övningskörning utan tillstånd?|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
övningskörning utan tillstånd?
Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 5, 2006 - 3:34 pm
sp_Permalink sp_Print

imorgon kommer jag hyra en bil (jag har körkort) brorsan har fixat tillstånd och sådant, men eftersom jag inte haft körkort tillräckligt länge så får jag inte vara handledare :S

hur som hellst får jag låta honom köra lite på en öde parkering, då en parkering inte är en väg med bilar som kör, eller är allform av övningskörning förbjuden utan alla papper och skyltar?

på en parkering så behöver man ju exempelvis inte ha säkerhetsbälte så jag tänkte....

någon som har koll på vad man får och inte får?

vore ju surt för brorsan om det kommer en polis och så säger dom att han inte får ta körkort tills han blir 20 eller något :S

Lodisen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1200
1056167
July 5, 2006 - 3:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Kör ute i bushen, där finns inga poliser.

maedhros
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 845
1056171
July 5, 2006 - 3:45 pm
sp_Permalink sp_Print

som sagt kör i buschen...
har körkortstillstånd men ingen riktig handledare.

HardCoder
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 617
1056172
July 5, 2006 - 3:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Så länge han inte kör in i något så är det nog lugnt. Tror inte försäkringen som hyrfirman har täcker om de får reda på att det var din brorsa som körde och kvaddade bilen. 🙂

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1056173
July 5, 2006 - 3:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Inhägnat område skulle jag tro att han får köra på, men inte annars.

airman
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 950
1056175
July 5, 2006 - 3:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Poontus wrote: imorgon kommer jag hyra en bil (jag har körkort) brorsan har fixat tillstånd och sådant, men eftersom jag inte haft körkort tillräckligt länge så får jag inte vara handledare :S

hur som hellst får jag låta honom köra lite på en öde parkering, då en parkering inte är en väg med bilar som kör, eller är allform av övningskörning förbjuden utan alla papper och skyltar?

på en parkering så behöver man ju exempelvis inte ha säkerhetsbälte så jag tänkte....

vore ju surt för brorsan om det kommer en polis och så säger dom att han inte får ta körkort tills han blir 20 eller något :S

Dumt att kvadda en hyrbil... Och varför behöver man inte säkerhetsbälte på en parkering? Är det någon regel jag missat? Man kan köra i 50 på parkeringar också...

Vill inte vara för negativ, men du får inte övningsköra med din bror om han inte har tillstånd. Men som någon sa: På inhägnat område, alltså om du t.ex. äger egen mark som ingen annan trafikerar på något sätt, så får han köra. Parkering räknas inte dit, även om den är lågt trafikerad...

Lanparty
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 233
1056187
July 5, 2006 - 4:43 pm
sp_Permalink sp_Print

............
....__.....
.../__...
|_O_O_|
............
............

beta
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1736
1056191
July 5, 2006 - 4:46 pm
sp_Permalink sp_Print

airman wrote: [quote=Poontus]imorgon kommer jag hyra en bil (jag har körkort) brorsan har fixat tillstånd och sådant, men eftersom jag inte haft körkort tillräckligt länge så får jag inte vara handledare :S

Dumt att kvadda en hyrbil... Och varför behöver man inte säkerhetsbälte på en parkering? Är det någon regel jag missat? Man kan köra i 50 på parkeringar också...

Vill inte vara för negativ, men du får inte övningsköra med din bror om han inte har tillstånd. Men som någon sa: På inhägnat område, alltså om du t.ex. äger egen mark som ingen annan trafikerar på något sätt, så får han köra. Parkering räknas inte dit, även om den är lågt trafikerad...

Man behöver inte bilbälte vid 2 tillfälle vad jag vet sedan körskolan då jag var 15. På parkeringar och när man backar.

macrus
Member
Medlem
Forum Posts: 7684
1056193
July 5, 2006 - 4:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Poliserna borde ha bättre saker för sig än att jaga övningskörare på öde parkeringar.

Vilken polis åker fram till en övningskörningsbil på en tom parkeringsplats och begär att få se tillstånd och en massa skit? Jag har då aldrig varit med om det.

Poontus
Member
Medlem
1056194
July 5, 2006 - 4:51 pm
sp_Permalink sp_Print

altså, han har tillstånd, men inte jag,och tillsammanns bir det inte bra...

okej, jag bor ju i Stockholm, bushen är långt bort.

men jag vet en båtparkering, inhängnat område, dock öppet för almänheten att parkera sina bilar när dom ska till badet intill, vetinte om det fungerar där,grusplan och allt.

och altså, på en stor plan, vad ska han krocka i? han ska bara växla lite,koppling osv. då betalar han halva bilhyran...

macrus
Member
Medlem
1056195
July 5, 2006 - 4:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Poontus wrote: altså, han har tillstånd, men inte jag,och tillsammanns bir det inte bra...

okej, jag bor ju i Stockholm, bushen är långt bort.

men jag vet en båtparkering, inhängnat område, dock öppet för almänheten att parkera sina bilar när dom ska till badet intill, vetinte om det fungerar där,grusplan och allt.

och altså, på en stor plan, vad ska han krocka i? han ska bara växla lite,koppling osv. då betalar han halva bilhyran...

