October 22, 2002
Yooo
Först vill jag börja med att säga att jag inte är den typen som kommer hit och börjar "bitcha" om sina problem. Det vet ett par stycken av er redan. Men nu behöver man lite hjälp och förhoppningsvis kan man göra något åt ett problem som börjat växa till sig.
Jag var på styrketränningen som ligger i stan, med en kompis. På väg hem tog vi samma buss. Allt gick fint och sansat, stoppa in kortet, ta ut den och så går vi och sätter oss där bak. Just när vi går in i bussen så finns det typ 4-6 andra personer närvarande.
Vi sitter och chillar/pratar, det var liksom fin stämning. Kommer fram till en busshållplats, jag och min kompis tar farväl och han hoppar av. Nu sitter jag ensam med 2-3 personer i bussen (jag sitter fortfarande längst bak).
Nu när man liksom är ensam så kan det vara lite tråkigt, så jag börjar liksom vissla lite, inget högljud utan liksom fint och mjukt. Då kommer vi fram till centralstationen, alla hoppar av utom jag (bor lite längre bort). Då hoppar busschaufför av sin stol och kommer på väg mot mig.
Han: Var det du som visslade?
Jag: ehm ja!!!
Han: Sluta vissla, du får inte vissla här.
Jag: (väldigt förvånad) okej då.
Han: (konstig blick)
Han kör vidare. Liksom nu har man tråkigt, samt sitter helt ensam i bussen och det är typ 5 min till min hållplats (från centralen dvs), så jag börjar liksom vissla igen. Den här gången super låg vissling (dvs ännu lägre än första gångne). Efter en stund stannar bussen på en busshållplats (två busshållplatser innan sista, dvs även mitt stop). Då stänger han av motorn och kommer fram igen.
Han: Har jag inte sagt att du ska sluta vissla?
Jag: Allvarligt talat, hörde du mig verkligen (trodde han skämtade + förvånad).
Han: (allvarlig) Ja jag hörde dig, nu får du hoppa av.
Jag: Eh jag ska inte hoppa av, jag ska hem.
Han: Det skiter jag i.
Jag: Det är två busshållplatser kvar, plz gå sätt dig och kör vidare.
Han: Nej du ska fan sluta vissla.
Jag: eh vadå sluta vissla, är det förbjudet att vissla?
Han: Ja det är förbjudet att vissla.
Jag: Vart står de i skånetrafikens regler att man inte får vissla?
Han: Du har köpt din biljett för att sitta och hålla käft.
Jag: Jag får fan göra vad jag vill.
Han: Du ska fan hoppa av.
Jag: Nej, vad fan är problemt, man får vissla hur mycket man vill.
Han: nej, i mina regler så får du inte vissla.
Jag: ehh, alltså vill du ringa polisen eller vadå?
Han: Ring vem fan du vill.
Han går och sätter sig i stolen. På vägen dit slänger han iväg en massa hemmaspråk svordomar etc, typ "pithkato mate" och allt vad det innebär. Men han startar inte motorn.
Jag: Kan du köra nu tack, måste hem?
Han: nej
Jag: Alltså vad fan är det frågan om, vill du ha sparken eller vadå?
Han: Ska du sparka mig?
Jag: Nej, men din arbetsgivare lär göra de.
En stund går.
Jag: alltså allvarligt talat jag visslade fan riktigt lågt och motorn är igång, hur fan kan du höra mig?
Han: jag såg dig i spegeln
Jag: ehh det är fan mörkt hur kan du se mig?
Han: (börjar mumla)
Jag tar ut min mobiltelefon, och på låtsas börjar ringa polisen eller nåt. Jag börjar liksom babbla och sånt. Tror dock inte han gick på det. Orkar inte och lägger ner.
Jag: kan vi börja köra nu?
Han: nej
Jag: jag ska ringa din arbetsgivare, ge mig telefon nummret.
Han: du får gå ut och ta nummret på bussen.
Jag: (haha den går jag inte på), eh oki då, kör inte, jag har all tid på mig.
Han går av sin stol igen och kommer mot mig. Så börjar han babbla igen, samma shit som ovan. Efter en stund börjar han svära en massa till på sitt hemspråk. Men tack och lov går han och sätter sig.
Jag: alltså vad vill du mig? Ska jag be om ursäkt?
Han: nej, du ska fan hoppa av.
Jag: eh sluta, jag säger förlåt så kör du.
Han: (mummel)
Jag: Förlåt nu, kom igen kör (orka).
Han: (mummel)
Han startar äntligen motorn och börjar köra hemmåt.
End of story
Oki nu är man lite sur/ledsen. Jag känner mig förolämpad och behandlat på ett väldigt dåligt sätt. Personligen anser jag att han överreagerade och hur som helst inte hade rätt att verken yttra sig på det sättet eller säga åt mig att hoppa av.
