January 4, 2003
Kanske inte direkt rätt forumet o lägga upp detta men vill få det sagt och så kan det ju finnas någon som kan nått om detta här.
I alla fall så fick vi reda på idag att vår "hyra" kommer ökas med 547kr/månaden vilket leder till en mer anträngd budget. Då jag bor hemma och morsan försörjer(går ju ihop, men en 550kr höjning så märks det direkt). ( tar studenten nu i sommar så flyttar väl snrt men dröjer ju ändå lite tills dess)
Tyvärr är jag inte så insatt i detta än men kan ta reda på det mesta om vad som hänt i denna förening iaf(om jag behöver). Om jag kommer ihåg rätt så bröt "vi" oss ur HSB för ungefär ett år sen pga missnöje och även att deras representant hade förskringat massa pengar.
Skapade en egen förening och röstade fram en styrelse m.m.
Citat av anledningen till höjningen.
"Varje lägenhet måste täcka sin del av driftkostanden. I några fall var det inte så.
En del betlade inte hela sin kostnad, vilket hade som följd att andra betalade mer än sin egen kostnad.
Anledningen till detta var att för ett antal år sedan gjordes en feltlkning av grunderna för hur driftskostnadera skulle räknas ut.
Detta gav i sin tur anledning till årets hyresjustering som börjar tillämpas den 1 juli i år.
Nu betalar varje lägenhet 49,50kr per kvm och varje avgiftshörjning som sker i framtiden kommer allstå att fördela sig rättvist"
Ska även tilläggas att det är en Bostadsrätt det handlar om.
Vi kunde inte dock inte medverka på den stämma då detta bestämdes, men hade nog inte gjort så mycket skillnad då de flesta i föreningen får sänkt hyra eller ingen ändring alls.
7st av 45 fick "stor" avgiftsökning(250kr+)
Vad jag då undrar är vad kan man göra?
För som det ser ut nu så funderar 2-3 av de som fått stor ökning på att flytta. (även vi då)
August 11, 2001
Hmm, svårt att svara på egentligen, utan att "ha mer kött på benen" sas...
Detta kan ju tolkas som att ni som får en höjning faktiskt har betalat för lite genom åren, och får därför en rättmätig höjning. Någon som bor i t ex en etta ska ju betala samma kvadratmeterpris som en som bor i en trea, dvs betala för utnyttjad yta.
Du kanske kan jämföra detta med skatteåterbäringen. Det jag får tillbaka på skatten i år, är det som jag betalade för mycket förra året. Det är alltså mina egna pengar jag får tillbaka.
Hursomhelst så vet inte jag vilka regler en bostadsrättsförening går under, men detta går ju att kolla upp med hyresgästföreningen eller dylikt.
January 4, 2003
Jovisst kan höjningen vara rättmätig. Höjning räknar man med(oftast) men en höjning på 550 spänn(11%) så direkt tar det på kassan. Borde ju finnas någon regel som säger emot någon sån ökning 😕 . (Vi även kommer få en 6% ökning ytterligare senare islutet av året( den "normala")).
För att vara ärlig så vet jag inte riktigt själv vilka regler vi går under(då jag nyligen satte mig in i detta). Ska kolla igenom stadgarna och vilka regler en bostadsrätt går under dagen.
February 16, 2005
Kanske inte svar på din fråga men jag lider med dig.. bor själv i en förening som fortfarande är med i HSB och här tar dom inte ens in anbud på utbyggnationer för 30miljoner.. vi ska (mot mångas villja) glasa in våra balkonger, dom tog första bästa firma, det kommer sluta med att vi får betala över 80,000 för en inglasning, några medlemar har gjort lite undersökningar som visat att det går att få för så lågt som 15,000 monterat å klart, det priset gäller beställning av en enklare modell men bara 1st, vi har 200 balkonger så bara det borde driva ner priset lite.. höjning på nära 500 här med per månad, visst vi får något för pengarna men det är ändå något många inte vill ha och tro inte att kostnaden är delad lika per balkong, nej då, höjningen går efter andelar i kåken så har du en trea som vi så blir höjningen 500 medans dom som sitter i en etta hamnar på runt 200.. alla balkonger är lika stora.. vårat m2 pris ligger på 65kr efter höjningen per månad. (bor i en småstad)
tips, ni slängde ut hsb (det förstår jag, det kan dom gött ha) men er förening kanske borde leta efter någon annan förvaltare, tex. riksbyggen eller något, kanske ni kan ansluta er till dem.. dom kanske kan styra upp situationen samt att eran förening får ett störe företag bakom sig som alltid kan förhandla fram bra priser etc etc.
1 Guest(s)