January 7, 2006
Jag tror att otursdag fredag den trettonde är bullcrap, det finns dagar som är värre.
Dagen började med ont i halsen och fysikprov. Ont i halsen var jobbigt, men fysikprovet gick hyfsat, så det får man inte se som något som stärker min teori om otursdag fredagen den femte... Oturen börjar på riktigt på eftermiddagen när ett paket kommit...
När jag glatt varit och hämtat paketet på Posten, kom jag hem och packade upp. Allt var välpackat, inget att klaga på när det gäller det. När jag skulle visa min pappa vad jag beställt, och som han betalat med sin internetbank, tog jag med mig ett ljudkort och höll upp det. Tyvärr höll jag påsen i fel ände och mitt "nya" ljudkort gled ut ur antistatpåsen och föll 1,5m för att sedan landa på golvet.
Trots det misslyckandet fortsatte jag lika optimistiskt som jag varit sedan jag hämtat ut paketet. Nästa offer var en Delta-fläkt som jag skulle löda fast nya kablar på. Problemet var bara att jag inte tänkte på att dra undan klisterlappen som satt på fläkten helt, därför hade jag ganska lite utrymme att ha lödkolven på, och då var det inte lätt att göra alltid rätt. Detta resulterade i att jag lödde ihop lödpunkterna och att fläkten blev oanvändbar. När jag gjort det så kom jag på att jag borde ha rivit bort lappen helt...
Därefter var det dags att byta datorchassi. Från ett CM Cavalier till ett übersunk Deltaco.
Jag hade redan innan jag bytte chassit kommit fram till att grafikkortet inte verkade må så bra då det bitchade om att molex-kontakten som var inkopplad inte var det. Men jag hoppades att det skulle lösa sig om jag kopplade in det till andra kablar. Jag hade fel...
För den som inte vet det så är sunkchassin riktigt jobbiga att hålla på med. Trånga och jävliga på många sätt. Jag började med att stoppa in hårddisk, dvd osv. Sedan blev det moderkortets tur. När jag skulle skruva loss moderkortet från det gamla chassit, visade det sig att en skruv fastnat felgängad i en av distanserna. Detta gjorde att det krävdes en del våld, och när jag äntligen fått bort moderkortet så kunde jag inte få bort distansen från moderkortet. Det löset sig med en kombination av våld och kyla, det är bra att man lärt sig något på fysiklektionerna 🙂 (kombination metall, komprimerad luft som expanderar snabbt=metall som drar ihop sig lite).
När jag sedan monterat allt så snyggt som det bara var möjligt (jag använde t.o.m. buntband till vid kabeldragningen!), upptäckte jag att grafikkortet fortfarande inte ville funka. Det har aldrig tagit så lång tid att byta grafikkort som det gör med det chassit jag köpte... Nästan fysiskt omöjligt att dra åt skruvarna ordentligt på pci-/agp-platserna.
Då var klockan tolv och jag jag var lite pömsig. Jag la mig i sängen lite, och somnade med kläderna på. Tyvärr så örrde jag mig lite i sömnen och lite kläder och skit föll ner på datordelar som tyvärr låg oskyddade på en antistatpåsen.. Jag tror inte det blev bättre av att jag imorse råkade trampa på något som låg bredvid min säng... Jag hoppas att det inte var en datordel.
Nu till dikussionsämnet: Finns det tur/otur? Finns det otursdagar? Måste otursdagarna isf vara fredagen den trettonde?
Jag tror ju själv att jag bara var lite okoncentrerad, men det kan vara intressant att se om det är någon som tycker annorlunda 🙂
February 21, 2003
hULt0 wrote: Rubrik: Otursdag... Fredag den 5:e?
well... tekniskt sett så var det välan Fredag den 4e...
så otur eller att du är okoncentrerad får du välja själv 😉
lider dock med dig
P5E64 WS EVOLUTION | INTEL Q9650 CORE2QUAD@3000 | 8 GB | CLUB 3D 4870X2 | 2xSamsung SM 2493HM 24""@1900x1280 | Windows 7 Ultimate 64
August 11, 2005
hULt0 wrote: [quote=csm101]är ledsen men...
HAHAHAHAHA
Tråden skapade jag inte för att jag vill ha medlidande, tvärtom så är det ju bra om man kan roa några när det inte finns så mycket att göra åt att saker gått sönder.
Jag låg nästan dubbelvikt när jag läste delen där ljudkortet trillade ut ur påsen...
Nej men seriöst, vissa dagar är allt emot en o då är det delphs råd man ska följa till pricka =)
January 7, 2006
Redfaction wrote: Jag tyckte inte det lät som otur alls utan ren klantighet, bara det att du lämnat komponenterna på golvet neranför sängen. Jaja hoppas de stackars sakerna inte kom till skada bara.
Ja, jo, klantigt var det. Men jag brukar aldrig någonsin vara klantig när det gäller hårdvara.
Jag brukar inte vara klantig vid så enkla lödningar, jag brukar inte göra sönder saker. Att allt då händer på en dag kanske är mer än en slump 😉
January 7, 2006
CazaLL wrote: Hur gick de med prylarna då? Kom dom till skada?
Jag har inte haft möjlighet att prova mina ljudkort än. Fläkten har ju utan tvekan kommit till skada, men det är möjligt att jag kan få bort lödtennet. Om det är värt jobbet vet jag däremot inte.
Grafikkortet verkar ha lite glapp i kontakten, så det funkar nu. Jag har dessutom flashat om till orginalbios för att köra i orginalhastighet 🙂
1 Guest(s)