January 17, 2002
Hjääääälp! Den här killen kan snacka konstigt! Kan nån snäll person förklara vaf*n han menar!?!?! Jag fattar f*n inget av vad han bubblar om!
Det här handlar om mitt lilla trådlösa kamera projekt (Läs tråden "Trådlös sändare/mottagare). Jag frågade honom om vad för sändare jag skulle behöva för att klara av att sända 10 km (Lika långt som mottagaren kan ta emot)... Det här fick jag som svar!
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hello Simon
To calculate the range you need the output power in dB of the transmitter
plus the dB gain factor of the transmitting antenna, the dB receiver
sensitivity number and the receiver antenna dB gain factor. Just getting a
high gain receiver antenna does not do it. An example would be the X10
systems that are advertise everywhere has a 40dB sensitivity rating on the
receiver, our is 85dB that's 45 less than ours you would need at least a
45dB high gain receiver antenna just to make it work as good as ours with
zero gain antennas on our system. You need to understand the whole picture
not just the gain numbers on the antennas.
One other item, the higher the gain is on the antenna the more directional
it is. An example, our 3dB built in patch antenna inside our receiver has
about 160-180 degree beam width, our 17dB high gain large patch antenna has
a 40 degree beam width, our 24dB gain grid dish antenna has a 7 degree beam
width.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Woaaaaahhhh, snacka om förvirrande!!!!
December 26, 2001
För att ränkna ut det möjliga avståndet så behöer du veta output (ut effekten) kraften på radiosändaren i decibel plus decibel öknings faktorn på sändar antenen, decibelens känslighets nummret på motagar antenen och motagar antenens öknings faktor. Att bara få en hög ökning motagnings anten gör det inte. Ett exempel skulle vara att X10 system som sänder överallt har 40 db känslighet på motagaren, vår är 85db det är 45 mindre än vår skulle behöva åtminstonde 45db högre motagar anten, för att få det att funger just så bra som med noll motagar antener i vårt system. Du behöver förstå hela bilden inte bara motagnings numrerna på antenen.
På andra punkten, desto högre motagning det är på anten desto mer riktad är den. Ett exempel, vår 3db bygt på plats anten inuti vår motagare har run 160-180 grader strålningsbred vår 17db får en störe fasta anten har en 40 gradig strålingbred, vår 24db grepbara parabolanten har en 7gradig stråloingsbred.
1. Blev ni klokare på det ?...det blev iaf. inte jag.
2. Ja jag vet att fövrsättningen verkligen suger men va f-n jag går ju bara i 9an så klaga inte 🙂 .
3. För att vara ärlig så vad menas men "gain" i den här sitvatioen?...fattar det inte och det gör slutet "ganska" oförståligt på min text. Och sen tror jag att du (whoracle) är inne på rätt spår.
December 26, 2001
CoLiC wrote: [quote=Jerry]Poängen är att du måste ha en sändare som har lika bra känslighet som mottagaren.
Gain betyder förstärkning.
Okej! Tack jerry!
Tack Voodooz =) Det var inte engelskan jag undrade över, det var vaf*n han menade 😛 Men bra översättning endå :bgrin:
Nee, men jag gjorde det som en liten övning för mig sjäv oxå 🙂 .
Och tack jerry... man lär sig nåt nytt varje dag.
2 Guest(s)