Sen kan man fråga sig varför han inte sa något på hela vägen till centralen, utan väntade med att alla skall hoppa av innan hans käft startade (han kanske gillar att jävlas med folk).
Jag försökte genom i början att visa respekt och tala med respekt. Inget högton eller skrik eller nåt. Men sen gick de över lite mer, när han började snacka skit på sitt språk.
Sidan om detta är vi två blattar, one of a kind 😛 Liksom vart tog blattekärleken vägen? Nee allvarligt talat, inte konstigt svenskar får lack på uttlänningar ahahahhaha (vissa av de iaf, eller? ;)).
Nää nu lägger jag ner haha. Men!!!
Nu vill jag göra en anmälan så jag undrar vart jag ska ta vägen eller vem det är som jag kontakta, uppskattar all hjälp. Förutom det så vill jag veta om jag verkligen gjort något fel. Liksom storyn ovan, stämmer till 100%, dialogerna kan varjera lite, men själva plotten/händelserna är rätt (kom nyss hem).
December 13, 2005
Säger bara som så att busschafförer är den värsta sortens personer. I uddevalla (Där jag bor) klagar busschafförerna nonstop på passagerarna som är helt lunga och tysta. Dessutom så kör dom som idioter, på en vecka körde samma chaffis in i samma staket på en högstadieskola två gånger :S.
Jag tycker dom borde göra en anmälan men jag tror inte det gör mycket nytta pga det är nog väldigt vanligt. och sen igen, det är knappast förbjudet att vissla i en buss, jag har själv gjort det en hel del gånger och det har "Fungerat" bra.
May 6, 2002
hah, man kan ju gissa att han retat upp sig på andra under dagen och låtit det gå ut över dig. Men det är ju fantastiskt patetiskt, självklart skall du anmäla händelsen. Ta kontakt med kundtjänst på http://www.skanetrafiken.se/ (?) och berätta din story.
October 22, 2002
Nezerv, nej alltså det finns busschafförer som är så jävla sköna så det är inte sant. Det finns en i Helsingborg som jag aldrig kommer glömma. Han är omtyckt av alla, det är absolut omöjligt att inte gilla honom. Liksom hälsar på alla, vinkar och sånt, helt sjukt fantastisk man. Han borde fan få nobelpriset eller nåt busschafförnobelpris.
I övrigt brukar de annars finnas jätte trevliga busschafförer som man hälsar på och de välkommnar dig och allt. O andra sidan har du de otrevliga typerna, som inte ens svarar på ditt "Hej".
padda, Vi är vuxna människor (åtminstone jag). När man är på jobbet (även utanför) så ska man liksom bete sig vuxet och proffsigt. Men jag får nog kolla up det där lite mer. Jag försökte hitta ett direkt nummer till arbetsgivaren, men det verkar inte direkt vara möjligt.
övrigt, tycker de olika företagen borde se mer up med sina anställda. Typ fixa "employe of the month/year" grej o sånt, detta lär få chufförerna att jobba bättre och känna sig uppskattade. Typ publicera deras bild på tidningen med sitt pris eller nåt. Alla blir glada.
EDIT/glömde nämna, jag är inte säker på detta, kanske bara jag som inbillar mig, men han kanske hade druckit :S.
February 12, 2003
Hände mig en liknande grej på bussen förut. Jag hade med mig en colaburk, chaffisen sa "den får du inte ta med dig in på bussen". Jag körde min se upptagen ut och knalla vidare, tänkandes "wtf". Självklart kommer snubben och börjar bråka senare, vad än värre var att han ringde vakter och skit (sa han). Allra värst var dock att min mesiga polare fick all skäll, men jag tyckte det var hans eget problem om han kutar bort och snackar med honom frivilligt. Slutade hursomhelst att jag behöll min colaburk och gick av bussen. Dryga göteborgare...
Har förresten aldrig hänt förut. För det mesta kollar busschaffisarna inte ens om man har kort.
EDIT: Hade chaffisen förresten sagt "du får inte ha med den på bussen" med trevlig ton, kanske jag hade övervägt saken. Men han lät förbannad redan då.
August 15, 2004
Hmpf, otrevlig snubbe. Har träffa på sånna tidigare.
Btw, ang. svordomen "pithkato mate", kan det ha varit Picka ti mater? Vilket är en svordom på kroatiska/bosniska/serbiska, det är en väldigt ful svordom där översättningen inte behöves skrivas här
Finns idioter överallt, man får helt enkelt stå ut med det för det finns inte mycket att göra åt det =/
October 25, 2003
Uscha, låter jävligt otrevligt.
Ring bolaget och berätta allt det här.
De brukar vara tillmötesgåeende, i alla fall här i Gävle.
En liten historia från mig också:
En gång då jag och min flickvän var några minuter sena en morgon så fick vi spring till bussen.