Om ni skulle krocka får du väl byta plats med brorsan, fast ni kanske är lika ärliga som alla andra verkar vara på NH.

Poontus
Member
Medlem
1056199
July 5, 2006 - 4:58 pm
sp_Permalink sp_Print

ärlig är jag, men jag är både Pirat och skulle byta lats med honom 😉
men det finns inget att krocka i på grusplaner stora som fotbolsplaner 🙂

macrus
Member
Medlem
1056202
July 5, 2006 - 4:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Poontus wrote: ärlig är jag, men jag är både Pirat och skulle byta lats med honom 😉

Precis, risken är minimal att han krocker. Jag skulle även tippa på att risken är minimal att polisen kommer och stoppar er, dock kan man väl aldrig vara 100% säker.

csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
1056203
July 5, 2006 - 4:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Att hålla på med en hyrbil på en parkeringsplats med andra bilar är faktiskt inte en bra idé.

Finns det verkligen ingen annan plats at köra på? typ någon öde industriområde vid typ 20-21 på kvällen?

beta
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1736
1056204
July 5, 2006 - 5:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Poontus wrote: ärlig är jag, men jag är både Pirat och skulle byta lats med honom 😉

Gör inte som någon gjorde i Landskrona för någon vecka sedan bara. En kille lät sin tjej/fru övningsköra i hamnen, ensam i bilen. Ja, resten kan ni nog lista ut själv. Hemskt det måste varit för honom.

Poontus
Member
Medlem
1056235
July 5, 2006 - 6:21 pm
sp_Permalink sp_Print

beta; hahahha

csm101, jo, men detvågar jag ännu mindre, varför skule risken vara mindre att en polis är där? och då har jag bevisligen låtit honomköra på almän väg vilket utan tvekan är helt galet

csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
1056237
July 5, 2006 - 6:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Poontus wrote: beta; hahahha

csm101, jo, men detvågar jag ännu mindre, varför skule risken vara mindre att en polis är där? och då har jag bevisligen låtit honomköra på almän väg vilket utan tvekan är helt galet

Så roligt var det inte, hon drunknade...

Men asså, jag sytfade på att det var mindre fordon där och de som finns där är ju i inhängnat område.

Men oftast brukar det ju finnas nån vändplats eller grusplan på slutet av såna vägar i industiområden. och det var väl det du var ute efter?

Polisrisken vill jag inget säga om, har inte sagt att det var mikndre snutar där.

airman
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 950
1056264
July 5, 2006 - 8:30 pm
sp_Permalink sp_Print

beta Ja, det är väl möjligt om du säger så. Det var väl en 6, 7 år sedan jag tog körkortet, kan väl ha glömt någon regel, får skylla på senilitet 🙂

Cezar
Member
Medlem
Forum Posts: 2708
1056396
July 6, 2006 - 1:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Ut på en ödslig grusväg och köp hjälm + headset och låt din brorsa vara kartläsare.... Sen är det rally!

Poontus
Member
Medlem
1056558
July 7, 2006 - 12:40 am
sp_Permalink sp_Print

jag kan ju meddelna hur vi gjorde, jag lydde snällt mammas råd, krav osv om att brorsan inte skulle få köra, så jag har kört runt hela dagen själv + med en kompis. så kom jag hem vid 11 och hade 4.8 fria mil över och eftersom jag är morgontrött så tänkte jag att det är bäst att köra lite till innan jag lägger mig. jag frågade brorsan om han skulle med, så vi åkte en bit, sen kom vi till en inhängnad båtparkering som på sommaren används som parkering åt badgester (den jag snackade om tidigare) vid midnatt är den helt öde, så han fick köra runt lite där, starta, koppling, grundgas, växla typ. sen så sa han att han ville testa att växla upp på trean, och en gropig grusplan var inte det optimala så vi åkte till IKEAs parkering och han körde runt där tills klockan var 01:40 och vi åkte hem (stor omväg XD) allt gick bra, mycket bra till och med, men jag var skit nervös hela tiden, dels för att det skulle komma en polis och dels för att han skulle krocka in i någon lycktstople eller parkering (mest pga att han inte skulle se dom, men det gjorde han ju och jag förstår nu varför mamma och pappa har varit så nervösa när dom övningskörde med mig 😀 )

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 313
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL