February 17, 2004
Det är så att jag ska flytta vilket innebär att jag har en uppsägningstid på 3 mån på mitt bredbandsabonnemang. Så tänkte överlåta det till hyresgästen som flyttar in i min lägenhet. Men då har vi det med Ipred, dvs om personen jag hyr ut till laddar ner, eller håller på med barnporr etc, så åker jag dit.
Går det att skiva ett avtal med personen som flyttar in som båda jag och han/hon skriver under. Är det ett giltligt avtal, dvs överlåter det ansvaret till hyresgästen?
December 27, 2003
sen så är det ju att det krävs åtminstone lite bevisning för att någon ska dömas för brott i Sverige. om den nya hyresgästen skulle ha någåt fuffens för sig och du blir misstänk, kommer polisen eventuellt gå igenom din dator. där hittas inga spår efter brottet och du går fri.
det är inte så att IPRED innebär att folk kan dömas utan vidare bevisning
June 11, 2001
Till att börja med, det går ju inte att knyta en adress slaviskt till en enskild person i ett sådant sammanhang. Det skulle vara lika dumt som om polisen enbart skulle tro att det var personer bosatta i Malmö som rånar banker i Malmö eller personer bosatta på adresser nära Hötorget som sköt Olof Palme. (Fast ibland undrar man.)
Så i ditt fall behöver du bara se till att inte låna ut någon av dina datorkomponenter, där du snarare skulle behöva vara rädd för ersättningen och risken ifall sakerna går sönder eller blir stulna.
1 Guest(s)