om denna lärare. På ett muntilgt prov, skulle jag och några till i våran grupp, diskutera om AIDS. Hon skulle ge oss lite frågor som vi skulle diskutera. Problemet var att hon gav oss frågor som inte hade ett skit om det att göra så vi satt där lite smått tysta, och visste inte riktigt vad vi skulle svara. En fråga tex var att "Tycker ni att *ett land i afrika som inte låter som att det ska vara i Afrika*, tillhör Afrika"? Jaha tänkte man, det gör det väl... mycket det har med AIDS att göra... fick G där.
Denna SO lärare favoriserade också. Vi hade ett uppdrag, Miljöarbetet kallades det. Man skulle ta reda på massa fakta som har med miljö och sånt att göra. Man skulle skriva loggbok där man skrev vad man gjort under dagen och reflektera känslor mm. Detta skulle sen redovisas för gubbar från Kommunhuset och föräldrar, och alla redovisade i klassen.
Efter att allt var klart, och vi skulle prata med SO läraren om vad vi skulle få för betyg, så sa hon lite "notes". En note var att LOGGBOKEN var en stor betydande faktor med hur dom sätter betygen, så det var inte bara redovisninigen. Denna favoriserade person, fick MVG även fast han INTE lämnat in loggboken, och jag och min kompis som var i samma grupp fick G, och vi hade lämnat in allt och sådär. Vi frågade varför denna favoriserade person kunna få MVG om han inte ens lämnat in loggboken, och till svar fick vi "Men jag vet att hans loggbok är bra skriven". Vi frågade "Men hur kan du veta det om du inte sett den?".
Till svar fick vi "Jag vet det".
Jaha... värdelös lärare säger jag.
Kan skriva 1456733 sidor om konstiga lärare på min gamla skola (högstadiet) men orkar inte det =)
För att sätta ihop detta nu:
Lärare på de flesta högstadien har stor betydelse, även om du är bra eller inte... hoppas alla blir utbytta mot kompetent personal.
Tror den enda bra personalen vi hade var mat-tanterna och städ-tanterna. To.m rektorn var konstigt, han var rädd för eleverna.
END OF STORY
2 Guest(s)