August 16, 2003
imorgon kommer jag hyra en bil (jag har körkort) brorsan har fixat tillstånd och sådant, men eftersom jag inte haft körkort tillräckligt länge så får jag inte vara handledare :S
hur som hellst får jag låta honom köra lite på en öde parkering, då en parkering inte är en väg med bilar som kör, eller är allform av övningskörning förbjuden utan alla papper och skyltar?
på en parkering så behöver man ju exempelvis inte ha säkerhetsbälte så jag tänkte....
någon som har koll på vad man får och inte får?
vore ju surt för brorsan om det kommer en polis och så säger dom att han inte får ta körkort tills han blir 20 eller något :S
May 17, 2002
Poontus wrote: imorgon kommer jag hyra en bil (jag har körkort) brorsan har fixat tillstånd och sådant, men eftersom jag inte haft körkort tillräckligt länge så får jag inte vara handledare :S
hur som hellst får jag låta honom köra lite på en öde parkering, då en parkering inte är en väg med bilar som kör, eller är allform av övningskörning förbjuden utan alla papper och skyltar?
på en parkering så behöver man ju exempelvis inte ha säkerhetsbälte så jag tänkte....
vore ju surt för brorsan om det kommer en polis och så säger dom att han inte får ta körkort tills han blir 20 eller något :S
Dumt att kvadda en hyrbil... Och varför behöver man inte säkerhetsbälte på en parkering? Är det någon regel jag missat? Man kan köra i 50 på parkeringar också...
Vill inte vara för negativ, men du får inte övningsköra med din bror om han inte har tillstånd. Men som någon sa: På inhägnat område, alltså om du t.ex. äger egen mark som ingen annan trafikerar på något sätt, så får han köra. Parkering räknas inte dit, även om den är lågt trafikerad...
June 23, 2006
January 13, 2003
airman wrote: [quote=Poontus]imorgon kommer jag hyra en bil (jag har körkort) brorsan har fixat tillstånd och sådant, men eftersom jag inte haft körkort tillräckligt länge så får jag inte vara handledare :S
Dumt att kvadda en hyrbil... Och varför behöver man inte säkerhetsbälte på en parkering? Är det någon regel jag missat? Man kan köra i 50 på parkeringar också...
Vill inte vara för negativ, men du får inte övningsköra med din bror om han inte har tillstånd. Men som någon sa: På inhägnat område, alltså om du t.ex. äger egen mark som ingen annan trafikerar på något sätt, så får han köra. Parkering räknas inte dit, även om den är lågt trafikerad...
Man behöver inte bilbälte vid 2 tillfälle vad jag vet sedan körskolan då jag var 15. På parkeringar och när man backar.
August 16, 2003
altså, han har tillstånd, men inte jag,och tillsammanns bir det inte bra...
okej, jag bor ju i Stockholm, bushen är långt bort.
men jag vet en båtparkering, inhängnat område, dock öppet för almänheten att parkera sina bilar när dom ska till badet intill, vetinte om det fungerar där,grusplan och allt.
och altså, på en stor plan, vad ska han krocka i? han ska bara växla lite,koppling osv. då betalar han halva bilhyran...
June 23, 2002
Poontus wrote: altså, han har tillstånd, men inte jag,och tillsammanns bir det inte bra...
okej, jag bor ju i Stockholm, bushen är långt bort.
men jag vet en båtparkering, inhängnat område, dock öppet för almänheten att parkera sina bilar när dom ska till badet intill, vetinte om det fungerar där,grusplan och allt.
och altså, på en stor plan, vad ska han krocka i? han ska bara växla lite,koppling osv. då betalar han halva bilhyran...
Om ni skulle krocka får du väl byta plats med brorsan, fast ni kanske är lika ärliga som alla andra verkar vara på NH.
June 23, 2002
Poontus wrote: ärlig är jag, men jag är både Pirat och skulle byta lats med honom 😉
men det finns inget att krocka i på grusplaner stora som fotbolsplaner 🙂
Precis, risken är minimal att han krocker. Jag skulle även tippa på att risken är minimal att polisen kommer och stoppar er, dock kan man väl aldrig vara 100% säker.
January 13, 2003
Poontus wrote: ärlig är jag, men jag är både Pirat och skulle byta lats med honom 😉
men det finns inget att krocka i på grusplaner stora som fotbolsplaner 🙂
Gör inte som någon gjorde i Landskrona för någon vecka sedan bara. En kille lät sin tjej/fru övningsköra i hamnen, ensam i bilen. Ja, resten kan ni nog lista ut själv. Hemskt det måste varit för honom.
August 11, 2005
Poontus wrote: beta; hahahha
csm101, jo, men detvågar jag ännu mindre, varför skule risken vara mindre att en polis är där? och då har jag bevisligen låtit honomköra på almän väg vilket utan tvekan är helt galet
Så roligt var det inte, hon drunknade...
Men asså, jag sytfade på att det var mindre fordon där och de som finns där är ju i inhängnat område.
Men oftast brukar det ju finnas nån vändplats eller grusplan på slutet av såna vägar i industiområden. och det var väl det du var ute efter?
Polisrisken vill jag inget säga om, har inte sagt att det var mikndre snutar där.
August 16, 2003
jag kan ju meddelna hur vi gjorde, jag lydde snällt mammas råd, krav osv om att brorsan inte skulle få köra, så jag har kört runt hela dagen själv + med en kompis. så kom jag hem vid 11 och hade 4.8 fria mil över och eftersom jag är morgontrött så tänkte jag att det är bäst att köra lite till innan jag lägger mig. jag frågade brorsan om han skulle med, så vi åkte en bit, sen kom vi till en inhängnad båtparkering som på sommaren används som parkering åt badgester (den jag snackade om tidigare) vid midnatt är den helt öde, så han fick köra runt lite där, starta, koppling, grundgas, växla typ. sen så sa han att han ville testa att växla upp på trean, och en gropig grusplan var inte det optimala så vi åkte till IKEAs parkering och han körde runt där tills klockan var 01:40 och vi åkte hem (stor omväg XD) allt gick bra, mycket bra till och med, men jag var skit nervös hela tiden, dels för att det skulle komma en polis och dels för att han skulle krocka in i någon lycktstople eller parkering (mest pga att han inte skulle se dom, men det gjorde han ju och jag förstår nu varför mamma och pappa har varit så nervösa när dom övningskörde med mig 😀 )
2 Guest(s)