När vi kommer till busshållplatsen så ser vi att bussen redan står inne och släpper på folk. "Puh, nu hinner vi!"
Fan heller.
Busschauffören ser oss, tittar mig i ögonen (Vi är tre meter ifrån bussen, springande) och ler stort (Tänderna var ovanligt vita i kontrast med hans hy, han måste solat otroligt mycket solarium). Sedan kör idioten iväg. Vi dunkade till och med på dörren, men inte fan stannar han.
En grej om han inte ser en, men i sådana där situationer är det för helvete tjänstefel.
Blä, blir arg bara av att tänka på det.
September 28, 2002
January 12, 2004
Ruskis wrote: [quote=whak]Den där chaffisen kan väl inte må speciellt bra?
Precis vad jag tänkte,den snubben är nog psykiskt sjuk.Skulle nog undvika o ta en konflikt med en sånn asså.... :cy:
och hur ställer ni denna diagnosen?
Det kan bara vara så att han har haft ett jobbigt arbetspass med en massa snorungar.
Men det ska han kunna ta, så det är ingen ursäkt.
May 15, 2005
Nezerv wrote: Säger bara som så att busschafförer är den värsta sortens personer. I uddevalla (Där jag bor) klagar busschafförerna nonstop på passagerarna som är helt lunga och tysta. Dessutom så kör dom som idioter, på en vecka körde samma chaffis in i samma staket på en högstadieskola två gånger :S.
Jag tycker dom borde göra en anmälan men jag tror inte det gör mycket nytta pga det är nog väldigt vanligt. och sen igen, det är knappast förbjudet att vissla i en buss, jag har själv gjort det en hel del gånger och det har "Fungerat" bra.
Jag åker visserligen bara från skolan (går teknik i Uddevalla) och jag har inte haft några problem med dem än.
November 29, 2003
obelix wrote:
och hur ställer ni denna diagnosen?Det kan bara vara så att han har haft ett jobbigt arbetspass med en massa snorungar.
Men det ska han kunna ta, så det är ingen ursäkt.
Jag har inte "ställt någon diagnos", jag bara undrade eftersom han betedde sig så där. Men lixom vad förväntar han sig när han beter sig som ett litet barn? Om killen nu visslade jätte lågt, lider han av det? Finns så mycket konstigt folk nu för tiden.
February 19, 2002
2 väldigt envisa personer träffades på bussen. 😀
Jag tycker att det är starkt att du inte backade för du har helt rätt.
Ska du anmäla honom? Är det värt? Tja... Jag har jobbat som bussvakt (sådana som kan be dig alt. slänga ut dig om du beter dig illa) och jag har sett det mesta som busschauförer går igenom. Och deras liv är inte enkelt. De råkar ofta i otrevliga situationer och då är det lätt att man ibland reagerar på minsta lilla vilket kanske hände här. Kanske hade han bara en dålig dag.
Jag skulle skrattat åt det och chillat vidare. 🙂
September 5, 2001
Jag håller med till 100%
vakter,väktare, poliser, politiker,ambulansförare,brandmän samt läkare borde också få sparken omedelbumms vid minsta lilla reaktion som kan uppfattas som otrevlig/irriterande. ALLA andra som är otrevliga och dryga (så som mcdonalds personal,städpersonal,vaktmästare,lärare) borde lynchas av en folkmob.
ELLER så hade han en dålig dag och du har överseende med detta? Vad vet jag.
October 22, 2002
Arminovski, bussvakter slänger ut folk som beter sig illa eller typ förstör bolagets egendom och allt vad det innebär. Men en vissling :S, visst killen hade kanske en jobbig dag, speciellt när han tog ut allt på mig hahah. Men hur proffsionellt är det?
Jag ska dra en anmälan, liksom bara för att jävlas tillbaka. Var nere på skånetrafiken idag som inte visste ett skit förutom att de ville att man skulle skriva ett brev, vilket jag inte ville då det känns helt opersonligt. Ringde till deras växel och blir kopplad till nån peter/fredrik som är chef eller nåt. Men typiskt att han är på semster eller nåt (öhm). Får nog kolla up de lite mera.
September 28, 2002
Vad är det för inställning ni har??
Att en busschaufför skall få bete sig illa bara för han har en dålig dag??Kom igen!
Har man ett yrke som innefattar kontakter med människor,då får man tamejf*n bete sig proffsigt.Tänk om Eva i kassan på konsum har en dålig dag och skäller ut kunder för att du inte lämnar jämna pengar eller står o visslar i kön?!Har man så taskigt psyke att man inte kan hantera en kille som sitter o "visslar" för sig själv i baksätet,då bör man se sig om efter ett annat yrke där man slipper all mänsklig kontakt.Speciellt när man har "en dålig dag".Nä,lägg ner!Anmäl snubben direkt!
1 Guest(s)