Otursdag... Fredag den 5:e?|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Otursdag... Fredag den 5:e?
Hulto
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1662
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 5, 2007 - 1:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tror att otursdag fredag den trettonde är bullcrap, det finns dagar som är värre.

Dagen började med ont i halsen och fysikprov. Ont i halsen var jobbigt, men fysikprovet gick hyfsat, så det får man inte se som något som stärker min teori om otursdag fredagen den femte... Oturen börjar på riktigt på eftermiddagen när ett paket kommit...

När jag glatt varit och hämtat paketet på Posten, kom jag hem och packade upp. Allt var välpackat, inget att klaga på när det gäller det. När jag skulle visa min pappa vad jag beställt, och som han betalat med sin internetbank, tog jag med mig ett ljudkort och höll upp det. Tyvärr höll jag påsen i fel ände och mitt "nya" ljudkort gled ut ur antistatpåsen och föll 1,5m för att sedan landa på golvet.

Trots det misslyckandet fortsatte jag lika optimistiskt som jag varit sedan jag hämtat ut paketet. Nästa offer var en Delta-fläkt som jag skulle löda fast nya kablar på. Problemet var bara att jag inte tänkte på att dra undan klisterlappen som satt på fläkten helt, därför hade jag ganska lite utrymme att ha lödkolven på, och då var det inte lätt att göra alltid rätt. Detta resulterade i att jag lödde ihop lödpunkterna och att fläkten blev oanvändbar. När jag gjort det så kom jag på att jag borde ha rivit bort lappen helt...

Därefter var det dags att byta datorchassi. Från ett CM Cavalier till ett übersunk Deltaco.
Jag hade redan innan jag bytte chassit kommit fram till att grafikkortet inte verkade må så bra då det bitchade om att molex-kontakten som var inkopplad inte var det. Men jag hoppades att det skulle lösa sig om jag kopplade in det till andra kablar. Jag hade fel...
För den som inte vet det så är sunkchassin riktigt jobbiga att hålla på med. Trånga och jävliga på många sätt. Jag började med att stoppa in hårddisk, dvd osv. Sedan blev det moderkortets tur. När jag skulle skruva loss moderkortet från det gamla chassit, visade det sig att en skruv fastnat felgängad i en av distanserna. Detta gjorde att det krävdes en del våld, och när jag äntligen fått bort moderkortet så kunde jag inte få bort distansen från moderkortet. Det löset sig med en kombination av våld och kyla, det är bra att man lärt sig något på fysiklektionerna 🙂 (kombination metall, komprimerad luft som expanderar snabbt=metall som drar ihop sig lite).

När jag sedan monterat allt så snyggt som det bara var möjligt (jag använde t.o.m. buntband till vid kabeldragningen!), upptäckte jag att grafikkortet fortfarande inte ville funka. Det har aldrig tagit så lång tid att byta grafikkort som det gör med det chassit jag köpte... Nästan fysiskt omöjligt att dra åt skruvarna ordentligt på pci-/agp-platserna.

Då var klockan tolv och jag jag var lite pömsig. Jag la mig i sängen lite, och somnade med kläderna på. Tyvärr så örrde jag mig lite i sömnen och lite kläder och skit föll ner på datordelar som tyvärr låg oskyddade på en antistatpåsen.. Jag tror inte det blev bättre av att jag imorse råkade trampa på något som låg bredvid min säng... Jag hoppas att det inte var en datordel.

Nu till dikussionsämnet: Finns det tur/otur? Finns det otursdagar? Måste otursdagarna isf vara fredagen den trettonde?
Jag tror ju själv att jag bara var lite okoncentrerad, men det kan vara intressant att se om det är någon som tycker annorlunda 🙂

csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
1134946
May 5, 2007 - 1:46 pm
sp_Permalink sp_Print

är ledsen men...

HAHAHAHAHA

fy fan va bra det var...

Otursdagar är såna man gör til otursdagar, är bara bs att fre 13:e är det, har aldrig personligen haft så mycket tur som på just de dagarna.

Hulto
Kommer du hit ofta?
Medlem
1134948
May 5, 2007 - 1:52 pm
sp_Permalink sp_Print

csm101 wrote: är ledsen men...

