January 28, 2003
Krqagyzzz wrote: vill ju både ha rostfritt samt turbo..
Trodde du letade efter en 480... 😉
En sista gång: Köp någon annan bil!!
Nu har jag varnat dig, kom inte hit och klaga när du har mer rostskyddsfärg än lack på bilen och du håller på med en djävulsutdrivning för att få rätt på elsystemet.
May 17, 2002
MrWeizel wrote: [quote=Krqagyzzz]vill ju både ha rostfritt samt turbo..
Trodde du letade efter en 480... 😉
En sista gång: Köp någon annan bil!!
Nu har jag varnat dig, kom inte hit och klaga när du har mer rostskyddsfärg än lack på bilen och du håller på med en djävulsutdrivning för att få rätt på elsystemet.
du är inte lite negativ du... 😛
jag ska glömma allt du sagt så att jag sedan kan komma och gnälla och fråga varför du inte varnade mig
February 12, 2003
Krqagyzzz wrote: [quote=x-per]Du vet väll vilket bilmärke 480 är egentligen eller?
Det är en DAF (läs köp inte) med påklistrade volvo-emblem!
Dessutom är dom gamla åbäken som har väldiga problem med rost och trasiga växellådor och sånt!
smaka kaka!
du.. nu ska du vara tyst, för du har missat en hel del information.
Volvo köpte Nederländska DAF på 70-talet. Med i affären följde Volvo 66 (tidigare DAF 66) samt de ej färdigställda 340-serien. 340-serien färdigställdes och lanserads. Under början av 80-talet så fick NED-car (gammla DAF, men som då var en sammarbete mellan nederländska staten och valvo samt Mitsubishi om jag inte missminner mig) samt Torslanda i uppgift att utveckla en ny sportcupe som volvo skulle lansera främst i USA. Detta gjordes. 3 prototyper utvecklades. Göteborgs samt en till lades ned och idén från NEDcar vann.
läs mer på
http://www.svenska480klubben.com
Öhh vad spelar det för roll om volvo köpte upp DAF?
Det är ju fortfarande en daf fast volvo har köpt det!
November 22, 2001
x-per wrote: [quote=MrWeizel][quote=x-per]Öhh vad spelar det för roll om volvo köpte upp DAF?
Det är ju fortfarande en daf fast volvo har köpt det!
Då är V40 också en DAF, tillverkas ju i deras gamla fabrik!
Ja precis!
S40 också förresten! (gamla)
Gillar att de var tvungna att sluta tillverka den T4 motor för ett tag sedan för att de kom på att den hade för många hästkrafter för chassiet.
Då hade de ju bara tillverkat modellen i x antal år.
January 2, 2003
Tja, ja DAF tillverkade 340/440 serien....den gamla S40'n tillverkades mellan ett sammarbete mellan mitsubishi/Volvo....
Den nya S40 däremot är ett verk av Mazda/Volvo/Ford/Mitsubishi, de du....
Volvo 480/Saab 900 duger till första bil, annars har du ju alltid Nissan Micra 😀
Själv har jag beställt den nya S40'n (e så jäckla go att köra), fast utan sportstyling/18 tummare...
January 2, 2003
x-per wrote: [quote=Emo]Den nya S40 däremot är ett verk av Mazda/Volvo/Ford/Mitsubishi, de du....
Öh nej?
Mitsubishi ingår inte i Ford-koncernen så dom har knappast sammarbetat men skit samma!
Det stämmer att Mitsubishi inte ingår i Ford-koncernen, men Volvo har ett nära samarbete med Mitsubishi....
Jag har för mig att både den gamla och den nya S40n tillverkas i Mistubishis fabriker, men jag kan ha fel.
May 17, 2002
x-per wrote: [quote=Emo]Den nya S40 däremot är ett verk av Mazda/Volvo/Ford/Mitsubishi, de du....
Öh nej?
Mitsubishi ingår inte i Ford-koncernen så dom har knappast sammarbetat men skit samma!
dom har sammarbetat.. sammarbetet började innan Ford köpte upp Volvo.
Sedan kan väll tilläggas i debatten ang. att Volvo 480 är en DAF:
Motorblocket i Volvo 480 är från Renault, toppen till motorn är från porche samt att Lotus har utvecklar vissa väghållnignsdetaljer...
March 7, 2004
Krqagyzzz wrote: [quote=x-per][quote=Emo]Den nya S40 däremot är ett verk av Mazda/Volvo/Ford/Mitsubishi, de du....
Öh nej?
dom har sammarbetat.. sammarbetet började innan Ford köpte upp Volvo.
Sedan kan väll tilläggas i debatten ang. att Volvo 480 är en DAF:
Motorblocket i Volvo 480 är från Renault, toppen till motorn är från porche samt att Lotus har utvecklar vissa väghållnignsdetaljer...
OMFG! varför vet du att motorblocket från volvo 480 kommer från renault? :cy:
Om du är i bilköpartagen borde du titta på porsche 911 GT3.. kanske är lite för dyr men ändå :hehe:
February 12, 2003
Emo wrote: [quote=x-per][quote=Emo]Den nya S40 däremot är ett verk av Mazda/Volvo/Ford/Mitsubishi, de du....
Öh nej?
Det stämmer att Mitsubishi inte ingår i Ford-koncernen, men Volvo har ett nära samarbete med Mitsubishi....
Jag har för mig att både den gamla och den nya S40n tillverkas i Mistubishis fabriker, men jag kan ha fel.
Jasså ok där ser man!
Men jag tycker lätt att trådskaparen ska köpa en BMW 320 E30 istället (ung samma prisklass)
April 5, 2003
Vill bara påpeka att bara för att en bil är tillverkad i sverige behöver den inte vara bra... vill du ha kvalite? Köp Merca, BMW eller Audi.
Vad du än gör är iaf att hålla dig botra från allt vad SAAB heter om de är äldre än 9-5, 9-3 modellerna. Behöver jag ens nämna katastrofen 9000? SAAB håller inte helt enkelt. Vill du ha en billig bil och smälta in så är de ju sosse container eller traktor som gäller (volvo 740 eller 240) men då kan du ju iofs lika gärna köpa en -87 eller nyare Audi 100 med 2.3l motorn, 140hk ca 1300kg och ett fint CV värde. Vi hade en -87 med 1.8l motorn på ca 90 hk, den toppade ca 200kmh och drog aldrig mer än 0.75l/mil småkörning och under 0.7l/mil vid långkörning. Den finns även med 175hk turbo och Quattro (4x4) och dom maskinerna går ruggigt hårt! Har en polare som har en sån med uppgraderibngs turbon för 3000, den har väl ca 240hk och en toppfart på 240+!
1 Guest(s)