HAHAHAHAHA

Tråden skapade jag inte för att jag vill ha medlidande, tvärtom så är det ju bra om man kan roa några när det inte finns så mycket att göra åt att saker gått sönder.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1134953
May 5, 2007 - 2:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Vissa dagar ska man inte lämna sängen, du måste vara försiktigare om du ska vara coalaskötare 😉

//Andreas

tiggre
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 739
1134955
May 5, 2007 - 2:06 pm
sp_Permalink sp_Print

hULt0 wrote: Rubrik: Otursdag... Fredag den 5:e?

well... tekniskt sett så var det välan Fredag den 4e...

så otur eller att du är okoncentrerad får du välja själv 😉

lider dock med dig

P5E64 WS EVOLUTION | INTEL Q9650 CORE2QUAD@3000 | 8 GB | CLUB 3D 4870X2 | 2xSamsung SM 2493HM 24""@1900x1280 | Windows 7 Ultimate 64

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
1134956
May 5, 2007 - 2:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag är ledsen...men din titel är verkligen inte riktigt rätt här. :)R

csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
1134957
May 5, 2007 - 2:12 pm
sp_Permalink sp_Print

hULt0 wrote: [quote=csm101]är ledsen men...

HAHAHAHAHA

Tråden skapade jag inte för att jag vill ha medlidande, tvärtom så är det ju bra om man kan roa några när det inte finns så mycket att göra åt att saker gått sönder.

Jag låg nästan dubbelvikt när jag läste delen där ljudkortet trillade ut ur påsen...

Nej men seriöst, vissa dagar är allt emot en o då är det delphs råd man ska följa till pricka =)

alrik
Member
Medlem
Forum Posts: 2923
1134961
May 5, 2007 - 2:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Life is a biatch then you die!

😉

Bjornstrom
Member
Medlem
Forum Posts: 3485
1134965
May 5, 2007 - 2:24 pm
sp_Permalink sp_Print

haha vilket skämt laugh

Till topic då, nej det finns inga speciella "otursdagar" en dag blir vad man gör den till.. Sen att det finns mindre smarta människor som tror på allt skit är en annan femma...

Coalan
Member
Medlem
Forum Posts: 4409
1134996
May 5, 2007 - 4:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 jag vet inte om jag vågar lita på ditt omdöme längre. :

Hulto
Kommer du hit ofta?
Medlem
1135013
May 5, 2007 - 4:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag kanske borde ha kollat datumet innan jag skrev... embarassed

Redfaction
Member
Medlem
Forum Posts: 4312
1135046
May 5, 2007 - 8:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tyckte inte det lät som otur alls utan ren klantighet, bara det att du lämnat komponenterna på golvet neranför sängen. Jaja hoppas de stackars sakerna inte kom till skada bara.

Hulto
Kommer du hit ofta?
Medlem
1135053
May 5, 2007 - 8:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Redfaction wrote: Jag tyckte inte det lät som otur alls utan ren klantighet, bara det att du lämnat komponenterna på golvet neranför sängen. Jaja hoppas de stackars sakerna inte kom till skada bara.

Ja, jo, klantigt var det. Men jag brukar aldrig någonsin vara klantig när det gäller hårdvara.

Jag brukar inte vara klantig vid så enkla lödningar, jag brukar inte göra sönder saker. Att allt då händer på en dag kanske är mer än en slump 😉

CazaLL
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 37
1135064
May 5, 2007 - 9:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Hur gick de med prylarna då? Kom dom till skada?

Hulto
Kommer du hit ofta?
Medlem
1135066
May 5, 2007 - 9:25 pm
sp_Permalink sp_Print

CazaLL wrote: Hur gick de med prylarna då? Kom dom till skada?

Jag har inte haft möjlighet att prova mina ljudkort än. Fläkten har ju utan tvekan kommit till skada, men det är möjligt att jag kan få bort lödtennet. Om det är värt jobbet vet jag däremot inte.

Grafikkortet verkar ha lite glapp i kontakten, så det funkar nu. Jag har dessutom flashat om till orginalbios för att köra i orginalhastighet 🙂

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 428
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL